Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har spelat in trummor med ganska chysst ljud

men saknar ÀndÄ det dÀr trycket i dom.

Finns det nÄ pluggar, compressors el liknande,

typ EQ piller eller nÄt som kan hjÀlpa??

AlltsÄ, nÄgot man kan göra efter inspelningen Àr klar.

Answer meeee!

Redigerat av Ernestad
Annons
Postat

detta Àr inget svar i sig, men jag mÄste ju bara medela att jag aldrig upplevt att en kompressor ger trummor mer tryck. snarare tvÀrt om.

Postat
detta Àr inget svar i sig, men jag mÄste ju bara medela att jag aldrig upplevt att en kompressor ger trummor mer tryck. snarare tvÀrt om.

Det Àr ju en trÀningssak.

Fel anvÀnd kompressor dödar det mesta, det Àr sant.

Postat

Omöjligt att sÀga sÄhÀr pÄ rak arm. SlÀng upp ett ljudklipp sÄ man fÄr lyssna lite hur det lÄter.

Postat (redigerat)

NÀe, har micat med 5 micar, sen in i mixern Ä sen in i Audiophile 24/96. Ett spÄr för trummorna.

TÀnkte lÀgga upp ett ljudsample men sidan dÀr jag brukar ladda upp grejer pÄ Àr nere för tillfÀllet.

Redigerat av Ernestad
Postat (redigerat)

du pÄstÄr indirekt att jag inte vet hur man anvÀnder en kompressor. det tycker jag Àr ett ganska roligt med tanke pÄ att du inte vet hur jag jobbar...

edit: omformulering đŸ˜Č

Redigerat av ChrioN
Postat

du pÄstÄr indirekt att jag inte vet hur man anvÀnder en kompressor. det tycker jag Àr ett ganska roligt med tanke pÄ att du inte vet hur jag jobbar...

edit: omformulering đŸ˜Č

Har du aldrig lyckats fÄ en kompressor att jobba upp ett fett trumsound har du ju uppenbarligen missat vissa basala koncept hur man jobbar med just en kompressor.

Postat (redigerat)

Om det gÄr att feta upp trummorna med en kompressor sÄ tipsa dÄ hur jag ska göra, vilken compressor ska jag ha, typ vilka instÀllningar osv!? MVH hÀngpung

Redigerat av Ernestad
Postat

DEt gÄr ju inte att sÀga "sÄ hÀr ska du stÀlla in kompressorn".. lyssna Àr allt som gÀller...

Kompressorer Àr ju det som fetar till trumljudet.. och visst kan man göra precis tvÀrtom... gÀller ju o lyssna och göra om

Postat

Jag brukar anvÀnda en ultramaximizer eller magneto pÄ hela paketet.. Beror ju vÀldigt mycket pÄ hur trummorna lÄter frÄn början som sagt.. Hade du ingen fil man kunde lyssna pÄ sÄ kan jag enkelt tala om hur du fÄr mer tryck!

Postat

Ska försöka lÀgga upp den nÄnstans, annars heter jag virroke@hotmail.com pÄ msn messenger, du kan ju skicka ett meddelande sÄ skickar jag trumfilen?

ratos (oregistrerad)
Postat

skit in , skit ut ...brukar det heta .... men lĂ€gg opp spĂ„ret hĂ€r , sĂ„ kommer du nog fĂ„ mera förslag.... lycka till đŸ˜Č

Postat

Ta det inte pĂ„ fel sĂ€tt. đŸ˜Č

Det var faktiskt du som inte tyckte kompressorn fettade till trummorna.

Jag och mĂ„nga andra (jĂ€ttemĂ„nga, om man ska vara Ă€rlig... 😄 ) tycker precis tvĂ€rtom.

Och det Àr faktiskt sant att fel kompression kan döda ett trumpaket ganska sÄ effektivt.

Fred pĂ„ jorden. 😎

Postat (redigerat)

ok. jag ger mig.

tills vidare. đŸ˜±

edit dÄ:

jag kanske var lite otydlig, det Àr ju kicken man (jag) vill fÄ fet. kompression brukar ofta jag ta bort allt tryck för mig. men sen sÄ jobbar ju jag bara med samplade ljud, som oftast Àr ganska fÀrdigkomprimerade. ska testa att ratta lite sen, kanske Àr just sÄ att jag inte har förstÄtt det basala konceptet som VacUm nÀmner.

fred pĂ„ jorden kommer det aldrig att bli, tyvĂ€rr 😄

Redigerat av ChrioN
Postat

Det Àr viktigt att inte ha för kort attacktid om man vill ha mer "pump" i ljudet, utan istÀllet lÄter sjÀlva "punchen" i ljudet vara ifred sÄ att kompressorn trycker ihop sustaindelen istÀllet, det fungerar pÄ ex, bas.

Om man stÀller för kort attacktid sÄ kan man fÄ motsatt effekt, och sjÀlva attaken i ljudet försvinner.

Kanske en hint för trÄdstartaren om inte annat!

(...och vissa kompressorer Àr enklare att anvÀnda Àn andra.)

Postat (redigerat)

😎 den dĂ€rna raden dubblar jag med undertryck... man fĂ„r vara vacker pĂ„ handen nĂ€r ljudet börjar fĂ„ hĂ€ng.. för mycket o ljudet blir mindre, för lite..tja..dĂ„ gör det vĂ€l varken till eller frĂ„n...

SjÀlva grundljudet man jobbar med mÄste ju ha "flÀsk-lÀngden" frÄn början.. ett litet kort ljud pÄ t.e.x 50ms kan ju bara bli flÀskigt i 50ms medans ett ljud som har en kort peak pÄ 50ms men som totalt Àr 500ms kan ju bli 500ms flÀsklÄngt om man komprimerar ner dom första 50ms att bli jÀmnstark i nivÄ som hela ljudet Àr lÄngt (500ms).... :rolleyes:

Redigerat av demoniqus
aceton (oregistrerad)
Postat

ja, en kompressor Àr vÀl det första man tÀnker pÄ.. och dÄ utgÄr man vÀl frÄn att man inte stÀller in den för att sabba ljudet, eller trycket.

beroende pÄ hur det inspelade materialet lÄter finns det ju lite olika saker att testa. en sÄ enkel sak som en eq Àr en grej. en mulitbandskompressor en annan. en gate blir nog svÄr att jobba med pÄ ett helt paket, men ifall du stÀller den sÄ att den i stÀngt lÀge slÀpper igenom ljudet med endast ANINGENS mindre ljudstyrka skulle kanske denna kunna fÄ det att smÀlla lite mer om tex kagge eller virvel. om inte annat en du kan trigga pÄ olika frekvensband.

annars tycker jag att du ska börja med att lyssna hur det lÄter ihop med de andra instrumenten.. finns ju en möjlighet att du i samspelet mellan tex. bas och trummor kan fÄ upp lite mer tryck. lÄter det illa, försök dÄ göra en grej av det med kanske ett smalt trumljud, eller spela in det igen.. dock pÄ separata kanaler.

förövrigt finns det en ninja-smiley hĂ€r.. helt otroligt! đŸ˜±

Postat (redigerat)

Vill du ha en vass och "hÀngig" virvel sÄ testa att stÀlla ner tresholden, höj attacken en aning och slÀpp ut en svans med releasen.

Varning!! va försiktig med attacken sÄ att det inte blir en konstgjort traisent.

MVH//Kenny

Redigerat av addic59

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.