Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ex, Har en mix på 10 spår., trummor, bas, gitarr, sång osv. Om man nu läggar in en Eq på varje kanal/subkanal och skär bort ALLT där intrumentet i fråga inte berörs i frekvensbandet (skära enstaka frekvenser för att separera ljud är en annan fråga), vinner man något på detta i slutändan? Kan nämna att det gäller rnb/house musik om det nu är någon skillnad.

Annons
Postat

Regeln "skit in skit ut" är allomgivande. Mao skall man försöka ha så bra och rena ljud som det bara går från början. Men, om du nu har brus och annat skit på spåren som inte hör dit vinner du massor på att eq:a bort dem. Läs gärna Studios mixningspecial. Finns att köpa här.

Postat
Ex, Har en mix på 10 spår., trummor, bas, gitarr, sång osv. Om man nu läggar in en Eq på varje kanal/subkanal och skär bort ALLT där intrumentet i fråga inte berörs i frekvensbandet (skära enstaka frekvenser för att separera ljud är en annan fråga), vinner man något på detta i slutändan? Kan nämna att det gäller rnb/house musik om det nu är någon skillnad.

Du menar att lägga på en frekvensanalysator på varje spår, kolla inom vilket frekvensområde instrumentet ger utslag, spara det frekvensområdet och sen skära bort resten?

Om det är det du menar ser jag ingen anledning att skär bort något som inte finns....

Jag har en egen template i cubase som har gvst:s EQ-filter på varje kanal.

Kör högpassfilter innan det når effekter/kompressor/EQ.

Men jag kanske uppfattade din fråga fel.. 😆

Postat

Du menar att lägga på en frekvensanalysator på varje spår, kolla inom vilket frekvensområde instrumentet ger utslag, spara det frekvensområdet och sen skära bort resten?

Om det är det du menar ser jag ingen anledning att skär bort något som inte finns....

dominion, du förstod min fråga rätt. Har något svagt minne av att man på det viset skulle få mer "headrom".

Postat

Right! 😆

Det viktigaste är att du skär bort lågrekventa ljud iom att de innehåller så mycket energi. Så fixar du headroom.

Särskilt viktigt på bas och kick.

Men det är inte fel att använda högpassfilter på övriga kanaler om instrumenten där letar sig ner i de lägre frekvenserna.

Resten kan man justera med den vanliga EQ:n där det behövs iom att de högre frekvenserna inte har så mycket energi.

Men som marc skrev, spara så mycket som möjligt av frekvenserna för att inte få det sönder-eq:at, använd det där det behövs helt enkelt!

Postat (redigerat)

dominion, du förstod min fråga rätt. Har något svagt minne av att man på det viset skulle få mer "headrom".

Ja det stämmer, genom att göra ljuden mindre ( tex skära bort tunga onödiga frekvenser) så får du mer plats i ljudbilden.

Om du överdriver så låter det antagligen ganska klent.

edit: aaaah dominion va före.. 😆

Redigerat av marc
Postat

En följdfråga bara: Kan man inte skära bort onödig bas i slutmixen (mastern) eller måste man göra det på varje enskilt spår? Man kanske vinner några dB på det?

Postat
En följdfråga bara: Kan man inte skära bort onödig bas i slutmixen (mastern) eller måste man göra det på varje enskilt spår? Man kanske vinner några dB på det?

Det handlar väl huvudsakligen om att skära bort sån bas som inte behövs för det enskilda instrumentets roll i mixen. Det kan handla om frekvenser i ett instrument som du faktiskt vill ha i ett annat intrument, vilket gör att om du kapar det i slutmixen så kan du inte skilja den ena 90-hertzfrekvensen (ex) från den andra.

Postat (redigerat)

Det finns inget motsatsförhållande, även där kan du lägga ett högpassfilter. 😳

Som kanske skär vid 32 Hz nånstans (beroende på musik naturligtvis).

Men vissa instrument kan man skära vid 200 Hz utan att det gör nåt, ex hihat.

Olika elgurepålägg kan skäras vid 500-1000 Hz beroende på om man t. ex vill lägga på ett solo.

Samma sak gäller för pads..

Alltså måste du ändå EQ:a och skära vid olika frekvenser. (Naturligtvis beroende på vilken musik du gör).

Jag tycker det känns smidigare och att det ger mig mer kontroll att ha filter på kanalerna.

Edit: Assar hann före med en mer kärnfull förklaring än min långrandiga! 😳

Redigerat av dominion

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.