Ernestad Postat 18 september 2004 Postat 18 september 2004 (redigerat) Har spelat in trummor med ganska chysst ljud men saknar ÀndÄ det dÀr trycket i dom. Finns det nÄ pluggar, compressors el liknande, typ EQ piller eller nÄt som kan hjÀlpa?? AlltsÄ, nÄgot man kan göra efter inspelningen Àr klar. Answer meeee! Redigerat 18 september 2004 av Ernestad
ChrioN Postat 18 september 2004 Postat 18 september 2004 detta Àr inget svar i sig, men jag mÄste ju bara medela att jag aldrig upplevt att en kompressor ger trummor mer tryck. snarare tvÀrt om.
Lindeberg Postat 18 september 2004 Postat 18 september 2004 detta Àr inget svar i sig, men jag mÄste ju bara medela att jag aldrig upplevt att en kompressor ger trummor mer tryck. snarare tvÀrt om. Det Àr ju en trÀningssak. Fel anvÀnd kompressor dödar det mesta, det Àr sant.
VacUm Postat 18 september 2004 Postat 18 september 2004 Omöjligt att sÀga sÄhÀr pÄ rak arm. SlÀng upp ett ljudklipp sÄ man fÄr lyssna lite hur det lÄter.
Musiker Postat 18 september 2004 Postat 18 september 2004 Har du spelat in alla trummor och symbaler plus hihatlock pÄ varsina kanaler?
Ernestad Postat 18 september 2004 TrÄdstartare Postat 18 september 2004 (redigerat) NÀe, har micat med 5 micar, sen in i mixern Ä sen in i Audiophile 24/96. Ett spÄr för trummorna. TÀnkte lÀgga upp ett ljudsample men sidan dÀr jag brukar ladda upp grejer pÄ Àr nere för tillfÀllet. Redigerat 18 september 2004 av Ernestad
ChrioN Postat 18 september 2004 Postat 18 september 2004 (redigerat) detta Ă€r inget svar i sig, men jag mĂ„ste ju bara medela att jag aldrig upplevt att en kompressor ger trummor mer tryck. snarare tvĂ€rt om. Det Ă€r ju en trĂ€ningssak. Fel anvĂ€nd kompressor dödar det mesta, det Ă€r sant. du pĂ„stĂ„r indirekt att jag inte vet hur man anvĂ€nder en kompressor. det tycker jag Ă€r ett ganska roligt med tanke pĂ„ att du inte vet hur jag jobbar... edit: omformulering đČ Redigerat 18 september 2004 av ChrioN
VacUm Postat 18 september 2004 Postat 18 september 2004 detta Ă€r inget svar i sig, men jag mĂ„ste ju bara medela att jag aldrig upplevt att en kompressor ger trummor mer tryck. snarare tvĂ€rt om. Det Ă€r ju en trĂ€ningssak. Fel anvĂ€nd kompressor dödar det mesta, det Ă€r sant. du pĂ„stĂ„r indirekt att jag inte vet hur man anvĂ€nder en kompressor. det tycker jag Ă€r ett ganska roligt med tanke pĂ„ att du inte vet hur jag jobbar... edit: omformulering đČ Har du aldrig lyckats fĂ„ en kompressor att jobba upp ett fett trumsound har du ju uppenbarligen missat vissa basala koncept hur man jobbar med just en kompressor.
Ernestad Postat 18 september 2004 TrÄdstartare Postat 18 september 2004 (redigerat) Om det gÄr att feta upp trummorna med en kompressor sÄ tipsa dÄ hur jag ska göra, vilken compressor ska jag ha, typ vilka instÀllningar osv!? MVH hÀngpung Redigerat 18 september 2004 av Ernestad
ponkass Postat 18 september 2004 Postat 18 september 2004 DEt gÄr ju inte att sÀga "sÄ hÀr ska du stÀlla in kompressorn".. lyssna Àr allt som gÀller... Kompressorer Àr ju det som fetar till trumljudet.. och visst kan man göra precis tvÀrtom... gÀller ju o lyssna och göra om
VacUm Postat 18 september 2004 Postat 18 september 2004 Jag brukar anvÀnda en ultramaximizer eller magneto pÄ hela paketet.. Beror ju vÀldigt mycket pÄ hur trummorna lÄter frÄn början som sagt.. Hade du ingen fil man kunde lyssna pÄ sÄ kan jag enkelt tala om hur du fÄr mer tryck!
Ernestad Postat 18 september 2004 TrÄdstartare Postat 18 september 2004 Ska försöka lÀgga upp den nÄnstans, annars heter jag virroke@hotmail.com pÄ msn messenger, du kan ju skicka ett meddelande sÄ skickar jag trumfilen?
ratos (oregistrerad) Postat 18 september 2004 Postat 18 september 2004 skit in , skit ut ...brukar det heta .... men lĂ€gg opp spĂ„ret hĂ€r , sĂ„ kommer du nog fĂ„ mera förslag.... lycka till đČ
Lindeberg Postat 18 september 2004 Postat 18 september 2004 du pĂ„stĂ„r indirekt att jag inte vet hur man anvĂ€nder en kompressor. det tycker jag Ă€r ett ganska roligt med tanke pĂ„ att du inte vet hur jag jobbar... Ta det inte pĂ„ fel sĂ€tt. đČ Det var faktiskt du som inte tyckte kompressorn fettade till trummorna. Jag och mĂ„nga andra (jĂ€ttemĂ„nga, om man ska vara Ă€rlig... đ ) tycker precis tvĂ€rtom. Och det Ă€r faktiskt sant att fel kompression kan döda ett trumpaket ganska sĂ„ effektivt. Fred pĂ„ jorden. đ
ChrioN Postat 18 september 2004 Postat 18 september 2004 (redigerat) ok. jag ger mig. tills vidare. đ± edit dĂ„: jag kanske var lite otydlig, det Ă€r ju kicken man (jag) vill fĂ„ fet. kompression brukar ofta jag ta bort allt tryck för mig. men sen sĂ„ jobbar ju jag bara med samplade ljud, som oftast Ă€r ganska fĂ€rdigkomprimerade. ska testa att ratta lite sen, kanske Ă€r just sĂ„ att jag inte har förstĂ„tt det basala konceptet som VacUm nĂ€mner. fred pĂ„ jorden kommer det aldrig att bli, tyvĂ€rr đ Redigerat 18 september 2004 av ChrioN
Andreas L Postat 18 september 2004 Postat 18 september 2004 Det Àr viktigt att inte ha för kort attacktid om man vill ha mer "pump" i ljudet, utan istÀllet lÄter sjÀlva "punchen" i ljudet vara ifred sÄ att kompressorn trycker ihop sustaindelen istÀllet, det fungerar pÄ ex, bas. Om man stÀller för kort attacktid sÄ kan man fÄ motsatt effekt, och sjÀlva attaken i ljudet försvinner. Kanske en hint för trÄdstartaren om inte annat! (...och vissa kompressorer Àr enklare att anvÀnda Àn andra.)
Lundin Postat 23 september 2004 Postat 23 september 2004 (redigerat) Fel anvĂ€nd kompressor dödar det mesta, det Ă€r sant. đ den dĂ€rna raden dubblar jag med undertryck... man fĂ„r vara vacker pĂ„ handen nĂ€r ljudet börjar fĂ„ hĂ€ng.. för mycket o ljudet blir mindre, för lite..tja..dĂ„ gör det vĂ€l varken till eller frĂ„n... SjĂ€lva grundljudet man jobbar med mĂ„ste ju ha "flĂ€sk-lĂ€ngden" frĂ„n början.. ett litet kort ljud pĂ„ t.e.x 50ms kan ju bara bli flĂ€skigt i 50ms medans ett ljud som har en kort peak pĂ„ 50ms men som totalt Ă€r 500ms kan ju bli 500ms flĂ€sklĂ„ngt om man komprimerar ner dom första 50ms att bli jĂ€mnstark i nivĂ„ som hela ljudet Ă€r lĂ„ngt (500ms).... Redigerat 23 september 2004 av demoniqus
aceton (oregistrerad) Postat 27 september 2004 Postat 27 september 2004 ja, en kompressor Ă€r vĂ€l det första man tĂ€nker pĂ„.. och dĂ„ utgĂ„r man vĂ€l frĂ„n att man inte stĂ€ller in den för att sabba ljudet, eller trycket. beroende pĂ„ hur det inspelade materialet lĂ„ter finns det ju lite olika saker att testa. en sĂ„ enkel sak som en eq Ă€r en grej. en mulitbandskompressor en annan. en gate blir nog svĂ„r att jobba med pĂ„ ett helt paket, men ifall du stĂ€ller den sĂ„ att den i stĂ€ngt lĂ€ge slĂ€pper igenom ljudet med endast ANINGENS mindre ljudstyrka skulle kanske denna kunna fĂ„ det att smĂ€lla lite mer om tex kagge eller virvel. om inte annat en du kan trigga pĂ„ olika frekvensband. annars tycker jag att du ska börja med att lyssna hur det lĂ„ter ihop med de andra instrumenten.. finns ju en möjlighet att du i samspelet mellan tex. bas och trummor kan fĂ„ upp lite mer tryck. lĂ„ter det illa, försök dĂ„ göra en grej av det med kanske ett smalt trumljud, eller spela in det igen.. dock pĂ„ separata kanaler. förövrigt finns det en ninja-smiley hĂ€r.. helt otroligt! đ±
Ken KÀngström Postat 27 september 2004 Postat 27 september 2004 (redigerat) Vill du ha en vass och "hÀngig" virvel sÄ testa att stÀlla ner tresholden, höj attacken en aning och slÀpp ut en svans med releasen. Varning!! va försiktig med attacken sÄ att det inte blir en konstgjort traisent. MVH//Kenny Redigerat 27 september 2004 av addic59
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.