Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena gott folk.

Jag är på G att köpa ny gitarrförstärkare och har kollat en del på Marshall DSL401 å TSL601.

Någon som har någon åsikt om dessa?

har tyvärr inte själv testat dem men jag brukar gilla marshall-soundet...

Hur är dem att köpa begagnade? vad bör man se upp med och titta efter?

Har aldrig ägt någon rör-förstärkare...

Annons
Postat (redigerat)
ingen som har nått att säga?

Båda håller samma kvalité osv, men jag föredrar DSL:ens ljud före TSL:en. Se till att du testat dom på MAXvolym bara =) Sen av de "modernare" Marshall förstärkare så tycker jag att Anniversary 6100 är den med bäst ljud och mest variation. Men är inte mycket som klår en gammal JCM 800 eller en JCM 900 SLX. Så provspela dig less och välj sen. Har själv gått över till ENGL då jag tycker de har det bästa av båda världar; Fender och Marshall.

Köper du "nytt" eller beggat, är väl bara individuella defekter som skiljer (måndags ex etc) Sen bör du gärna köpa en stärkare med nybytta rör och inställd bias. Om de inte är bytta på länge så pruta rejält då det inte är helt gratis.

Redigerat av xzenom
Postat

Min kollega hade en TSL för ett antal år sedan och den lät verkligen inte bra. Hur han än vred och vände på kontrollerna fortsatte den att bräka och gnissla.

DSL har jag däremot inte hört men som nybliven Marshall vintage modern-ägare kan jag inte annat än att rekommendera just Vintage modern!

Helt otrolig ton från rent till extremt överstyrt. Den passar nog inte något vidare till Metallica eller annan symaskinsdist-EMG81-relaterad musik men vill du kunna spela allt annat är Vintage modern Marshallen du ska ha.

Den finns i 100 samt 50w topp samt 50w combo.

Den kostar mer än dina andra alternativ men som tur är behöver du aldrig mer köpa någon ny förstärkare.

Postat
Tjena gott folk.

Jag är på G att köpa ny gitarrförstärkare och har kollat en del på Marshall DSL401 å TSL601.

Man kan oxå leta efter en Marshall med så stort och fylligt rent ljud som möjligt

och koppla in en xt live tex - begränsar man sej inte till Marshalls ljud bara..

Vad det gäller begagnad stärkare brukar jag alltid knacka ganska hårt på ovansidan av stärkaren

för att höra om det sjunger i rören - pruta isf direkt eller kräv att få nya biasjusterade rör insatta

Postat
Tjena gott folk.

Du hittar flera ljudtester av de båda modellerna på youtube.

Postat
Tjena gott folk.

Man kan oxå leta efter en Marshall med så stort och fylligt rent ljud som möjligt

och koppla in en xt live tex - begränsar man sej inte till Marshalls ljud bara..

Vad det gäller begagnad stärkare brukar jag alltid knacka ganska hårt på ovansidan av stärkaren

för att höra om det sjunger i rören - pruta isf direkt eller kräv att få nya biasjusterade rör insatta

okey =) bra tips. Hur ska de låta om rören är bra? hehe..

Vad kostar byte av rör å så annars? för dom lär ju ändå behöva bli bytta nån gång i framtiden antar jag 😉

Disten räcker till å blir över i båda modellerna antar jag? jag spelar en del metal också så en del dist är ju att föredra =)

ska titta på en beggad DSL401 idag.. så hoppas den är riktigt fin å låter underbart 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.