Jump to content
Annons

Frågor om min röst


sockerkakan

Recommended Posts

Ja, vissa dagar sjunger jag (tycker jag själv 😄) jätte bra och andra dagar sjunegr jag falskt som en ko. Varför är det så? Jag är 13 år, om det spelar någon roll. Jag tar sånglektioner en gång i veckan i en halvtimme, hur långt tid kommer det ta tills min röst är fin och jag kan sjunga bra? *Längtar* Jag har höst att det tar typ 5 år, stämmer det?

Svara fort, tack på förhan...

Redigerat av sockerkakan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja du, du är i den åldern då din röst håller på att finns sig till rätta. Men om du fortsätter att ta lektioner och vårdar din röst så behöver det inte bli allt för dramatiskt när du sedan kommer in i....ja du vet vad jag menar, målbrottet. Men tänk på detta, att sång är ett instrument som sitter ihop med din kropp och mycket händer med en människas kropp i din ålder. F-n låter som nån biologilärare, men men det är ju sant. Så att det vissa dagar går bättre och andra sämre är helt naturligt. Just keep working så kommer allt ordna sig skal du se 😄 Du frågade om en ålder. Tror man brukar säga att en killes röst har lagt sig till rätta runt 17 års ålder om jag inte minns fel. Om du nu är tjej så är det inte lika mycket som händer med din röst som för en kille. Men fråga gärna din sånglärare, han eller hon har mycket kunskap om vad som händer med rösten osv.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

I takt med att du övar ordentligt och utvecklas fysiskt kommer du att lära känna din röst, hur lång tid det tar är svårt att sia om. Det kan gå fort eller ta lite längre tid. Det handlar bara om att du ska lära känna din röst riktigt bra och det gör man genom övning, det svåra blir ju att du är i en ålder då rösten är föränderlig. När du har växt helt klart kan du väl fråga din mamma om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en liten notering:

Tjejer går också in i målbrottet, fast det blir inte samma markanta förändring som hos killar.

Men jämför en mogen kvinnas röst med en barnröst så förstår ni vad jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Okej, tack för alla svar! 😊 men jag har en "skarv" mellan ljus och mörkt, när jag sjunger i tonarter då jag kommer i skarven låter det supergnälligt, typ som en strypt chiuaua XD Kan man träna bort det eller kommer det alltid vara så? Som jag sa går jag hoss en sångpedagog, först värmer vi upp i typ en kvart, sedan sjunger vi en lite sedan får jag en sång i läxa som jag ska öva på som vi sjunger genom en gång. Allt detta tar en halvtimme och hon kompar med piano, är detta tillräckligt mycket träning för att bli bra? Jag går 12 gånger per termin, det kostar ca 2000:- Detta är ju första gången jag går på ngt sån´t här. Men kan man fråga typ om det är något man vill träna lite exta på t.ex waila, sjunga ljust m.m Är detta värt pengarna?

Redigerat av sockerkakan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att bara du själv kan svara på frågan om det är värt pengarna. Är det en duktig sångpedagog så är det säkert värt det... men frågan är ju om DU får ut något av det. Lär du dig nya saker, känner du att din röst utvecklas? Sedan är det som andra säger; rösten utvecklas med åldern. Både rent fysiskt men även hur man lär sig att använda den. Jag är ingen "stor sångare" själv, sjunger mest när jag inte har någon annan till hands men jag kan lova att jag låter inte likadant idag, när jag är 40, som jag gjorde när jag var 18.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skarven kan du träna bort med hjälp av sångpedagogen - men om du kan få bort den helt eller inte, är nog ganska individuellt...

Visst ska du tala om för sångpedagogen vad du vill lära dig sjunga. Då blir det ju någonting mer specifikt att sträva efter, i stället för "bara" mer allmängiltiga sångövningar - som förstås också behövs. Om sångpedagogen är något att ha, så talar hon om för dig om hon kan styra dig på det håll du vill eller inte - och annars kan hon kanske hänvisa dig till någon annan som behärskar de stilar du är ute efter.

All träning gör dig bättre, så ge inte upp även om det tar emot lite ibland. När du kommer igång att sjunga, så är det ju alltid kul ändå. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Man blir bättre på det man övar på. Så är det. Wailar du mycket kommer du bli en rackare på det till slut. Sjunger du mycket i din skarv kommer du lära dig hur du ska göra. Tonsäker blir du automatiskt när du sjunger. Viktigast tycker jag är att känna hur kul och roligt det är. Och hur roligt det kommer bli sen när du blir riktigt bra på att sjunga. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nåt som kan vara väldigt bra att träna är så kallad intervallträning. Det kan hjälpa dig att lära dig att få bukt med "falska" toner.

Det finns ett bra program som heter Ear Master. www.earmaster.com/

Det går att ladda hem en demo. Det kan verka lite tråkigt men det gör stor nytta.

Lycka till! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En oktav är intervallet från t ex ett C till nästa C på pianot. De flesta har ett omfång på ca 2 oktaver, men det går att utöka en del både uppåt och neråt genom att träna.

Waila ska du nog ge dig på efter att du har blivit duktig på vanlig sång - för annars är risken att du börjar waila genom hela låtarna och glömmer bort att sjunga de egentligea melodierna - och sådant låter inte särskilt kul om du frågar mig, utan wail tycker jag mest ska vara en krydda som bara kommer in då och då för att kanske betona någonting eller markera övergångar i musiken eller liknande.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ett piano eller en synt, så kan du jämföra själv hur stort register du har. Det är bara att ta en ton på pianot och sjunga samma ton själv - och sedan gå upp en ton i taget till det är stopp...

Kolla på denna bilden, så kanske det blir enklare att få grepp om:

300px-Klaviatur-3-en.svg.png

Där har du 3 oktaver (förutom att det högsta C:et saknas för att bli precis 3 oktaver...).

Du har ett visst register (elller tonomfång) från början. Med träning så kan du utöka det så att du kan ta några toner längre upp och några längre ner än vad du klarade tidigare - men till slut når du en gräns där det är tvärstopp nästan hur mycket du tränar...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Men efter ett tag när jag har sjungit, börjar min röst "darra" och den blir dålig fast än jag kanske inte har sjungit mer än 2 låtar.

När jag byter till huvvudklang, då låter det inte lika starkt och det låter lite vässigt/luftigt lr vad man ska säga ;P Är det normalt eller har jag fel på min röst.

Och en sista fråga; Jag testade att spela in när jag sjunger på våran digitalkamera, det lät absolut inte som när jag hör mig själv sjunga! Är det så andra hör mig sjunga eller är det våran digitalkamera, vet inte om det spela ngn roll med den är 3 år gammal...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men efter ett tag när jag har sjungit, börjar min röst "darra" och den blir dålig fast än jag kanske inte har sjungit mer än 2 låtar.

När jag byter till huvvudklang, då låter det inte lika starkt och det låter lite vässigt/luftigt lr vad man ska säga ;P Är det normalt eller har jag fel på min röst.

Och en sista fråga; Jag testade att spela in när jag sjunger på våran digitalkamera, det lät absolut inte som när jag hör mig själv sjunga! Är det så andra hör mig sjunga eller är det våran digitalkamera, vet inte om det spela ngn roll med den är 3 år gammal...

Det där med kameran är extremt kännt fenomen...

När du pratar eller sjunger så hör du din egen röst

samtidigt som du undermedvetet vet hur det ska låta..

När du lyssnar på en inspelning har du inte samma

förutsättningar till det undermedvetna, alltså låter det

inte som du hade förväntat dig...Har inget med kameran

eller annan utrustning att göra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men efter ett tag när jag har sjungit, börjar min röst "darra" och den blir dålig fast än jag kanske inte har sjungit mer än 2 låtar.

När jag byter till huvvudklang, då låter det inte lika starkt och det låter lite vässigt/luftigt lr vad man ska säga ;P Är det normalt eller har jag fel på min röst.

Och en sista fråga; Jag testade att spela in när jag sjunger på våran digitalkamera, det lät absolut inte som när jag hör mig själv sjunga! Är det så andra hör mig sjunga eller är det våran digitalkamera, vet inte om det spela ngn roll med den är 3 år gammal...

Menar du att det är bröstklangen som inte går så bra? I så fall är det nog träning som behövs - och träning - och ännu mer träning. Det är förmodligen magmusklerna som inte orkar pumpa tillräckligt bra. Lite situps kanske kan göra nytta också...? Det är ett hårt jobb att bli en duktig vokalist... 🙂

Huvudklangen är naturligt inte lika kraftfull som bröstklangen. Jag önskar själv att jag kunde ta till bröstklang ibland, men jag har aldrig lärt mig det, så jag väl får pallra mig iväg till en sångpedagog någon gång i framtiden när jag får tid över (that'll be the day... 🙂 ) - eller kanske konsultera min sambo, som har sjungit mycket opera...

Att rösten blir sämre redan efter 2 låtar, kan annars tyda på att du inte slappnar av tillräckligt eller att du kanske tar i för mycket innan du har hunnit värma upp. Det kan också bero på fel andningsteknik eller kanske att du dricker fel sorts dryck under tiden (undvik i princip allt utom rumstempererat vatten). Svårt att säga säkert, eftersom jag inte är någon expert...

Det ÄR jobbigt att höra sin egen röst inspelad, innan man har vant sig. När du sjunger normalt, så hör du en del av ljudet från munnen till öronen - men också en hel del som går direkt genom skallbenet till hörselbenen - och det kan vara en våldsamt stor skillnad mellan det du hör när du sjunger och det du hör på inspelningen - och inspelningen låter "mesigt". Det du hör på inspelningen är dock det som är närmast sanningen (under förutsättning att utrustningen är någorlunda hyfsad... 😉 ) och låter alltså som andra hör din röst. Lyssna på hur andra låter på inspelningarna och jämför med hur de låter i verkligheten, så kan du få en uppfattning om hur mycket/lite inspelningen förvränger ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, det känns som jag lär mig mer här än i skolan 😊 Jätte mycket tack för alla era svar! 🙁 Ja, min röst låter lite "barnsligare" på inspelningen, men det är väl så den låter då =/ Det är kanske är en liten svårare fråga men när man spela in i en studio, kan man göra om rösten, fixa den och så. Typ som man retuscherar i Photoshop. Lite konstig förklaring men jag hoppas att ni fattar xD

Link to comment
Dela på andra sajter

Svaret på din fråga ovanför så ja. Man brukar alltid fixa till rösten i sitt musikprogram så den låter bättre.

Det som används oftast på en röstslingan är EQ (där ändrar du basen och diskanten), eko, kompressor, limiter, deEsser osv osv.

Det finns även vissa speciella program som man kan redigera rösten i, om du tex skulle sjunga falskt.

Så kan man ändra i dom programmen så du inte sjunger falskt längre. Dock så hör man oftast detta efteråt.

Basshunter tex, han använder ett sådant program på sin röst.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Leeroy (oregistrerad)
Svaret på din fråga ovanför så ja. Man brukar alltid fixa till rösten i sitt musikprogram så den låter bättre.

Det som används oftast på en röstslingan är EQ (där ändrar du basen och diskanten), eko, kompressor, limiter, deEsser osv osv.

Det finns även vissa speciella program som man kan redigera rösten i, om du tex skulle sjunga falskt.

Så kan man ändra i dom programmen så du inte sjunger falskt längre. Dock så hör man oftast detta efteråt.

Basshunter tex, han använder ett sådant program på sin röst.

😉

(: autotuner hahaha!

Kan säga att det blir nästan aldrig bra om man försöker ändra för mycket på rösten, det är som ett försöka få ett ruttet äppla att samka som ett färskt(: menar inte att du sjunger som ett ruttet äpple då mer metaforsikt(: Men det är bara att öva och använda stödet och sjunga helatiden så kommer de låta bra!

Keep it up!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart man kan använda autotuner på ett bra sätt och inte överdriva det hela som vissa producenter gör.

Det finns vissa som klarar av det riktigt bra då det inte allts hörs.

Precis, det används mer än de flesta anar i dagens musikfabriker. Lite tråkigt kan man ju tycka men jag skall inte klaga, utvecklingen går framåt och den som ställer sig i vägen blir överkörd! 😉

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...