Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Detta gäller egentligen inte musikproduktion utan jag undrar vad man kan göra för att få sin vanliga stereo hemma att ge ut ett lite mer varmt/analogt ljud?

Kan man sätta nåt enhet mellan ljudkällan och förstärkaren? Ska man köpa en gammal förstärkare?

Vad finns det för alternativ?

Annons
Postat
Detta gäller egentligen inte musikproduktion utan jag undrar vad man kan göra för att få sin vanliga stereo hemma att ge ut ett lite mer varmt/analogt ljud?

Kan man sätta nåt enhet mellan ljudkällan och förstärkaren? Ska man köpa en gammal förstärkare?

Vad finns det för alternativ?

Enklast är väl att köpa högtalare som inte har nån form av metaldome i diskanten..

Softdomes eller banddiskanter är i allmenhet mjukare i ljudet..

Detta är mina högtalare och låter helt enkelt kanon (14000:-/par)

http://www.aurumcantus.com/aurumcantu-loud...sure3semkii.htm

/Biran

Postat

Nu har jag en vanlig Technics förstärkare (kostade runt 2000 för 10 år sen, väldigt enkel modell) och ett par högtalare jag kopplat loss från en vanlig Sony stereo (sån vanlig allt-i-ett modell).

Hade inte tänkt lägga ut så mkt utan tänkte om man kunde köpa nån enhet för runt tusenlappen och koppla in innan förstärkaren som gör ljudet lite varmare.

Postat

En tio år gammal Technics samt vilken sorts högtalare som helst är ju analoga, så det är väl värme du är ute efter.

Mitt förslag är att lägga på en tusenlapp och köpa nya högtalare, det är det billigaste. Proson tror jag har några

jättelika saker för runt tvåtusen paret, de lär väl låta varmt om något.

Nåt som värmer upp ljudet...rörförstärkare! Behringer, Alto och eventuellt Art har preamps runt den prisklassen

som väl kan integreras i stereon.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Om det inte är något fel på dina grejer så tror jag som följer.

Kolla in nya högtalare.

Men högtalarnas placering är ännu viktigare så kanske du skall prova att flytta dina nuvarande högtalare i olika positioner innan du köper nytt.

Har du kanske dragit på max med diskant på förstärkaren? Loudness knappen på också?

Börja med neutral ljudbild, dvs rak EQ och ingen loudness när du placerar om högtalarna.

Jag har flyttt runt mina högtalare flertal gånger. Var på väg att köpa nya lådor men hittade an bra position på dessa och slapp köpa nytt. Fick förvisso kompensera lite med basratten för att få lite botten.

Redigerat av drloop
Postat

Är ingen expert på HiFi men efter min turné ute i europa upptäckte jag i tyskland att det faktiskt fanns stereoanläggningar som byggde på rör. Det lät överdjävligt bra men var tyvärr rätt dyrt.

Kommer inte ihåg märket men en sökning på Erlangen och rörhifi borde göra susen. Jag tror att dom var tillverkade där i allafall var det en tysk tillverkare.

I övrigt är jag mycket skeptisk till rörhistorier. Det låter sällan bra med simuleringar och ännu mer sällan om det är billiga rörhistorier i outboardboxar. Det digitala går inte av för hackor men om man nödvändigtvis måste ha rör så tror iallafall jag att det måste få kosta en hel del.

Postat

Köp ett par begagnade högtalare av lite högre klass.

Jag har hittills kört med ett par JBL LX-44, som låter riktigt bra (till salu om intresse finns... 😳 ). Jag tror att de kostade runt 7000:-/par eller något sådant för typ 10 år - och jag har nyligen sett annonser för begagnade runt 1500:-/par om jag inte kommer ihåg fel. De är ett riktigt fynd på beg-marknaden faktiskt. 😛

Idén om att koppla in något enhet för runt tusenlappen för att få ett "varmare" ljud i stereoanläggningen, är bara att glömma. Vad du förmodligen får som förslag, är billiga rörprylar som inte låter det minsta "varmt", utan som är emr att betrakta som en effektenhet. Så billiga rörprylar kan vara användbara för att fixa ett annorlunda sound vid inspelningen - men de är ingen hit att använda för lyssningen, utan då ska du upp några tusenlappar till om det ska vara lönt att tänka på...

Postat
Köp ett par begagnade högtalare av lite högre klass.

Jag har hittills kört med ett par JBL LX-44, som låter riktigt bra (till salu om intresse finns... 😄 ). Jag tror att de kostade runt 7000:-/par eller något sådant för typ 10 år - och jag har nyligen sett annonser för begagnade runt 1500:-/par om jag inte kommer ihåg fel. De är ett riktigt fynd på beg-marknaden faktiskt. 🙂

Idén om att koppla in något enhet för runt tusenlappen för att få ett "varmare" ljud i stereoanläggningen, är bara att glömma. Vad du förmodligen får som förslag, är billiga rörprylar som inte låter det minsta "varmt", utan som är emr att betrakta som en effektenhet. Så billiga rörprylar kan vara användbara för att fixa ett annorlunda sound vid inspelningen - men de är ingen hit att använda för lyssningen, utan då ska du upp några tusenlappar till om det ska vara lönt att tänka på...

En av de lösningar jag tänkt på är att köpa just en "hifi"-rör-preamp från kina för några tusenlappar, säg högst 3000:-. Någon som provat något sådant?

drloop (oregistrerad)
Postat

quote]

En av de lösningar jag tänkt på är att köpa just en "hifi"-rör-preamp från kina för några tusenlappar, säg högst 3000:-. Någon som provat något sådant?

Nya högtalare och bra placering av dessa ger mer utdelning än en rörstärkare från kina.

Trust me!

Postat
Hade inte tänkt lägga ut så mkt utan tänkte om man kunde köpa nån enhet för runt tusenlappen och koppla in innan förstärkaren som gör ljudet lite varmare.

Det är bortkastade pengar.

Man får vad man betalar för helt enkelt. Möjligen kan du, som sagts, få en viss förbättring genom ett par bättre högtalare. Men annars finns det tyvärr inga "billiga undermediciner" för att få bra ljud.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.