Jump to content
Annons

Musik vi minns: Freestyle!


pekadan

Recommended Posts

Häromdagen hörde jag ett par låtar från Freestyle-skivan Fantasi från 1981. (Det väckte gamla minnen... 😳 ). Det slog mig - förmodligen för första gången - att det ju är otroligt sköna synth-ljud i de här gamla pop-låtarna. Herregud, 1981! Det var väl på den tiden de gamla tunga total-analoga kolosserna fortfarande regerade i synth-världen? Är det nån som vet vad det faktiskt var för synthar Sandelin och Ekman använde sig av då det begav sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hade förmånen att få träffa Anders Uddberg ett par gånger innan han dog. En toppenkille vad jag vill minnas hade han i allafall en Prophet 5 men det här var ju en tid efter Freestyle. Han spelade i Deep Diver ( tidigare Radio), Pugh Rogerfelt och Niclas Whalgren vid denna tid vill jag minnas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, Anders Uddberg kände jag inte till. Surfade lite på namnet och det fanns en del att läsa om de band han spelade i på 80-talet. Det verkar som han var inblandad i ganska många olika projekt (även Noice t.ex). En himla duktig och populär kille som det verkar. Gick bort redan -84. Usch va tragiskt!

Såg några bilder på Anders Uddberg på nätet från nåt gig med Noice. Där spelar han nån stor Yamaha-feting av nåt slag (inte en MS-x0) och i bakgrunden ser man en PPG.

Link to comment
Dela på andra sajter

är inte detta snarare musik man försöker glömma :rolleyes:

😲

Jo, helt sant!

Fast prata om gamla synthar kan man ju alltid göra. Jag är dock inte alltför sugen på att lyssna för att kolla in om de hade schyssta synthljud eller ej... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

är inte detta snarare musik man försöker glömma :rolleyes:

😲

Jo, helt sant!

Fast prata om gamla synthar kan man ju alltid göra. Jag är dock inte alltför sugen på att lyssna för att kolla in om de hade schyssta synthljud eller ej... 😛

Jodå, klart du ska lyssna. "Jag vet att du vill..." 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...