Jump to content
Annons

Autmomatisering hur i h...


Hellpig

Recommended Posts

Alltså det måste vara något som saknas för mig. Förstånd, vett eller kunskap. Jag har fått massa tips om hur man skall få automatisering att fungera i Cubase (SX3) men det enda jag har lyckats automatisera någonsin är volymen och då har jag gjort detta "manuellt" genom att gå in och rita kurvan så att säga.

Så här gör jag:

1. Startar ett nytt projekt.

2. Lägger till ett midispår.

3. Lägger till ett lämpligt VSTi (i detta fall - Vanguard).

4. Spelar in lämplig slinga.

5. Trycker på W.

6. Spelar upp spåret och ryker i tåtarna (dvs drar i rattarna på synthen).

7. Trycker av W och slår på R

8. Spelar upp spåret och hör inget av det febrila pulande som kan spåras i punkt 6.

OK. Nu har det steg för steg - var är felet? Vid ett tillfälle frågade jag här och då skrev någon att man skall tryck på plustecknet (under midispåret) tills man hittar den parameter man vill ändra på och sedan aktivera W/R på denna. Ja, lycka till säger jag då. Kör man t ex Vanguard så kan man trycka "+" i 3 minuter och det fortsätter att dyka upp parametrar med obskyra namn. Hjälp mig innan jag mosat huvudet i kompetenstaket! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag tror att den typen av automaisering där du använder faders eller rattar eller dyl på din synth spelar du in som ett midispår, aningen ett separat eller i samma spår som du har spelat själva tonerna

du behöver inte heller plussa dig vidare i listan utan du kan välja vilken parameter som ska påverkas genom att klicka där det står t.ex. volym eller panorering

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja... det var ju just det jag försökte göra. Men jag gör något fel eftersom förändringarna som jag gör (se punktlistan ovan) inte får någon effekt vid uppspelning. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju vara så, fast jag tror att Vanguard skall gå. Nåja. Får besök av en synthkung på lördag, skall tvinga honom att ge mig en lektion i automatiseringens underbara konst. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...