Jump to content
Annons

Schoeps CMT56


Dexter

Recommended Posts

Hej hej,

i ett svagt ögonblick lade jag bud på en Schoeps CMT56 på Ebay och lite oväntat visade sig mitt bud vara det vinnande. En ny mikrofon är ju alltid roligt att ha, men är det nån som vet mer om den?

Så här ser den ut:

c153_1.JPG

/Dex.

Redigerat av Dexter
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Schoeps har tillverkat utmärkta småmembransmikrofoner sedan 50-talet; helt i klass med Neumann KM-serier!

CMT-serien ersattes i mitten av 80-talet av Colette-serien, CMT56 har om jag minns rätt omställbar karektäristik, njure - rund - åtta.. Du kan hitta en smula info här : Schoeps classics.. Schoeps har full service på dom flesta av sina mickar : Schoeps (Dom representeras i sverige av Polteknik)

Har din mick Tuschel eller XLR i änden?

/ptr

Link to comment
Dela på andra sajter

Schoeps har tillverkat utmärkta småmembransmikrofoner sedan 50-talet; helt i klass med Neumann KM-serier!

CMT-serien ersattes i mitten av 80-talet av Colette-serien, CMT56 har om jag minns rätt omställbar karektäristik, njure - rund - åtta.. Du kan hitta en smula info här : Schoeps classics.. Schoeps har full service på dom flesta av sina mickar : Schoeps (Dom representeras i sverige av Polteknik)

Har din mick Tuschel eller XLR i änden?

/ptr

Jo, Schopes klassiska mick-sida har jag också nosat upp. Enligt säljaren är kapseln bytt av Schoeps själva förra året. Och ska jag vara ärlig vet jag faktiskt inte om det är Tuchel eller XLR, men det spelar mindre roll, eftersom jag jag även är sladd- och kontaktfetischist och har det mesta i mitt lager.

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte mycket att ha - skicka den till mig så kan du få en hundralapp för den 😏

I gott skick är den precis lika bra som en modern mick enligt de jag frågat. Skulle det behövas så renoverar Schoeps micken, det är gummimembran i växelmekanismen som torkar (de nya torkar inte). Kanske att kondingar kan ha tröttnat lite efter 30 år också.

Annars ger kapseln tre utmärkta val för riktningskarakteristik. Lite kompromiss jämfört med de separata kapslarna men klart användbart.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte mycket att ha - skicka den till mig så kan du få en hundralapp för den 😕

I gott skick är den precis lika bra som en modern mick enligt de jag frågat. Skulle det behövas så renoverar Schoeps micken, det är gummimembran i växelmekanismen som torkar (de nya torkar inte). Kanske att kondingar kan ha tröttnat lite efter 30 år också.

Annars ger kapseln tre utmärkta val för riktningskarakteristik. Lite kompromiss jämfört med de separata kapslarna men klart användbart.

Gunnar

Nu har jag konsulterat en kompis som driver en studio i Finland och som har två st CMT56:or själv, visade det sig. Enligt honom låter mickarna svinbra och man kan få runt 10.000 till 12.500 för en CMT56 i bra skick - och det är ju bra mycket mer än vad jag själv gav. Så det var ju roligt.

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...