Jump to content
Annons

Pris för begagnade Alesis: M1 Active Mk2

Recommended Posts

Guest ub_beast
Posted

Hej!

Har en hobbystudio som jag vill uppgradera, men är ej tillräckligt kunnig för att avgöra om prisförslaget på ett par begagnade Alesis: M1 Active Mk2 är bra.

Högtalarna har använts i en studio under 1,5 till 2 år, ganska flitigt, men har inte pressats till max (volymmässigt). Priset är 3200 för paret, men såg att Alesis har släppt en ny modell (M1 Active 520) som finns till försäljning på 4sounds för 2500. Vad är det för skillnad på dessa olika modeller?

Tacksam för svar

Oskar Edvinsson

Annons
Posted (edited)

Gjorde en mix i ett par Mk2:or för något år sedan och de kändes helt ok med tanke på hur lite de kostar.

Att betala 3200 för ett begagnat par känns dock som alldeles för dyrt med tanke på att ett nytt par går för strax över 2800 på thomann.

http://www.thomann.de/se/alesis_m1_aktiv_monitor_mk_ii.htm

EDIT -> Glömde nämna att jag har absolut ingen erfarenhet av 520-modellen, däremot läste jag en recension av dem i tidningen "sound on sound" för en tid sedan.

Gör en sökning på www.soundonsound.com

Edited by brojd
Guest ub_beast
Posted
Gjorde en mix i ett par Mk2:or för något år sedan och de kändes helt ok med tanke på hur lite de kostar.

Att betala 3200 för ett begagnat par känns dock som alldeles för dyrt med tanke på att ett nytt par går för strax över 2800 på thomann.

EDIT -> Glömde nämna att jag har absolut ingen erfarenhet av 520-modellen, däremot läste jag en recension av dem i tidningen "sound on sound" för en tid sedan.

Tack för ypperligt svar. Du har ju helt rätt angående priset.

Den nya 520-modellen verkar även snarare vara ett komplement till mk2:an, medan 620-modellen som också finns är jämförbar med mk2:an (enligt vad jag förstod av en snabb läsning av recensionen du refererade till).

Jag fick en del att tänka på. Tack ska du ha!

Posted

Tack för ypperligt svar. Du har ju helt rätt angående priset.

Den nya 520-modellen verkar även snarare vara ett komplement till mk2:an, medan 620-modellen som också finns är jämförbar med mk2:an (enligt vad jag förstod av en snabb läsning av recensionen du refererade till).

Jag fick en del att tänka på. Tack ska du ha!

Bitte sehr 😉

Guest spandaux
Posted

Shit! När jag blev lite tänd på Alesis 1 MkII så var dom nya och kostade 11 papp! Då var dom "bättre" än genelec som låg i samma prisklass... Sen dök dom ner till 6000:-, sen till 4000:- och då slog jag till, sen hade musikbörsen en deal på dom för 2000:- en kort stund när dom typ hade köpt in alla i europa eller ngt.

Men dom är schyssta iaf! Väldigt musikaliska, man orkar lyssna rätt länge utan att bli för trött. Inget att mixa feta electrobeats i riktigt, lite för runda i basen.

Thomann pris kan man ju inte jämföra med, man får ju ha svenska att räkna med. men dom ligger ju mellan 3000-4000:- fortfarande så 60-70% av det vore väl rimligt att betala för beggade.

Posted (edited)

Själv brukar jag som grundregel räkna ut ett begagnatpris enligt: begagnatpris=nypris*0.5 d.v.s. hälften av nypriset. Nu är det kanske inte så lätt i alla lägen då produktens nuvarande kvalité samt tillgång och efterfrågan styr vilket begagnatpris det slutligen blir. Det viktiga är att man känner sig nöjd med det pris man får betala för något som kanske helt saknar garrantier från ursprunglig tillverkare 😛

Som alltid är det bästa man kan göra att jämföra med vad andra köper/säljer samma produkt för och helst åka och titta/klämma/lyssna/etc. på det man tänker köpa så att man själv får bilda sig en uppfattning hurvida tilltänkt köp är prisvärt eller inte 😉

EDIT: Lägger till lite siter jag brukar använda för att kolla upp vad skäligt pris är

vendolin

blocket

MusicStore

Edited by Implasticyde
Guest ub_beast
Posted
Shit! När jag blev lite tänd på Alesis 1 MkII så var dom nya och kostade 11 papp! Då var dom "bättre" än genelec som låg i samma prisklass... Sen dök dom ner till 6000:-, sen till 4000:- och då slog jag till, sen hade musikbörsen en deal på dom för 2000:- en kort stund när dom typ hade köpt in alla i europa eller ngt.

Men dom är schyssta iaf! Väldigt musikaliska, man orkar lyssna rätt länge utan att bli för trött. Inget att mixa feta electrobeats i riktigt, lite för runda i basen.

Thomann pris kan man ju inte jämföra med, man får ju ha svenska att räkna med. men dom ligger ju mellan 3000-4000:- fortfarande så 60-70% av det vore väl rimligt att betala för beggade.

Tja. Tack för svaret. Låter bra att monitorerna är av sjysst kvalité! Köpte ett par nya istället eftersom de inte ville sälja de begagnade till det pris jag föreslog itsället för 3200 (jag föreslog 1800kr). De nya kostade 3000, och då får man ju garanti och slipper slitaget på ett par begagnade, vilket jag tyckte var värt.

tack igen

Guest ub_beast
Posted
Själv brukar jag som grundregel räkna ut ett begagnatpris enligt: begagnatpris=nypris*0.5 d.v.s. hälften av nypriset. Nu är det kanske inte så lätt i alla lägen då produktens nuvarande kvalité samt tillgång och efterfrågan styr vilket begagnatpris det slutligen blir. Det viktiga är att man känner sig nöjd med det pris man får betala för något som kanske helt saknar garrantier från ursprunglig tillverkare 🙂

Som alltid är det bästa man kan göra att jämföra med vad andra köper/säljer samma produkt för och helst åka och titta/klämma/lyssna/etc. på det man tänker köpa så att man själv får bilda sig en uppfattning hurvida tilltänkt köp är prisvärt eller inte 🙂

EDIT: Lägger till lite siter jag brukar använda för att kolla upp vad skäligt pris är

vendolin

blocket

MusicStore

Tack för svaret! Tänkte på det med garantin också, alltid bra med en sådan. Man vet ju heller inte hur mycket de begagnade faktiskt har använts, så köpte ett par nya istället för 3000 på tohmann.

Guest spandaux
Posted

Hoppas du kommer trivas med dom!

Jag tyckte att dom var lite stela i basen i början men efter en vecka av lite feta beats började dom bli inspelade och lät mycket softare. Har flängt runt med mina mellan gbg-sthlm en del och dom funkar fortfarande perfekt efter kanske 5 år eller något sånt. Fast jag är ju pedant med musikprylar iofs...

För övrigt, när jag köpte mina på musikbörsen i göteborg fick jag två kartonger. Tyckte det verkade lite mycket med två stora kartonger. När jag kom hem upptäckte jag att jag hade fått två par! Dom ringde dock och jag fick åka tillbaks med ena paret, knappt ett tack fick man, det var ju fan inte mitt fel... Sen har jag nog inte handlat så mycket hos dom, jag bor ju iofs i sthlm sen ett gäng år också. ☺️

Guest ub_beast
Posted
Hoppas du kommer trivas med dom!

Jag tyckte att dom var lite stela i basen i början men efter en vecka av lite feta beats började dom bli inspelade och lät mycket softare. Har flängt runt med mina mellan gbg-sthlm en del och dom funkar fortfarande perfekt efter kanske 5 år eller något sånt. Fast jag är ju pedant med musikprylar iofs...

För övrigt, när jag köpte mina på musikbörsen i göteborg fick jag två kartonger. Tyckte det verkade lite mycket med två stora kartonger. När jag kom hem upptäckte jag att jag hade fått två par! Dom ringde dock och jag fick åka tillbaks med ena paret, knappt ett tack fick man, det var ju fan inte mitt fel... Sen har jag nog inte handlat så mycket hos dom, jag bor ju iofs i sthlm sen ett gäng år också. 😮

Hehe. hade varit en fin deal annars med två par!

kommer säkert bli jättenöjd med dem, väntar dem nästa vecka. Förhoppningsvis.

Ha det gött!

Posted (edited)

Jag köpte mina med en 12-kanals yamaha mixer (bra sådan) för 3200 kr. (beg)

Edited by Martin
Guest ub_beast
Posted
Jag köpte mina med en 12-kanals yamaha mixer (bra sådan) för 3200 kr. (beg)

Ok. då hade ju 3200 för ett par begagnade känts lite dyrt (köpte nya för 3000 istället). Är du nöjd med monitorerna?

• 3 years later...
Posted

Skitnöjd. Dom har fungerat perfekt som budgetmonitorer. Mycket behagligt ljud i dom, lätta att gilla. Och inte helt missvisande heller. Alesis M1 kommer alltid stanna i mitt hjärta! men nu efter 5 år är det dags att gå vidare till ADAM 🙂

Posted

Skitnöjd. Dom har fungerat perfekt som budgetmonitorer. Mycket behagligt ljud i dom, lätta att gilla. Och inte helt missvisande heller. Alesis M1 kommer alltid stanna i mitt hjärta! men nu efter 5 år är det dags att gå vidare till ADAM 🙂