Jump to content
Annons

Nya momsregler

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

LĂ€ste i tidningen idag en mycket bra nyhet!

Vid import/köp av grejer utomlands förslagsvis USA, t.ex. ett musikinstrument, sÄ har det hittills tydligen varit sÄ att man kunnat köpa prylar UTAN att behöva betala moms och/eller tullavgift, för upp till 1600 SEK. Till sommaren 2008 kommer förmodligen detta att ha Àndrats till belopp upp mot 4600 SEK. Hurra!

Det enda mĂ€rkliga Ă€r att jag Ă„kt pĂ„ tull och moms pĂ„ grejer betydligt billigare Ă€n för 1600 SEK... 😛

Och hur kommer affÀrerna i USA och Sverige att reagera? Kommer de i USA att helt sluta vilja sÀnda till oss? Vi Àr ju nÀstan dÀr redan nu. Hur Àndras priserna i de svenska butikerna?

Finns det verkligen ingen trÄd om detta redan?

đŸ˜±

sÄs//:musik

Annons
Postat (redigerat)
Varför skulle affÀrer i USA vilja sluta skicka saker hit för den sakens skull?

generalagenterna eller tillverkarna kan hindra affÀren frÄn att skicka saker utomlands. (vilket vÀl sker redan idag, men om momsen skulle slopas (kan vi fÄ en kÀlla, förresten?) sÄ skulle de kanske bli mer nitiska.)

Redigerat av SMonk
Postat
generalagenterna eller tillverkarna kan hindra affÀren frÄn att skicka saker utomlands. (vilket vÀl sker redan idag, men om momsen skulle slopas (kan vi fÄ en kÀlla, förresten?) sÄ skulle de kanske bli mer nitiska.)

Hur skulle de kunna hindra det?

Postat

Hur skulle de kunna hindra det?

"lÄt bli att sÀlja vÄra produkter pÄ export om du vill fortsÀtta sÀlja vÄra produkter"

Postat

Om man tar och lÀser artikeln i metro inser man dock snabbt att det handlar om vad man fÄr bÀra med sig genom tullen, inte vad man fÄr skickat till sig.

Postat

hÀr Àr vÀl ett missförstÄnd.

Tull och moms skall alltid betalas vid import frÄn USA, det finns ingen undre beloppsgrÀns. Köper du grejorna nÀr du Àr utomlands och sjÀlv bÀr hem dem gÀller följande (enligt Tullverkets hemsida):

TÀnk ocksÄ pÄ att om du reser till ett tredje-land sÄ fÄr du inte ta med dig varor som du köpt under resan till ett vÀrde som överstiger 1.700 SEK avgiftsfritt. Detta oavsett om du anvÀnt dessa varor eller inte.

Att sen det finns en grÄzon Àr en annan sak.

Gunnar

Postat (redigerat)

Momsfritt Àr det bar inom EU om man har ett VAT-nummer d.v.s.

att man Àr momsregistrerad.

FrÄn USA eller utanför EU fÄr man ALLTID betala moms, bÄde pÄ

det man köper och moms pÄ tullverkets lista oavsÀtt om man har VAT-nummer eller inte tyvÀrr

Jag vet för jag handlar min delar till mina dobrogitarrer bÄde frÄn USA och andra lÀnder.

Dock kan man ju alltid dra av momsen om man har en reggad firma

Kristian

www.rednote.se

Redigerat av reso
Postat

Hej pÄ er.

Anledningen till att mÄnga butiker i USA inte vill skicka till Europa Àr helt enkelt för att de enligt sina kontrakt med tillverkare och distributörer inte fÄr lov att sÀlja produkterna utanför det territorium som kontraktet anger. Ibland kan detta vara hela USA och i vissa fall bara en specifik stat.

Postat (redigerat)

Man fÄr alltid betala sÄdana avgifter om man bestÀller frÄn usa och lÀnder utanför EU.

Det Àr endast om man fÄr nÄgot skickat till sig som gÄva som man kan slippa tull/moms.

Men dÄ fÄr inte det totala beloppet pÄ vara + frakt överstiga 500 kr.

En anledning till varför mÄnga skriver ner varans vÀrde pÄ fraktsedeln, pÄ egen risk.

Redigerat av Magpie
Postat (redigerat)
Momsfritt Àr det bar inom EU om man har ett VAT-nummer d.v.s.

att man Àr momsregistrerad.

FrÄn USA eller utanför EU fÄr man ALLTID betala moms, bÄde pÄ

det man köper och moms pÄ tullverkets lista oavsÀtt om man har VAT-nummer eller inte tyvÀrr

Jag vet för jag handlar min delar till mina dobrogitarrer bÄde frÄn USA och andra lÀnder.

Dock kan man ju alltid dra av momsen om man har en reggad firma

Kristian

www.rednote.se

Är du momsregistrerad sĂ„ Ă€r momsen vid import frĂ„n USA avdragsgill. Skillnaden Ă€r att du inom EU slipper momsen pĂ„ en gĂ„ng, medan det vid import frĂ„n ett icke EU-land som till exempel USA ju tar en stund att fĂ„ tillbaka den.

/Dex.

Edit: Ah, ser ju nu att du redan nÀmnt det. FÄr skylla pÄ hög Älder och ensidig kost...

Redigerat av Dexter
Postat
Hej pÄ er.

Anledningen till att mÄnga butiker i USA inte vill skicka till Europa Àr helt enkelt för att de enligt sina kontrakt med tillverkare och distributörer inte fÄr lov att sÀlja produkterna utanför det territorium som kontraktet anger. Ibland kan detta vara hela USA och i vissa fall bara en specifik stat.

Och det dÀr Àr sÄ obota korkat att jag vet inte vad...

Hur fasen kan man som företag lÀgga restriktioner

pÄ intÀkt? För det Àr det dom gör..Samma med

TV kanaler frÄn usa..Dom hindras frÄn att visas

utanför USAs grÀnser. Det Àr som att sÀga,

"Visst vi kan tjÀna 2milj inte en dollar mer".

KORKAT

Postat
Hej pÄ er.

KORKAT

Tillverkarna sÀljer ibland billigare till butiker pÄ hemmamarknaden Àn de sÀljer till utlÀndska distributörer för att de vill ha sÄ mycket business som möjligt i hemlandet. Det Àr dÀrför de inte tillÄter butikerna att exportera deras prylar. Om butiken bryter mot kontraktet, sÄ kan de bli av med sitt kontrakt och dessutom fÄ betala skadestÄnd till tillverkaren. Det Àr en helt annan marknad i USA Àn hÀr hemma... Ibland köper dessutom butikerna extra billigt helt utan garanti - och ibland med bara 3 mÄnaders garanti. Allt Àr förhandlingsbart "over there"...

musik (oregistrerad)
Postat
ett tredje-land

Vad Àr det? Eller menar du ett tredje land?

musik (oregistrerad)
Postat
Om man tar och lÀser artikeln i metro inser man dock snabbt att det handlar om vad man fÄr bÀra med sig genom tullen, inte vad man fÄr skickat till sig.

Är det skillnad alltsĂ„?

Jag har bĂ„de sett och hört pĂ„ lokala NyhetssĂ€ndningar hĂ€r idag (tv resp radio), dĂ€r det inte framgĂ„tt att det skulle vara nĂ„gon skillnad om man sjĂ€lv hĂ€mtar sakerna eller om man lĂ„ter skicka efter dem. Varför skulle de göra skillnad pĂ„ det? Av Metro framgĂ„r som nĂ„gon sa, att det gĂ€ller om man Ă€r dĂ€r och hĂ€mtar prylarna sjĂ€lv. Å andra sidan stĂ„r det inte att det inte skulle gĂ€lla om man skickar efter dem.

Sedan nÀmnde nÄgon att man alltid fÄr betala tull och moms pÄ grejer frÄn USA till Sverige. Personligen har jag fÄtt göra det (som jag nÀmnde, pÄ billiga grejer), men Brozzan som mera frekvent bestÀllt saker dÀrifrÄn har bara fÄtt betala detta vid ett enda tillfÀlle! Det kom för honom som en total överraskning, varför han kontaktade Tullen, som dÄ meddelade: "det Àr bara för att det Àr en dyrare sak, hade den kostat under 1600 SEK sÄ hade du sluppit bÄdadera!!" Varken han eller jag har företag, vi Àr privatpersoner. Och det har aldrig stÄtt "gÄva".

:rolleyes:

Sahara Hotnights pÄ tv//:musik

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Hej pÄ er.

KORKAT

Nej det Àr verkligen inte korkat och tillverkarna sÀljer med dessa restriktioner mer och

med bÀttre förtjÀnst, de flesta tillverkare vill ju ha seriösa representanter i dom lÀnder de exporterar till, för med seriösa representanter/generalagenter sÄ kan man bearbeta marknaden pÄ optimalt sÀtt och dessutom sÄ kan garantier och support skötas mer rationellt. Vilket kostar pengar.

Sen sÄ Àr det ju sÄ att generalagenter ofta förbinder sig att köpa en viss mÀngd produkter vid lansering varje Är detta skulle inte generalagenterna vara sÄ villiga att göra om de visste att tillverkaren regelbundet gick bakom deras rygg och dumpade priserna...

Postat

Sedan nÀmnde nÄgon att man alltid fÄr betala tull och moms pÄ grejer frÄn USA till Sverige. Personligen har jag fÄtt göra det (som jag nÀmnde, pÄ billiga grejer), men Brozzan som mera frekvent bestÀllt saker dÀrifrÄn har bara fÄtt betala detta vid ett enda tillfÀlle! Det kom för honom som en total överraskning, varför han kontaktade Tullen, som dÄ meddelade: "det Àr bara för att det Àr en dyrare sak, hade den kostat under 1600 SEK sÄ hade du sluppit bÄdadera!!" Varken han eller jag har företag, vi Àr privatpersoner. Och det har aldrig stÄtt "gÄva".

Det dÀr verkar konstigt. (men givetvis skönt om man slipper avgifterna.)

Inte det svar jag har fÄtt av tullverket, lÀs hÀr pÄ deras sida:

http://www.tullverket.se/se/Privat/

musik (oregistrerad)
Postat

Tack för lÀnken Magpie! Jag lÀste informationen.

Det jag presenterade i inledningsposten Àr sÄdant som nyhetslÀsarna menade skulle gÀlla fr.o.m. sommaren 2008. SÄ det som alla pratat om i trÄden Àr ju hur det Àr nu...

😳

musik (oregistrerad)
Postat

VÀldigt förvirrande blev det om man lyssnade pÄ Lokal-TV idag. Det var en dÀr som sa att man tjÀnar alltmer ju mer man köper i USA. Men... rÀknar man inte de 4600 SEK som en totalsumma? Eller kan man pÄ plats i USA köpa 100 stycken digitalkameror för vardera 4500 SEK och helt slippa avgifter?

😳

Postat
VÀldigt förvirrande blev det om man lyssnade pÄ Lokal-TV idag. Det var en dÀr som sa att man tjÀnar alltmer ju mer man köper i USA. Men... rÀknar man inte de 4600 SEK som en totalsumma? Eller kan man pÄ plats i USA köpa 100 stycken digitalkameror för vardera 4500 SEK och helt slippa avgifter?

😳

Det handlar om en totalsumma.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

😳

SjÀlvklart inte..

musik (oregistrerad)
Postat

DĂ„ var det som jag trodde. De hade fel naturligtvis. Ja, se tv... 😉😛

musik (oregistrerad)
Postat

Konklusion av denna trÄd/detta Àmne:

Det har blivit förmÄnligare att köpa saker pÄ plats i USA. Man fÄr numera ta med saker för 4600 SEK utan att behöva betala tull och moms, tidigare var grÀnsen cirka 1600-1700 SEK (beroende pÄ valutakurs). FörmÄnen gÀller ej om man bestÀller saker frÄn USA, hÀrifrÄn per post. Vid sÄdan bestÀllning fÄr man betala bÄde svensk moms och tull oberoende av vad det kostar.

😉

musik

Postat

Det Àr ÀndÄ mÀrkligt att tullen sa till din bror att han sluppit betala bÄda om summan varit under 1600 kr.

Det stÀmmer inte med det som stÄr pÄ deras sida eller de svar jag fÄtt.

Iof Àr det vanligare att de kan slÀppa vissa paket som inte betingar mer Àn nÄn hundralapp.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.