Jump to content
Annons

VST-pluggar som inte vill vara med?


mimla

Recommended Posts

Hej!

Jag har sökt en stund här nu, men lyckas inte hitta någon gammal tråd om detta.

Detta har hänt förr, men nu hände det med en plug som vi verkligen behöver, vilket gör det hela lite jobbigare.

När vi installerar pluggar så brukar det funka fint, och vi är väl bekanta med vilka mappar de ska ligga i osv.

Problemet är att ett par pluggar syns inte i insertlistan i Cubase, trots att de ligger på rätt ställe.

När man går in under "Plug-in information" i "Devices"-menyn så syns pluggarna där, men de är brunfärgare, och inte markerade för att finnas med i insert-listan.

Om man markerar dem så dyker de upp i listan, men om man väljer dem på ett spår händer helt enkelt ingenting alls. Insert-sloten förblir helt tom.

Kan det helt enkelt vara så att det är något fel på pluggen?

(Kan tillägga att det är exakt samma problem oavsett om man lägger den i "\Steinberg\VSTplugins" eller "\Cubase SX\VSTplugins")

MVH

Daniel / One Touch Edit studio

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag har sökt en stund här nu, men lyckas inte hitta någon gammal tråd om detta.

Detta har hänt förr, men nu hände det med en plug som vi verkligen behöver, vilket gör det hela lite jobbigare.

När vi installerar pluggar så brukar det funka fint, och vi är väl bekanta med vilka mappar de ska ligga i osv.

Problemet är att ett par pluggar syns inte i insertlistan i Cubase, trots att de ligger på rätt ställe.

När man går in under "Plug-in information" i "Devices"-menyn så syns pluggarna där, men de är brunfärgare, och inte markerade för att finnas med i insert-listan.

Om man markerar dem så dyker de upp i listan, men om man väljer dem på ett spår händer helt enkelt ingenting alls. Insert-sloten förblir helt tom.

Kan det helt enkelt vara så att det är något fel på pluggen?

(Kan tillägga att det är exakt samma problem oavsett om man lägger den i "\Steinberg\VSTplugins" eller "\Cubase SX\VSTplugins")

MVH

Daniel / One Touch Edit studio

om det är sx3 så prova att att bort filen vstplugins.xml i

"Documents and settings/"USER"/application data/steinberg/cubase SX"

(om du kör pc)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har sökt en stund här nu, men lyckas inte hitta någon gammal tråd om detta.

Detta har hänt förr, men nu hände det med en plug som vi verkligen behöver, vilket gör det hela lite jobbigare.

När vi installerar pluggar så brukar det funka fint, och vi är väl bekanta med vilka mappar de ska ligga i osv.

Problemet är att ett par pluggar syns inte i insertlistan i Cubase, trots att de ligger på rätt ställe.

När man går in under "Plug-in information" i "Devices"-menyn så syns pluggarna där, men de är brunfärgare, och inte markerade för att finnas med i insert-listan.

Om man markerar dem så dyker de upp i listan, men om man väljer dem på ett spår händer helt enkelt ingenting alls. Insert-sloten förblir helt tom.

Kan det helt enkelt vara så att det är något fel på pluggen?

(Kan tillägga att det är exakt samma problem oavsett om man lägger den i "\Steinberg\VSTplugins" eller "\Cubase SX\VSTplugins")

MVH

Daniel / One Touch Edit studio

om det är sx3 så prova att att bort filen vstplugins.xml i

"Documents and settings/"USER"/application data/steinberg/cubase SX"

(om du kör pc)

Vi kör PC och sx 3, men det funkade inte att ta bort den..

Testade att stänga cubase, ta bort filen, starta cubase. Då gjorde den en ny fil, men ingenting funkade bättre.. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har råkat ut för att Addictive Drums plötsligt inte funkar. Och då har det berott på att någon annan plugg ställer om en inställning i processorn (vilket de INTE ska in och rota i, dålig programmering). Resultatet blir att AD inte kan initialisera sig, och den går inte att ladda. Skulle kunna vara nåt liknande problem.. Prova att flytta ut alla vstpluggar utom de ni VILL ladda till en annan mapp. Funkar det då i ett nytt tomt projekt?

Om det gör det kan ni ju lägga tillbaka plugg efter plugg (eller typ 3 i taget) tills det slutar funka. Stäng Cubase mellan varje test. Till slut kanske ni hittar vilken plugg det är som orsakar felet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur du hade tänkt köra Melodyne, men jag kör alltid programmet separat med en Rewire-koppling. Rewire-kopplingen måste "sättas på" genom att koppla igång de kanaler du behöver. Det gör du under Devices/Melodyne i Cubase.

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur du hade tänkt köra Melodyne, men jag kör alltid programmet separat med en Rewire-koppling. Rewire-kopplingen måste "sättas på" genom att koppla igång de kanaler du behöver. Det gör du under Devices/Melodyne i Cubase.

Det är väl för att slippa detta som man har Melodyne plugin-versionen!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har råkat ut för att Addictive Drums plötsligt inte funkar. Och då har det berott på att någon annan plugg ställer om en inställning i processorn (vilket de INTE ska in och rota i, dålig programmering). Resultatet blir att AD inte kan initialisera sig, och den går inte att ladda. Skulle kunna vara nåt liknande problem.. Prova att flytta ut alla vstpluggar utom de ni VILL ladda till en annan mapp. Funkar det då i ett nytt tomt projekt?

Om det gör det kan ni ju lägga tillbaka plugg efter plugg (eller typ 3 i taget) tills det slutar funka. Stäng Cubase mellan varje test. Till slut kanske ni hittar vilken plugg det är som orsakar felet.

Ah shit.. Om det är det som är problemet så skulle det alltså bara röra vissa pluggar?

Usch vad omständigt. Får roa mig med det där nån gång när jag har tid/ork antar jag..

Tack för hjälpen iaf!

Jag vet inte hur du hade tänkt köra Melodyne, men jag kör alltid programmet separat med en Rewire-koppling. Rewire-kopplingen måste "sättas på" genom att koppla igång de kanaler du behöver. Det gör du under Devices/Melodyne i Cubase.

Det är väl för att slippa detta som man har Melodyne plugin-versionen!?

Bingo!

Och dessutom så är det ju inte bara Melodyne som problemet rör, så det spelar liksom ingen roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...