Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har ett rum på ca 10kvm, som tidigare hade "klappeko". Har täckt halva taket med dämpade akustikskivor. Efter det så försvann klappekot OCH en del av diskanten.

Nu till frågan.

Eftersom man vill skapa så mkt balance på mixen (bas, mellanregister,diskant) som möjligt kommer man ju vilja dra upp diskanten på mixen för att det skall låta bra, men i själva verket så har man lagt på för mkt då akustikskivorna har absorberat en del av den.

Man vill ju att det man hör ifrån sina referens högtalare ligger så nära verkligheten som möjligt. Skall man plussa på lite på sitt mixerbord, så signalen ut till högtalarna kompenserar förlusten? Och på så sätt inte påverka diskanten på mixen.

Eller har ni några andra förslag, har ett par tapco s5:or, som även har några bas+diskant rattar på baksidan.

Hälsningar

Ubbe

Annons
Postat

På beskrivningen låter det som att du dämpat med tunna skivor. Dvs du har tagit bort diskant och mellan-register men inte basen. Bästa är att fortsätta arbetet med akustikbehandlingen, skruva på EQ-rattarna är ingen bra ide:

- mät frekvensgången i basen : RoomEQWizard är ett gratis program. Kräver en bra, helst rundtagande mick, programmet kan tjura lite så det kan krävas lite för att få allt på plats.

- troligen behöver du basfällor: tjock minerallull i "hörnen"

- lägg till reflexer för diskanten. Vanligen bakom sig och då med oregelbundna former, en diffusor. Budgetmodellen är att tejpa upp gamla CD-skivor i ett oregelbundet mönster.

Skicka gärna en bild + beskrivningen av vilka skivor du använt så går det att ge förslag.

Gunnar

Postat (redigerat)
Man vill ju att det man hör ifrån sina referens högtalare ligger så nära verkligheten som möjligt. Skall man plussa på lite på sitt mixerbord, så signalen ut till högtalarna kompenserar förlusten? Och på så sätt inte påverka diskanten på mixen.

Teoretiskt sett går det säkert att bygga ett optimalt rum där Tidiga/Sena reflektioner , och alla frekvensområden finns representerade men om det går i praktiken att bygga är en annan fråga.

Det går däremot inte att fixa i ett 10 kvm stort rum men som sagts går det att få rummet relativt bra ändock.

Oavsett hur stort rummet är och hur mycket som åstadkommits med akustikanpassning är det fortfarande dina öron som gäller och det bästa/enda ? sättet att åstadkomma det är att du måste " Lära dig " ditt rum.Om du vet vad som fattas eller vad som det är får mycket av kan du korrigera dessa fel när du mixar , Helt enkelt mixa massor , olika stilar , andras låtar och kontrollera dessa i andra studion , Hemma , i bilen m.m m.m tills du har hittat en mix som fungerar , då vet du hur Ditt run låter och hur en bra mix bör låta i ditt rum.

Dock är basen oftast ett större problem än diskanten , och tyvärr gick inte dina högtalare så djup ned att man korrekt kan höra lågbasen men beroende på musikstil är detta inte heller alltid nödvändigt.

Det du kanske måste lära dig att kompensera för är reverb/delay då man i ett mindre rum får reflektionerna tidigare än i ett optimalt och kanske därför måste plussa en db eller två på dessa.

Men som sagt rutin och erfarenhet slår alla slags försök till akustikbearbetning , framför allt om man inte mäter rummets egenskaper och korrigerar därefter.

som tidigare hade "klappeko"

Kallas oftast Stående vågor . 🙂

Redigerat av Piccazzo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.