Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

😏 Gomorron, medmusiker. Har ett litet problem. Snabb historik: Under hela 80-talet trĂ„k-kvantiserade jag mina lĂ„tar i vanlig 4/4 16, men kĂ€nde att svĂ€nget fattades. DĂ„ och dĂ„ dök det upp en Ă„ en annan lĂ„t med ett "mystiskt svĂ€ng" som jag slet mitt hĂ„r för att efterhĂ€rma (Är numera flintskallig 34-Ă„ring). Soul II Soul visade vĂ€gen. Plattan "1990-a new decade" var nersmetad med detta svĂ€ng. Det var inte shuffle eller triplet el. vanliga 16-delar. Till slut hittade jag det genom att "event-editera" noterna i KORG T3:an's sequencer. Har sedan dess blivit min religion i snart 2 decennier oavsett lĂ„ttyp. Lyfter verkligen allt.

Nedan visas hihaten under en fjÀrdedel.

16-delar: 0--12--24--36 (gÀsp)

Triplet: 0--16--24--40 (too much 90's-helikopterplatta-frisyr-med-grÀll-axelvaddsskjorte-kÀnsla)

Eureka!: 0--14--24--38

Nu sÀger vissa av er att det bara Àr att vrida shuffle-knoben till 50%. Trodde jag ocksÄ men sÄvida jag missat nÄt sÄ stÀmmer det icke. Arbetar med ACID (garva inte, enormt snabbarbetat) med Reason 3 i ReWire-mode. Inget av programmen erbjuder en sÄn instÀllning. FÄr jÀmt sitta Ä fippla med 64-delars instÀllning och efter-editera till vansinne.

Med risk för att framstÄ som en trebent packÄsna fÄr ni gÀrna upplysa mig om vad jag missat.

Annons
Posted (edited)

i nya reason kan du ju först göra det dÀr groovet helt manuellt helt utan snap elelr med 64-delars-snap (sÄ lÄngt samma som i 3:an)..men det nya Àr du nu kan kopiera det groovet och spara som en groove-mall som du sedan kan applicera pÄ vilka spÄr du vill genom ReGroove Mixern...

http://www.propellerheads.se/products/reas...loseup_regroove

yeah!

edit: vore kul att höra nÄgra ljudexempel pÄ groovet..fattar faktiskt inte riktigt vad du menar...

Edited by puffra
Posted (edited)

Det roliga Àr att skillnaden Àr subtil - kÀnns mer Àn hörs. Har inte Internet i hemmet. Sitter pÄ jobbet men jag e sÀker pÄ att nÄn annan kan "showcasa". Har verkligen en anledning att upgradera till Reason 4 nu.

*EDIT* LÀste förresten i nÄn Studio tidning att Stonebridge hade samma probs ett tag nÀr han bytte program. Han e en av dem som kör den kvantiseringen. Som sagt: subtil skillnad, men najs.

Edited by Clogshoe Ninja
Posted (edited)

Kan man inte göra detta i vilket Reason som helst?

Högerklicka pÄ spÄret och ta "Get Groove" sen anvÀnder man User i Groove mallen?

Men vill du jobba med fler "hemma" snickrade Grooves i 3:an blir det ju bökigare. 😕

EDIT:

Du behöver Recycle för detta... (dvs. om du inte kan fÄ samma svÀng med sequencern.)

Edited by expanded