Jump to content
Annons

Windows XP krångel. MPEG codec verkar vara kass - Problem fixat!

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ja ni ser ju.

Alla mpg, avi, wmf video blir svarta. Hör ljud men ingen bild.

Gäller alla spelar, Windows Media Player, Real, VLC.

Den enda som lirar på min PC just nu är Quicktime. (Kanske ett tecken?)

Har provat nedgradera Mediaplayern och uppgradera igen.

Installerat diverse codecs, ingen skillnad.

Finns det någon som har en aning hur man fixar detta?

Har sökt på internet och bara hittat folk som frågar samma sak men inga svar.

Jag hittar inget på M$ supportsidor. Trodde att en ny installation av Mediaplayern skulle avhjälpa men nej.

Provat system återställning... nope.

Inga virus, inga andra konstigheter.

(Nej tack vill inte ha ett M$ vs Mac race... jag har båda plattformarna själv så...)

Hjääääääääälp!

Redigerat av drloop
Annons
Postat
Ja ni ser ju.

Alla mpg, avi, wmf video blir svarta. Hör ljud men ingen bild.

Gäller alla spelar, Windows Media Player, Real, VLC.

Den enda som lirar på min PC just nu är Quicktime. (Kanske ett tecken?)

Har provat nedgradera Mediaplayern och uppgradera igen.

Installerat diverse codecs, ingen skillnad.

Finns det någon som har en aning hur man fixar detta?

Har sökt på internet och bara hittat folk som frågar samma sak men inga svar.

Jag hittar inget på M$ supportsidor. Trodde att en ny installation av Mediaplayern skulle avhjälpa men nej.

Provat system återställning... nope.

Inga virus, inga andra konstigheter.

(Nej tack vill inte ha ett M$ vs Mac race... jag har båda plattformarna själv så...)

Hjääääääääälp!

Du kan ju alltid prova M-Player, den i mitt tycke överlägset bästa mediaspelaren..

Har ännu inte stött på nånting den inte spelar upp under de ca 4 år jag använt den..

VLC är bara trög, seg och buggig och Windows mediaspelare undviker jag helt..

Postat

Har det alltid varit så? Jag fick justera in videoinställningar när jag bytte graffikkort, innan var bilden

i stort sett svart. På Geforce-kort heter det "färgvideoinställningar", ATI vet jag ej.

Att VLC inte funkar låter märkligt, den kör väl på egna codecs i de flesta fall?

De andra programmen använder sig av direct show-filter som är gemensamma (har jag för mig),

då kanske det löser sig med att installera rätt codec. Det finns många såna paket på nätet.

Postat

Att VLC inte fungerar gör klart att det inte är codecstrul, då den använder egna avkodningsbibliotek.

Låter som inställningsproblem för hur video ska ritas. Du använder väl Overlay på output?

Förresten, mitt ASUS-grafikkort skickade med en extra tjänst/drivrutin som går igång vid filmvisning. ASUS Splendid Video. Den kan ställa till besvär ibland, så jag använder inte den. Kolla ifall din maskin har något liknande.

Postat
Windows mediaspelare klarar visst 24-bitarsfiler, men det hänger väl på om drivrutinerna för ljudkretsen/-kortet

kan hantera såna ljud.

Då måste det skett med version 11!

Innan så kunde inte mediaspelaren klara av 24 bitar

Postat
Windows mediaspelare klarar visst 24-bitarsfiler, men det hänger väl på om drivrutinerna för ljudkretsen/-kortet

kan hantera såna ljud.

Nej, jag har spelat 24-bitars ljud med WMP9.
Postat

kan hantera såna ljud.

Vafalls?! 😕

Jiises, jag som svurt fan över mp i flera år att det inte gick.

Då måste det vara nån codec som fattats mig. Även vid clen install så har mp aldrig funkat för mig!

Well well, gött att det funkar ändå. 😕

Postat

Min rekommendation:

Ladda ner Media Player Classic - installera.

Ladda ner K-lite Codec Pack - installera.

Detta funkar med i princip allt, till och med skitformat som realplayer och andra virusartade videoformat. 😕 Om jag inte minns fel så kan MPC till och med söka efter codecs om du hittar något som den inte kan spela upp. Har kört med dessa i 2-3 år och använder i princip inget annat för videofiler.

Postat
Vafalls?! 😕

Då måste det vara nån codec som fattats mig. Även vid clen install så har mp aldrig funkat för mig!

Well well, gött att det funkar ändå. 😕

Det kanske beror på genom vilken enhet du mappar ljudet? Jag kör med ett EMU 1212m, mappar allt ljud

genom det och samtliga spelare skickar ut ljud, oavsett frekvens och bitdjup.

drloop (oregistrerad)
Postat

Mmm, jag har ett ATI grafikkort som strulat... kan det vara så att det påverkar allt utom Quicktime? Verkar konstigt men jag skall kolla.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Studios killar och tjejer rockar fett.

Det var grafikkortet som strulade.

Tack så grymt mycket!

Jag gjorde en reset till factory defualts och voila, allt funkar igen.

Men jag hajar fortfarande inte varför Quicktime funkade men inget annat...

Tack, Tack , Tack!!!!

Nu slipper jag att köpa en Mac denna vecka... 😕

Redigerat av drloop
Postat

Du kanske hade blivit nöjd med mac ändå..så är det med PC (vilket somliga här på forumet inte drar sig för att hävda

i det längsta).

Quicktime (och RealPlayer) är lite hemliga tycker jag, det borde egentligen inte förvåna att de faktiskt funkar.

Postat
Quicktime (och RealMedia) har egna renderare, andra spelare förlitar sig oftast på DirectX-renderaren.

Skönt att det gick att nollställa grafikkorts-inställningarna! 🥰

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Quicktime (och RealMedia) har egna renderare, andra spelare förlitar sig oftast på DirectX-renderaren.

Skönt att det gick att nollställa grafikkorts-inställningarna! 😲

Real funkade inte heller... bara QT.

Tack för tipset Linus!

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

kan hantera såna ljud.

Vafalls?! 😲

Well well, gött att det funkar ändå. 😉

Jag har aldrig kunnat spela 24 bit i MP förrän nu med 11an i Vista. Fick även detta bekräftat av MS, stöds inte. När MP har erbjudit sig att leta efter en codec så har den aldrig hittat nån heller. Galet.

Men.. när jag sökte runt efter lösning hittade jag en programmerare i nåt MS-forum som fixade (på typ 15 minuter!) ett litet tillägg som fixade detta. Fan va glad jag blev då! Jag kan posta den nånstans om ni är intresserade. Men de har ju fixat det nu i 11an så problemet är väl av övergående natur.

Kanske ni som kan spela 24 bit har nån annan player installerad som innehåller nån codec som även MP använder sig av..?

Redigerat av Lars XLN Audio
Postat

Japp, jag har ffdshow installerat. Jag saxar mitt inlägg från tråden CODEC som handlar om WMP och 24 bitar.

Nåja, ladda hem och installera ffdshow.

Men i installationen, välj bort all registrering av format i avkodningen för att undvika att ffdshow tar överhand över dina befintliga codecs.

Vi ska istället manuellt aktivera avkodning i efterhand.

När installationen är klar går du i Start-menyn och under ffdshow kör du igång Audio decoder configuration.

ffdshowwc1.jpg

Här aktiverar vi att ffdshow ska sköta alla okomprimerade ljudfiler.

Du kan också välja 24-bit integer i listan, för att ffdshow enbart ska ta hand om 24-bitars filer, men ignorera t.ex. vanliga 16-bitars wav-filer.

Nackdelen är att om du kör igång en 32-bitars wav-fil, får du det här "problemet" igen.

Så låt den stå på All supported så går allt okomprimerat ljud genom ffdshow.

Sådär! Frågan är löst. 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.