Jump to content
Annons

Ska jag köpa Cubase?


PeterWangelin

Recommended Posts

Hej på er. Jag är ganska ny här och här har ni min första tråd.

Jag håller på att göra något tokigt. Jag håller på att köpa Cubase. Tidigare har jag nosat lite alla möjliga DAW:s, Ardour 2, Audacity, Cubase, Logic, Garageband och Ableton Live. Verkar ju ha sina för- och nackdelar allihopa. Jag lutar lite åt Cubase, Logic gillade jag inte, Garageband sög och Ableton Live känns det som att ingen annan använder och de fria alternativen kan man väl typ inte använda tillsammans med vst-pluggar och så? Jag vill ha nåt som känns rätt så standard så därför tycker jag att Cubase är rätt kandidat. Vad tror ni om mitt resonemang?

Jag undrar lite vad man ska köpa. Cubase 4 verkar så hemskt overkill och Cubase Studio 4, vad är det? Är Cubase 4 prestandavariant och Cubase Studio 4 budget? Vad använder folk, är jag lurad om jag köper Cubase Studio 4? Det är så dyrt det här men jag måste komma igång så snart som möjligt så det håller på att bli ett impulsköp och det skulle kännas bra om nån antingen backade upp mig eller dundrade näven i bordet liksom.

Jag är mest intresserad av att spela in sång, gitarr, bas, trummor, det är lite sånt jag håller på mig. Jag vill inte begränsa mig heller för jag vill utvecklas på inspelningsfronten. Man blir ju liksom ingen bra gitarrist av att sitta med en dålig nylongurka precis och lite så tänker jag om det här också. Skriv nåt, vad som helst. Jag behöver er hjälp!

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej på er. Jag är ganska ny här och här har ni min första tråd.

Jag håller på att göra något tokigt. Jag håller på att köpa Cubase. Tidigare har jag nosat lite alla möjliga DAW:s, Ardour 2, Audacity, Cubase, Logic, Garageband och Ableton Live. Verkar ju ha sina för- och nackdelar allihopa. Jag lutar lite åt Cubase, Logic gillade jag inte, Garageband sög och Ableton Live känns det som att ingen annan använder och de fria alternativen kan man väl typ inte använda tillsammans med vst-pluggar och så? Jag vill ha nåt som känns rätt så standard så därför tycker jag att Cubase är rätt kandidat. Vad tror ni om mitt resonemang?

Jag undrar lite vad man ska köpa. Cubase 4 verkar så hemskt overkill och Cubase Studio 4, vad är det? Är Cubase 4 prestandavariant och Cubase Studio 4 budget? Vad använder folk, är jag lurad om jag köper Cubase Studio 4? Det är så dyrt det här men jag måste komma igång så snart som möjligt så det håller på att bli ett impulsköp och det skulle kännas bra om nån antingen backade upp mig eller dundrade näven i bordet liksom.

Jag är mest intresserad av att spela in sång, gitarr, bas, trummor, det är lite sånt jag håller på mig. Jag vill inte begränsa mig heller för jag vill utvecklas på inspelningsfronten. Man blir ju liksom ingen bra gitarrist av att sitta med en dålig nylongurka precis och lite så tänker jag om det här också. Skriv nåt, vad som helst. Jag behöver er hjälp!

Tack på förhand!

Det låter väl klokt att börja med Cubase studio 4.

Då kan du ju uppgradera senare om du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

du kanske redan har koll på priser och så. Men tänk på att du får studio 4 för 1995:- om du uppgraderar från Cubase LE (som du kan få med vissa ljudkort och allehanda utrustning).... triggade på att det var impulsköp på gång, var bara tvungen att ge ett redigt råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

du kanske redan har koll på priser och så. Men tänk på att du får studio 4 för 1995:- om du uppgraderar från Cubase LE (som du kan få med vissa ljudkort och allehanda utrustning).... triggade på att det var impulsköp på gång, var bara tvungen att ge ett redigt råd.

Härligt med råd. Jag har dessvärre fått Ableton Live Lite med båda mina ljudkort :-( Det hade helt klart gjort valet lättare. Rätta mig om jag har fel men Cubase är väl heeelt klart det populäraste eller mest vanliga programmet för mina ändamål, eller? Vad är det för skillnader mellan Cubase 4 och Cubase Studio 4?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit nära att köpa Cubase (Studio) 4 :rolleyes: Jag har även skrivit några dilemma inlägg här på forumet för att få utlopp för min ångest. Det sista var om jag ändå skulle fläska på med C4 istället för CS4 som jag tänkt ifrån början. Tänkte att det finns så mycket pengar att "tjäna". Sen kollade jag in Cakewalks Sonar som just släppts i ny version v7. Och det är väl där jag förmodligen kommer hamna tillslut. Anledningen då, ja den finner du också i ett av mina tidigare inlägg. Sen släpptes något som heter Reaper i version 2 för något tag sedan. Verkar släppa uppdateringar varannan dag och massivt användar forum. Det ser väldigt smaskigt ut om man tänker på att det kostar 350:- för privat bruk. Det kan vara väldigt intressant om du inte har kommit såpass långt att du tjänar pengar på ditt musicerande.

Vad har du för framtidsplan med ditt skapande? Något speciellt som du vill kunna göra?

Reaper

Redigerat av Multiband
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit nära att köpa Cubase (Studio) 4 :rolleyes: Jag har även skrivit några dilemma inlägg här på forumet för att få utlopp för min ångest. Det sista var om jag ändå skulle fläska på med C4 istället för CS4 som jag tänkt ifrån början. Tänkte att det finns så mycket pengar att "tjäna". Sen kollade jag in Cakewalks Sonar som just släppts i ny version v7. Och det är väl där jag förmodligen kommer hamna tillslut. Anledningen då, ja den finner du också i ett av mina tidigare inlägg. Sen släpptes något som heter Reaper i version 2 för något tag sedan. Verkar släppa uppdateringar varannan dag och massivt användar forum. Det ser väldigt smaskigt ut om man tänker på att det kostar 350:- för privat bruk. Det kan vara väldigt intressant om du inte har kommit såpass långt att du tjänar pengar på ditt musicerande.

Vad har du för framtidsplan med ditt skapande? Något speciellt som du vill kunna göra?

För tillfället är det att spela in en skiva med min brorsa. Man skulle väl kunna säga att jag vill kunna spela in bra akustiska inspelningar för det är den sortens musik jag tycker mest om att lyssna på och det intresserar mig att försöka få det att låta så bra som möjligt av en inspelning. Jag är intresserad av att kunna ta med mig ett projekt och jobba med andra, det är en viktig aspekt och därför har jag fått för mig att Cubase kanske är den bästa kandidaten. Svårt att säga egentligen. Jag tar och kollar upp dina gamla inlägg nu. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

du kanske redan har koll på priser och så. Men tänk på att du får studio 4 för 1995:- om du uppgraderar från Cubase LE (som du kan få med vissa ljudkort och allehanda utrustning).... triggade på att det var impulsköp på gång, var bara tvungen att ge ett redigt råd.

Härligt med råd. Jag har dessvärre fått Ableton Live Lite med båda mina ljudkort :-( Det hade helt klart gjort valet lättare. Rätta mig om jag har fel men Cubase är väl heeelt klart det populäraste eller mest vanliga programmet för mina ändamål, eller? Vad är det för skillnader mellan Cubase 4 och Cubase Studio 4?

Cubase är utbrett, vilket program som leder vanligast-ligan vet jag icke. Ska du jobba med att flytta projekt och mycket samarbete så bör väl det vara styrande vad övriga redan använder. På steinbergs hemsida finns bra beskrivet vad som skiljer de olika versionerna åt. Även om du redan har ljudkort så kan det finnas andra prylar som levereras med LE (tex Zoom G2.1u multieffektpedal. Eller om det finns ngt midi-klaviatur).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, herre gud. Det är jobbigt med det här böset. Sonar hade jag aldrig ens hört talas om (inte mycket i alla fall). Reaper kan det dock inte bli för jag kör Mac OS X. Tack för alla tips och så. Ni har definitivt gjort det svårare med ett impulsköp :-) Vad tror ni om Ableton Live förresten? Hur bra står den sig mot Logic och Cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en djungel av sequencers som alla mer eller mindre gör samma sak. Man får helt enkelt köpa det som bäst passar ens eget sätt att tänka och arbeta.

Mitt tips är: köp Studio 4. Det innehåller förmodligen alla funktioner du kommer att behöva. Skulle du sedan sakna något så kostar uppgraderingen till Cubase 4 ungefär vad mellanskillnanden i pris mellan programmen är.

Den säger kanske inte så jättemycket om man inte känner till funktionerna men här finns en jämförelsetabell:

http://steinberg.net/1051_1.html

Live är också ett riktigt bra program men det beror på hur man jobbar. Har en kompis som är helt såld på det och har försökt får mig att gå över men personligen kände jag mig inte riktigt hemma i miljön.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er. Jag är ganska ny här och här har ni min första tråd.

Jag håller på att göra något tokigt. Jag håller på att köpa Cubase. Tidigare har jag nosat lite alla möjliga DAW:s, Ardour 2, Audacity, Cubase, Logic, Garageband och Ableton Live. Verkar ju ha sina för- och nackdelar allihopa. Jag lutar lite åt Cubase, Logic gillade jag inte, Garageband sög och Ableton Live känns det som att ingen annan använder och de fria alternativen kan man väl typ inte använda tillsammans med vst-pluggar och så? Jag vill ha nåt som känns rätt så standard så därför tycker jag att Cubase är rätt kandidat. Vad tror ni om mitt resonemang?

Jag undrar lite vad man ska köpa. Cubase 4 verkar så hemskt overkill och Cubase Studio 4, vad är det? Är Cubase 4 prestandavariant och Cubase Studio 4 budget? Vad använder folk, är jag lurad om jag köper Cubase Studio 4? Det är så dyrt det här men jag måste komma igång så snart som möjligt så det håller på att bli ett impulsköp och det skulle kännas bra om nån antingen backade upp mig eller dundrade näven i bordet liksom.

Jag är mest intresserad av att spela in sång, gitarr, bas, trummor, det är lite sånt jag håller på mig. Jag vill inte begränsa mig heller för jag vill utvecklas på inspelningsfronten. Man blir ju liksom ingen bra gitarrist av att sitta med en dålig nylongurka precis och lite så tänker jag om det här också. Skriv nåt, vad som helst. Jag behöver er hjälp!

Tack på förhand!

Jag tycker du ska titta på http://www.reaper.fm - Inte alls ett dåligt gratis alternativ med stöd för DX/VST/VSTi. Jag kör det vid sidan om Nuendo 2.0 och det funkar väldigt smidigt. Klart du saknar funktioner som detaljerad audio edit, men jag tror faktiskt det kan funka fint för dig!

Mvh,

Bo

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en djungel av sequencers som alla mer eller mindre gör samma sak. Man får helt enkelt köpa det som bäst passar ens eget sätt att tänka och arbeta.

Mitt tips är: köp Studio 4. Det innehåller förmodligen alla funktioner du kommer att behöva. Skulle du sedan sakna något så kostar uppgraderingen till Cubase 4 ungefär vad mellanskillnanden i pris mellan programmen är.

Den säger kanske inte så jättemycket om man inte känner till funktionerna men här finns en jämförelsetabell:

http://steinberg.net/1051_1.html

Live är också ett riktigt bra program men det beror på hur man jobbar. Har en kompis som är helt såld på det och har försökt får mig att gå över men personligen kände jag mig inte riktigt hemma i miljön.

Jag har testat Live och det är mycket som känns intuitivt och jag tycker att det är super att det finns tutorials i det. Ett kanonprogram men jag är lite rädd eftersom det verkar lite nischat för DJ:s, åtminstone är det vad man hör. Typ "LIVE ÄR SUPER OM DU ÄR UTE OCH SPELAR" och har en del funktioner som jag inte är det minsta intresserad av. Såg att man kunde få Live 7 för 3500 typ så man kan ju fråga sig om det är ett bättre köp än Cubase. De enda grejerna med Cubase som egentligen tilltalar mig (det var längesedan jag testade det) är att jag fixar att använda det lite och att min uppfattning är att det är mycket populärt, långt mer populärt än Live t.ex. Jag funderar än, hade tänkt att kanske göra en blixtaffär på Musikbörsen idag men jag avvaktar lite :-) Tack för tipsen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du Mac får du utan tvekan mest för pengarna om du köper Logic. Inget snack. Sen är det ju frågan om vilket upplägg som passar dig bäst, själv tycker jag Logic är mest Logiskt och lättarbetat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du Mac får du utan tvekan mest för pengarna om du köper Logic. Inget snack. Sen är det ju frågan om vilket upplägg som passar dig bäst, själv tycker jag Logic är mest Logiskt och lättarbetat.

På vilket sätt ger det mig mest för pengarna? Samma sak med Logic som med Live, känns som att man är ensam om att använda det. Fast det är så klart långt ifrån sanningen men jag har inte så många kompisar med Logic så jag tycker det är mycket som talar emot det. En till sak som talar emot det är att jag inte gillade känslan av att arbeta med det när jag testade det. Haha, jag var så extremt förbannad över att det verkligen inte gick att använda det tills jag efter många timmar kom på (med hjälp av en vän) att man ska hålla ned musknappen för att aktivera menyer och sådär. :-) Jag ska fundera lite på Logic med, ingen som vill slå ett slag för Live? Hah, av nån anledning så vill jag nog undermedvetet användå det. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är mest intresserad av att spela in sång, gitarr, bas, trummor, det är lite sånt jag håller på mig. Jag vill inte begränsa mig heller för jag vill utvecklas på inspelningsfronten. Man blir ju liksom ingen bra gitarrist av att sitta med en dålig nylongurka precis och lite så tänker jag om det här också. Skriv nåt, vad som helst. Jag behöver er hjälp!

Om det är trad du ska spela in och samtidigt ha tillgång till bra ljudmotor och bl a suverän midihantering vid behov och du är inne på Cubase så varför inte gå på SE 3 för 1 300-1400 spänn 😊 Programmet räcker mycket långt! Alternativet med LE och uppdateringen till Studio 4 faller ju på att du redan har ljudkort, om du nu inte har behov av annan pryl med LE i pkt.

Sen får du mest för pengarna med Logic just nu, men om du inte gillar så skippa..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du Mac får du utan tvekan mest för pengarna om du köper Logic. Inget snack. Sen är det ju frågan om vilket upplägg som passar dig bäst, själv tycker jag Logic är mest Logiskt och lättarbetat.

På vilket sätt ger det mig mest för pengarna? Samma sak med Logic som med Live, känns som att man är ensam om att använda det. Fast det är så klart långt ifrån sanningen men jag har inte så många kompisar med Logic så jag tycker det är mycket som talar emot det. En till sak som talar emot det är att jag inte gillade känslan av att arbeta med det när jag testade det. Haha, jag var så extremt förbannad över att det verkligen inte gick att använda det tills jag efter många timmar kom på (med hjälp av en vän) att man ska hålla ned musknappen för att aktivera menyer och sådär. :-) Jag ska fundera lite på Logic med, ingen som vill slå ett slag för Live? Hah, av nån anledning så vill jag nog undermedvetet användå det. :-)

Logic Studio kostar nästan hälften så mycket som Cubase 4. dessutom innehåller det fler och bättre instrument och plugins. Därför är det det utan tvekan mest prisvärda programmet. I Logic Studio ingår dessutom flera andra program bland annat mastrings-programmet Waveburner och Soundtrack Pro 2 som används vid ljudläggning av film. När Apple släppte uppdateringen av Logic för ungefär en månad sedan mer än halverade man priset samtidigt som man inkluderade mycket mer i paketet. Mest "bang for the buck", men det behöver därmed inte betyda att arbetssättet passar dig bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

På Mac skulle jag också överväga Logic, även om du skriver att Cubase är vanligare i din omgivning. Jag gissar att de flesta då kör Windows och har tillgång till helt andra pluggar (VST) än vad som finns till Mac (AU). Det gör isf överföring av projekt mellan datorer mindre smidig.

Så stor skillnad i arbetssät är det inte mellan programmen. Kan man Cubase kan man köra Logic och tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

På Mac skulle jag också överväga Logic, även om du skriver att Cubase är vanligare i din omgivning. Jag gissar att de flesta då kör Windows och har tillgång till helt andra pluggar (VST) än vad som finns till Mac (AU). Det gör isf överföring av projekt mellan datorer mindre smidig.

Så stor skillnad i arbetssät är det inte mellan programmen. Kan man Cubase kan man köra Logic och tvärtom.

Hold your horses, funkar inte VST på Mac eller, eller finns det vissa vst-pluggar som endast funkar i Windows och andra som funkar på både Win och Mac?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
På Mac skulle jag också överväga Logic, även om du skriver att Cubase är vanligare i din omgivning. Jag gissar att de flesta då kör Windows och har tillgång till helt andra pluggar (VST) än vad som finns till Mac (AU). Det gör isf överföring av projekt mellan datorer mindre smidig.

Så stor skillnad i arbetssät är det inte mellan programmen. Kan man Cubase kan man köra Logic och tvärtom.

Hold your horses, funkar inte VST på Mac eller, eller finns det vissa vst-pluggar som endast funkar i Windows och andra som funkar på både Win och Mac?

Inte alla VST finns för Mac.

Oftast är det gratis grejer som inte finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Svårt att rekommenderat nåt. Det verkar som om du gillar Cubase så go for it.

Sedan att Logic är marknadens aboslut mest känns ju underordnat om du inte gillar arbetssättet.

Men ibland kan det vara bra att ifrågasätta sitt arbetssätt och prova nått nytt.

Jag fick en klar nytändning när jag bytte "workflow". Musiken kom i fokus och tekniken blev underordnad.

Så fokusera mer på hur du vill arbeta istället för tekniken.

Det kommer att ge dig mest utav ditt musikskapande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man se det lite krasst finns det i min värd följande fördelar för den som sitter på en Mac med att använda Logic:

1) Logic ägs av Apple och är förmodligen mer optimerat för OS X jämfört med t.ex. Cubase, Pro Tools och övriga DAWs. (Logic drar alltså mindre systemresurser gentemot övriga).

2) Priset man får betala för Logic Studio 8 är i en klass för sig och övriga "musikprogram" har inte en chans att konkurrera i dagsläget, precis som Emil tidigare påpekat.

3) Logic är kompatibelt med Pro Tools och de flesta som sysslar med musik på lite "högre" nivå använder sig av Pro Tools för audio och Logic för MIDI. Nu inte sagt att det inte finns högnivå användare i Cubase men vad jag förstått är det mer vanligt med Pro Tools och Logic. Det bästa du kan göra är att kolla runt på olika studios som spelat in musik du gillar och se vad de använder för "musikprogram".

4) Om du äger en Mac med intelprocessor(er) kan du välja att köra både Cubase (BootCamp/Win) och Logic (OS X) och välja det bästa av två världar genom att spela in audiospår som du kan använda i både Cubase och Logic. Dock kommer detta att kosta dig en slant...

Det som kanske talar för att du väljer något annat är:

1) De flesta av dina vänner, som du också skall sammarbeta med, använder Cubase.

2) Du har redan massor av VST-pluggar för Windows som inte finns till OS X/eller i AU utförande för Logic.

3) Du har hårdvara som binder dig vid PC.

Nu är det mycket som skall stötas och blötas och vi andra kan bara argumentera för vad vi själva anser vara det bästa för just oss. Men, det viktigaste av allt är att du skall vara nöjd med ditt val du slutligen gör! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle köra stenhårt på det som folk runt omkring mig använder. Det är dels en otroligt viktig källa av kunskap när man kör fast men använder man samma program så kan man dessutom byta projekt med varandra och lättare samarbeta med musik.

Precis som andra redan varit inne på så bör du dock hitta en Cubase LE licens och uppdatera från eftersom du då får Cubase till halva priset. Köp ett ljudkort extra eller en midi-klaviatur. Det spelar ingen roll eftersom du mer eller mindre får det på köpet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, herre gud. Det är jobbigt med det här böset. Sonar hade jag aldrig ens hört talas om (inte mycket i alla fall). Reaper kan det dock inte bli för jag kör Mac OS X. Tack för alla tips och så. Ni har definitivt gjort det svårare med ett impulsköp :-) Vad tror ni om Ableton Live förresten? Hur bra står den sig mot Logic och Cubase?

Öhhh, kör du OSX borde valet inte vara så svårt, men jag såg att du inte gillade det programmet 😄 Personligen gillar jag inte Ableton Live, tycker det har galet grafiskt upplägg/design som inte går att påverka speciellt mycket, men jag har polare som jobbar och stormtrivs i det, de skapar mycket bra musik, i mitt fall handlar det mest om att jag inte gillar upplägget. Live har även fått mycket bättre effekter i de senaste versionerna och passar som handen i hansken för de som gillar loopbaserat samt att kunna spela live lätt, i samma program.

Själv har jag haft Cubase sedan Sx1, SX4 känns helt ok men de är inte blixten på att släppa rättningar samt med senaste prissättningen och innehåll i logic8 är det svårt att rekomendera dig att köpa sx4 då du kör osx 🙂 Själv håller jag på att utvärdera mac samt logic och hitills ser det ut som ett mycket intressant val. Jag har dock inte haft tid att gå på djupet riktigt änn, men det känns som Steinberg måste hitta på något bättre änn den uppdatering de släppte nu för att inte tappa kunder till billigare och mer innehållsrika program-"paket".

Tack för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att rekommenderat nåt. Det verkar som om du gillar Cubase så go for it.

Sedan att Logic är marknadens aboslut mest känns ju underordnat om du inte gillar arbetssättet.

Men ibland kan det vara bra att ifrågasätta sitt arbetssätt och prova nått nytt.

Jag fick en klar nytändning när jag bytte "workflow". Musiken kom i fokus och tekniken blev underordnad.

Så fokusera mer på hur du vill arbeta istället för tekniken.

Det kommer att ge dig mest utav ditt musikskapande.

Intressant, vad gjorde du för ändringar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar tråden lite.

Står nämligen inför ungefär samma dilemma som trådskaparen bara att jag funderar på antingen Live eller Cubase.

Undrar då vilket program som skulle passa bäst för en som håller på mycket med digital musik? Det jag använder när jag spelar in musik är i stort sett enbart en midi-klaviatur som hårdvara, allt annat görs i datorn så att säga. Reason är det programmet jag använt mest innan.

Så anyway, min fråga är ifall Cubase funkar bra till mitt ändamål eller om Live låter som ett vettigare alternativ för mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...