Jump to content
Annons

skumt problem med mina ljudfiler


artnoir

Recommended Posts

Hej!

Vet inte riktigt vart jag ska posta det här, men hoppas nån kan hjälpa iaf. Jag håller på och spelar in lite musik i Cubase, och redigerar (klipper osv.) i Cool Edit Pro 2. På sistone har mina mixdowns från Cubase sett väldigt konstiga ut. Svårt att beskriva i ord så jag postar ett par bilder istället:

35599532yh8.th.jpg

Ser ju rätt skumt ut. När jag gör en fade in ser det ut så här:

2fadeinrl2.th.jpg

Samma problem (fast omvänt) gäller för fade outs:

4fadeouttm0.th.jpg

Det är inget som påverkar ljudet i sig (vad jag kan höra) men det är ju lite märkligt. Nån som har en aning om vad det kan bero på?

/ Vicke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har råkat ut för något som kallas för "DC offset". Någonstans i din signalkedja introduceras en liksåänning som får neutral-läget att flytta sig uppåt eller nedåt (positiv eller negativ) längs x-axeln.

Du bör felsöka din signalkedja för att hitta var spänningen introduceras. Det kan vara ljudkällan (om den är elektronisk), mickförstärkaren, någon extern burk eller pedal du kört signalen genom. Till och med A/D-omvandlaren kan vara orsaken.

De filer du redan har spelat bör du justera. De flesta ljudprogram har en funktion för det. Ofta kallas den något med DC offset, typ "remove DC offset".

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har råkat ut för något som kallas för "DC offset". Någonstans i din signalkedja introduceras en liksåänning som får neutral-läget att flytta sig uppåt eller nedåt (positiv eller negativ) längs x-axeln.

Du bör felsöka din signalkedja för att hitta var spänningen introduceras. Det kan vara ljudkällan (om den är elektronisk), mickförstärkaren, någon extern burk eller pedal du kört signalen genom. Till och med A/D-omvandlaren kan vara orsaken.

De filer du redan har spelat bör du justera. De flesta ljudprogram har en funktion för det. Ofta kallas den något med DC offset, typ "remove DC offset".

Ok, tack för hjälpen! Ska kolla upp det där med DC offset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...