Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Tjenare!

Jag producerar darkpsy, och i den genren så är det ju en hel del knorrar. Nu så använder jag Vanguard för att få fram knorrarna, men blir aldrig nöjd med dom! 🙂

Kan ni kanske tipsa mig om ett par bra VST synthar där det inte är så svårt att pilla fram en knorr?

Annons
Posted

NI Massive... Men du kan ju i stort sett använda vilken synth som helst där man kan modulera pitch och cutoff med LFOs och enveloper.

Posted (edited)
NI Massive... Men du kan ju i stort sett använda vilken synth som helst där man kan modulera pitch och cutoff med LFOs och enveloper.

ja det är sant att man kan använda i princip vilken synt som helst, handlar säkert bara om att lägga till dom rätta effekterna! Men gillar inte riktigt "soundet" man får ifrån Vanguard t ex, låter så ... plastigt? 🙂

Edited by Mollin
Posted (edited)

har jag ett ljudklipp ur en låt, och det är denna kvalité på knorrarna jag söker!

En knorr man kan göra feta intros med, och samtidigt göra små "melodier" utav knorrarna.

Edited by Mollin
Posted

dom gör jag med albino, vanguard, virus Ti, pro53. bara skruva på osc och lfo och pitcha =)

Posted
Menar du sådana här ljud?

Precis!

Fast en aning mörkare! 😊 Hur har du gjort detta?

Posted

När du skriver knorrar tänker jag TB(orkar inte lyssna på ljudexemplen) Jag rekomenderar Lennardigital sylenth1(Kan göra allt) eller d16 group Phoscyon(dunder TB klon)

Posted (edited)
När du skriver knorrar tänker jag TB(orkar inte lyssna på ljudexemplen) Jag rekomenderar Lennardigital sylenth1(Kan göra allt) eller d16 group Phoscyon(dunder TB klon)

Tackar!

Edited by Mollin
Posted
Precis!

Fast en aning mörkare! 🙂 Hur har du gjort detta?

Gjort i massive.

En sågtandsoscillator

Två LFO:s, en som modulerar oscillatorns pitch och en som modulerar ett hi-pass-filter.

Sen är det delay och reverb, och lite EQ.

Posted
Precis!

Fast en aning mörkare! 🙂 Hur har du gjort detta?

Gjort i massive.

En sågtandsoscillator

Två LFO:s, en som modulerar oscillatorns pitch och en som modulerar ett hi-pass-filter.

Sen är det delay och reverb, och lite EQ.

När du skriver "Modulerar" så betyder det vell typ att det är någonting i VST'n som gör det automatiskt? 🙂

Posted
När du skriver "Modulerar" så betyder det vell typ att det är någonting i VST'n som gör det automatiskt? 🙂

Ja, precis.

Du assignar LFO:s (sker på olika sätt på olika synthar) så att de automatiskt ändrar pitchen och filtret.

Posted

Ja, precis.

Du assignar LFO:s (sker på olika sätt på olika synthar) så att de automatiskt ändrar pitchen och filtret.

Great!! Tack cm0s!! 🙂

Har ni flera tips så är dom varmt välkomna!! 😛

Posted
Great!! Tack cm0s!! 🙂

Har ni flera tips så är dom varmt välkomna!! 🙂

Ett annat vanligt förekommande knep inom psytrancen är ju att ha en envelope som modulerar pitchen istället för en LFO. Då får du de där ettriga laser-liknade ljuden.

Posted

Tackar!

Nemas =)