Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur Àr Äsikterna om att normalisera spÄr? SjÀlv gör jag det sÀllan men jag vet dem som alltid gör det pÄ alla spÄr innan mixning. Jag kÀnner att jag har lite för dÄliga kunskaper för att teoretiskt förstÄ för- och nackdelar med detta men nÄgon kanske kan upplysa mig?

Annons
Postat

Åsikterna om det Ă€r sĂ€kert mĂ„ngt fler Ă€n det finns invĂ„nare pĂ„ den hĂ€r planeten... om du inte redan gissat det 😛 , annars lĂ€r du vĂ€l bli varse det... 😄

För och nackdelar.. det beror pÄ vad du vill göra.. om du grejat med equalizers och sÄ innan, sÄ höjer normaliseringen volymen pÄ din produktion, förenklat alltsÄ.. Men det kan ocksÄ göra att det bara blir hÄrt, odynamiskt och högt. Normalisering anvÀnds vid machomastring.. tÀnk reklamsnuttar som sprÀnger dina högltalare nÀr det Àr paus i dramakomedin som du avnjuter pÄ lördagskvÀllen... dock behöver man inte göra sÄ..

och upplys gĂ€rna mig, alla ni som vet sĂ„ mycket bĂ€ttre... 😉

//Smulan

Postat

jo, om du lĂ€gger allt sĂ„ nĂ€ra noll du kan komma... dĂ„ blir det ju faktiskt inget utrymme kvar... eller hur? ... men det blir ett himla bra tryck... 😛

Postat
  Smulan sa:
jo, om du lĂ€gger allt sĂ„ nĂ€ra noll du kan komma... dĂ„ blir det ju faktiskt inget utrymme kvar... eller hur? ... men det blir ett himla bra tryck... 😛

?? Att normalisera innebÀr att dra upp gainen precis innan det peakar. Detta pÄverkar inte dynamiken alls. Det du tÀnker pÄ Àr nÀr dom flÀskar pÄ med en limiter och kompressorer osv. DET tar bort dynamik, men Àr en helt annan sak.

Postat

njaa... det Ă€r nog jag som Ă€r ute och cyklar.. men jag har bestĂ€mt för mig att jag lĂ€st det nĂ„nstans.. 😛 men limiter och sĂ„ det vet jag (Ă„tminstone.. 😉 ) ...jag som Ă€r helt övertygad.. om att jag lĂ€st om det.. konstigt.. men du har rĂ€tt, du och ponkass. sĂ„ vitt jag kan komma pĂ„ nu.. jag förivrade mig nog.. sry 🙁

det Ă€r inte lĂ€tt att leva, dagens vĂ€stvĂ€rldsproblem: okunskap om normalisering... tss tss 😄

//smulan

Postat

Jag vet inte hur det Àr med er mjukvara, hÄrdvara eller era öron, men om jag normaliserar en wav(med soundforge 6.0) som redan har hög volym mÀrker jag inte nÀmvÀrd skillnad(m-audio audiophile usb, behringer b2031). Om jag dÀremot normaliserar en wav som hade lÄg volym sÄ knÀpper det o knastrar det(det hör till saken att jag anvÀnder normalvÀrdet för normalisering, dvs hamna pÄ 0dB med högsta peak).

Vad har ni för erfarenheter?

Postat

Jo det hÀr med att trycka upp ljudet till 0 db Àr jag helt med pÄ...Men..det finns inga baksidor? Faror? Jag tycker mig ha hört nÄnstans i bakhuvudet att man inte ska normalisera för att...ja det kommer jag inte ihÄg.

NÄt jag kan tÀnka mig Àr att nÀr man höjer signalen höjer man ocksÄ bruset pÄ kanalen...fel ute?

Postat
  hillebard sa:
Hur Àr Äsikterna om att normalisera spÄr? SjÀlv gör jag det sÀllan men jag vet dem som alltid gör det pÄ alla spÄr innan mixning. Jag kÀnner att jag har lite för dÄliga kunskaper för att teoretiskt förstÄ för- och nackdelar med detta men nÄgon kanske kan upplysa mig?

...men...varför vill man sitta och normalisera varje ljudfil nĂ€r du enkelt kan justera nivĂ„n i mixern? 😛

Postat

Normalisering kollar igenom ljudfilen och letar upp det starkaste ljudet i den. NÀr det Àr gjort, sÄ förstÀrks allt ljud lika mycket genom hela filen. Det Àr vad som hÀnder, helt enkelt. Vad man kanske inte tÀnker pÄ, Àr att samtidigt som musikinnehÄllet förstÀks, sÄ förstÀrks ocksÄ bruset lika mycket - och risken Àr dÄ stor att bruset kommer upp pÄ en störande nivÄ.

Har man spelat in i hög upplösning - 24-bit eller 32-bit FP, sÄ Àr bruset pÄ en lÄg nivÄ frÄn början - och dÄ blir det mindre kÀnsligt.

Ska man sedan teoretisera om det och prata om hĂ„rklyverier, sĂ„ innebĂ€r det en generationsförsĂ€mring av den digitala signalen eftersom man bearbetar den med en DSP-operation - och sĂ„dant Ă€r ju aldrig bra, eller...? 😛

Dock kan man ju frÄga sig varför man vill normalisera? I normala fall hÄller man ju inspelningsnivÄn ganska hög (exakt pÄ 0dB i de kraftigaste peakarna men aldrig över om man bara spelar in i 16-bits upplösning - annars Àr man illa ute med bÄde brus och dynamik...) - och dÄ Àr den extra ÄtgÀrden ganska meningslös.

Postat

Ju mer jag tÀnker pÄ det, desto mindre logiskt blir svaret varför man ska normalisera. Iaf i en musikproduktion.

Postat

att normalisera ger inga fördelar....nÀr signalen blir högre sÄ blir ocksÄ bruset högre och dÀrmed har man inte vunnit nÄgot....

det man kan anvÀnda normalisering till Àr att om man "mastra". Man har sina 10 lÄtar pÄ skivan och anpassa de till varandra, sÄ att man slipper höja och sÀnka nivÄn nÀr man lyssnar pÄ ett helt album....dessutom om man skulle normalisera varje enskild lÄt för sig, skulle en balad kunna ha högre ljudstyrka Àn en rocklÄt, och det kanske inte Àr meningen!

Postat

Tillbaka! 😛

Det finns ju andra vÀrden Àn de rent tekniska.

Om du har en lite taskig inspelningsnivÄ pÄ en en jÀkligt sjysst tagning (ex akustisk gitarr), sÄ Àr det betydligt trevligare att jobba med kompressor om signalen har sitt högsta vÀrde nÀra nollan, Àn vid ex, -12db. Àven om man skulle ha spelat in i 32 bitar.

Prova sÄ fÄr ni se!

Andra exempel kan vara nÀr man importerar en sampling som har lÄg nivÄ och den vanliga regeln inte rÀcker till för att höja signalen... bÀttre att normalisera och ha sjysta nivÄer att jobba med. (SjÀlvklart ska man försöka hÄlla dem rÀtt vid inspelningen)

Postat

Jag skulle dÄ inte vilja anvÀnda en kompressor pÄ en signal som Àr inspelad pÄ -12dB och sen normaliserad... DÄ Àr det bÀttre att spela in igen

Postat

Att normalisera en lÄt som ska brÀnnas till CD Àr ju t.ex sjÀlvklart för att utnyttja hela bitdjupet mediet tillÄter (16 bitar för CD). Ligger högsta peaken i lÄten pÄ -3dB har man ju bara anvÀnt 15 bitar t.ex.

Eller cyklar jag?

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

Snillen spekulerar. 😏

Claes har redan förklarat exakt vad normalisering Àr för nÄgot.

Har inget att göra med mastring.

Postat

Förutom i det att det skulle spela nÄgon roll att bruset höjs nÀr man normaliserar en ljudfil. Ljud-till-brus-förhÄllandet (sound/noiseration) Àr ju fortfarande densamma iom att allt förstÀrks med samma faktor. SÄ ljudet blir ju inte "brusigare".

Postat

Visst - men innan normaliseringen kan bruset mycket vÀl ligga pÄ en ohörbar nivÄ om man har spelat i i hög upplösning. NÀr man sedan normaliserar, sÄ kan det i stÀllet skickas upp pÄ en sÄdan nivÄ, att det hörs tydligt...

Postat

Ohörbar nivÄ? Àr vÀl bara att dra upp volymen pÄ det man lyssnar med tills man hör bruset isf. Samma effekt uppstÄr ju nÀr man normaliserar som ocksÄ enbart ska ses som en höjning av volymen.

AlltsÄ:

Kan man inte höra nÄgot brus hur mycket man Àn ökar volymen pÄ sina lurar eller monitorer sÄ finns det inget brus i datafilen, och sÄledes finns inget brus att förstÀrka dÄ volymen pÄ densamma ökas.

Förutsatt att lyssningsutrustningen inte genererar nÄgot brus i sig Àr det ju ingen skillnad pÄ att höja volymen pÄ datafilen (=normalisera) och att höja volymen pÄ lyssningsutrustningen utan att ha pÄverkat datafilen.

Hoppas du/ni förstÄr min poÀng.

Sen att brus/störningar förstÄs kan uppstÄ ur avrundningsfel nÀr man arbetar med digitala data Àr nog en annan diskussion.

Att bruset skulle förstÀrkas mer Àn nÄgot annat ljud vid normalisering/nivÄhöjning Àr myt. Finns det dÀr sÄ finns det i samma proportition till det "rena ljudet" oavsett hur man stÀller volymen, teoretiskt.

Åh vad jag envisas.

Postat

Att bruset skulle förstÀrkas mer Àn musikinnehÄllet Àr det ingen som har pÄstÄtt. det förstÀrks precis lika mycket som signalen.

Om bruset ligger pÄ en ohörbar nivÄ pÄ det enskilda spÄret, sÄ kommer det inte att höras nÄgot brus frÄn det enskilda spÄret vid mix heller. Om man normaliserar och dÀrmed lÄter bruset Äka upp till en hörbar nivÄ, sÄ kan bruset dÀremot bli ett störande fenomen Àven om det tekniskt sett Àr samma skillnad mellan signal och brus fortfarande.

Om du börjar med att normalisera alla enskilda spÄr, sÄ kommer du dessutom att skicka in det högre bruset i alla kommande processeringar (effekter, eq, summering etc) ocksÄ - nÄgot som ytterligare kan förÀndra brusets karaktÀr sÄ att det hörs Ànnu kraftigare.

Om du dÀremot nöjer dig med att normalisera hela mixen nÀr den Àr klar (om det nu skulle vara nödvÀndigt), sÄ kommer du att fÄ lÀgre brus tack vare att de enskilda spÄren inte har normaliserats.

Jag Ă€r lika envis... 😛

Postat (redigerat)

Nja...

Om man normaliserar ett enskilt spÄr (datafil) i en mix mÄste man ju ÀndÄ sÀnka volymen pÄ dess kanal i mixern för att kompensera för den nivÄhöjning man gjort i samband med normaliseringen, annars kommer ju spÄret att höras med för stark volym ("bli för högt mixat").

Man fÄr alltsÄ dra ner volymen pÄ det aktuella spÄret i mixern efter att det normaliserats om det ska passa in i mixen, vilket gör att ljudnivÄn, inkl brusnivÄn sÀnks till den nivÄ det var frÄn början. Och vi har alltsÄ hamnat pÄ samma stÀlle som vi startade...

Jag ser iaf ingen poÀng med att normalisera enskilda spÄr efter inspelning innan mixning förutom att man kan göra snyggare skÀrmdumpar =). Att fÄ sÄ hög nivÄ som möjligt utan peak vid inspelningen (utnyttja ljudkortets bitdjup maximalt) Àr det vÀsentliga (fast det vet vi ju redan).

EDIT: mixern->mixen

Redigerat av aspucko
Postat
  aspucko sa:
Att normalisera en lÄt som ska brÀnnas till CD Àr ju t.ex sjÀlvklart för att utnyttja hela bitdjupet mediet tillÄter (16 bitar för CD). Ligger högsta peaken i lÄten pÄ -3dB har man ju bara anvÀnt 15 bitar t.ex.

Eller cyklar jag?

StÀmmer bra det, förutom att det Àr -6 dB som motsvarar en bit i sammanhanget.

// David

Postat

VĂ€ldigt mycket Ă„sikter och sköna teorier om det hĂ€r! 😛

Normalisering Ă€r en helt onödigt ”finess” som finns i de flesta ”mastringsprogram”. Man ska alltid försöka hĂ„lla en sĂ„ stark inspelningsnivĂ„ som möjligt istĂ€llet för att slippa brus istĂ€llet för att försöka höja nivĂ„n senare med normalisering. Jag vet faktiskt inte varför denna funktion finns faktiskt
..för har den ingen nytta alls, som att jĂ€mföra med fĂ€stingen som inte fyller nĂ„got som helst syfte i naturen.

Men Ă„ andra sidan det Ă€r ju inte skadligt att anvĂ€nda normalisering förutom att du pĂ„verkar ljudfilen en gĂ„ng till med processering, och lyssnar man till ”proffsen” sĂ„ skulle dom ALDRIG göra det.

Men kĂ€nner man att man vill normalisera sĂ„ Ă€r det bara att göra det

.Ă€ven fast det Ă€r helt onödigt (och faktiskt höjer bruset som pĂ„pekats tidigare).

Postat

Hmm. Mycket tyckande Àr det. Jag fÄr vÀl tycka jag ocksÄ dÄ.

Normalisering Àr bra. RÀtt anvÀnt.

Men det beror ocksÄ pÄ. En del gamla regler i den analoga vÀrlden gÀller inte lÀngre med 32bitars flyttals för ljudfilerna. Spelar man in och arbetar med ljudfilerna pÄ 16bit wav Àr det viktigt att vara noggrann med bitarna. DÄ gÀller - inspelning upp till max, normalisera inte i onödon och sÄ vidare.

Men, idag kan man ju vÀlja 24bit inspelning i ljudkortet och ha ljudfilerna i 32 bit flyttal. En del Àndras dÄ. Bland annat Àr det en finess att sÀnka nivÄerna till sÄdÀr minus 12dBfs max vid inspelning. Risken att det av misstag skall bli överstyrt minskar kraftigt, och inte tappar man nÄn kvalitet i den digitala delen. Det gÀller att lyssna av sÄ att det inte blir extra brus i det analoga, antingen i förförstÀrkaren eller i AD-n, det beror lite pÄ vilken utrustning man har. Oftast Àr vÀl de 2-3 sista bitarna mest brus i en enklare AD, sÀnker man till -12dBfs tappar man 2 till, men det blir sÄdÀr 19 kvar ÀndÄ. Gott och vÀl över de dÀr 16 som ju egentligen rÀcker. Prova Àr bara att göra.

Sen nÀr det vÀl Àr inspelat pÄ -12db (med 24bit eller 32 bit) sÄ Àr det ju bara att normalisera till -3db. Kompressorer jobbar mycket bÀttre upp mot 0-an Àn lÄngt ner i minus. De gamla vanliga reglerna gÀller om man inte skall fÄ överstyrning i bussar och sÄ. Mesta av de problemen försvinner dock om det Àr 32bit flyttal internt och pÄ alla filer, dÄ kan man vara nÀstan brottsligt slarvig med nivÄerna utan att det pÄverkar ljudet. Efter masterregeln dock skall det aldrig vara över 0dBfs.

Nu Àr det inte alla ljudprogram som jobbar med 32bit flyttal internt, eller som ens hanterar ljud sÄ dÀr himla bra alltid. En del av de kÀnda programmen, till exempel Àldre versioner av Cubase med den gamla ljudmotorn, anses av vissa lÄta illa. Tycker dina öron att det gör skillnad hur du jobbar, sÄ gör det ju skillnad. Men det kan bero pÄ sÄ mÄnga saker, bland annat vilket program du jobbar i, sÄ det Àr inte helt enkelt att generalisera.

PÄ samma sÀtt som man skall experimentera med 32bit flyttals wav-filer innan man bestÀmmer sig för hur man vill jobba, sÄ Àr det bra att prova olika samplingsfrekvens. De flesta ljudkort klarar ju bÄde 44.1kHz och 48kHz. Prova om det lÄter olika, det Àr inte otroligt pÄ nÄgot sÀtt. Klarar du ocksÄ 88.1 eller 96kHz sÄ Àr det bra att prova. Det Àr inte alls sÀkert det gör nÄn skillnad, men bara du kan prova.

Trombonisten.

Postat
  trombonisten sa:
Hmm. Mycket tyckande Àr det. Jag fÄr vÀl tycka jag ocksÄ dÄ.

Normalisering Àr bra. RÀtt anvÀnt.

Men det beror ocksÄ pÄ. En del gamla regler i den analoga vÀrlden gÀller inte lÀngre med 32bitars flyttals för ljudfilerna. Spelar man in och arbetar med ljudfilerna pÄ 16bit wav Àr det viktigt att vara noggrann med bitarna. DÄ gÀller - inspelning upp till max, normalisera inte i onödon och sÄ vidare.

Men, idag kan man ju vÀlja 24bit inspelning i ljudkortet och ha ljudfilerna i 32 bit flyttal. En del Àndras dÄ. Bland annat Àr det en finess att sÀnka nivÄerna till sÄdÀr minus 12dBfs max vid inspelning. Risken att det av misstag skall bli överstyrt minskar kraftigt, och inte tappar man nÄn kvalitet i den digitala delen. Det gÀller att lyssna av sÄ att det inte blir extra brus i det analoga, antingen i förförstÀrkaren eller i AD-n, det beror lite pÄ vilken utrustning man har. Oftast Àr vÀl de 2-3 sista bitarna mest brus i en enklare AD, sÀnker man till -12dBfs tappar man 2 till, men det blir sÄdÀr 19 kvar ÀndÄ. Gott och vÀl över de dÀr 16 som ju egentligen rÀcker. Prova Àr bara att göra.

Sen nÀr det vÀl Àr inspelat pÄ -12db (med 24bit eller 32 bit) sÄ Àr det ju bara att normalisera till -3db. Kompressorer jobbar mycket bÀttre upp mot 0-an Àn lÄngt ner i minus. De gamla vanliga reglerna gÀller om man inte skall fÄ överstyrning i bussar och sÄ. Mesta av de problemen försvinner dock om det Àr 32bit flyttal internt och pÄ alla filer, dÄ kan man vara nÀstan brottsligt slarvig med nivÄerna utan att det pÄverkar ljudet. Efter masterregeln dock skall det aldrig vara över 0dBfs.

Nu Àr det inte alla ljudprogram som jobbar med 32bit flyttal internt, eller som ens hanterar ljud sÄ dÀr himla bra alltid. En del av de kÀnda programmen, till exempel Àldre versioner av Cubase med den gamla ljudmotorn, anses av vissa lÄta illa. Tycker dina öron att det gör skillnad hur du jobbar, sÄ gör det ju skillnad. Men det kan bero pÄ sÄ mÄnga saker, bland annat vilket program du jobbar i, sÄ det Àr inte helt enkelt att generalisera.

PÄ samma sÀtt som man skall experimentera med 32bit flyttals wav-filer innan man bestÀmmer sig för hur man vill jobba, sÄ Àr det bra att prova olika samplingsfrekvens. De flesta ljudkort klarar ju bÄde 44.1kHz och 48kHz. Prova om det lÄter olika, det Àr inte otroligt pÄ nÄgot sÀtt. Klarar du ocksÄ 88.1 eller 96kHz sÄ Àr det bra att prova. Det Àr inte alls sÀkert det gör nÄn skillnad, men bara du kan prova.

Trombonisten.

Bra inlÀgg! Mycket vettigt.

SjÀlvklart ska man försöka att spela in med 24-bitar om systemet tillÄter det, men jag tycker ÀndÄ att man bör hÄlla en sÄ hög insignal som möjligt i alla fall eftersom varje bit du inte uttnytjar innebÀr en halvering av den faktiskta upplösningen.

Sen nĂ€r det gĂ€ller den analoga signalkedjan innan ljudkortet sĂ„ Ă€r det ett MÅSTE att signalen Ă€r sĂ„ stark som möjligt.....givetvis utan att den överstyrs!

Postat (redigerat)

Hehe... ja, och "proffsen" Àr alltid jÀttenoga med vad de lÀmnar ifrÄn sig för material, ifrÄga om dynamik...

"Oj oj oj, nu börjar det brusa om lilla Britta hÀr.... FAN..!!! Àr det den dÀr jÀvla praktikanten som varit pÄ normaliseringen igen?!?!?!"

Vissa pumpar upp mixen till max, och ser till att konstant hÄlla sig pÄ en hög volym, eller sÄ finns det sÄdana som tillÄter en lÀgre inspelningsvolym för att ge utrymme för bara en eller ett par starkare toner i ex. en sÄnginsats.

VÄgar man sig pÄ mer dynamiskt omfÄngsrika inspelningar (och inte vill komprimera signalen innan man spelar in den) sÄ fÄr man acceptera att man vÀldigt sÀllan utnyttjar hela bitdjupen, eftersom man vÀldigt sÀllan (ifrÄga om ex. sÄng och en plockad akustisk gitarr) hamnar nÀra nollan, med Àn vid nÄgon peak.

Det Àr precis lika viktigt att ge utrymme för peakar, för att kompensera för det headroom som fanns ovanför nollan pÄ analoga system.

Det jag menar Àr att det egentligen bara Àr en akademisk diskussion, för jag tror inte att nÄgon hÀr i ett blindtest skulle höra skillnad, om man jÀmförde tvÄ inspelningar, dÀr den ena var inspelad att som starkast nÄ -4.0 db. som sedan hade normaliserats till -0.2db, och jÀmförde den inspelningen med en som frÄn början var inspelad att peaka vid -0.2

Om man lyssnar pÄ en cd med akustisk musik(klassisk ex.) sÄ Àr det ju som sagt vÀldigt sÀllan musiken hamnar upp mot nollan i styrka, bortsett ifrÄn vissa peakar.

Om jag spelar in i 32 bitar och sedan normaliserar inspelningen ex. +5db, menar ni pÄ allvar att det skulle spela nÄgon roll?

Skulle nÄgot som hör min inspelning rycka till och tÀnka "Oj, hÀr mÄsta man ha normaliserat vid inspelningen" eller "Aj, mina öron, hÀr utnyttjar man inte alla 16 bitarna pÄ cdn"

NĂ€,... knappast... 😛

EDIT: Sorry, menar inte att upprepa en massa men trombonisten hann visst före

Redigerat av Andreas L
Postat
  nattvaktaren sa:
Snillen spekulerar. 😛

Claes har redan förklarat exakt vad normalisering Àr för nÄgot.

Har inget att göra med mastring.

😆 Tack Nattvaktaren, dĂ€r kom dom raderna jag saknade...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.