Jump to content
Annons

Bästa hörlurarna till Cubase, eller studioinspelning i allmänhet.


Shinji

Recommended Posts

Hej!

Mina grannar och föräldrar står inte ut med mig en sekund till längre, därför tänkte jag ta tillfället i akt att fråga er om ett par hörlurar.

Vilka rekommenderar ni för mig som håller på med studioinspelning hemma? Gärna i en hyffsad prisklass, inte för dyrt med andra ord.

Tackar så hemskt mycket för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad som är dyrt, är ju alltid relativt. Mina tveklösa favoriter i kontrollrummet, är Ultrasone Proline 2500 (öppna lurar). När det gäller monitorlyssning medan man sjunger (alltså slutna lurar), så är favoriten Ultrasone Proline 750 - men där går det även bra med Ultrasone HFI-550 - eller Sennheiser HD280 Pro (men Ultrasone sitter skönare och låter bättre).

Link to comment
Dela på andra sajter

I nästa nummer av tidningen kommer en guide till hörlurar för mixning. Sex par lurar är testade av en testpanel med tre personer, guiden är inriktad på kommentarer där testpanelen blindlyssnade på lurarna och fick använda dem under ett kort mixpass. Skulle inte någon av hörlurarna i guiden vara intressant så kan den ändå ge svar på vad man ska leta efter och hur man ska tänka för att hitta ett par bra lurar. Har du tid att vänta ett par veckor så bör du kunna få ett ganska bra svar på din fråga 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska kanske också tillägga att det finns många trådar om lurar på forumet - så använd sökfunktionen och skriv hörlurar där, så hittar du mycket läsning. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska kanske också tillägga att det finns många trådar om lurar på forumet - så använd sökfunktionen och skriv hörlurar där, så hittar du mycket läsning. 😆

Mmm... Eller kika bara lite i avdelningen "Monitorer/hörlurar" dit tråden nu flyttats... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska kanske också tillägga att det finns många trådar om lurar på forumet - så använd sökfunktionen och skriv hörlurar där, så hittar du mycket läsning. 😛

Mmm... Eller kika bara lite i avdelningen "Monitorer/hörlurar" dit tråden nu flyttats... 😛

😆

Jag som lever mitt liv i "Visa nya inlägg", snarare än de olika forumavdelningarna, lägger inte märke till sådana detaljer... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

I nästa nummer av tidningen kommer en guide till hörlurar för mixning. Sex par lurar är testade av en testpanel med tre personer, guiden är inriktad på kommentarer där testpanelen blindlyssnade på lurarna och fick använda dem under ett kort mixpass. Skulle inte någon av hörlurarna i guiden vara intressant så kan den ändå ge svar på vad man ska leta efter och hur man ska tänka för att hitta ett par bra lurar. Har du tid att vänta ett par veckor så bör du kunna få ett ganska bra svar på din fråga 😳

Majken, det skulle vara intressant att få veta vilka hörlurar ni har valt att testa?

Ett blindtest är rätta vägen att gå, förse dom med bindel 😆 .

Låt INTE testpersonerna få veta vilka lurar som ingår innan testet börjar, utan avslöja det först när testet är färdigskrivet och klart.

T.ex. hörlur ett låter såhär... hörlur två låter såhär...

Helst ska de inte få känna på eller rätta till lurarna när de blivit placerade på deras huvuden. Då är risken stor att hörlursmodellen avslöjas för en inbiten testare. Vet man vilka lurar man testar så kommer en massa förutfattade meningar mm att påverka testet negativt.

Minns inte just nu vilka hörlurar har ni testat i tidigare nummer, några exempel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...