Mossman Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 Tjena, Jag hĂ„ller pĂ„ att testa att spela in lite "snabba" riff (samma hela tiden) som jag pannar ut. Problemet Ă€r att ju snabbare jag försöker spela, desto mer otight blir jag Det Ă€r inte jĂ€tteilla, men om jag vill tighta till det Ă€nnu mer, finns det nĂ„got sĂ€tt att fixa detta? Kom inte och sĂ€g övning ... Jag kĂ€nner att jag hĂ„ller pĂ„ att nĂ„ mina begrĂ€nsningar đ„°
saverman Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 Man ska kunna göra det i Melodyne men hur snabbt det klarar vet jag inte. Aldrig provat nÄgot annat Àn sÄng i det.
Emil Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 Vilket program anvÀndert du? Ofta finns det olika sÀtt att kvantisera audio med hjÀlp av hitpoints. Ganska tidsödande men kan bli bra om det bara Àr smÄfix.
Mossman Postat 4 september 2007 TrÄdstartare Postat 4 september 2007 Vilket program anvÀndert du? Ofta finns det olika sÀtt att kvantisera audio med hjÀlp av hitpoints. Ganska tidsödande men kan bli bra om det bara Àr smÄfix. SX3, har funderat pÄ hitpoints, kanske fÄr bli det, men kom gÀrna med fler förslag pÄ mindre tidsödande sÀtt
Emil Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 Vilket program anvÀndert du? Ofta finns det olika sÀtt att kvantisera audio med hjÀlp av hitpoints. Ganska tidsödande men kan bli bra om det bara Àr smÄfix. SX3, har funderat pÄ hitpoints, kanske fÄr bli det, men kom gÀrna med fler förslag pÄ mindre tidsödande sÀtt Spela enklare och lÄngsammare lÄtar?
Mossman Postat 4 september 2007 TrĂ„dstartare Postat 4 september 2007 Vilket program anvĂ€ndert du? Ofta finns det olika sĂ€tt att kvantisera audio med hjĂ€lp av hitpoints. Ganska tidsödande men kan bli bra om det bara Ă€r smĂ„fix. SX3, har funderat pĂ„ hitpoints, kanske fĂ„r bli det, men kom gĂ€rna med fler förslag pĂ„ mindre tidsödande sĂ€tt Spela enklare och lĂ„ngsammare lĂ„tar? och sen snabba upp allt đ JAA! elller... nej
Daniel H Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 Tjena, Jag hĂ„ller pĂ„ att testa att spela in lite "snabba" riff (samma hela tiden) som jag pannar ut. Problemet Ă€r att ju snabbare jag försöker spela, desto mer otight blir jag đ± Det Ă€r inte jĂ€tteilla, men om jag vill tighta till det Ă€nnu mer, finns det nĂ„got sĂ€tt att fixa detta? Kom inte och sĂ€g övning đ ... Jag kĂ€nner att jag hĂ„ller pĂ„ att nĂ„ mina begrĂ€nsningar đ Om det inte blir bĂ€ttre pĂ„ att öva skippa riffen eller sĂ€nk tempot i lĂ„ten. Om du ska fixa till det i datorn, hur gör du dĂ„ vid en eventuell livespelning?
Grendel Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 Vilket program anvĂ€ndert du? Ofta finns det olika sĂ€tt att kvantisera audio med hjĂ€lp av hitpoints. Ganska tidsödande men kan bli bra om det bara Ă€r smĂ„fix. Brukar inte ljudet bli försĂ€mrat nĂ€r man gör tidsjusteringar med bibehĂ„llen tonhöjd? Jag har inte testat nĂ„gon metod Ă€n sĂ„ lĂ€nge som inte har fĂ„tt det att lĂ„ta lite underligt. Ăr det bara brist pĂ„ skicklighet frĂ„n min sida...?
Mossman Postat 4 september 2007 TrĂ„dstartare Postat 4 september 2007 Tjena, Jag hĂ„ller pĂ„ att testa att spela in lite "snabba" riff (samma hela tiden) som jag pannar ut. Problemet Ă€r att ju snabbare jag försöker spela, desto mer otight blir jag đ Det Ă€r inte jĂ€tteilla, men om jag vill tighta till det Ă€nnu mer, finns det nĂ„got sĂ€tt att fixa detta? Kom inte och sĂ€g övning đ ... Jag kĂ€nner att jag hĂ„ller pĂ„ att nĂ„ mina begrĂ€nsningar đł Om det inte blir bĂ€ttre pĂ„ att öva skippa riffen eller sĂ€nk tempot i lĂ„ten. Om du ska fixa till det i datorn, hur gör du dĂ„ vid en eventuell livespelning? Visst förstĂ„r jag problemet. Men OM jag nu vill göra detta i datorn, finns det NĂ GOT sĂ€tt? SĂ„ tillbaka till huvudfrĂ„gan.
Emil Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 Tjena, Jag hĂ„ller pĂ„ att testa att spela in lite "snabba" riff (samma hela tiden) som jag pannar ut. Problemet Ă€r att ju snabbare jag försöker spela, desto mer otight blir jag đ Det Ă€r inte jĂ€tteilla, men om jag vill tighta till det Ă€nnu mer, finns det nĂ„got sĂ€tt att fixa detta? Kom inte och sĂ€g övning đ ... Jag kĂ€nner att jag hĂ„ller pĂ„ att nĂ„ mina begrĂ€nsningar đł Om det inte blir bĂ€ttre pĂ„ att öva skippa riffen eller sĂ€nk tempot i lĂ„ten. Om du ska fixa till det i datorn, hur gör du dĂ„ vid en eventuell livespelning? Visst förstĂ„r jag problemet. Men OM jag nu vill göra detta i datorn, finns det NĂ GOT sĂ€tt? SĂ„ tillbaka till huvudfrĂ„gan. Med hitpoints och timestretch borde det gĂ„ att ordna hyfsat i Cubase. men det krĂ€vs en del jobb. Finns sĂ„vitt jag vet ingen magisk plugg som fixar det pĂ„ ett tillfredsstĂ€llande sĂ€tt automatiskt. Ibland mĂ„ste man jobba lite sjĂ€lv ocksĂ„ đ
Polpotkin Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 (redigerat) kör du sx3 sĂ„ borde audio warp frĂ„n hitpoints vara det absolut enklaste och bĂ€sta sĂ€ttet... EDIT (det kanske Ă€r det ni redan har pĂ„pekat innan ja đ) Redigerat 4 september 2007 av Polpotkin
Mossman Postat 4 september 2007 TrĂ„dstartare Postat 4 september 2007 đ Tjena, Jag hĂ„ller pĂ„ att testa att spela in lite "snabba" riff (samma hela tiden) som jag pannar ut. Problemet Ă€r att ju snabbare jag försöker spela, desto mer otight blir jag đł Det Ă€r inte jĂ€tteilla, men om jag vill tighta till det Ă€nnu mer, finns det nĂ„got sĂ€tt att fixa detta? Kom inte och sĂ€g övning đ ... Jag kĂ€nner att jag hĂ„ller pĂ„ att nĂ„ mina begrĂ€nsningar đ Om det inte blir bĂ€ttre pĂ„ att öva skippa riffen eller sĂ€nk tempot i lĂ„ten. Om du ska fixa till det i datorn, hur gör du dĂ„ vid en eventuell livespelning? Visst förstĂ„r jag problemet. Men OM jag nu vill göra detta i datorn, finns det NĂ GOT sĂ€tt? SĂ„ tillbaka till huvudfrĂ„gan. Med hitpoints och timestretch borde det gĂ„ att ordna hyfsat i Cubase. men det krĂ€vs en del jobb. Finns sĂ„vitt jag vet ingen magisk plugg som fixar det pĂ„ ett tillfredsstĂ€llande sĂ€tt automatiskt. Ibland mĂ„ste man jobba lite sjĂ€lv ocksĂ„ đ Tack för svaret.. ska försöka med det. vill jag sedan göra nĂ„got riktigt av detta fĂ„r jag vĂ€l frĂ„ga nĂ„gon som Ă€r lite mer av en gitarr-onanist Ă€n mig sjĂ€lv.
drloop (oregistrerad) Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 (redigerat) SÄ hÀr gör jag nÀr jag skall tighta till det. Gitarrkanalexporteras frÄn DAW. Det blir lÀttare om man vet exakt hur lÄng exporten Àr i antal takter och BPM. In med loopen i Recycle och stycka upp den. Sedan tar man REX filen och kör in samplingarna i NN-XT samplern i Reason och kan dÀrefter kvantisera hela paketet eller rÀtta till de enstaka tonerna som ligger fel. En cool grej med det hÀr Àr att man kan skapa skitfrÀcka nya licks via keyboard eftersom det Àr samplern som spelar upp gitarrljudet. Och anvÀnda Reasons filter och effekter pÄ guran vilket öppnar för nya ljudmöjligheter. KnallhÄrt! Redigerat 4 september 2007 av drloop
creel (oregistrerad) Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 Nej, man kan inte tighta till det sÄ som du vill. Det kommer inte att lÄta bra. Det gÄr att tajta till gitarrer till viss del, men spelar du helt otajt och ingen ton ligger 100% rÀtt dÄ gÄr det inte att fÄ det bra. DÀremot om det bara en hel takt som behövs flyttas lite sÄ gÄr det utmÀrkt, dÄ klipper man och crossfadar bara. Men vafan, öva sÄ du sÀtter det ordentligt istÀllet. Detta lÄter ju sÄ j-vla dumt tycker jag, det Àr ju fan lÀttare att öva upp sig sÄ man sÀtter det tajt Àn att surfa in pÄ studio forum och frÄga hÀr hur man kan lösa problemet, försöka mixtra och greja med vÀrdelösa pluggar utan resultat, fortsÀtta knappa och greja, timme efter timme, dag efter dag... till slut fÄr du till nÄt som blir okej. Men under denna tid hade du lÀtt kunnat övat upp det sÄ du satt det perfekt. DÄ hade det lÄtit bÀttre. Nu kommer det lÄta klipp-o-klistra om dig. Din gitarr alltsÄ. Jag spelar sjÀlv gitarr och sÀtter inte allt jag spelar tajt. Men nÀr jag ska spela in nÄt ser jag till att öva sÄ det sitter ordentligt, om jag nu har tid för det. DÀremot om man Àr i nÄn annans studio sÄ kanske man inte hinner öva tillrÀckligt som behövs och dÄ Àr det ju en annan sak. För dÄ fÄr man inte ta om det 100 ggr. Har man egen studio eller inspelningsmöjlighet sÄ förstÄr jag inte varför man ser till att nöta sÄ man sÀtter det. Det underlÀttar massor. Dessutom kommer det kÀnnas bÀttre, att man vet att man suttit det pÄ riktigt och inte klippt och mixtrat som en galning för att fÄ till det dugligt. Men det Àr min Äsikt. Puss!
drloop (oregistrerad) Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 Nej, man kan inte tighta till det sÄ som du vill. Det kommer inte att lÄta bra. Det gÄr att tajta till gitarrer till viss del, men spelar du helt otajt och ingen ton ligger 100% rÀtt dÄ gÄr det inte att fÄ det bra. DÀremot om det bara en hel takt som behövs flyttas lite sÄ gÄr det utmÀrkt, dÄ klipper man och crossfadar bara. Visst kan man tighta till det. Metoden jag beskriver funkar klockrent.
Jejje Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 Nej, man kan inte tighta till det sĂ„ som du vill. Det kommer inte att lĂ„ta bra. Det gĂ„r att tajta till gitarrer till viss del, men spelar du helt otajt och ingen ton ligger 100% rĂ€tt dĂ„ gĂ„r det inte att fĂ„ det bra. DĂ€remot om det bara en hel takt som behövs flyttas lite sĂ„ gĂ„r det utmĂ€rkt, dĂ„ klipper man och crossfadar bara. Visst kan man tighta till det. Metoden jag beskriver funkar klockrent. Sen talar man inte om det för nĂ„gon Ă„ sĂ„ tycker alla att man Ă€r en gitarrGUUUUD đ Hur bra som helst!
creel (oregistrerad) Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 Nej, man kan inte tighta till det sÄ som du vill. Det kommer inte att lÄta bra. Det gÄr att tajta till gitarrer till viss del, men spelar du helt otajt och ingen ton ligger 100% rÀtt dÄ gÄr det inte att fÄ det bra. DÀremot om det bara en hel takt som behövs flyttas lite sÄ gÄr det utmÀrkt, dÄ klipper man och crossfadar bara. Visst kan man tighta till det. Metoden jag beskriver funkar klockrent. Sen talar man inte om det för nÄgon Ä sÄ tycker alla att man Àr en gitarrGUUUUD Hur bra som helst! Hehe, men man mÄste spela in det hyfsat frÄn början iaf.
drloop (oregistrerad) Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 Nej, man kan inte tighta till det sĂ„ som du vill. Det kommer inte att lĂ„ta bra. Det gĂ„r att tajta till gitarrer till viss del, men spelar du helt otajt och ingen ton ligger 100% rĂ€tt dĂ„ gĂ„r det inte att fĂ„ det bra. DĂ€remot om det bara en hel takt som behövs flyttas lite sĂ„ gĂ„r det utmĂ€rkt, dĂ„ klipper man och crossfadar bara. Visst kan man tighta till det. Metoden jag beskriver funkar klockrent. Sen talar man inte om det för nĂ„gon Ă„ sĂ„ tycker alla att man Ă€r en gitarrGUUUUD đ Hur bra som helst! Hehe, men man mĂ„ste spela in det hyfsat frĂ„n början iaf. Hoppas den hĂ€r trĂ„den glöms bort sĂ„ man kan med att skicka upp sina alster utan att bli synad in pĂ„ skinnet för att gitarrspelet lĂ„ter kvantiserat
Claes Holmerup Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 Man fixar sÄdant enkelt och smidigt med Melodyne. Bara att öppna filen, stÀlla in rÀtt tempo (eller lÄta Melodyne analysera tempot utifrÄn audiofilen) och sedan markera allt och vÀlja Audio Quantise, sÄ hamnar tonerna rÀtt i timing. Man fÄr t o m upp en dialogruta dÀr man bestÀmmer hur exakt det ska kvantiseras, sÄ man behöver alltsÄ inte köra det till 100% rÀtt, utan kan lÄta det fortsÀtta att vara lite fel om man tycker att det behövs. Visst underlÀttar det om man spelar hyggligt frÄn början - men just timing Àr skitlÀtt att fixa utan att det hörs alls. Blir det inte perfekt med den automatiska audiokvantiseringen, sÄ Àr det bara att dra de felaktiga tonerna rÀtt manuellt. Melodyne Àr bra pÄ timestretching ocksÄ, om det skulle behövas. Det Àr pitchen som lÀtt lÄter fel om man justerar för mycket, men av de alternativ som finns, Àr Melodyne bÀst pÄ det ocksÄ. Ladda hem demoversionen och testa sjÀlv vetja!
creel (oregistrerad) Postat 5 september 2007 Postat 5 september 2007 (redigerat) Man fixar sĂ„dant enkelt och smidigt med Melodyne. Bara att öppna filen, stĂ€lla in rĂ€tt tempo (eller lĂ„ta Melodyne analysera tempot utifrĂ„n audiofilen) och sedan markera allt och vĂ€lja Audio Quantise, sĂ„ hamnar tonerna rĂ€tt i timing. Man fĂ„r t o m upp en dialogruta dĂ€r man bestĂ€mmer hur exakt det ska kvantiseras, sĂ„ man behöver alltsĂ„ inte köra det till 100% rĂ€tt, utan kan lĂ„ta det fortsĂ€tta att vara lite fel om man tycker att det behövs.Visst underlĂ€ttar det om man spelar hyggligt frĂ„n början - men just timing Ă€r skitlĂ€tt att fixa utan att det hörs alls. Blir det inte perfekt med den automatiska audiokvantiseringen, sĂ„ Ă€r det bara att dra de felaktiga tonerna rĂ€tt manuellt. Melodyne Ă€r bra pĂ„ timestretching ocksĂ„, om det skulle behövas. Det Ă€r pitchen som lĂ€tt lĂ„ter fel om man justerar för mycket, men av de alternativ som finns, Ă€r Melodyne bĂ€st pĂ„ det ocksĂ„. Ladda hem demoversionen och testa sjĂ€lv vetja! đ JasĂ„! Har du nĂ„got exempel pĂ„ en "före" och en "efter"? SĂ„ man hör hur Melodyne tajtat till tagningen, utan att det lĂ„ter fejk... Antar att det dĂ€r Ă€ven funkar utmĂ€rkt för sĂ„ng? Ăr det Celemony Melodyne du menar? GĂ„r det med ver 3? Redigerat 5 september 2007 av creel
Claes Holmerup Postat 5 september 2007 Postat 5 september 2007 Man fixar sĂ„dant enkelt och smidigt med Melodyne. Bara att öppna filen, stĂ€lla in rĂ€tt tempo (eller lĂ„ta Melodyne analysera tempot utifrĂ„n audiofilen) och sedan markera allt och vĂ€lja Audio Quantise, sĂ„ hamnar tonerna rĂ€tt i timing. Man fĂ„r t o m upp en dialogruta dĂ€r man bestĂ€mmer hur exakt det ska kvantiseras, sĂ„ man behöver alltsĂ„ inte köra det till 100% rĂ€tt, utan kan lĂ„ta det fortsĂ€tta att vara lite fel om man tycker att det behövs.Visst underlĂ€ttar det om man spelar hyggligt frĂ„n början - men just timing Ă€r skitlĂ€tt att fixa utan att det hörs alls. Blir det inte perfekt med den automatiska audiokvantiseringen, sĂ„ Ă€r det bara att dra de felaktiga tonerna rĂ€tt manuellt. Melodyne Ă€r bra pĂ„ timestretching ocksĂ„, om det skulle behövas. Det Ă€r pitchen som lĂ€tt lĂ„ter fel om man justerar för mycket, men av de alternativ som finns, Ă€r Melodyne bĂ€st pĂ„ det ocksĂ„. Ladda hem demoversionen och testa sjĂ€lv vetja! đ JasĂ„! Har du nĂ„got exempel pĂ„ en "före" och en "efter"? SĂ„ man hör hur Melodyne tajtat till tagningen, utan att det lĂ„ter fejk... Antar att det dĂ€r Ă€ven funkar utmĂ€rkt för sĂ„ng? Ăr det Celemony Melodyne du menar? GĂ„r det med ver 3? Inga sĂ„dana tydliga exempel, eftersom jag brukar sjunga med bra timing och hygglig intonation... NĂ„ja - jag kan ju testa det ocksĂ„, sĂ„ kan man höra hur det blir med smĂ„ justeringar... Gitarr spelar jag inte, sĂ„ jag har bara den inspelade gitarrslingan i mina mictester att tillgĂ„ dĂ€r. Dra ner demot och testa sjĂ€lv - eller lĂ€gg upp ett lĂ€mpligt exempel sĂ„ kan jag testa hur det blir. Melodyne kan mycket mer ocksĂ„ - men det gĂ€ller ibland att hĂ„lla tungan i rĂ€tt mun och spetsa öronen, nĂ€r man börjar öka/minska vibrato och glissandon - eller leker med formanter... đ
Biran Postat 5 september 2007 Postat 5 september 2007 Man fixar sĂ„dant enkelt och smidigt med Melodyne. Bara att öppna filen, stĂ€lla in rĂ€tt tempo (eller lĂ„ta Melodyne analysera tempot utifrĂ„n audiofilen) och sedan markera allt och vĂ€lja Audio Quantise, sĂ„ hamnar tonerna rĂ€tt i timing. Man fĂ„r t o m upp en dialogruta dĂ€r man bestĂ€mmer hur exakt det ska kvantiseras, sĂ„ man behöver alltsĂ„ inte köra det till 100% rĂ€tt, utan kan lĂ„ta det fortsĂ€tta att vara lite fel om man tycker att det behövs.Visst underlĂ€ttar det om man spelar hyggligt frĂ„n början - men just timing Ă€r skitlĂ€tt att fixa utan att det hörs alls. Blir det inte perfekt med den automatiska audiokvantiseringen, sĂ„ Ă€r det bara att dra de felaktiga tonerna rĂ€tt manuellt. Melodyne Ă€r bra pĂ„ timestretching ocksĂ„, om det skulle behövas. Det Ă€r pitchen som lĂ€tt lĂ„ter fel om man justerar för mycket, men av de alternativ som finns, Ă€r Melodyne bĂ€st pĂ„ det ocksĂ„. Ladda hem demoversionen och testa sjĂ€lv vetja! đ JasĂ„! Har du nĂ„got exempel pĂ„ en "före" och en "efter"? SĂ„ man hör hur Melodyne tajtat till tagningen, utan att det lĂ„ter fejk... Antar att det dĂ€r Ă€ven funkar utmĂ€rkt för sĂ„ng? Ăr det Celemony Melodyne du menar? GĂ„r det med ver 3? Inga sĂ„dana tydliga exempel, eftersom jag brukar sjunga med bra timing och hygglig intonation... NĂ„ja - jag kan ju testa det ocksĂ„, sĂ„ kan man höra hur det blir med smĂ„ justeringar... Gitarr spelar jag inte, sĂ„ jag har bara den inspelade gitarrslingan i mina mictester att tillgĂ„ dĂ€r. Dra ner demot och testa sjĂ€lv - eller lĂ€gg upp ett lĂ€mpligt exempel sĂ„ kan jag testa hur det blir. Melodyne kan mycket mer ocksĂ„ - men det gĂ€ller ibland att hĂ„lla tungan i rĂ€tt mun och spetsa öronen, nĂ€r man börjar öka/minska vibrato och glissandon - eller leker med formanter... đ Claes, man fĂ„r hoppas frĂ„gestĂ€llaren inte skall göra nĂ„tt livegig - lite svĂ„rt med melodyne i det lĂ€get đ TyvĂ€rr e det den trĂ„kiga sanningen att övning ger fĂ€rdighet, och bĂ€ttre fĂ€rdighet = bĂ€ttre gitarrljud đ Att trĂ€na skalor och rytmik till en metronom Ă€r fan sĂ„ trĂ„kigt men fan sĂ„ nyttigt och otroligt utvecklande !!
Claes Holmerup Postat 5 september 2007 Postat 5 september 2007 Man fixar sĂ„dant enkelt och smidigt med Melodyne. Bara att öppna filen, stĂ€lla in rĂ€tt tempo (eller lĂ„ta Melodyne analysera tempot utifrĂ„n audiofilen) och sedan markera allt och vĂ€lja Audio Quantise, sĂ„ hamnar tonerna rĂ€tt i timing. Man fĂ„r t o m upp en dialogruta dĂ€r man bestĂ€mmer hur exakt det ska kvantiseras, sĂ„ man behöver alltsĂ„ inte köra det till 100% rĂ€tt, utan kan lĂ„ta det fortsĂ€tta att vara lite fel om man tycker att det behövs.Visst underlĂ€ttar det om man spelar hyggligt frĂ„n början - men just timing Ă€r skitlĂ€tt att fixa utan att det hörs alls. Blir det inte perfekt med den automatiska audiokvantiseringen, sĂ„ Ă€r det bara att dra de felaktiga tonerna rĂ€tt manuellt. Melodyne Ă€r bra pĂ„ timestretching ocksĂ„, om det skulle behövas. Det Ă€r pitchen som lĂ€tt lĂ„ter fel om man justerar för mycket, men av de alternativ som finns, Ă€r Melodyne bĂ€st pĂ„ det ocksĂ„. Ladda hem demoversionen och testa sjĂ€lv vetja! đ JasĂ„! Har du nĂ„got exempel pĂ„ en "före" och en "efter"? SĂ„ man hör hur Melodyne tajtat till tagningen, utan att det lĂ„ter fejk... Antar att det dĂ€r Ă€ven funkar utmĂ€rkt för sĂ„ng? Ăr det Celemony Melodyne du menar? GĂ„r det med ver 3? Inga sĂ„dana tydliga exempel, eftersom jag brukar sjunga med bra timing och hygglig intonation... NĂ„ja - jag kan ju testa det ocksĂ„, sĂ„ kan man höra hur det blir med smĂ„ justeringar... Gitarr spelar jag inte, sĂ„ jag har bara den inspelade gitarrslingan i mina mictester att tillgĂ„ dĂ€r. Dra ner demot och testa sjĂ€lv - eller lĂ€gg upp ett lĂ€mpligt exempel sĂ„ kan jag testa hur det blir. Melodyne kan mycket mer ocksĂ„ - men det gĂ€ller ibland att hĂ„lla tungan i rĂ€tt mun och spetsa öronen, nĂ€r man börjar öka/minska vibrato och glissandon - eller leker med formanter... đ Claes, man fĂ„r hoppas frĂ„gestĂ€llaren inte skall göra nĂ„tt livegig - lite svĂ„rt med melodyne i det lĂ€get đ đ VĂ€ldigt besvĂ€rligt, eftersom nyckeln till att det blir sĂ„ bra resultat, Ă€r att man kör off-line. Melodyne kör ju inte i realtid, utan som en editor. TyvĂ€rr e det den trĂ„kiga sanningen att övning ger fĂ€rdighet, och bĂ€ttre fĂ€rdighet = bĂ€ttre gitarrljud đAtt trĂ€na skalor och rytmik till en metronom Ă€r fan sĂ„ trĂ„kigt men fan sĂ„ nyttigt och otroligt utvecklande !! Absolut! Man trĂ€nar ju pĂ„ sitt instrument för att uppnĂ„ perfektion, vare sig det Ă€r gitarr, bas, trummor, keyboards eller sĂ„ng - och ju mer man trĂ€nar, desto duktigare blir man. Om man dĂ€remot kommer till en punkt dĂ€r man vill spela in nĂ„got som man inte klarar av att spela perfekt för att man inte har nĂ„tt sĂ„ lĂ„ngt i sin utveckling, sĂ„ Ă€r det dĂ€remot bra att det finns hjĂ€lpmedel som kan lösa det. đ Man har ju hĂ„llit pĂ„ att redigera i studio sedan Hedenhös; tidigare genom att köra punch-in eller genom att klippa och klistra i banden - och numera genom att göra fler tagningar och klippa ihop i datorn, eller dĂ„ redigera med hjĂ€lpmedel som Melodyne eller annat. Blir man duktigare sĂ„ behövs det mindre efterjusteringar.
Biran Postat 5 september 2007 Postat 5 september 2007 Man fixar sĂ„dant enkelt och smidigt med Melodyne. Bara att öppna filen, stĂ€lla in rĂ€tt tempo (eller lĂ„ta Melodyne analysera tempot utifrĂ„n audiofilen) och sedan markera allt och vĂ€lja Audio Quantise, sĂ„ hamnar tonerna rĂ€tt i timing. Man fĂ„r t o m upp en dialogruta dĂ€r man bestĂ€mmer hur exakt det ska kvantiseras, sĂ„ man behöver alltsĂ„ inte köra det till 100% rĂ€tt, utan kan lĂ„ta det fortsĂ€tta att vara lite fel om man tycker att det behövs.Visst underlĂ€ttar det om man spelar hyggligt frĂ„n början - men just timing Ă€r skitlĂ€tt att fixa utan att det hörs alls. Blir det inte perfekt med den automatiska audiokvantiseringen, sĂ„ Ă€r det bara att dra de felaktiga tonerna rĂ€tt manuellt. Melodyne Ă€r bra pĂ„ timestretching ocksĂ„, om det skulle behövas. Det Ă€r pitchen som lĂ€tt lĂ„ter fel om man justerar för mycket, men av de alternativ som finns, Ă€r Melodyne bĂ€st pĂ„ det ocksĂ„. Ladda hem demoversionen och testa sjĂ€lv vetja! đ JasĂ„! Har du nĂ„got exempel pĂ„ en "före" och en "efter"? SĂ„ man hör hur Melodyne tajtat till tagningen, utan att det lĂ„ter fejk... Antar att det dĂ€r Ă€ven funkar utmĂ€rkt för sĂ„ng? Ăr det Celemony Melodyne du menar? GĂ„r det med ver 3? Inga sĂ„dana tydliga exempel, eftersom jag brukar sjunga med bra timing och hygglig intonation... NĂ„ja - jag kan ju testa det ocksĂ„, sĂ„ kan man höra hur det blir med smĂ„ justeringar... Gitarr spelar jag inte, sĂ„ jag har bara den inspelade gitarrslingan i mina mictester att tillgĂ„ dĂ€r. Dra ner demot och testa sjĂ€lv - eller lĂ€gg upp ett lĂ€mpligt exempel sĂ„ kan jag testa hur det blir. Melodyne kan mycket mer ocksĂ„ - men det gĂ€ller ibland att hĂ„lla tungan i rĂ€tt mun och spetsa öronen, nĂ€r man börjar öka/minska vibrato och glissandon - eller leker med formanter... đ Claes, man fĂ„r hoppas frĂ„gestĂ€llaren inte skall göra nĂ„tt livegig - lite svĂ„rt med melodyne i det lĂ€get đ đ VĂ€ldigt besvĂ€rligt, eftersom nyckeln till att det blir sĂ„ bra resultat, Ă€r att man kör off-line. Melodyne kör ju inte i realtid, utan som en editor. TyvĂ€rr e det den trĂ„kiga sanningen att övning ger fĂ€rdighet, och bĂ€ttre fĂ€rdighet = bĂ€ttre gitarrljud đAtt trĂ€na skalor och rytmik till en metronom Ă€r fan sĂ„ trĂ„kigt men fan sĂ„ nyttigt och otroligt utvecklande !! Absolut! Man trĂ€nar ju pĂ„ sitt instrument för att uppnĂ„ perfektion, vare sig det Ă€r gitarr, bas, trummor, keyboards eller sĂ„ng - och ju mer man trĂ€nar, desto duktigare blir man. Om man dĂ€remot kommer till en punkt dĂ€r man vill spela in nĂ„got som man inte klarar av att spela perfekt för att man inte har nĂ„tt sĂ„ lĂ„ngt i sin utveckling, sĂ„ Ă€r det dĂ€remot bra att det finns hjĂ€lpmedel som kan lösa det. đ Man har ju hĂ„llit pĂ„ att redigera i studio sedan Hedenhös; tidigare genom att köra punch-in eller genom att klippa och klistra i banden - och numera genom att göra fler tagningar och klippa ihop i datorn, eller dĂ„ redigera med hjĂ€lpmedel som Melodyne eller annat. Blir man duktigare sĂ„ behövs det mindre efterjusteringar. AngĂ„ende Hedenhös FrĂ€ckt namn pĂ„ sin studio, STUDIO HEDENHĂS - studion för dej som lirar stone[r]rock !! Nejfan glöm detta trĂ„kiga inlĂ€gg - inte ens jag gillar min sura humor đ Jag gĂ„r och diskar istĂ€llet
creel (oregistrerad) Postat 8 september 2007 Postat 8 september 2007 Hur tajtar man till ett gitarrklipp med Melodyne? Har införskaffat programmet đ
Hellpig Postat 8 september 2007 Postat 8 september 2007 Man fixar sĂ„dant enkelt och smidigt med Melodyne. Bara att öppna filen, stĂ€lla in rĂ€tt tempo (eller lĂ„ta Melodyne analysera tempot utifrĂ„n audiofilen) och sedan markera allt och vĂ€lja Audio Quantise, sĂ„ hamnar tonerna rĂ€tt i timing. Man fĂ„r t o m upp en dialogruta dĂ€r man bestĂ€mmer hur exakt det ska kvantiseras, sĂ„ man behöver alltsĂ„ inte köra det till 100% rĂ€tt, utan kan lĂ„ta det fortsĂ€tta att vara lite fel om man tycker att det behövs.Visst underlĂ€ttar det om man spelar hyggligt frĂ„n början - men just timing Ă€r skitlĂ€tt att fixa utan att det hörs alls. Blir det inte perfekt med den automatiska audiokvantiseringen, sĂ„ Ă€r det bara att dra de felaktiga tonerna rĂ€tt manuellt. Melodyne Ă€r bra pĂ„ timestretching ocksĂ„, om det skulle behövas. Det Ă€r pitchen som lĂ€tt lĂ„ter fel om man justerar för mycket, men av de alternativ som finns, Ă€r Melodyne bĂ€st pĂ„ det ocksĂ„. Ladda hem demoversionen och testa sjĂ€lv vetja! đ JasĂ„! Har du nĂ„got exempel pĂ„ en "före" och en "efter"? SĂ„ man hör hur Melodyne tajtat till tagningen, utan att det lĂ„ter fejk... Antar att det dĂ€r Ă€ven funkar utmĂ€rkt för sĂ„ng? Ăr det Celemony Melodyne du menar? GĂ„r det med ver 3? Inga sĂ„dana tydliga exempel, eftersom jag brukar sjunga med bra timing och hygglig intonation... NĂ„ja - jag kan ju testa det ocksĂ„, sĂ„ kan man höra hur det blir med smĂ„ justeringar... Gitarr spelar jag inte, sĂ„ jag har bara den inspelade gitarrslingan i mina mictester att tillgĂ„ dĂ€r. Dra ner demot och testa sjĂ€lv - eller lĂ€gg upp ett lĂ€mpligt exempel sĂ„ kan jag testa hur det blir. Melodyne kan mycket mer ocksĂ„ - men det gĂ€ller ibland att hĂ„lla tungan i rĂ€tt mun och spetsa öronen, nĂ€r man börjar öka/minska vibrato och glissandon - eller leker med formanter... đ Claes, man fĂ„r hoppas frĂ„gestĂ€llaren inte skall göra nĂ„tt livegig - lite svĂ„rt med melodyne i det lĂ€get đ đ VĂ€ldigt besvĂ€rligt, eftersom nyckeln till att det blir sĂ„ bra resultat, Ă€r att man kör off-line. Melodyne kör ju inte i realtid, utan som en editor. TyvĂ€rr e det den trĂ„kiga sanningen att övning ger fĂ€rdighet, och bĂ€ttre fĂ€rdighet = bĂ€ttre gitarrljud đAtt trĂ€na skalor och rytmik till en metronom Ă€r fan sĂ„ trĂ„kigt men fan sĂ„ nyttigt och otroligt utvecklande !! Absolut! Man trĂ€nar ju pĂ„ sitt instrument för att uppnĂ„ perfektion, vare sig det Ă€r gitarr, bas, trummor, keyboards eller sĂ„ng - och ju mer man trĂ€nar, desto duktigare blir man. Om man dĂ€remot kommer till en punkt dĂ€r man vill spela in nĂ„got som man inte klarar av att spela perfekt för att man inte har nĂ„tt sĂ„ lĂ„ngt i sin utveckling, sĂ„ Ă€r det dĂ€remot bra att det finns hjĂ€lpmedel som kan lösa det. đ Man har ju hĂ„llit pĂ„ att redigera i studio sedan Hedenhös; tidigare genom att köra punch-in eller genom att klippa och klistra i banden - och numera genom att göra fler tagningar och klippa ihop i datorn, eller dĂ„ redigera med hjĂ€lpmedel som Melodyne eller annat. Blir man duktigare sĂ„ behövs det mindre efterjusteringar. AngĂ„ende Hedenhös FrĂ€ckt namn pĂ„ sin studio, STUDIO HEDENHĂS - studion för dej som lirar stone[r]rock !! Nejfan glöm detta trĂ„kiga inlĂ€gg - inte ens jag gillar min sura humor đł Jag gĂ„r och diskar istĂ€llet Ă ja, lite kul var det allt. Vad det gĂ€ller Ă€mnet sĂ„ Ă€r det coolare om det Ă€r lite otight och svĂ€nger, Ă€n om allt ligger perfekt, för perfekt... min Ă„sikt, jag gillar inte perfekta produktioner. Vi Ă€r mĂ€nniskor - inte maskiner. đ
creel (oregistrerad) Postat 8 september 2007 Postat 8 september 2007 Man fixar sĂ„dant enkelt och smidigt med Melodyne. Bara att öppna filen, stĂ€lla in rĂ€tt tempo (eller lĂ„ta Melodyne analysera tempot utifrĂ„n audiofilen) och sedan markera allt och vĂ€lja Audio Quantise, sĂ„ hamnar tonerna rĂ€tt i timing. Man fĂ„r t o m upp en dialogruta dĂ€r man bestĂ€mmer hur exakt det ska kvantiseras, sĂ„ man behöver alltsĂ„ inte köra det till 100% rĂ€tt, utan kan lĂ„ta det fortsĂ€tta att vara lite fel om man tycker att det behövs.Visst underlĂ€ttar det om man spelar hyggligt frĂ„n början - men just timing Ă€r skitlĂ€tt att fixa utan att det hörs alls. Blir det inte perfekt med den automatiska audiokvantiseringen, sĂ„ Ă€r det bara att dra de felaktiga tonerna rĂ€tt manuellt. Melodyne Ă€r bra pĂ„ timestretching ocksĂ„, om det skulle behövas. Det Ă€r pitchen som lĂ€tt lĂ„ter fel om man justerar för mycket, men av de alternativ som finns, Ă€r Melodyne bĂ€st pĂ„ det ocksĂ„. Ladda hem demoversionen och testa sjĂ€lv vetja! đ JasĂ„! Har du nĂ„got exempel pĂ„ en "före" och en "efter"? SĂ„ man hör hur Melodyne tajtat till tagningen, utan att det lĂ„ter fejk... Antar att det dĂ€r Ă€ven funkar utmĂ€rkt för sĂ„ng? Ăr det Celemony Melodyne du menar? GĂ„r det med ver 3? Inga sĂ„dana tydliga exempel, eftersom jag brukar sjunga med bra timing och hygglig intonation... NĂ„ja - jag kan ju testa det ocksĂ„, sĂ„ kan man höra hur det blir med smĂ„ justeringar... Gitarr spelar jag inte, sĂ„ jag har bara den inspelade gitarrslingan i mina mictester att tillgĂ„ dĂ€r. Dra ner demot och testa sjĂ€lv - eller lĂ€gg upp ett lĂ€mpligt exempel sĂ„ kan jag testa hur det blir. Melodyne kan mycket mer ocksĂ„ - men det gĂ€ller ibland att hĂ„lla tungan i rĂ€tt mun och spetsa öronen, nĂ€r man börjar öka/minska vibrato och glissandon - eller leker med formanter... đ Claes, man fĂ„r hoppas frĂ„gestĂ€llaren inte skall göra nĂ„tt livegig - lite svĂ„rt med melodyne i det lĂ€get đ đ VĂ€ldigt besvĂ€rligt, eftersom nyckeln till att det blir sĂ„ bra resultat, Ă€r att man kör off-line. Melodyne kör ju inte i realtid, utan som en editor. TyvĂ€rr e det den trĂ„kiga sanningen att övning ger fĂ€rdighet, och bĂ€ttre fĂ€rdighet = bĂ€ttre gitarrljud đAtt trĂ€na skalor och rytmik till en metronom Ă€r fan sĂ„ trĂ„kigt men fan sĂ„ nyttigt och otroligt utvecklande !! Absolut! Man trĂ€nar ju pĂ„ sitt instrument för att uppnĂ„ perfektion, vare sig det Ă€r gitarr, bas, trummor, keyboards eller sĂ„ng - och ju mer man trĂ€nar, desto duktigare blir man. Om man dĂ€remot kommer till en punkt dĂ€r man vill spela in nĂ„got som man inte klarar av att spela perfekt för att man inte har nĂ„tt sĂ„ lĂ„ngt i sin utveckling, sĂ„ Ă€r det dĂ€remot bra att det finns hjĂ€lpmedel som kan lösa det. đ Man har ju hĂ„llit pĂ„ att redigera i studio sedan Hedenhös; tidigare genom att köra punch-in eller genom att klippa och klistra i banden - och numera genom att göra fler tagningar och klippa ihop i datorn, eller dĂ„ redigera med hjĂ€lpmedel som Melodyne eller annat. Blir man duktigare sĂ„ behövs det mindre efterjusteringar. AngĂ„ende Hedenhös FrĂ€ckt namn pĂ„ sin studio, STUDIO HEDENHĂS - studion för dej som lirar stone[r]rock !! Nejfan glöm detta trĂ„kiga inlĂ€gg - inte ens jag gillar min sura humor đł Jag gĂ„r och diskar istĂ€llet Ă ja, lite kul var det allt. Vad det gĂ€ller Ă€mnet sĂ„ Ă€r det coolare om det Ă€r lite otight och svĂ€nger, Ă€n om allt ligger perfekt, för perfekt... min Ă„sikt, jag gillar inte perfekta produktioner. Vi Ă€r mĂ€nniskor - inte maskiner. đ Ju mer perfekt desto svĂ€ngigare. Det Ă€r dĂ€rför det inte svĂ€nger om nybörjares lir.
drloop (oregistrerad) Postat 8 september 2007 Postat 8 september 2007 SvÀng Àr svÀng, tjalla nanana. Kan vara otight svÀngigt och kan vara tight svÀngigt.
tbruce Postat 8 september 2007 Postat 8 september 2007 Man fixar sĂ„dant enkelt och smidigt med Melodyne. Bara att öppna filen, stĂ€lla in rĂ€tt tempo (eller lĂ„ta Melodyne analysera tempot utifrĂ„n audiofilen) och sedan markera allt och vĂ€lja Audio Quantise, sĂ„ hamnar tonerna rĂ€tt i timing. Man fĂ„r t o m upp en dialogruta dĂ€r man bestĂ€mmer hur exakt det ska kvantiseras, sĂ„ man behöver alltsĂ„ inte köra det till 100% rĂ€tt, utan kan lĂ„ta det fortsĂ€tta att vara lite fel om man tycker att det behövs.Visst underlĂ€ttar det om man spelar hyggligt frĂ„n början - men just timing Ă€r skitlĂ€tt att fixa utan att det hörs alls. Blir det inte perfekt med den automatiska audiokvantiseringen, sĂ„ Ă€r det bara att dra de felaktiga tonerna rĂ€tt manuellt. Melodyne Ă€r bra pĂ„ timestretching ocksĂ„, om det skulle behövas. Det Ă€r pitchen som lĂ€tt lĂ„ter fel om man justerar för mycket, men av de alternativ som finns, Ă€r Melodyne bĂ€st pĂ„ det ocksĂ„. Ladda hem demoversionen och testa sjĂ€lv vetja! đ JasĂ„! Har du nĂ„got exempel pĂ„ en "före" och en "efter"? SĂ„ man hör hur Melodyne tajtat till tagningen, utan att det lĂ„ter fejk... Antar att det dĂ€r Ă€ven funkar utmĂ€rkt för sĂ„ng? Ăr det Celemony Melodyne du menar? GĂ„r det med ver 3? Inga sĂ„dana tydliga exempel, eftersom jag brukar sjunga med bra timing och hygglig intonation... NĂ„ja - jag kan ju testa det ocksĂ„, sĂ„ kan man höra hur det blir med smĂ„ justeringar... Gitarr spelar jag inte, sĂ„ jag har bara den inspelade gitarrslingan i mina mictester att tillgĂ„ dĂ€r. Dra ner demot och testa sjĂ€lv - eller lĂ€gg upp ett lĂ€mpligt exempel sĂ„ kan jag testa hur det blir. Melodyne kan mycket mer ocksĂ„ - men det gĂ€ller ibland att hĂ„lla tungan i rĂ€tt mun och spetsa öronen, nĂ€r man börjar öka/minska vibrato och glissandon - eller leker med formanter... đ Claes, man fĂ„r hoppas frĂ„gestĂ€llaren inte skall göra nĂ„tt livegig - lite svĂ„rt med melodyne i det lĂ€get đ đ VĂ€ldigt besvĂ€rligt, eftersom nyckeln till att det blir sĂ„ bra resultat, Ă€r att man kör off-line. Melodyne kör ju inte i realtid, utan som en editor. TyvĂ€rr e det den trĂ„kiga sanningen att övning ger fĂ€rdighet, och bĂ€ttre fĂ€rdighet = bĂ€ttre gitarrljud đAtt trĂ€na skalor och rytmik till en metronom Ă€r fan sĂ„ trĂ„kigt men fan sĂ„ nyttigt och otroligt utvecklande !! Absolut! Man trĂ€nar ju pĂ„ sitt instrument för att uppnĂ„ perfektion, vare sig det Ă€r gitarr, bas, trummor, keyboards eller sĂ„ng - och ju mer man trĂ€nar, desto duktigare blir man. Om man dĂ€remot kommer till en punkt dĂ€r man vill spela in nĂ„got som man inte klarar av att spela perfekt för att man inte har nĂ„tt sĂ„ lĂ„ngt i sin utveckling, sĂ„ Ă€r det dĂ€remot bra att det finns hjĂ€lpmedel som kan lösa det. đ Man har ju hĂ„llit pĂ„ att redigera i studio sedan Hedenhös; tidigare genom att köra punch-in eller genom att klippa och klistra i banden - och numera genom att göra fler tagningar och klippa ihop i datorn, eller dĂ„ redigera med hjĂ€lpmedel som Melodyne eller annat. Blir man duktigare sĂ„ behövs det mindre efterjusteringar. AngĂ„ende Hedenhös FrĂ€ckt namn pĂ„ sin studio, STUDIO HEDENHĂS - studion för dej som lirar stone[r]rock !! Nejfan glöm detta trĂ„kiga inlĂ€gg - inte ens jag gillar min sura humor đł Jag gĂ„r och diskar istĂ€llet Ă ja, lite kul var det allt. Vad det gĂ€ller Ă€mnet sĂ„ Ă€r det coolare om det Ă€r lite otight och svĂ€nger, Ă€n om allt ligger perfekt, för perfekt... min Ă„sikt, jag gillar inte perfekta produktioner. Vi Ă€r mĂ€nniskor - inte maskiner. đ Ju mer perfekt desto svĂ€ngigare. Det Ă€r dĂ€rför det inte svĂ€nger om nybörjares lir. Hej, jag vill bara bidra till den gigantiska hĂ€rvan av quote-taggar!
creel (oregistrerad) Postat 8 september 2007 Postat 8 september 2007 SvÀng Àr svÀng, tjalla nanana.Kan vara otight svÀngigt och kan vara tight svÀngigt. Jo, sÄ sant.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.