Jump to content
Annons

Ackordbyten?


teh_dude

Recommended Posts

Hej!

jag har en fråga gällande ackord och melodier, detta är inget jag studerat eller något sådant utan jag har bara kört på känsla och valt de som känts rätt.

De som är lite förvirrande varför man gör ackord byten vid speciella ställen i en melodi. T.ex har vi en melodi som går A C D E C F G A (bara påhittad, ej testad) Detta är ju en melodi Amoll skalan så jag skulle gissa på att första ackordet är ett Amoll eller C dur, men var bytar jag till nästa ackord och varför? jag vill bara förstå principen och närliggande viktig information. Många tycker kanke detta är en barnslig fråga och kan kanske hålla med men jag har inte alls mycket koll på musikteori och jag hoppas ni har överseende.

Förresten tack för er hjälpa på de andra trådarna! mycket uppskattat!

tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

jag har en fråga gällande ackord och melodier, detta är inget jag studerat eller något sådant utan jag har bara kört på känsla och valt de som känts rätt.

De som är lite förvirrande varför man gör ackord byten vid speciella ställen i en melodi. T.ex har vi en melodi som går A C D E C F G A (bara påhittad, ej testad) Detta är ju en melodi Amoll skalan så jag skulle gissa på att första ackordet är ett Amoll eller C dur, men var bytar jag till nästa ackord och varför? jag vill bara förstå principen och närliggande viktig information. Många tycker kanke detta är en barnslig fråga och kan kanske hålla med men jag har inte alls mycket koll på musikteori och jag hoppas ni har överseende.

Förresten tack för er hjälpa på de andra trådarna! mycket uppskattat!

tack på förhand!

En utgångspunkt är att toner på betonade taktslag ,ex 1 och 3 i fyrtakt ,skall stämma med med ackorden men att toner emellan inte behöver vara ackordtoner. Men i längden kan detta bli tråkigt och intetsägande så ibland gör man tvärt om för att skapa spänning i musiken. Nått man får lyssna sig fram till.

Åke

Redigerat av ake
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är ju så klart omöjligt att svara på i ett forum men om du lyssna på andras melodier och ackordsbyten, ta och annalysera dom och kolla vad de har gjort. Helst på 100tals låtar.

Då upptäcker du kanske att, ahh.. här byts det ackord och melodin är tersen till ackordet och det återkommer i andra låtar osv eller whatever. Sen har du frasering på melodin. Detta är hur viktigt som helst . Melodin vill ju berätta någonting och då måste tonerna hitta rätt plats i förhållandet till ackorden , när, var, hur. Detta är ruskigt svårt för alla. (Frasering, det som Swartling(idol) kläcker ur sig i varje program när han inte vet vad han ska säga och utan att själv veta vad det betyder.)

Att upptäcka att vissa toner bara funkar som passernoter alltså att de ligger på 2 eller 4an och inte på 1 eller 3an. Det är förövrigt rätt vanligt att på 2 och 4 eller synkoper är mer förlåtande för mindre snygga toner eller vad man ska kalla det.

Men huvudsaken är att det låter bra. :rolleyes:

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

tack för era svar och att ni kunde svar så fort!

men finns det ingen "veteskap" bakom det hela? liksom en princip.. ja ni förstår

Nej. Inom en viss stilart, om du vill låta som J S Bach eller storbandsjazz så finns det 'regler' som mycket av musiken följer men några allmänna principer finns inte.

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för era svar och att ni kunde svar så fort!

men finns det ingen "veteskap" bakom det hela? liksom en princip.. ja ni förstår

Nej. Inom en viss stilart, om du vill låta som J S Bach eller storbandsjazz så finns det 'regler' som mycket av musiken följer men några allmänna principer finns inte.

Åke

Men då är ju frågan hur jag ska sköta det smidigt med ackordbyten, tänk så är det jag hör egentligen fel? alltså finns det några knep när man lägger ackord till en melodi?

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för era svar och att ni kunde svar så fort!

men finns det ingen "veteskap" bakom det hela? liksom en princip.. ja ni förstår

Nej. Inom en viss stilart, om du vill låta som J S Bach eller storbandsjazz så finns det 'regler' som mycket av musiken följer men några allmänna principer finns inte.

Åke

Men då är ju frågan hur jag ska sköta det smidigt med ackordbyten, tänk så är det jag hör egentligen fel? alltså finns det några knep när man lägger ackord till en melodi?

Finns väl massa knep, men då måste man kunna en del musikteori. Jag förstår att du vill hitta nån smart genväg som gör att du kan börja kasta ur dig en massa coola ackordföljder, men det funkar inte riktigt så tyvärr. Antingen ser du till att lära dig grundläggande musikteori, eller så börjar du lyssna in dig på hur andra har gjort (bäst är nog att kombinera båda). Om du har hyfsat gehör och kan spela lite piano är det en jävligt bra grej att planka låtar. Lyssna på en låt och ta ut ackordföljd/melodi... Det lär man sig massor på! Annars kan du ju ladda ner en massa tabs till låtar du tycker om och kolla ackorden...

Lycka till 😉

EDIT: Och var inte rädd för att "höra fel". Låter det bra i dina öron så kör på det!

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

Traditionell pop/rock är rätt enkelt, prova först att bara byta på ettan:

C____Am____G_____Dm____

1.2.3.4.1.2.3.4.1.2.3.4.1.2.3.4.

Sen kan du lägga på och ändra tills du tycker det låter bra, du får ett skönt flöde och framför allt

lyfter fram "känslan" som ofta definieras av takten. Annars är det en bra idé att byta när melodin

låter sig "flyttas".

Basen brukar oftast följa roten i det ackord som

spelas, men prova dig fram 🙂

Det viktigaste är att det låter bra för dig som skapar låten, vill du ha 501 ackord som sprätter förbi i

en strid ström så ha det. Annars så brukar "hit"musik hålla sig till fyra fem ackord, även om de

smyckas ut lite med add7 osv för att behålla lyssnarens intresse.

Men, om du vill följa formler så gör du nog alla en tjänst

om du väljer att jobba med kemi istället för musik 😏

Lycka till!

Beatbed

Ps: det finns många siter som den här Massa musikteori! bara att söka och finna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Traditionell pop/rock är rätt enkelt, prova först att bara byta på ettan:

C____Am____G_____Dm____

1.2.3.4.1.2.3.4.1.2.3.4.1.2.3.4.

Sen kan du lägga på och ändra tills du tycker det låter bra, du får ett skönt flöde och framför allt

lyfter fram "känslan" som ofta definieras av takten. Annars är det en bra idé att byta när melodin

låter sig "flyttas".

Basen brukar oftast följa roten i det ackord som

spelas, men prova dig fram 😊

Det viktigaste är att det låter bra för dig som skapar låten, vill du ha 501 ackord som sprätter förbi i

en strid ström så ha det. Annars så brukar "hit"musik hålla sig till fyra fem ackord, även om de

smyckas ut lite med add7 osv för att behålla lyssnarens intresse.

Men, om du vill följa formler så gör du nog alla en tjänst

om du väljer att jobba med kemi istället för musik :rolleyes:

Lycka till!

Beatbed

Ps: det finns många siter som den här Massa musikteori! bara att söka och finna.

tack för detta!! skulle du kanske kunna förklara den illustrationen, vad står siffrorna för? fyra första tonerna i CDur skalan?

hehe nej absolut vill jag hålla på med musik, men jag känner att principer hur allt fungerar ihop, orsak och verkan också är viktigt, inte för att kunna lägga simpla ackord utan ta det som finns och ta det en nivå högre. Istället för att göra något ett tusental artister redan gjort så går man förbi allt det där och gör något nytt. Men man kan ej bygga ett hus utan en stabil grund. Regler är till för att brytas, men man kan ej bryta regler för än man kan dem.

tack så jätte mycket för alla svar,

Redigerat av teh_dude
Link to comment
Dela på andra sajter

Traditionell pop/rock är rätt enkelt, prova först att bara byta på ettan:

C____Am____G_____Dm____

1.2.3.4.1.2.3.4.1.2.3.4.1.2.3.4.

Sen kan du lägga på och ändra tills du tycker det låter bra, du får ett skönt flöde och framför allt

lyfter fram "känslan" som ofta definieras av takten. Annars är det en bra idé att byta när melodin

låter sig "flyttas".

Basen brukar oftast följa roten i det ackord som

spelas, men prova dig fram 🙂

Det viktigaste är att det låter bra för dig som skapar låten, vill du ha 501 ackord som sprätter förbi i

en strid ström så ha det. Annars så brukar "hit"musik hålla sig till fyra fem ackord, även om de

smyckas ut lite med add7 osv för att behålla lyssnarens intresse.

Men, om du vill följa formler så gör du nog alla en tjänst

om du väljer att jobba med kemi istället för musik 😛

Lycka till!

Beatbed

Ps: det finns många siter som den här Massa musikteori! bara att söka och finna.

tack för detta!! skulle du kanske kunna förklara den illustrationen, vad står siffrorna för? fyra första tonerna i CDur skalan?

Nää, han menar nog hur du ska räkna medan du spelar (C två tre fyr Am två tre fyr o.s.v.) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

*Du är nu i C-dur skalan*

Precis, jag har gjort ett par exempel med just C Am G Dm åt dig här.

Vi börjar med 1a;

exempel 1

här har vi en bas som går i C, A, B G, D och en ackordföljd som vi sa, C Am G Dm.

du hör när den börjar om att jag (förkylt) räknar 1,2,3,4 som jag menade i mitt första svar.

Ok, som du ser så går alltså basen i roten av varje ackord, förutom det där "B G". Varför B - G?

Jo för att få en lite trevligare följd, och lite mer svaj, men lägg märke till att B finns med i G ackordet,

det är ju den andra noten i ett G ackord (G B D).

Här har vi ingen melodi, men det tar vi i nästa exempel:

Exempel 1b

Här har jag ändrat ackorden C och G till att vara Add9 ackord. Vad är det då?

Jopp, du tar roten på ackordet och läger en ton upp (i skalan), en oktav högre.

Så när det är ett C ackord så lägger du alltså till ett D högst upp, och med ett G ackord så blir det alltså?

Ja, ett A. Det ger min ackordföljd lite mer personlighet, men jag tyckte främst att det lät finare än det

slätstrukna C Am G Dm i första exemplet.

Nu har vi även en melodi, den följer inte riktigt ackorden men nära nog för att man ska känna att

det fungerar. Jag har även lagt till en stödsynth för ackorden i andra takten som ligger efter

varje ackord, som drar låten framåt, samma ackord, annan synth.

samt sist men inte minst en liten slinga längst bak som ger kontrast till melodin

(som mest stör, skulle tagits bort/gjorts om ifall det var en låt och inte ett exempel).

I exempel 1c så har vi exakt

samma ackord, men vi har bytt ut melodin.

Som du hör så följer den ackordföljden väldigt mycket och helt plötsligt så låter det som hissmusik.

Så för att ändå ge det lite spänning så har jag lagt in ett element av disharmoni i andra takten som ger ett skimmer av mystik, samtidigt som lyssnaren glatt kan gå och shoppa vidare 😲

Överlag så låter ju alla tre rätt mycket som hissmusik, och så blir det gärna om man sitter och följer regler :rolleyes:

Hoppas att detta inspirerar,

Kör så det ryker!

/Beatbed

Link to comment
Dela på andra sajter

*Du är nu i C-dur skalan*

Precis, jag har gjort ett par exempel med just C Am G Dm åt dig här.

Vi börjar med 1a;

exempel 1

här har vi en bas som går i C, A, B G, D och en ackordföljd som vi sa, C Am G Dm.

du hör när den börjar om att jag (förkylt) räknar 1,2,3,4 som jag menade i mitt första svar.

Ok, som du ser så går alltså basen i roten av varje ackord, förutom det där "B G". Varför B - G?

Jo för att få en lite trevligare följd, och lite mer svaj, men lägg märke till att B finns med i G ackordet,

det är ju den andra noten i ett G ackord (G B D).

Här har vi ingen melodi, men det tar vi i nästa exempel:

Exempel 1b

Här har jag ändrat ackorden C och G till att vara Add9 ackord. Vad är det då?

Jopp, du tar roten på ackordet och läger en ton upp (i skalan), en oktav högre.

Så när det är ett C ackord så lägger du alltså till ett D högst upp, och med ett G ackord så blir det alltså?

Ja, ett A. Det ger min ackordföljd lite mer personlighet, men jag tyckte främst att det lät finare än det

slätstrukna C Am G Dm i första exemplet.

Nu har vi även en melodi, den följer inte riktigt ackorden men nära nog för att man ska känna att

det fungerar. Jag har även lagt till en stödsynth för ackorden i andra takten som ligger efter

varje ackord, som drar låten framåt, samma ackord, annan synth.

samt sist men inte minst en liten slinga längst bak som ger kontrast till melodin

(som mest stör, skulle tagits bort/gjorts om ifall det var en låt och inte ett exempel).

I exempel 1c så har vi exakt

samma ackord, men vi har bytt ut melodin.

Som du hör så följer den ackordföljden väldigt mycket och helt plötsligt så låter det som hissmusik.

Så för att ändå ge det lite spänning så har jag lagt in ett element av disharmoni i andra takten som ger ett skimmer av mystik, samtidigt som lyssnaren glatt kan gå och shoppa vidare 😠

Överlag så låter ju alla tre rätt mycket som hissmusik, och så blir det gärna om man sitter och följer regler 😕

Hoppas att detta inspirerar,

Kör så det ryker!

/Beatbed

Snyggt!

Link to comment
Dela på andra sajter

tack så mycket för era svar grabbar, de har faktiskt hjälpt. Mina ackordföljder har blivit bättre i gotta admit 😎

en fråga dock, är det vanligt att i modern musik använda sig av två olika ackord följder i en låt. tex en ackordföljd i versen och en annan i choruset/reffrängen? hur funkar det där isåfall?

Link to comment
Dela på andra sajter

en fråga dock, är det vanligt att i modern musik använda sig av två olika ackord följder i en låt. tex en ackordföljd i versen och en annan i choruset/reffrängen? hur funkar det där isåfall?

Ja, det är vanligt att man använder olika ackordföljd i vers och refräng, oftast används en tredje ackordföljd i sticket. Jag tycker den frågan låter som du aldrig har spelat till andras låtar, testa att slå på radion (förslagsvis någon musikstation) och spela till låtarna som spelas där. Du kommer att upptäcka att det är mer regel än undantag att man har olika ackordföljder i vers och refräng.

Det funkar så att det kommer en annan melodi i refrängen och då följer ackorden den melodin istället för versens melodi.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack så mycket för era svar grabbar, de har faktiskt hjälpt. Mina ackordföljder har blivit bättre i gotta admit :rolleyes:

en fråga dock, är det vanligt att i modern musik använda sig av två olika ackord följder i en låt. tex en ackordföljd i versen och en annan i choruset/reffrängen? hur funkar det där isåfall?

Kul att det hjälper 🙂

Och precis som Bakke sa, det är mycket vanligt att byta melodi/harmoni från vers till refräng.

Sen finns det lite olika skolor för att ändå ge liv i den andra versen eller refrängen:

* Smycka, du lägger till eller tar bort toner i ackorden för att det ska vara "samma-men-nytt"

* Adda, lägga till andrastämmor, stråkar eller synthar, för att driva framåt

* Prodda, att ändra ljudet på ackorden, allt från filter till reverb bara för att ge en solidare "samma-men-nytt"

* Beat'a, Min favorit, slänga in rytm-texturer som driver på hela vägen till mål.

Sen kan de ju alla kombineras så klart. Men börja med en ren vers, lyft upp så du känner att du har ett schvung upp till refrängen så kan du pröva dig fram därifrån.

Sluta aldrig pröva nya saker!

/Beatbed

Link to comment
Dela på andra sajter

tack så mycket för era svar grabbar, de har faktiskt hjälpt. Mina ackordföljder har blivit bättre i gotta admit 😠

en fråga dock, är det vanligt att i modern musik använda sig av två olika ackord följder i en låt. tex en ackordföljd i versen och en annan i choruset/reffrängen? hur funkar det där isåfall?

Kul att det hjälper 😳

Och precis som Bakke sa, det är mycket vanligt att byta melodi/harmoni från vers till refräng.

Sen finns det lite olika skolor för att ändå ge liv i den andra versen eller refrängen:

* Smycka, du lägger till eller tar bort toner i ackorden för att det ska vara "samma-men-nytt"

* Adda, lägga till andrastämmor, stråkar eller synthar, för att driva framåt

* Prodda, att ändra ljudet på ackorden, allt från filter till reverb bara för att ge en solidare "samma-men-nytt"

* Beat'a, Min favorit, slänga in rytm-texturer som driver på hela vägen till mål.

Sen kan de ju alla kombineras så klart. Men börja med en ren vers, lyft upp så du känner att du har ett schvung upp till refrängen så kan du pröva dig fram därifrån.

Sluta aldrig pröva nya saker!

/Beatbed

Ok, men hur är deras relation rent teorietiskt.. alltså versen och reffrängen om vi nu utgår från att versen är i annan melodi/harmoni än reffrängen. Liksom hur kan jag tänka när jag vill skriva en låt, visst förstår jag att de med att de trycket framåt men det här med två olika saker i versen melodi, sen finns det visst "middle eight" också vad jag läst som också är någon form av vers?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Fler frågor utan fasta svar 🙂

En "regel" som vissa följer är att använda fler "mörka" eller "dova" ackord i versen, med det menas alltså moll samt utsmyckade moll-ackord, för att sedan lätta upp till refrängen med rena dur-ackord, utan smyckning eller någonting, för att få så mycket igenkänning/hook som möjligt. Personligen finner jag det lätt förkastligt, men det är en "teori" och det var vad du bad om 🙂.

Men det du frågar är egentligen:

Vad är vackert? Hur återskapar jag skönhet? Hur skriver jag en hitlåt?

Tittar man utanför ramen av musik så kan man se att klassiskt vackert är symmetriska objekt, vissa färger passar utmärkt till vissa saker och förskönar något redan fint. Så säg att du har ett vackert ansikte, (jag väljer ett kvinnoansikte men to each his own) och målar läpparna röda. Nu blev ansiktet inte bara vacker utan även sensuellt. Låt oss säga att vi även ger ögonen en svart outline så har vi nu ett riktigt fint porträtt. Men för att göra det till en klassiker så måste vi få till en själ, kanske blicken, eller leendet, något som inte går att ta på men som säger mer än tusen ord. Där i ligger det svåra!

Symmetri ja, det finns något vackert i upprepning men ta det för lång så har du till slut en röd kub. Och det är kanske inte så vackert? Eller åt andra hållet, ett porträtt på en kvinna med så mycket smink att hon ser ut som ett tyskt lant-luder.

Det finns en oerhörd tjusning i att gå in i teorins värld, men var beredd på att komma ut med en akademikers synsätt.

Jag tror att det bästa är att göra väldigt mycket musik, lyssna på vad du tycker om i den, gör om den, byt ut ett ackord, byt ut alla. Byt tonart. lägg in ett ackord som låter tok-falskt från en annan tonart. Ta bort alla trummor. Sov i en koja.

Lyssna på vilken ton mikrovågsugnen hos grannen har. Upplev så mycket som möjligt. Hata lite, älska mycket.

Men framföra allt, följ inte reglerna när du väl kan dom.

🙂

/beatbed

Link to comment
Dela på andra sajter

dr.kaufman (oregistrerad)

Regler är väl bra men jag känner att låtar ofta kan bli tråkigare ju mer man kan. Ju mer man vet att C-F-G hör ihop desto svårare blir det att ta in andra ackord i sin låt, även om det såklart inte är fel att göra en låt med just bara dessa ackord (och deras paralell ackord). Spela bara, låter det bra så låter det bra.

EDIT: hade inte läst alls så vill abra säga att jag håller med om beatbeds senaste inlägg:)

Redigerat av dr.kaufman
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste berömma dig Beatbed för en så fantasifull och rolig förklaring :-) jag förstår poängen och jag är faktiskt inte inne på att köra efter regler, jag vill bara förstå hur folk tänker när de skriver tex en vers och hur de sedan går över och skriver en reffräng och de andra delarna i en låt. Jag känner att jag kör fast för ofta och att jag inte vet i vilken riktining jag skall gå. Så teorikunskaper är kanske rätta lösningen i sådanna här situationer, jag är inte ute efter att bli lärare utan jag vill göra musik, uttrycka mig.

Ett exempel, detta är lite pinsamt men för något/några år sedan så förstod jag inte det här med skalor utan jag lyssnade mig fram och bara gjorde melodi stämmor efter vad som lät bra.

Det gick ganska trögt och hela musikskrivandet/melodiskrivandet tog extremt lång tid, tills en dag en vän till mig förklarade det här med skalor och på 5 min efter jag greppat konceptet så skrev jag den bästa melodin jag någonsin gjort. Där hjälpte faktiskt teorin mig eftersom jag förstod det hela. Ackord (hur dem tillämpas till en färdig melodi) och låt strukturer är något jag också vill få grepp om för jag känner att de hela kommer släppa.

tack till er alla för att ni tog tiden att offra lite på min rookie-tråd. Jag hoppas jag inte är allt för jobbig och att frågorna inte är allt för dumma. Jag gör allt för att bli en bra och produktiv låtskrivare, det är en dröm.

uppskattar verkligen att ni hjälper till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett exempel jag gjorde nyss, som ni hör känns det fortfarande lite begränsat. Jag lyssnade mig fram, tycker detta låter mer som en tv reklam-låt för cityakuten eller något :-)

Produktionsmässigt kan det låta konstigt för jag använde min "internet dator" med världens mest färgade speakers.

här är länken, säg vad ni tycker:

http://www.mediafire.com/?cx1utc71bzc

Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon skulle vara instresserad så är det här den allra mest grundläggande teorin som jag har lärt mig den.

Det finns två ackord som är "mest intressanta" och det är Tonkian och Dominanten (Doinanten är ofta ett 7 ackord). Tonikan är alltid grundtonen i skalan och dominanten är kvarten (5 tonen i skalan). I C-dur är alltså C tonika och G dominant. Nästan alla låtar slutar på tonika och innan sista tonikan är det nästan alltid en dominant. Oftast börjar låten även på tonikan.

Ett tredje ackord är Sub-dominanten. Detta är ackordet innan dominanten (alltså F i C-dur). Jag har inte lärt mig några regler för när man ska använda detta ackord, utan man lägger in det där det är snyggt och tonerna passar.

Alla ackorden har paralleller. Mollparallellackordet ligger en liten ters (1,5 tonsteg) ner från durackordet. Tonikaparallallen (Tp) i C-dur är alltså Am. Teoretiskt kan man alltid byta ut ett ackord mot sitt parallellackord, men i praktiken får man lyssna efter vad som låter bra och vad som passar.

I moll är dominanten oftast dur. I A-moll borde ju dominanten vara Em, men ofta är den istället i dur. Sub-dominanten kan vara både dur och moll beroende på vilken mollskala som används (ren, harmonisk eller melodisk).

Slutligen: Det viktigaste är om det låter bra, inte om det stämmer med teorin. Vill man sluta på dominanten så kan man göra det, men med terorin vet man varför det då låter som om det inte riktigt är slut...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...