Jump to content
Annons

KÖPA NY GITARRFÖRSTÄRKARE!


Steve-o

Recommended Posts

Tja!

Jag skall hämta min Roland GR-20 nästa onsdag. (superkul!!!)

Tänkte även köpa en ny förstärkare samtidigt. Jag vill ha Er hjälp.

Vilken skall jag köpa av dessa modeller nedan som ligger på max 3.500:-????

LINE 6 Spider III 30

LINE 6 Spider III 75

KUSTOM HV30

KUSTOM Quad65DFX

ALESIS Wildfire 60

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det är lättare att rekomendera en stärkare om du talar om vad du ska spela för typ av musik på den, hur du vill att det ska låta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför denna rörhets? Innan någon ens fått beskriva sina behov så föreslår folk att han ska köpa en rör-förstärkare. Generellt sett har dom såklart sina fördelar. Men digitalförstärkarna har kommit mycket långt på sina håll, och har, speciellt i lägre prisklasser, en mångsidighet som rörstärkarna oftast inte är i närheten av. Plus att dom brukar vara lite lättare att släpa på, det är oerhört värdefullt om man giggar mycket. Finns även transistorbaserade förstärkare som låter väldigt bra, t ex Peavey Bandit 112 (ca 3000 kronor).

Av de förstärkare du har listat hade så är min favorit absolut Spider-förstärkarna. Ska du bara spela hemma så funkar 30 W-modellen, men ska du ha den att repa eller gigga med så välj 75 W. Tänk dessutom på att digitalförstärkare inte alls har samma behov av volym som en rörförstärkare för att låta bra. Alltså, du kan ha en 75 W förstärkare och spela på sovrumsvolym utan att det låter sämre en om du vrider på max.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett bra svar JJRockford! Det blir nog en Spider 75, bra med presets som kända band/artister lagt in.

Tänk på att i 99.9% av fallen när det gäller presets i gitarreffekter/förstärkare så får du garanterat bättre resultat om du skruvar till ljudet själv. Döm aldrig ut något pga dåliga presets, de är i regel dåliga. Ta dig tid, börja från grunden och bygg upp dina egna ljud. Ingen kan på förhand veta hur just du vill att det ska låta och vilken utrustning du kopplar in.

Spider 3 är prisvärd och får bra betyg. Jag har inte provat den själv dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte rekomendera att köpa en spider förstärkare. Har själv haft en spider2. Det rena ljudet i den funkar bra men allt låter väldigt mycket metal och disten i övrigt är inte så bra. jag rekomenderar någon voxstärkare istället, dom har bättre emuleringar enligt min mening. Orange tiny terror är bra dom också men då blir det aningen dyrare

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett vilken förstärkare du köper bör du nog inte begränsa dig till att den MÅSTE ha line in!

Det räcker med att stärkaren har effektloop, vilket väldigt många rör och transistor-förstärkare har. Du kopplar helt enkelt in GR-20 i effektloopen.

Äh vafan när jag tänker efter, välj INTE förstärkare efter din nya Roland-gizmo.

Den kan du med fördel koppla direkt till line in på din mikpreamp eller i ditt ljudkort. Satsa istället på en förstärkare som får din gitarr att låta bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det många svar. Har ingen aning alls nu, jag vill bara ha en prisvärd stärkare med lite effekter

så jag kan använda den ihop med min gitarrsynt och lira lite....

Faaaan va svårt det blev. Funderar ändå på en Line 6 men vete fan alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en SpiderII, och jag är supernöjd med den. Jag tycker det är en varm, skön dist på den (om man inte använder de galnaste distarna förstås...) Har giggat med den flera gånger, och den fungerar jättebra!

Köper du till ett pedalbord (går bara att använda specialdesignade från Line6) så får du till och med med en wah-wah! Det finns dock inga som helst inställningar för den, men det är bättre än inget! 😕

EDIT: såg just att det var en SpiderIII du hade på listan...nåja, den måste ju i så fall vara ännu bättre... :rolleyes: Fast det bästa vore förstås en Spider Valve, dom är helt underbara... 😄

Redigerat av Micke H
Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver du använda GR-20 och vanligt gitarrljud samtidigt? Eller är det så att du ibland vill ha GR-20 på och ibland inte? Ifall det är det senare så funkar det nog fint med en förstärkare med effektloop; Kopplar man in den i "fx return" (eller vad det nu brukar stå, finns några varianter) så innebär det för det mesta (alla förstärkare är inte uppbyggda på samma sätt) att man kopplar, i ditt fall, GR-20 rätt in i slutsteget (och sen då vidare till högtalaren).

Vox digitalare kan nog tänkas vara bättre lite bättre till blues och sånt. Men det får man ju lyssna själv; Dom har helt klart olika ljudkaraktär, vilken som känns bäst är nog en ren smaksak. Dock, behöver du 75 W så är Spidern ganska svårslagen i pris, en Vox AD50VT (50 W, en 12" högtalare) kostar nog närmare 4000 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den låter säkert bra, Rolands COSM-teknologi är ju rätt beprövad och väldigt populär i deras pedaler, t ex GT-serien. Har själv en GT-8 som jag använder live, den låter väldigt bra.

Tänk bara på att 30W i en 10"-högtalare förmodligen är för klent att repa med om ni inte har en väldigt tyst trummis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver du använda GR-20 och vanligt gitarrljud samtidigt? Eller är det så att du ibland vill ha GR-20 på och ibland inte? Ifall det är det senare så funkar det nog fint med en förstärkare med effektloop; Kopplar man in den i "fx return" (eller vad det nu brukar stå, finns några varianter) så innebär det för det mesta (alla förstärkare är inte uppbyggda på samma sätt) att man kopplar, i ditt fall, GR-20 rätt in i slutsteget (och sen då vidare till högtalaren).

Vox digitalare kan nog tänkas vara bättre lite bättre till blues och sånt. Men det får man ju lyssna själv; Dom har helt klart olika ljudkaraktär, vilken som känns bäst är nog en ren smaksak. Dock, behöver du 75 W så är Spidern ganska svårslagen i pris, en Vox AD50VT (50 W, en 12" högtalare) kostar nog närmare 4000 kr.

vox digitala ad serie räcker en bra bit.. florian le sage här på forumet har köpt en sådan, och jag var nära att köpa 2 st 30wattare för några år sen.. för att de lät så jädrans najs.. skruvade fram riktigt mysig jazzdist på nolltid, och ett riktigt fläskigt rockljud på ännu mindre tid... 😕

så ja rekommenderar verkligen den stärkarserien..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...