Jump to content
Annons

Den magiska kvantiseringen


Clogshoe Ninja

Recommended Posts

😏 Gomorron, medmusiker. Har ett litet problem. Snabb historik: Under hela 80-talet trĂ„k-kvantiserade jag mina lĂ„tar i vanlig 4/4 16, men kĂ€nde att svĂ€nget fattades. DĂ„ och dĂ„ dök det upp en Ă„ en annan lĂ„t med ett "mystiskt svĂ€ng" som jag slet mitt hĂ„r för att efterhĂ€rma (Är numera flintskallig 34-Ă„ring). Soul II Soul visade vĂ€gen. Plattan "1990-a new decade" var nersmetad med detta svĂ€ng. Det var inte shuffle eller triplet el. vanliga 16-delar. Till slut hittade jag det genom att "event-editera" noterna i KORG T3:an's sequencer. Har sedan dess blivit min religion i snart 2 decennier oavsett lĂ„ttyp. Lyfter verkligen allt.

Nedan visas hihaten under en fjÀrdedel.

16-delar: 0--12--24--36 (gÀsp)

Triplet: 0--16--24--40 (too much 90's-helikopterplatta-frisyr-med-grÀll-axelvaddsskjorte-kÀnsla)

Eureka!: 0--14--24--38

Nu sÀger vissa av er att det bara Àr att vrida shuffle-knoben till 50%. Trodde jag ocksÄ men sÄvida jag missat nÄt sÄ stÀmmer det icke. Arbetar med ACID (garva inte, enormt snabbarbetat) med Reason 3 i ReWire-mode. Inget av programmen erbjuder en sÄn instÀllning. FÄr jÀmt sitta Ä fippla med 64-delars instÀllning och efter-editera till vansinne.

Med risk för att framstÄ som en trebent packÄsna fÄr ni gÀrna upplysa mig om vad jag missat.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

i nya reason kan du ju först göra det dÀr groovet helt manuellt helt utan snap elelr med 64-delars-snap (sÄ lÄngt samma som i 3:an)..men det nya Àr du nu kan kopiera det groovet och spara som en groove-mall som du sedan kan applicera pÄ vilka spÄr du vill genom ReGroove Mixern...

http://www.propellerheads.se/products/reas...loseup_regroove

yeah!

edit: vore kul att höra nÄgra ljudexempel pÄ groovet..fattar faktiskt inte riktigt vad du menar...

Redigerat av puffra
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Det roliga Àr att skillnaden Àr subtil - kÀnns mer Àn hörs. Har inte Internet i hemmet. Sitter pÄ jobbet men jag e sÀker pÄ att nÄn annan kan "showcasa". Har verkligen en anledning att upgradera till Reason 4 nu.

*EDIT* LÀste förresten i nÄn Studio tidning att Stonebridge hade samma probs ett tag nÀr han bytte program. Han e en av dem som kör den kvantiseringen. Som sagt: subtil skillnad, men najs.

Redigerat av Clogshoe Ninja
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kan man inte göra detta i vilket Reason som helst?

Högerklicka pÄ spÄret och ta "Get Groove" sen anvÀnder man User i Groove mallen?

Men vill du jobba med fler "hemma" snickrade Grooves i 3:an blir det ju bökigare. 😕

EDIT:

Du behöver Recycle för detta... (dvs. om du inte kan fÄ samma svÀng med sequencern.)

Redigerat av expanded
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...