Jump to content
Annons

Porta vs. dator


Discoführer

Recommended Posts

Annons

Framförallt så är en porta oftast inte gjord för att uppgraderas. En dator är lättuppgraderad, om du inte är nöjd med ditt ljudkort kan du enkelt köpa ett nytt, om det kommer någon ny pryl du behöver kan du lätt stoppa in det i din dator. Däremot är det ju helt klart smidigare att släpa runt en porta samt att de ofta är väldigt bra på att göra det som står i specifikationerna.

Men att det skulle bli dyrare att köpa en porta vet jag inte. Det beror ju helt på hur mycket program/hårdvara man behöver köpa för att kunna få liknande funktion ur datorn.

/Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, det kanske inte blir så mycket dyrare med porta... Men det känns som om möjligheterna att hitta saker mer eller mindre gratis är större om man kör med dator.

Personligen så tycker jag det känns skönt att blanda in datorer så lite som möjligt, med tanke på virus och kraschar och annat smått och gott... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En stor nackdel med portan, är att editeringsmöjligheterna är mycket sämre och att man ofta är hänvisad till att använda de effekter som är inbyggda. Till datorn finns enorma mängder plugins och VSTi att leka med - både kommersiella och freeware.

Att börja använda en HD-porta i stället för PC:n hade känts lite som att gå tillbaks till Atari... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det Claes säger stämmer. En porta kan vara väldigt smidig att släpa med sig dit man ska spela in och inspelningen kan bli väldigt bra. Men personligen tycker jag det tar emot lite när man tänker tanken att spela in en hel låt, mixa och mastra. Då känns det som det blir lite för mycket... Men jag skulle gärna ha en sån porta till truminspelning och dylikt, för att senare importera inspelningen till datorn och fortsätta där!

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

Jag kör med en Roland Vs1824CD synkad med en PC med Cubase, Det fungererar helt ok för mig, ska man spela in något så tar man med portan så tar man med det till tex en replokal och spelar in trummor och sånt sen så kommer man hem kopplar upp den med datorn och lägger de andra instumenten. Portan går att uppdatera det finns ganska ofta uppdaterinar på Rolands hemsida plus att man kan köpa effektkort att stoppa in i den och på så sätt få ut lite mer av den.

Så vad jag tycker köp portan och synka ihop den med den dator du har

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

Fördelarna enligt mig är att den inte krachar, den är byggd för att spela in musik på vilket 90% av datorerna på marknaden inte är, den är överägsen när man spelar in riktiga instrument ( gitarr, bas , trummor mm), den är fysisk dvs att man drar i reglarna inget joxande med musen.

Nackdelen är väl att man har en burk till bredvid datorn

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du sätter ihop en dator på rätt sätt, dvs anspassar ljudkortet för moderkortet eller tvärtom osv så kommer du garanterat inte få några kraschar på datorn om du använder orginalprogram och orginalpluggar.

Jag tycker att en porta idag känns som helt fel köp oavsett om du ska ha den i studiomiljö eller kunna släpa omkring.

Om du inte gillar att jobba med mus och tangentbord så finns det en mängd olika "kontrollbord" till respektive sequencerprogram.

Mitt råd är: köp en dator med tillbehör!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns portor med anslutningar för dataskärm och mus...

Om man köper en bra dator och original program och original pluggar så är det ändå ingen garanti för att allt fungerar till 100%.

(Haha! Nu får jag nog en massa folk på mig....)

Mvh/Arg

😕

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)
Det finns portor med anslutningar för dataskärm och mus...

Om man köper en bra dator och original program och original pluggar så är det ändå ingen garanti för att allt fungerar till 100%.

(Haha! Nu får jag nog en massa folk på mig....)

Mvh/Arg

:rolleyes:

Håller med 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, ja det här blev man ju inte direkt klokare av... :rolleyes:

Men jag är fortfarande skeptisk till att jag kommer kunna få en lika bra "totallösning" för de pengar jag tänkt lägga, eftersom jag vill köra mac (dom är ju inte billiga direkt).

Det lutar nog åt något i stil med det lodger kör på, dvs. spela in på portan och sedan pilla vidare med det i datorn.

Om det är någon som tycker jag begår mitt livs största misstag genom att göra detta så får ni gärna komma med fler "pro-dator" argument. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, ja det här blev man ju inte direkt klokare av... :rolleyes:

Men jag är fortfarande skeptisk till att jag kommer kunna få en lika bra "totallösning" för de pengar jag tänkt lägga, eftersom jag vill köra mac (dom är ju inte billiga direkt).

Det lutar nog åt något i stil med det lodger kör på, dvs. spela in på portan och sedan pilla vidare med det i datorn.

Om det är någon som tycker jag begår mitt livs största misstag genom att göra detta så får ni gärna komma med fler "pro-dator" argument. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelarna enligt mig är att den inte krachar, den är byggd för att spela in musik på vilket 90% av datorerna på marknaden inte är, den är överägsen när man spelar in riktiga instrument ( gitarr, bas , trummor mm), den är fysisk dvs att man drar i reglarna inget joxande med musen.

Nackdelen är väl att man har en burk till bredvid datorn

På vilket sätt är den överlägsen när man spelar in "riktiga instrument"?

Kan inte hur jag än vänder på det se varför en porta skulle vara bättre på att spela in en gitarr eller ett trumset...

Vad gäller rattar och reglar så finns det många controllers från stora tillverkare som funkar utmärkt.. Kan rekommendera command 8:an till Pro Tools, funkar kanonbra för mig.

Vad gällde kraschar så har jag inte haft en enda på min dator som jag haft sedan början av juni....

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda gången min dator har kraschat på något sätt (har kört med PC som musikdator sedan jag övergav Atari Falcon för omkring 6 år sedan eller något...), är medan jag betatestade någon väldigt tidig version av Groove Agent - och en gång när en hårddisk gav upp (enda gången jag har valt en Maxtor i stället för Seagate, så dog disken efter ett halvår...). Jag kör enbart med originalprogram och rätt komponenter i PC:n och det fungerar klockrent.

Jag skulle inte kunna tänka mig att använda annat än en PC i dag. En porta hade känts som att gå tillbaks i utvecklingen och en Mac är helt enkelt omotiverat dyr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja vad säger man... De flest åsikter har redan sagts.

Jag minns när jag köpte min första digitalporta (Korg D8). Jag tyckte att det var jättesmidigt att kunna flytta på enskilda spår och att de flesta effekter man behövde fanns i. Och den tog ju ingen plats!!! Jag hade tidigare jobbat med rullband på fritidsgården där jag bodde. 16 kanaler och ett bord som lätt illa hur man än rattade.

Sidospår... : Komunen var snälla och byggde en liten studio i fritidsgårdens lokaler. De köpte in lite mikar (några SM57:or, en D112 och någon kondensatormik) rullbandare, mixerbord och även trummor, cymbaler och några stärkare. Sen fick man vara där och spela in hur mycket man ville bara man betalade replokalshyran som låg på 250 kr/halvår och att man gick en gratiskurs i grundläggande studioteknik. (Jag tror att det fortfarande är de villkor som gäller...) Man kanske skulle flytta tillbaka?

Av någon anledning var det bara jag och en kompis som tyckte att det var hur kul som helst att hänga i studion hela dagarna. Jag tog med min nya fina porta till studion och la över skyddsplaster över rullbandaren och körde. Plasten ligger nog kvar ännu eftersom de har köpt en dator dit nu...

Efter något år kände jag att man var ganska begränsad till endast två kanaler in och bytte upp mig till en Korg D16. (Tack mamma!!!) Nu kunde man ju spela in ett helt trummset på separata kanaler! Och man behövde inte mixa ner allt till två kanaler när man hade lagt trummor, bas och någon gitarr. Jag gjorde även en del inspelningar åt andra på den här mirakelmaskinen.

För drygt ett år sedan flyttade jag till Växjö för att börja läsa musikproduktionsprogrammet på Växjö universitet. Nu hade man tillgång till nya roliga saker utan att behöva köpa sakerna själv och min D16 blev liggandes i sin lilla väska. Ny dator med mbox, midiklaviatur och lite annat smått och gott inhandlades för 5-6 månader sedan och jag började att göra lite musik hemma igen. Elektonisk sådan, som vi håll på med i fritidsgårdens studio med syntar och trummaskiner. Nu har jag dem i datorn i stället... Vst är bara för bra!

För en tid sedan flyttade två gamla kompisar hem igen efter ca 4 år i London och vi bestämde oss för att börja spela lite rockmusik tillsammans igen. Det är nog 5 år sedan vi spelade en ton tilsammans. På lördag kommer de ner hit och vi ska göra lite låtar, repa och spela in det. Vad kommer då att komma till användning? Jo min "kära" digitalporta ska få börja jobba igen! Jag längtar som s*t*n efter att få plugga i lite mikar och trycka på rec!

Vart vill jag komma med den här långa texten då? Jo, hemma använder jag inte portan överhuvudtaget och kommer nog inte heller att göra det. Spelar man i band och vill få ner ideer i replokalen är portan hur bra som helst. Portan är ju vad den heter (nästan): Portabel och smidig. Men att PC skulle vara instabilt att spela in på är i alla fall något som jag inte kan hålla med om. Inte för en sekund!

Så det är nog upp till dig, vad behöver du den till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja vad säger man... De flest åsikter har redan sagts.

Jag minns när jag köpte min första digitalporta (Korg D8). Jag tyckte att det var jättesmidigt att kunna flytta på enskilda spår och att de flesta effekter man behövde fanns i. Och den tog ju ingen plats!!! Jag hade tidigare jobbat med rullband på fritidsgården där jag bodde. 16 kanaler och ett bord som lätt illa hur man än rattade.

Sidospår... : Komunen var snälla och byggde en liten studio i fritidsgårdens lokaler. De köpte in lite mikar (några SM57:or, en D112 och någon kondensatormik) rullbandare, mixerbord och även trummor, cymbaler och några stärkare. Sen fick man vara där och spela in hur mycket man ville bara man betalade replokalshyran som låg på 250 kr/halvår och att man gick en gratiskurs i grundläggande studioteknik. (Jag tror att det fortfarande är de villkor som gäller...) Man kanske skulle flytta tillbaka?

Av någon anledning var det bara jag och en kompis som tyckte att det var hur kul som helst att hänga i studion hela dagarna. Jag tog med min nya fina porta till studion och la över skyddsplaster över rullbandaren och körde. Plasten ligger nog kvar ännu eftersom de har köpt en dator dit nu...

Efter något år kände jag att man var ganska begränsad till endast två kanaler in och bytte upp mig till en Korg D16. (Tack mamma!!!) Nu kunde man ju spela in ett helt trummset på separata kanaler! Och man behövde inte mixa ner allt till två kanaler när man hade lagt trummor, bas och någon gitarr. Jag gjorde även en del inspelningar åt andra på den här mirakelmaskinen.

För drygt ett år sedan flyttade jag till Växjö för att börja läsa musikproduktionsprogrammet på Växjö universitet. Nu hade man tillgång till nya roliga saker utan att behöva köpa sakerna själv och min D16 blev liggandes i sin lilla väska. Ny dator med mbox, midiklaviatur och lite annat smått och gott inhandlades för 5-6 månader sedan och jag började att göra lite musik hemma igen. Elektonisk sådan, som vi håll på med i fritidsgårdens studio med syntar och trummaskiner. Nu har jag dem i datorn i stället... Vst är bara för bra!

För en tid sedan flyttade två gamla kompisar hem igen efter ca 4 år i London och vi bestämde oss för att börja spela lite rockmusik tillsammans igen. Det är nog 5 år sedan vi spelade en ton tilsammans. På lördag kommer de ner hit och vi ska göra lite låtar, repa och spela in det. Vad kommer då att komma till användning? Jo min "kära" digitalporta ska få börja jobba igen! Jag längtar som s*t*n efter att få plugga i lite mikar och trycka på rec!

Vart vill jag komma med den här långa texten då? Jo, hemma använder jag inte portan överhuvudtaget och kommer nog inte heller att göra det. Spelar man i band och vill få ner ideer i replokalen är portan hur bra som helst. Portan är ju vad den heter (nästan): Portabel och smidig. Men att PC skulle vara instabilt att spela in på är i alla fall något som jag inte kan hålla med om. Inte för en sekund!

Så det är nog upp till dig, vad behöver du den till?

Ja alltså, jag ska ju ha den i min egen lilla studio, så det här med att det måste vara lätt att flytta på osv. spelar egentligen ingen roll. Skulle jag köpa en porta så skulle den antagligen stå där hela tiden, så för den sakens skull kan jag ju lika gärna ha en dator.

Men jag vet inte alltså... Ska man (som jag tycker man skall göra i i stort sätt alla fall när det gäller musik) gå efter det som känns bäst? För mig känns portan bäst, mest eftersom det är det jag har jobbat med hela tiden. Men frågan gäller lixom om det är så pass mycket sämre än en dator att det bara är korkat...

Den musik jag skall spela in är hyfsat standard i sin settning osv. så där finns väl egentligen heller inga för- eller nackdelar vad gäller respektive medium.

Hmm, jag vet inte alltså, det här är svårt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. att Mac skulle vara omotiverat dyrt så håller jag nog inte riktigt med ändå. Som med allt annat så får man ju vad man betalar för. Jag har i alla år kört Mac och den gamla Mac SE som modern köpte 1988 funkar fortfarande som en klocka. Återigen, inte särskilt rationella argument, men det skulle kännas så fel att köra PC nu, efter alla dessa år av kamp i motvind! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen är inte Mac dyrare än vad en PC är. Jag kollade vad en PC skulle kosta med dubbla P4-processorer, 1024 RAM mm och det kalaset skulle kosta strax över 30.000 kr vilket du får en G5:a för.

Sen så finns det mycket billga "skit-PC" och det är därför folk tror att PC är billigare än Mac. Jag kör själv PC och har inte haft en krasch på 2 år!

Så mitt råd står kvar: I valet mellan porta och dator skulle jag välja dator vilken dag som helst (även om jag fick pengar för att ta portan) 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...