Jump to content
Annons

DEMO-CD


Elvis3

Recommended Posts

Tjipp,

Är i färd med att börja skicka ut demos till diverse förlag. Jag har hitills gjort ca 7 låtar som jag tror på; några rocklåtar på engelska, ett par poplåtar på svenska och sedan några ballader (svenska och engelska). Jag har frågat flera förlag hur de vill ha det ang demos de tar emot men fått lite olika svar, därför vore det intressant vad ni forummedlemmar tycker.

1. Hur många låtar ska man ta med på en demo? En del säger ta med alla 7, andra säger fokusera på en eller ett par????

2. Ska man genre-fokusera, dvs splitta upp "7-demon" i flera demos; 1 med rock, 1 med pop??

3. Språk - blanda eller renodla. Har sett här på forumet att vissa lyckats med att blanda eng-sve på en skiva men är det branschkutym?

4. Är det överhuvudtaget idé att skicka CD utan fint omslag/snygg etikett? (Jag kommer nog att pressa skivorna hos någon av de firmor som annonserar i Stuido)

Elvis3 (fortf)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skickar jag direkt till bolag så skickar jag en, högst två låtar. På en skiva. Men jag brukar oftast ta kontakt på annat vis först, kanske säga att jag har en spelning. Eller skicka ett mail med en länk till myspace. Eller oftast dra ett mail från myspace till bolagets myspace. Då får man inte så många onödiga brev utskickade. Plus att man vet redan från början att dom är intresserade. Det funkar alldeles utmärkt för mig. Och då när dom hört redan hört någon låt på myspace brukar jag skicka hela skivan/demon. Jag tror inte jag hade fått så många svar som jag fått om jag hade gjort på något annat sätt. Och det har lett till väldigt mkt annat också. Massor med promotionbolag, radiostationer osv. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Skicka 2-3 låtar (inte fler), skriv vem du är och berätta om dig själv osv.

annars dra iväg ett mail till bolagen med 2-3 st mp3er

Thanks guys...... learning by absorbing advice....

Elvis3

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad vill du? Vill du bli artist, låtskrivare, producent, nåt annat? Om du vill bli artist bör du profilera dej, dvs inte blanda stilar hej vilt. Är det nåt av det andra du vill göra så kan det däremot vara vettigt att visa upp en bredd. Men om du bara har gjort sju låtar öht så är nog chansen ganska klen att du är redo för ett sånt jobb?

Oavsett vilket så kan du egentligen glömma att skicka demos direkt till bolagen. Ingen upptäcks den vägen, åtminstone inte på stora bolag. Det är bra mycket bättre att sprida musiken till precis alla som kan tänkas gilla den - förr eller senare får kanske rätt person höra talas om det. Om musiken är bra vill säga.

Så, ja... nätverka. Skaffa kontakter. Det är inte speciellt svårt om du gör bra musik.

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt max 2 - 3 låtar, skicka inte in de tre bästa låtarna, utan skicka den bästa och sen sparar du den näst bästa tills skivbolaget frågar efter mer material så att du inte behöver skicka "skräp" om de frågar efter mer. Allt ska se väldigt snyggt och proffsigt ut, skriv namn och kontaktuppgifter på själva skivan (CD-skivan) fodral, papper och allt annat för det är lätt att det försvinner. Skicka med Info om dig själv (bandet) med era mål etc. Ring innan du skickar och fråga efter rätt person att skicka till.

Efter en vecka ringer du till alla bolag och pratar med deras A&R (noga med att presentera dig) och frågar om det kommit fram, och om dom lyssnat på det. Har den inte kommit fram så skicka på nytt. Nu kan du vänta en eller två veckor och sen ringer du samma A&R och frågar om han hunnit lyssna, säg att du fått intresse från andra bolag, men att du väntar på deras utlåtande etc. Ring gärna en tredje gång också om du inte får raka puckar på en gång. Du har nu skapat en personlig kontakt med en väldigt viktig person på ett skivbolag som kommer att underlätta för dig i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenix,

Som svar på Tbruce fråga: Jag är inte artist. Önskar ibland att jag vore singer/Songwriter men får nog sikta på enbart det senare. Jag har gjort långt mer än 7 låtar men är stenhård mot mig själv i selekteringen av det som ska pushas mot marknaden. Har ett stort antal projekt startade och jobbar t ex ihop med Dexter här på forumet.

Delvis tack vare er input, tack för den, ser jag en tydligare bild växa fram. Min ursprungliga fråga behandlar en delmängd i den Marknadsföringsinsats jag nu står inför. Myspace, Allears och egen website ligger med i planerna......

Let's rock!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara flika in att pressade skivor känns som enorm overkill när det gäller demoutskick till bolag! (Om det nu inte är så att du kan fixa en grymt bra deal, eller är gjord av pengar... 😱)

Det finns ju CDr som går att skriva ut på, eller etiketter att klistra på CDr... Däremot är det nog inte fel att anstränga sig lite mer än att kludda på vanliga CDr med tuschpenna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenix,

Som svar på Tbruce fråga: Jag är inte artist. Önskar ibland att jag vore singer/Songwriter men får nog sikta på enbart det senare. Jag har gjort långt mer än 7 låtar men är stenhård mot mig själv i selekteringen av det som ska pushas mot marknaden.

Ok! Då missförstod jag läget. Kör på förfasen. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa bolag tar endast emot cd fysiskt med snigelposten. I många andra fall handlar det om att synas

och höras på t ex myspace och liknande. Och i tredje hand om kontakter. Det är nog den bästa varianten.

Numera handlar det mycket om att synas och höras ifrom av livesammanhang. Kan man inte stå på scen

så är det mycket svårare. En variant är att få en någolunda känd sångare/sångerska att sjunga på ett

demoalster på cd där du gjort musik/text etc som är riktigt bra. Då kan det bli en win-win situation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Numera handlar det mycket om att synas och höras ifrom av livesammanhang. Kan man inte stå på scen

så är det mycket svårare. .

Glömde skriva det, är alltid ett stort plus att skicka med video på ett bra liveframträdande där du/ni verkligen glänser. Gärna på CD eller DVD, och se till att det funkar att spela upp i alla möjliga videospelare utan att tanka hem massa codecs och grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...