Jump to content
Annons

Ingen strömutmatning från 6-pins Firewire-Expresscard till ljudkort


majsalle

Recommended Posts

Har en bärbar pc med en 4 pins firewire anslutning. Eftersom 4-pins anslutningar inte matar ut ström köpte jag ett expresskort med 6-pins anslutningar eftersom jag vill kunna använda mitt M-Audio 1814 ljudkort utan nätadpatern.

Datorn hittar expresskortet utan problem och det fungerar bra tillsammans med ljudkortet. Men jag får som sagt ingen strömförsörjning direkt från firewiren.

Har tittat i biosen, men där finns inga inställningar som skulle kunna vara till nytta. Har också testat ljudkortet utan nätadapter på en stationär dator med 6-pins firewire och strömförsörjningen funkar då klockrent via firewiren. Expresskortet är ett no name. Det som står på det är: Expresscard/34mm, Firewire 1394a, 2-ports

Någon som har en lösning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nix, det går inte. Instickskortet i din bärbara kan inte hämta nog med ström inut din bärbara för att köra ut på firewire. Enda sättet att få det att ske är genom att ansluta extern ström där.

Det är extremt ovanligt bland bärbara PC att mata ut ström på firewire. Om jag förstått rätt är det mycket vanligt bland MAC-ar.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tittat i biosen, men där finns inga inställningar som skulle kunna vara till nytta. Har också testat ljudkortet utan nätadapter på en stationär dator med 6-pins firewire och strömförsörjningen funkar då klockrent via firewiren. Expresskortet är ett no name. Det som står på det är: Expresscard/34mm, Firewire 1394a, 2-ports

Någon som har en lösning?

Känner inte till hur det fungerar med Expresscard/34 men skulle tro att det är lika som för den äldre PCMCIA... De matar inte ström ut ur kontakterna, så är det bra. I alla fall PCMCIA var aldrig planerad till att kunna försörja ansluten hårdvara med ström förutom PCMCIA kortet förståss. Jag tror att dit kort endast har 6-pins kontakter för att dom är mer hålbara, inte för att de skulle kunna mata ström...

Link to comment
Dela på andra sajter

okej. inte mycket att göra då mer än att snällt använda nätadaptern. får väl köpa en bensindriven strömgenerator som jag tillsammans med datorn tar med mig ut i skogen om jag skulle få för mig att spela in fågelkvitter 😱

tack för svaren!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du ut i skogen så kan ett bilbatteri fungera bra. Många laptop har ett tillbehör som gör att man kan köra dom i bilen på 12V. Firewire matning kan vara mellan 12 och 24 V så det är bara att ansluta (lite kabelfix o sånt krävs förstås).

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du ut i skogen så kan ett bilbatteri fungera bra. Många laptop har ett tillbehör som gör att man kan köra dom i bilen på 12V. Firewire matning kan vara mellan 12 och 24 V så det är bara att ansluta (lite kabelfix o sånt krävs förstås).

Gunnar

Tackar för tipset Gunnar. En bra idé det där med bilen. Finns det någon möjlighet att använda ett löst bilbatteri som man kopplar direkt till datorn/ljudkortet utan att använda en bil överhuvudtaget?

Önskar bara att jag hade mer tid att pula med sånt här..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
KRIS_O (oregistrerad)

HEJ ALLIHOPA!

jag har precis beställt en ny laptop på dustinhome.

länk till laptop´en:

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010103190

Jag har ett externt firewire-ljudkort, EDIROL FA-66.

Man kan via firewire 800 köra ljudkortet med ström direkt från en dator....

och jag vill vara oberoende av extern strömkälla/adapter.

Problemet är att det inte finns firewire 800 -ingång på min nyköpta laptop, men expresscard och pc-card möjligheter.

Jag undrar då....Kan man få ström ifrån ett -- firewire 800 pc-express, eller pc-card??

gärna förslag på ett sådant kort då? gärna från dustinhome.se där jag har en innestående beställning.

tacksam för svar & förslag

MVH

/cHRIS

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

En något spydig kommentar från mig idag: eftersom du inte sökte själv, så gör jag det åt dig och slår ihop denna tråd med en av många relevanta. (Har slagit samman mängder av dessa trådar den senaste veckan, pga att andra inte har sökt innan de postar, därav min reaktion. Plus att jag slutar snusa 😮 )

Btw: Edirol FA-66 kan du endast använda med Firewire 400, inte Firewire 800.

Link to comment
Dela på andra sajter

KRIS_O (oregistrerad)
En något spydig kommentar från mig idag: eftersom du inte sökte själv, så gör jag det åt dig och slår ihop denna tråd med en av många relevanta. (Har slagit samman mängder av dessa trådar den senaste veckan, pga att andra inte har sökt innan de postar, därav min reaktion. Plus att jag slutar snusa 😊 )

Btw: Edirol FA-66 kan du endast använda med Firewire 400, inte Firewire 800.

Njaaae det var väl inte direkt spydigt tyckte jag! jag är väl väldigt dålig på hur jag ska sköta mig i ett forum...så tack för uppläxningen 😛 tar nu lärdom av detta!

Ok...så EDIROL FA-66 kan bara användas med firewire 400...

jag trodde bara 800 kunde ge ström...men då måste det varit 400 ingång i den stationära datorn jag använt kortet till med.

I vilket fall behöver jag kunna göra samma sak som jag gjorde på den stationära...d.v.s kör utan ljudkortet utan strömadaptern, enbart av min bärbara dators strömförsörjning.

Redigerat av KRIS_O!
Link to comment
Dela på andra sajter

KRIS_O (oregistrerad)
En något spydig kommentar från mig idag: eftersom du inte sökte själv, så gör jag det åt dig och slår ihop denna tråd med en av många relevanta. (Har slagit samman mängder av dessa trådar den senaste veckan, pga att andra inte har sökt innan de postar, därav min reaktion. Plus att jag slutar snusa 🙂 )

Btw: Edirol FA-66 kan du endast använda med Firewire 400, inte Firewire 800.

Njaaae det var väl inte direkt spydigt tyckte jag! jag är väl väldigt dålig på hur jag ska sköta mig i ett forum...så tack för uppläxningen 🙂 tar nu lärdom av detta!

Ok...så EDIROL FA-66 kan bara användas med firewire 400...

jag trodde bara 800 kunde ge ström...men då måste det varit 400 ingång i den stationära datorn jag använt kortet till med.

I vilket fall behöver jag kunna göra samma sak som jag gjorde på den stationära...d.v.s kör utan ljudkortet utan strömadaptern, enbart av min bärbara dators strömförsörjning.

4 pins, 6 pins,1934...å hela d köret...förstår inte riktigt det!?

Link to comment
Dela på andra sajter

4 pins, 6 pins,1934...å hela d köret...förstår inte riktigt det!?

4-pins = enbart kommunikation

6-pins = kommunikation + spänningsmatning (med viss reservation ang. spänningsmatningen...)

1394a = FireWire 400

1394b = FireWire 800

Link to comment
Dela på andra sajter

KRIS_O (oregistrerad)
4 pins, 6 pins,1934...å hela d köret...förstår inte riktigt det!?

4-pins = enbart kommunikation

6-pins = kommunikation + spänningsmatning (med viss reservation ang. spänningsmatningen...)

1394a = FireWire 400

1394b = FireWire 800

tack 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...