Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Funderar på bygga stor stationär PA i mitt sommarhus. Kollade i Em Nordic katalogen och fann tex.

2 x Wharfedale LX215 E Fullrange-högtalare 700 Watt RMS 4 Ohm, 2 x 9.000 = 18.000 kr

1 x Wharfedale LX218BE Subbas-högtalare 1600 Watt RMS 4 Ohm, 10.500 kr

1 x QSC RMX 5050 Slutsteg ca. 2x2500 watt 2 Ohm, 19.500 kr

som man borde kunna pruta bort 10.000 kr på: kan det vara något? (Mer vill jag inte betala och det

borde väl låta tillräckligt?) Vad kan vara billigare alternativ? (Det måste låta ordentligt!)

Grejerna skall användas till allt vad PA användes till (fast stå stilla i huset).

Tacksam för hjälp - inte så bra på detta!

Annons
Postat

Hur stort är sommarhuset - typ 300m2, eller? 😄

Det låter lite överdrivet att sätta ett PA i huset. När det gäller PA så är ju inte ljudkvaliteten det primära, utan ljudtrycket, så det är inget man vill ha till finlyssning precis... 😛

Postat
Hur stort ...

Huset ligger på en avskild skogstomt och är normalstort! Men det är bara jag som bor i det!

Grejerna skulle helst funka både till att låta bra och låta mycket, om det går att kombinera,

dvs. både till typ live-spelning och typ inspelning.

Mvh.

Postat
Hur stort ...

Huset ligger på en avskild skogstomt och är normalstort! Men det är bara jag som bor i det!

Grejerna skulle helst funka både till att låta bra och låta mycket, om det går att kombinera,

dvs. både till typ live-spelning och typ inspelning.

Mvh.

Om du bara ska ha det till monitorlyssning när du spelar in, så går det att kombinera. Om du däremot ska kunna mixa också, så går det dessvärre inte.

Jag skulle nog rekommendera att du skaffar en PA-anläggning för att ha konsert - och ett par närfältsmonitorer för mixning. Har du en switch, som t ex SM Pro Audio M-Patch, så kan du enkelt växla mellan monitorer och PA, om du skulle vilja lyssna onödigt högt då och då under mixjobbet...

Postat

Ett stort PA fungerar inte så himla bra inomhus i ett litet rum:

- gjort för att höras på litet avstånd, så nära inpå är det inte så rak frekvensgång.

- brusar på nära håll

- volymen räcker till, men du kommer aldrig kräma på fullt

Mitt förslag är att du lånar eller hyr nåt och provar innan du lägger ut pengar. Min gissning är att du inte kommer tycka om att ha ett PA hemma.

Sikta i stället på ett bra stereosystem. Kolla på blocket eller vendolin. Stora häftiga högtalare brukar gå rejält billigt.

Som tidigare sagts, skall du mixa, fixa ett par närhögtalare i stället. Vendolin rekommenceras. Måste du absolut köpa nytt, kolla priserna lite först. Jag handlar aldrig utan att ha kollat med till exempel thomann.de , kan tänka mig betala lite mer om jag får service.

Gunnar

Postat

Jag har (skall ha) hela huset som studio/musikhus alltså - det finns rätt bra plats - jag skall även slå ut

någon eller ett par väggar för än mera space!

• 4 veckor senare...
Postat

De Wharfedale-högtalare jag har provat låter alldeles utmärkt.

Tänk bara på att prylarna du har angivit anger sin effekt vid olika impedans, högtalarna vid 4 ohm och slutsteget vid 2 ohm. Slutsteget kan säkert ställas till 4 ohm också, men då blir effekten hälften. Man ska dock inte stirra sig blind på effekt, utan snarare högtalarnas verkningsgrad, d v s vilket ljudtryck de levererar.

Finns annars gott om alternativ i denna prisklass. HK Elias ligger är ett populärt aktivt system som ligger på under 40 000, och har ungefär samma effekt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.