hillebard Postat 16 september 2004 Postat 16 september 2004 Hur Àr Äsikterna om att normalisera spÄr? SjÀlv gör jag det sÀllan men jag vet dem som alltid gör det pÄ alla spÄr innan mixning. Jag kÀnner att jag har lite för dÄliga kunskaper för att teoretiskt förstÄ för- och nackdelar med detta men nÄgon kanske kan upplysa mig?
Piffen Postat 16 september 2004 Postat 16 september 2004 Ă sikterna om det Ă€r sĂ€kert mĂ„ngt fler Ă€n det finns invĂ„nare pĂ„ den hĂ€r planeten... om du inte redan gissat det đ , annars lĂ€r du vĂ€l bli varse det... đ För och nackdelar.. det beror pĂ„ vad du vill göra.. om du grejat med equalizers och sĂ„ innan, sĂ„ höjer normaliseringen volymen pĂ„ din produktion, förenklat alltsĂ„.. Men det kan ocksĂ„ göra att det bara blir hĂ„rt, odynamiskt och högt. Normalisering anvĂ€nds vid machomastring.. tĂ€nk reklamsnuttar som sprĂ€nger dina högltalare nĂ€r det Ă€r paus i dramakomedin som du avnjuter pĂ„ lördagskvĂ€llen... dock behöver man inte göra sĂ„.. och upplys gĂ€rna mig, alla ni som vet sĂ„ mycket bĂ€ttre... đ //Smulan
ponkass Postat 16 september 2004 Postat 16 september 2004 normalisering pÄverkar vÀll ÀndÄ inte dynamiken pÄ ljudspÄr...?
Piffen Postat 16 september 2004 Postat 16 september 2004 jo, om du lĂ€gger allt sĂ„ nĂ€ra noll du kan komma... dĂ„ blir det ju faktiskt inget utrymme kvar... eller hur? ... men det blir ett himla bra tryck... đ
VacUm Postat 16 september 2004 Postat 16 september 2004 jo, om du lĂ€gger allt sĂ„ nĂ€ra noll du kan komma... dĂ„ blir det ju faktiskt inget utrymme kvar... eller hur? ... men det blir ett himla bra tryck... đ ?? Att normalisera innebĂ€r att dra upp gainen precis innan det peakar. Detta pĂ„verkar inte dynamiken alls. Det du tĂ€nker pĂ„ Ă€r nĂ€r dom flĂ€skar pĂ„ med en limiter och kompressorer osv. DET tar bort dynamik, men Ă€r en helt annan sak.
Piffen Postat 16 september 2004 Postat 16 september 2004 njaa... det Ă€r nog jag som Ă€r ute och cyklar.. men jag har bestĂ€mt för mig att jag lĂ€st det nĂ„nstans.. đ men limiter och sĂ„ det vet jag (Ă„tminstone.. đ ) ...jag som Ă€r helt övertygad.. om att jag lĂ€st om det.. konstigt.. men du har rĂ€tt, du och ponkass. sĂ„ vitt jag kan komma pĂ„ nu.. jag förivrade mig nog.. sry đ det Ă€r inte lĂ€tt att leva, dagens vĂ€stvĂ€rldsproblem: okunskap om normalisering... tss tss đ //smulan
Mattis Postat 16 september 2004 Postat 16 september 2004 Jag vet inte hur det Àr med er mjukvara, hÄrdvara eller era öron, men om jag normaliserar en wav(med soundforge 6.0) som redan har hög volym mÀrker jag inte nÀmvÀrd skillnad(m-audio audiophile usb, behringer b2031). Om jag dÀremot normaliserar en wav som hade lÄg volym sÄ knÀpper det o knastrar det(det hör till saken att jag anvÀnder normalvÀrdet för normalisering, dvs hamna pÄ 0dB med högsta peak). Vad har ni för erfarenheter?
hillebard Postat 16 september 2004 TrÄdstartare Postat 16 september 2004 Jo det hÀr med att trycka upp ljudet till 0 db Àr jag helt med pÄ...Men..det finns inga baksidor? Faror? Jag tycker mig ha hört nÄnstans i bakhuvudet att man inte ska normalisera för att...ja det kommer jag inte ihÄg. NÄt jag kan tÀnka mig Àr att nÀr man höjer signalen höjer man ocksÄ bruset pÄ kanalen...fel ute?
Chris Postat 16 september 2004 Postat 16 september 2004 Hur Ă€r Ă„sikterna om att normalisera spĂ„r? SjĂ€lv gör jag det sĂ€llan men jag vet dem som alltid gör det pĂ„ alla spĂ„r innan mixning. Jag kĂ€nner att jag har lite för dĂ„liga kunskaper för att teoretiskt förstĂ„ för- och nackdelar med detta men nĂ„gon kanske kan upplysa mig? ...men...varför vill man sitta och normalisera varje ljudfil nĂ€r du enkelt kan justera nivĂ„n i mixern? đ
Claes Holmerup Postat 16 september 2004 Postat 16 september 2004 Normalisering kollar igenom ljudfilen och letar upp det starkaste ljudet i den. NĂ€r det Ă€r gjort, sĂ„ förstĂ€rks allt ljud lika mycket genom hela filen. Det Ă€r vad som hĂ€nder, helt enkelt. Vad man kanske inte tĂ€nker pĂ„, Ă€r att samtidigt som musikinnehĂ„llet förstĂ€ks, sĂ„ förstĂ€rks ocksĂ„ bruset lika mycket - och risken Ă€r dĂ„ stor att bruset kommer upp pĂ„ en störande nivĂ„. Har man spelat in i hög upplösning - 24-bit eller 32-bit FP, sĂ„ Ă€r bruset pĂ„ en lĂ„g nivĂ„ frĂ„n början - och dĂ„ blir det mindre kĂ€nsligt. Ska man sedan teoretisera om det och prata om hĂ„rklyverier, sĂ„ innebĂ€r det en generationsförsĂ€mring av den digitala signalen eftersom man bearbetar den med en DSP-operation - och sĂ„dant Ă€r ju aldrig bra, eller...? đ Dock kan man ju frĂ„ga sig varför man vill normalisera? I normala fall hĂ„ller man ju inspelningsnivĂ„n ganska hög (exakt pĂ„ 0dB i de kraftigaste peakarna men aldrig över om man bara spelar in i 16-bits upplösning - annars Ă€r man illa ute med bĂ„de brus och dynamik...) - och dĂ„ Ă€r den extra Ă„tgĂ€rden ganska meningslös.
ChrioN Postat 16 september 2004 Postat 16 september 2004 Ju mer jag tÀnker pÄ det, desto mindre logiskt blir svaret varför man ska normalisera. Iaf i en musikproduktion.
alexfree Postat 16 september 2004 Postat 16 september 2004 att normalisera ger inga fördelar....nÀr signalen blir högre sÄ blir ocksÄ bruset högre och dÀrmed har man inte vunnit nÄgot.... det man kan anvÀnda normalisering till Àr att om man "mastra". Man har sina 10 lÄtar pÄ skivan och anpassa de till varandra, sÄ att man slipper höja och sÀnka nivÄn nÀr man lyssnar pÄ ett helt album....dessutom om man skulle normalisera varje enskild lÄt för sig, skulle en balad kunna ha högre ljudstyrka Àn en rocklÄt, och det kanske inte Àr meningen!
Andreas L Postat 16 september 2004 Postat 16 september 2004 Tillbaka! đ Det finns ju andra vĂ€rden Ă€n de rent tekniska. Om du har en lite taskig inspelningsnivĂ„ pĂ„ en en jĂ€kligt sjysst tagning (ex akustisk gitarr), sĂ„ Ă€r det betydligt trevligare att jobba med kompressor om signalen har sitt högsta vĂ€rde nĂ€ra nollan, Ă€n vid ex, -12db. Ă€ven om man skulle ha spelat in i 32 bitar. Prova sĂ„ fĂ„r ni se! Andra exempel kan vara nĂ€r man importerar en sampling som har lĂ„g nivĂ„ och den vanliga regeln inte rĂ€cker till för att höja signalen... bĂ€ttre att normalisera och ha sjysta nivĂ„er att jobba med. (SjĂ€lvklart ska man försöka hĂ„lla dem rĂ€tt vid inspelningen)
ponkass Postat 16 september 2004 Postat 16 september 2004 Jag skulle dÄ inte vilja anvÀnda en kompressor pÄ en signal som Àr inspelad pÄ -12dB och sen normaliserad... DÄ Àr det bÀttre att spela in igen
aspucko Postat 16 september 2004 Postat 16 september 2004 Att normalisera en lÄt som ska brÀnnas till CD Àr ju t.ex sjÀlvklart för att utnyttja hela bitdjupet mediet tillÄter (16 bitar för CD). Ligger högsta peaken i lÄten pÄ -3dB har man ju bara anvÀnt 15 bitar t.ex. Eller cyklar jag?
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 16 september 2004 Postat 16 september 2004 Snillen spekulerar. đ Claes har redan förklarat exakt vad normalisering Ă€r för nĂ„got. Har inget att göra med mastring.
aspucko Postat 16 september 2004 Postat 16 september 2004 Förutom i det att det skulle spela nÄgon roll att bruset höjs nÀr man normaliserar en ljudfil. Ljud-till-brus-förhÄllandet (sound/noiseration) Àr ju fortfarande densamma iom att allt förstÀrks med samma faktor. SÄ ljudet blir ju inte "brusigare".
Claes Holmerup Postat 16 september 2004 Postat 16 september 2004 Visst - men innan normaliseringen kan bruset mycket vÀl ligga pÄ en ohörbar nivÄ om man har spelat i i hög upplösning. NÀr man sedan normaliserar, sÄ kan det i stÀllet skickas upp pÄ en sÄdan nivÄ, att det hörs tydligt...
aspucko Postat 16 september 2004 Postat 16 september 2004 Ohörbar nivÄ? Àr vÀl bara att dra upp volymen pÄ det man lyssnar med tills man hör bruset isf. Samma effekt uppstÄr ju nÀr man normaliserar som ocksÄ enbart ska ses som en höjning av volymen. AlltsÄ: Kan man inte höra nÄgot brus hur mycket man Àn ökar volymen pÄ sina lurar eller monitorer sÄ finns det inget brus i datafilen, och sÄledes finns inget brus att förstÀrka dÄ volymen pÄ densamma ökas. Förutsatt att lyssningsutrustningen inte genererar nÄgot brus i sig Àr det ju ingen skillnad pÄ att höja volymen pÄ datafilen (=normalisera) och att höja volymen pÄ lyssningsutrustningen utan att ha pÄverkat datafilen. Hoppas du/ni förstÄr min poÀng. Sen att brus/störningar förstÄs kan uppstÄ ur avrundningsfel nÀr man arbetar med digitala data Àr nog en annan diskussion. Att bruset skulle förstÀrkas mer Àn nÄgot annat ljud vid normalisering/nivÄhöjning Àr myt. Finns det dÀr sÄ finns det i samma proportition till det "rena ljudet" oavsett hur man stÀller volymen, teoretiskt. à h vad jag envisas.
Claes Holmerup Postat 17 september 2004 Postat 17 september 2004 Att bruset skulle förstĂ€rkas mer Ă€n musikinnehĂ„llet Ă€r det ingen som har pĂ„stĂ„tt. det förstĂ€rks precis lika mycket som signalen. Om bruset ligger pĂ„ en ohörbar nivĂ„ pĂ„ det enskilda spĂ„ret, sĂ„ kommer det inte att höras nĂ„got brus frĂ„n det enskilda spĂ„ret vid mix heller. Om man normaliserar och dĂ€rmed lĂ„ter bruset Ă„ka upp till en hörbar nivĂ„, sĂ„ kan bruset dĂ€remot bli ett störande fenomen Ă€ven om det tekniskt sett Ă€r samma skillnad mellan signal och brus fortfarande. Om du börjar med att normalisera alla enskilda spĂ„r, sĂ„ kommer du dessutom att skicka in det högre bruset i alla kommande processeringar (effekter, eq, summering etc) ocksĂ„ - nĂ„got som ytterligare kan förĂ€ndra brusets karaktĂ€r sĂ„ att det hörs Ă€nnu kraftigare. Om du dĂ€remot nöjer dig med att normalisera hela mixen nĂ€r den Ă€r klar (om det nu skulle vara nödvĂ€ndigt), sĂ„ kommer du att fĂ„ lĂ€gre brus tack vare att de enskilda spĂ„ren inte har normaliserats. Jag Ă€r lika envis... đ
aspucko Postat 17 september 2004 Postat 17 september 2004 (redigerat) Nja... Om man normaliserar ett enskilt spÄr (datafil) i en mix mÄste man ju ÀndÄ sÀnka volymen pÄ dess kanal i mixern för att kompensera för den nivÄhöjning man gjort i samband med normaliseringen, annars kommer ju spÄret att höras med för stark volym ("bli för högt mixat"). Man fÄr alltsÄ dra ner volymen pÄ det aktuella spÄret i mixern efter att det normaliserats om det ska passa in i mixen, vilket gör att ljudnivÄn, inkl brusnivÄn sÀnks till den nivÄ det var frÄn början. Och vi har alltsÄ hamnat pÄ samma stÀlle som vi startade... Jag ser iaf ingen poÀng med att normalisera enskilda spÄr efter inspelning innan mixning förutom att man kan göra snyggare skÀrmdumpar =). Att fÄ sÄ hög nivÄ som möjligt utan peak vid inspelningen (utnyttja ljudkortets bitdjup maximalt) Àr det vÀsentliga (fast det vet vi ju redan). EDIT: mixern->mixen Redigerat 17 september 2004 av aspucko
Diwic Postat 17 september 2004 Postat 17 september 2004 Att normalisera en lÄt som ska brÀnnas till CD Àr ju t.ex sjÀlvklart för att utnyttja hela bitdjupet mediet tillÄter (16 bitar för CD). Ligger högsta peaken i lÄten pÄ -3dB har man ju bara anvÀnt 15 bitar t.ex. Eller cyklar jag? StÀmmer bra det, förutom att det Àr -6 dB som motsvarar en bit i sammanhanget. // David
Fredster Postat 17 september 2004 Postat 17 september 2004 VĂ€ldigt mycket Ă„sikter och sköna teorier om det hĂ€r! đ Normalisering Ă€r en helt onödigt âfinessâ som finns i de flesta âmastringsprogramâ. Man ska alltid försöka hĂ„lla en sĂ„ stark inspelningsnivĂ„ som möjligt istĂ€llet för att slippa brus istĂ€llet för att försöka höja nivĂ„n senare med normalisering. Jag vet faktiskt inte varför denna funktion finns faktisktâŠ..för har den ingen nytta alls, som att jĂ€mföra med fĂ€stingen som inte fyller nĂ„got som helst syfte i naturen. Men Ă„ andra sidan det Ă€r ju inte skadligt att anvĂ€nda normalisering förutom att du pĂ„verkar ljudfilen en gĂ„ng till med processering, och lyssnar man till âproffsenâ sĂ„ skulle dom ALDRIG göra det. Men kĂ€nner man att man vill normalisera sĂ„ Ă€r det bara att göra detâŠâŠ.Ă€ven fast det Ă€r helt onödigt (och faktiskt höjer bruset som pĂ„pekats tidigare).
trombonisten Postat 17 september 2004 Postat 17 september 2004 Hmm. Mycket tyckande Àr det. Jag fÄr vÀl tycka jag ocksÄ dÄ. Normalisering Àr bra. RÀtt anvÀnt. Men det beror ocksÄ pÄ. En del gamla regler i den analoga vÀrlden gÀller inte lÀngre med 32bitars flyttals för ljudfilerna. Spelar man in och arbetar med ljudfilerna pÄ 16bit wav Àr det viktigt att vara noggrann med bitarna. DÄ gÀller - inspelning upp till max, normalisera inte i onödon och sÄ vidare. Men, idag kan man ju vÀlja 24bit inspelning i ljudkortet och ha ljudfilerna i 32 bit flyttal. En del Àndras dÄ. Bland annat Àr det en finess att sÀnka nivÄerna till sÄdÀr minus 12dBfs max vid inspelning. Risken att det av misstag skall bli överstyrt minskar kraftigt, och inte tappar man nÄn kvalitet i den digitala delen. Det gÀller att lyssna av sÄ att det inte blir extra brus i det analoga, antingen i förförstÀrkaren eller i AD-n, det beror lite pÄ vilken utrustning man har. Oftast Àr vÀl de 2-3 sista bitarna mest brus i en enklare AD, sÀnker man till -12dBfs tappar man 2 till, men det blir sÄdÀr 19 kvar ÀndÄ. Gott och vÀl över de dÀr 16 som ju egentligen rÀcker. Prova Àr bara att göra. Sen nÀr det vÀl Àr inspelat pÄ -12db (med 24bit eller 32 bit) sÄ Àr det ju bara att normalisera till -3db. Kompressorer jobbar mycket bÀttre upp mot 0-an Àn lÄngt ner i minus. De gamla vanliga reglerna gÀller om man inte skall fÄ överstyrning i bussar och sÄ. Mesta av de problemen försvinner dock om det Àr 32bit flyttal internt och pÄ alla filer, dÄ kan man vara nÀstan brottsligt slarvig med nivÄerna utan att det pÄverkar ljudet. Efter masterregeln dock skall det aldrig vara över 0dBfs. Nu Àr det inte alla ljudprogram som jobbar med 32bit flyttal internt, eller som ens hanterar ljud sÄ dÀr himla bra alltid. En del av de kÀnda programmen, till exempel Àldre versioner av Cubase med den gamla ljudmotorn, anses av vissa lÄta illa. Tycker dina öron att det gör skillnad hur du jobbar, sÄ gör det ju skillnad. Men det kan bero pÄ sÄ mÄnga saker, bland annat vilket program du jobbar i, sÄ det Àr inte helt enkelt att generalisera. PÄ samma sÀtt som man skall experimentera med 32bit flyttals wav-filer innan man bestÀmmer sig för hur man vill jobba, sÄ Àr det bra att prova olika samplingsfrekvens. De flesta ljudkort klarar ju bÄde 44.1kHz och 48kHz. Prova om det lÄter olika, det Àr inte otroligt pÄ nÄgot sÀtt. Klarar du ocksÄ 88.1 eller 96kHz sÄ Àr det bra att prova. Det Àr inte alls sÀkert det gör nÄn skillnad, men bara du kan prova. Trombonisten.
Fredster Postat 17 september 2004 Postat 17 september 2004 Hmm. Mycket tyckande Àr det. Jag fÄr vÀl tycka jag ocksÄ dÄ. Normalisering Àr bra. RÀtt anvÀnt. Men det beror ocksÄ pÄ. En del gamla regler i den analoga vÀrlden gÀller inte lÀngre med 32bitars flyttals för ljudfilerna. Spelar man in och arbetar med ljudfilerna pÄ 16bit wav Àr det viktigt att vara noggrann med bitarna. DÄ gÀller - inspelning upp till max, normalisera inte i onödon och sÄ vidare. Men, idag kan man ju vÀlja 24bit inspelning i ljudkortet och ha ljudfilerna i 32 bit flyttal. En del Àndras dÄ. Bland annat Àr det en finess att sÀnka nivÄerna till sÄdÀr minus 12dBfs max vid inspelning. Risken att det av misstag skall bli överstyrt minskar kraftigt, och inte tappar man nÄn kvalitet i den digitala delen. Det gÀller att lyssna av sÄ att det inte blir extra brus i det analoga, antingen i förförstÀrkaren eller i AD-n, det beror lite pÄ vilken utrustning man har. Oftast Àr vÀl de 2-3 sista bitarna mest brus i en enklare AD, sÀnker man till -12dBfs tappar man 2 till, men det blir sÄdÀr 19 kvar ÀndÄ. Gott och vÀl över de dÀr 16 som ju egentligen rÀcker. Prova Àr bara att göra. Sen nÀr det vÀl Àr inspelat pÄ -12db (med 24bit eller 32 bit) sÄ Àr det ju bara att normalisera till -3db. Kompressorer jobbar mycket bÀttre upp mot 0-an Àn lÄngt ner i minus. De gamla vanliga reglerna gÀller om man inte skall fÄ överstyrning i bussar och sÄ. Mesta av de problemen försvinner dock om det Àr 32bit flyttal internt och pÄ alla filer, dÄ kan man vara nÀstan brottsligt slarvig med nivÄerna utan att det pÄverkar ljudet. Efter masterregeln dock skall det aldrig vara över 0dBfs. Nu Àr det inte alla ljudprogram som jobbar med 32bit flyttal internt, eller som ens hanterar ljud sÄ dÀr himla bra alltid. En del av de kÀnda programmen, till exempel Àldre versioner av Cubase med den gamla ljudmotorn, anses av vissa lÄta illa. Tycker dina öron att det gör skillnad hur du jobbar, sÄ gör det ju skillnad. Men det kan bero pÄ sÄ mÄnga saker, bland annat vilket program du jobbar i, sÄ det Àr inte helt enkelt att generalisera. PÄ samma sÀtt som man skall experimentera med 32bit flyttals wav-filer innan man bestÀmmer sig för hur man vill jobba, sÄ Àr det bra att prova olika samplingsfrekvens. De flesta ljudkort klarar ju bÄde 44.1kHz och 48kHz. Prova om det lÄter olika, det Àr inte otroligt pÄ nÄgot sÀtt. Klarar du ocksÄ 88.1 eller 96kHz sÄ Àr det bra att prova. Det Àr inte alls sÀkert det gör nÄn skillnad, men bara du kan prova. Trombonisten. Bra inlÀgg! Mycket vettigt. SjÀlvklart ska man försöka att spela in med 24-bitar om systemet tillÄter det, men jag tycker ÀndÄ att man bör hÄlla en sÄ hög insignal som möjligt i alla fall eftersom varje bit du inte uttnytjar innebÀr en halvering av den faktiskta upplösningen. Sen nÀr det gÀller den analoga signalkedjan innan ljudkortet sÄ Àr det ett Mà STE att signalen Àr sÄ stark som möjligt.....givetvis utan att den överstyrs!
Andreas L Postat 17 september 2004 Postat 17 september 2004 (redigerat) Hehe... ja, och "proffsen" Ă€r alltid jĂ€ttenoga med vad de lĂ€mnar ifrĂ„n sig för material, ifrĂ„ga om dynamik... "Oj oj oj, nu börjar det brusa om lilla Britta hĂ€r.... FAN..!!! Ă€r det den dĂ€r jĂ€vla praktikanten som varit pĂ„ normaliseringen igen?!?!?!" Vissa pumpar upp mixen till max, och ser till att konstant hĂ„lla sig pĂ„ en hög volym, eller sĂ„ finns det sĂ„dana som tillĂ„ter en lĂ€gre inspelningsvolym för att ge utrymme för bara en eller ett par starkare toner i ex. en sĂ„nginsats. VĂ„gar man sig pĂ„ mer dynamiskt omfĂ„ngsrika inspelningar (och inte vill komprimera signalen innan man spelar in den) sĂ„ fĂ„r man acceptera att man vĂ€ldigt sĂ€llan utnyttjar hela bitdjupen, eftersom man vĂ€ldigt sĂ€llan (ifrĂ„ga om ex. sĂ„ng och en plockad akustisk gitarr) hamnar nĂ€ra nollan, med Ă€n vid nĂ„gon peak. Det Ă€r precis lika viktigt att ge utrymme för peakar, för att kompensera för det headroom som fanns ovanför nollan pĂ„ analoga system. Det jag menar Ă€r att det egentligen bara Ă€r en akademisk diskussion, för jag tror inte att nĂ„gon hĂ€r i ett blindtest skulle höra skillnad, om man jĂ€mförde tvĂ„ inspelningar, dĂ€r den ena var inspelad att som starkast nĂ„ -4.0 db. som sedan hade normaliserats till -0.2db, och jĂ€mförde den inspelningen med en som frĂ„n början var inspelad att peaka vid -0.2 Om man lyssnar pĂ„ en cd med akustisk musik(klassisk ex.) sĂ„ Ă€r det ju som sagt vĂ€ldigt sĂ€llan musiken hamnar upp mot nollan i styrka, bortsett ifrĂ„n vissa peakar. Om jag spelar in i 32 bitar och sedan normaliserar inspelningen ex. +5db, menar ni pĂ„ allvar att det skulle spela nĂ„gon roll? Skulle nĂ„got som hör min inspelning rycka till och tĂ€nka "Oj, hĂ€r mĂ„sta man ha normaliserat vid inspelningen" eller "Aj, mina öron, hĂ€r utnyttjar man inte alla 16 bitarna pĂ„ cdn" NĂ€,... knappast... đ EDIT: Sorry, menar inte att upprepa en massa men trombonisten hann visst före Redigerat 17 september 2004 av Andreas L
Lundin Postat 17 september 2004 Postat 17 september 2004 Snillen spekulerar. đ Claes har redan förklarat exakt vad normalisering Ă€r för nĂ„got. Har inget att göra med mastring. đ Tack Nattvaktaren, dĂ€r kom dom raderna jag saknade...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.