Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ett par km från min studio ligger Sveriges enda MV-sändare och skickar ut ca 600 kW. Man kan utan problem få in radio i det mesta. Det har pratats om amalganfyllningar, spislock och kylskåpsdörrar som spelat Radio Swedens käcka (not) signaturmelodi. Detta har naturligtvis skapat ett och annat problem för mig. Har tjabbat mycket med Teracom vilket endast resulterat i att de har lämnat av lite spolar att filtrera med. När man försökt felsöka att det varit högst ologiskt många ggr men nu gjorde jag ett rejält genombrott. Kopplade in upp till 12 mikrofoner genom min Focusrite Octopre samt Digiracks 4 preamps och vred all gain på max. Kopplade runt och testade och kom snabbt fram till att den stora felkällan var StudioProjects (Av Claes) prisade mikrofon B1. Utan den inkopplad var det tyst (förutom en massa brus då) men med så spelade det Radio Sweden så lurarna hoppade. Hade ett inspelningsjobb i helgen och det fick vi även problem med ett gäng Oktava MC012 mickar.

Summa summarum: Om du bor alltför nära en urstark radiosändare så kanske inte B1 eller Oktava MC012 är rätt mikrofon för dig !!

Är det någon som är duktig på radiostörningar så får ni gärna höra av er

Lista på mikroponer jag testade med som funkade bra var:

Milab DC96

ADK 51 (ver 3 + ver 5)

AKG D112

Lineaudio CM2

Shure SM57 + SM58

Calrec 1050 + 1051

Annons
Postat

Jag råkade ut för något liknande under testinspelningarna när jorden hade lossnat i elurtaget. Det tog tid att hitta varför det bråkade. Kolla så att du har jord fram - för om du inte har det, misstänker jag starkt att du har orsaken där. Olika micar reagerar olika på avsaknad av jordningen.

Postat
Jag råkade ut för något liknande under testinspelningarna när jorden hade lossnat i elurtaget. Det tog tid att hitta varför det bråkade. Kolla så att du har jord fram - för om du inte har det, misstänker jag starkt att du har orsaken där. Olika micar reagerar olika på avsaknad av jordningen.

Skall undersöka hela elsystemet oxo. Funderar på om en 1:1 trafo skulle vara något. Har även blivit tipsad (av Teracom) att skapa ett eget jordplan samt att jorda hela byggnaden (de flesta väggar är av plåt).

Det är dock väldigt extrema förutsättningar här. Det är ju ett säkerhetsavstånd för folk med pacemaker och korna som går och betar under masten lär ju bli ruskigt radioaktiva!! 🙂

Jag kom ihåg att när jag som liten parvel experimenterade med elektronik fick jag ett högtalarelement att spela högt med hjälp av en jordning, en diod och en antenn!!

B1:an hamnar nog på Ebay villket är synd då jag tycker den är riktigt trevlig.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.