Jump to content
Annons

Musik inspelat på Mac Mini om man vill lyssna


Burnin Sven (oregistrerad)

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)

Det var en liten rackare ujuj syns knapt men fan det bara smäller till när den byter sidor på nätet. Återstår bara att kolla hur den uppför sig med Logic innan jag ropar hej alltför högt men det ser jäkligt lovande ut måste jag säga.

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Tjena Killwithskill ska försöka få in Logic 7:an först måste ju testa lite.

Mr keys 8 kommer ju inte före slutet av september dessvärre, uppgraderingarna för oss gränsfallskunder går tydligen till USA först.

2 gig minne 1,85 Ghz core 2 dual snålade på hårdsiken 80 gig räknar med USB HD som komplement.

Har inget firewirekort ännu så nån multikanals inspelning funkar ju inte i det här läget. Tar nog ett tag oxå måste lura ut hur jag slangar över ett Platinum projekt först så jag har nåt att leka med.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

måste lura ut hur jag slangar över ett Platinum projekt först så jag har nåt att leka med.
Nätverkskabel?

I min åsikt är det nästan enklare att nätverka en Mac mot Windows än att nätverka Windows mot Windows och meka med workgroups och ip.

Kasta upp Program/Systeminställningar/Fildelning och bocka för tjänsten Windows-delning.

Klicka på Konton och välj ditt användarkonto typ Göran? 😆

Tjoff! Nu ser du adressen till Macen i fönstret.

Hoppa till PC:n och skriv in adressen i Utforskaren eller Den här datorns adressfält... eller klicka Start, Kör och skriv in den där.

//xxx.xxx.xxx.xxx/goran

Nu frågar Windows efter lösenordet till ditt Mac-konto. Knappa in.

Klart!

Kopiera in hela låtprojektmappen på ditt skrivbord. :rolleyes:

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tjena Linus tack för tipset det kommer väl tillpass.

Sitter just nu och testar Logic verkar funka på ett ungefär som PC versionen. Blir lite yr i knoppen av mac ovanan men jag tror inte att det tar mig många timmar att koppla läget så jag hankar mig fram i alla fall.

Svårt att säga hur mycket den här lilla kakburken klarar i antal spår och så men jag kör nån gitarrdemo som följde skivan fullsmetad med effekter och pluggar på alla spår nu samtidigt som jag surfar och det verkar funka. Iofs. så är det ju korta snuttar men ändå det är väl runt 20 spår eller nåt och bara antalet gitarrpluggar borde göra att den packar men den rullar på. Har fått nåt core nånting så det la av att spela men nånstans går väl gränsen.

Gitarrpluggen låter fint oxå även genom kakburkens egen lilla pyttehögtalare.

Nä fan det rullar allt på även nu när jag sitter och skriver hmm det var som fan och då ligger ju alla audiofilerna på DVDn. Men som sagt det kommer nog att visa sig att det finns lite begränsningar framöver när det blir hårdkörning.

Jäkla skoj det här undrar just hur pass ok det inbyggda ljudkortet är kanske duger till jag får råd med ett FW kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ja jag ger mig Mac är bra riktigt jäkla skitbra faktiskt mini macen funkar kort sagt har ingen riktig koll på ännu hur många spår och så men förmodligen en flock fler än min 3gig PC. Nu åker PCn ut

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Lyssna om ni vill. Inspelat med det interna ljudkortet på Mac Minin ingen riktig låt alltså men en test nån minut lång och loopad. Fem av Logics egna gitarrpluggar igång + EZ drummer på 8 egna auxar. Har inte hunnit testa max belastningen ännu men det kommer så fort jag hinner.

Göran

Mac test

lo-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m...793722&q=lo

hi-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m...793722&q=hi

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ja tiden går långsamt då jäklar vad jag kollade efter brevbärarn 😛 . Och vilket strul igår när jag inte fick igång det där jäkla ljudkortet fan man vill ju igång och testa och leka 🙂 .

Det måste ha varit nåt fel på det för det som jag fick hem idag som då kostar 1000 spänn mot det andra som kopstade 2000 funkar helt perfekt.

Det är sanlöst testade nyss att kopiera upp fem spår så det blev totalt 24, funkade klockrent i synk jag tror den pallar en 30 spår eller mer kanske. Iofs. så blir det kanske mer belastning om man hade gjort kopiorna till riktiga filer men vad sjutton det undrar jag. Jag menar hålla på där och fladdra fram och tillbaka på HDn och jiddra med minnet borde ju vara mer betungande än att streama ljudspåren.

Det jävligaste av allt det är att jag har internet igång under tiden ja och allt annat som nu är igång vad det nu är hehe, det är en massa mysko nya symboler och grejer man inte riktigt har koll på. Kan ge mig sjutton på att jag kan lira upp en MP3a samtidigt i MP3 spelaren (vad den nu heter 😄 ) som logic kör oxå utan att det kroknar.

När installationen av FW kortet funkade som det skulle så bestod den i princip av att stoppa in sladden så var det klart. Iofs. så fick man välja kortet i systeminställningar men hela proceduren gick väl på typ 1,5 till 2,5 minuter.

Den här maskinen borde ni ta upp i tidningen det måste så vitt jag begriper vara det mest prisvärda typ mest bang for the buck som finns idag. Min = 2gig i minne 80 gig HD core 2 dual 1,85 Ghz lite under 7000 spänn, mus och tangentbord från Jula 150 spänn, funkar med vanlig skärm och den hade jag redan. 1000 spänn för ljudkort garageband finns ju med gratis om man klarar sig med det annars så har dom ju halverat priset på Logic

Kort sagt jag kapitulerar men säg inget till nån 🙂 då får man tugga i sig hatten.

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Det jävligaste av allt det är att jag har internet igång under tiden ja och allt annat som nu är igång vad det nu är hehe, det är en massa mysko nya symboler och grejer man inte riktigt har koll på. Kan ge mig sjutton på att jag kan lira upp en MP3a samtidigt i MP3 spelaren (vad den nu heter 😛 ) som logic kör oxå utan att det kroknar.

Det bör du kunna 🙂 jag har en aning snabbare processor men annars typ likvärdig dator - kör ofta nåt i stil med webbläsare med kanske 20-25 sidor uppe (safari) + musikspelare (itunes) + chattprogram (adium) + tankar ett hundratal torrents (transmission) + textredigerare för lite anteckningar eller låttexter + kanske nåt annat småprogram... samtidigt som Logic då förstås. Brukar funka hur fint som helst, får väl stänga ner lite för de mest krävande musikprojekten, men annars. 😄

Förresten - detta kanske är lite överkurs att ta redan, men kan vara bra att komma ihåg senare - Apple har en jättebra sida med tips på olika "gömda" funktioner i datorn, sånt som inte alltid är så väldokumenterat i andra sammanhang. Vissa är väl rätt meningslösa, men många gör saker och ting smidigare. Kika på http://www.apple.com/pro/tips/ (börja nerifrån, där är de mest väsentliga tipsen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna om ni vill. Inspelat med det interna ljudkortet på Mac Minin ingen riktig låt alltså men en test nån minut lång och loopad. Fem av Logics egna gitarrpluggar igång + EZ drummer på 8 egna auxar. Har inte hunnit testa max belastningen ännu men det kommer så fort jag hinner.

Göran

Bra gitarrer där Göran!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna om ni vill. Inspelat med det interna ljudkortet på Mac Minin ingen riktig låt alltså men en test nån minut lång och loopad. Fem av Logics egna gitarrpluggar igång + EZ drummer på 8 egna auxar. Har inte hunnit testa max belastningen ännu men det kommer så fort jag hinner.

Göran

Bra gitarrer där Göran!

Ja riktigt schyst! 🙂

Grattis till ett lyckat köp! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag fusklånat Studios Macbook Pro mellan testvarven så mycket det har gått, men väntar nu på att min egen ska levereras. Fan vad långsamt tiden kan gå ibland!

Idag är en hård dag. Idag aviserade att förmånsskatten blev dubbelt så dyr, vilket gör att Macbook Pro:n som skulle gått på hem-pc faktiskt blev dyrare än att köpa kontant. Fan. Jag har avbrutit avtalet. Ingen Macbook Pro denna gång. Heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag fusklånat Studios Macbook Pro mellan testvarven så mycket det har gått, men väntar nu på att min egen ska levereras. Fan vad långsamt tiden kan gå ibland!

Idag är en hård dag. Idag aviserade att förmånsskatten blev dubbelt så dyr, vilket gör att Macbook Pro:n som skulle gått på hem-pc faktiskt blev dyrare än att köpa kontant. Fan. Jag har avbrutit avtalet. Ingen Macbook Pro denna gång. Heller.

Ja, det blir bättre och bättre i gamla Sverige... 😉

Beklagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Va tråkigt Olsberg fan kan ni inte ta ut lite löneförmåner i form av datorer 😛 . Iofs. så tycker jag också att det vore ju rimligt att det ingick en personlig dator i anställningen både att fritt disponera och som arbetsredskap typ på resa och för hemjobb. Så vitt jag begriper så är det liiiite viktigt att ni håller er uppdaterade på den där fronten. Sen kan man väl få lösa ut den för nån form av restvärde om man så vill när och om anställningen upphör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag fusklånat Studios Macbook Pro mellan testvarven så mycket det har gått, men väntar nu på att min egen ska levereras. Fan vad långsamt tiden kan gå ibland!

Idag är en hård dag. Idag aviserade att förmånsskatten blev dubbelt så dyr, vilket gör att Macbook Pro:n som skulle gått på hem-pc faktiskt blev dyrare än att köpa kontant. Fan. Jag har avbrutit avtalet. Ingen Macbook Pro denna gång. Heller.

Aj fan..

Jag som precis har övertalat min arbetsgivare att kolla detta, Jag som nästan bestämt mig för en Macpro...Men Oldsberg...Hur mycké dyrare blev den i månaden då??

Läste på regeringens hemsida och vart inte mycke klokare där inte...

Dom har alltså dubblat förmånsskatten..

Fan...

Ja ja man får väl spara då..........

Christoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Förmånsskatten höjdes från 200 kronor per månad (2400 per år) till det dubbla - 400 kronor per månad med start den 1 januari 2008. Och 2009 ska datorerna förmånsbeskattas fult ut. Summan gäller även de som sedan tidigare har ett avtal för hem-pc.

Tyvärr inte mycket att fundera på, när jag kollade på kalkylen för egen del... Bara att blåsa av.

Nä, om man skulle börja med att sälja sin gamla 28" bredbilds-tv (crt) 😊 Kan man få ett par hundra riksdaler? Alltid något!

EDIT: Läs förresten nyheten Kalldusch för hem-pc-köpare

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Har lite problem med oljud i mina monitorer. Enligt uteslutningssmetoden så har jag kommitt fram till att det är själva datorn som är boven den står förmodligen för nära. Oljudet startar så vitt jag begriper när hårdisken går igång för när datorn går ner i viloläge så är det tyst. Har oxå ett pulserande ljud.

Det är nog inte så konstigt iom. att man har tryckt in så mycket i en sån liten låda så det är väl klart att det kan bli starka magnetfält och skit som stör. Det är knäpptyst i hörlurarna inga störningar där överhuvudtaget.

Har en teori om att det kanske är det trådlösa nätverkskortet som står för det där pulserande oljudet. Undrar om det går att stänga av det. Nån som vet?

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Nä det var inte det trådlösa nätverkskortet slog av det och ingen skillnad. Undrar just om det kan vara den vanliga nätverkssladden som spökar hmm. Ljudet ändras oxå när man kör med scrollhjulet på musen och byter sida på internet 😛 fan får vara rena Sherlock Holmes här hehe ska testa att dra ut USB kablarna och se vad som händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Nä ingen skillnad oavsett att jag drar alla usb och även nätverkssladden nu återstår bara att testa om det kan vara en taskig skärmning på Firewirekabeln har ingen sån så det får bli senare. Det känns som om det är nåt med FW som strular för när man dra ur den sladden så stör inte datorn monitorerna. Iofs. så kan man ju tycka att ja det är väl klart för då är ju inte monitorerna inkopplade mot datorn och ljudkortet men dom är ju ändå på och om det finns ett störande fält i närheten så borde ju fenomenet kvarstå. Hjääääälp 😛

Javisst sjutton ska kolla hur det blir om man kör med trafon som följer ljudkortet istället för att mata strömmen via FW kabeln.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Har lite problem med oljud i mina monitorer. Enligt uteslutningssmetoden så har jag kommitt fram till att det är själva datorn som är boven den står förmodligen för nära. Oljudet startar så vitt jag begriper när hårdisken går igång för när datorn går ner i viloläge så är det tyst. Har oxå ett pulserande ljud.

Det är nog inte så konstigt iom. att man har tryckt in så mycket i en sån liten låda så det är väl klart att det kan bli starka magnetfält och skit som stör. Det är knäpptyst i hörlurarna inga störningar där överhuvudtaget.

Har en teori om att det kanske är det trådlösa nätverkskortet som står för det där pulserande oljudet. Undrar om det går att stänga av det. Nån som vet?

Göran

Ah, detdär pulserande ljudet har jag också. Och det beror på att mitt usb-ljudkort och usb-mus delar samma usbkanal i kombination med icke-balanserad lyssning. Mecka om lite bland portarna så kommer det troligen försvinna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tack Vacum ja jag ska löda balanserade sladdar så fort jag hinner så blir det nog knäpptyst. Det pulserande ljudet berodde i mitt fall på att ström matningen kom via FW sladden bruset som återstår är nog beroende på att datorn står för närma och obalanserade sladdar. Kort sagt summa sumarum vilken jäkla maskin den här Minin jag är helnöjd och man känner sig lite dum att man inte fattade hur bra macarna är lite tidigare så är det man lär så länge man lever. Förhoppningsvis även lite till då när det gäller social kompetens 😛 .

Ha det

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...