Jump to content
Annons

Är musiker oftare religiösa?


Light Head

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Det finns söndagsskolor som inte har med religion att göra överhuvudtaget. En plats där man får lära sig saker, läsa, skriva, motionera. Ett slags skolförberedande förskola, endast på söndagar.

😠

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan det inte vara så att de som är kristna utövare av musik oftast har sin tro som grund och sedan "sjunger ut" med hjälp av musik, med syftet att få andra att haka på?

Visst kan det vara så men i första hand så tror jag att de gör det för att de känner en glädje i det eftersom man "blandar in Gud" i musiken. Sen om andra hakar på så brukar de ju alltid vara välkomna. Men visst, musiken är säkert en stark drivkraft och det är nog många som har blivit religiösa på det sättet. Jag lyssnar inte på Gospel men man kan inte förneka glädjen i musiken och hos de religiösa lyssnarna i församlingen och musikerna. Kolla glädjen hos Akroyd och Belucci i Blues Brothers Jag tror att en människa som inte har mått så bra har lättare att ta till sig den enorma glädjen som musiken utstrålar, börjar klappa händerna och sjunga med osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan det vara så men i första hand så tror jag att de gör det för att de känner en glädje i det eftersom man "blandar in Gud" i musiken. Sen om andra hakar på så brukar de ju alltid vara välkomna. Men visst, musiken är säkert en stark drivkraft och det är nog många som har blivit religiösa på det sättet. Jag lyssnar inte på Gospel men man kan inte förneka glädjen i musiken och hos de religiösa lyssnarna i församlingen och musikerna. Kolla glädjen hos Akroyd och Belucci i Blues Brothers Jag tror att en människa som inte har mått så bra har lättare att ta till sig den enorma glädjen som musiken utstrålar, börjar klappa händerna och sjunga med osv.

Men det är "den" musiken?!! Det funkar ju inte med Sonja Hedenbratt? Eller Madonna?

Det hävdas ju att om man sjunger om djävulen så blir man jävulsdyrkare och fullständigt förtappad och allt annat som är dåligt... Men sjunger man om Jesus så är det hallelulja hela vägen till kyrkan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså: jag tror nog att det i princip är säkert att utövande av och lysnande på musik lkar "den andliga delen" aav en person. Rytmer har oxo använts som ett slags mantra, worksongs, roddsång och liknande. När man mediterar och kör med "aum" är det samma sak.

Om ett musikstycke kan röra mig till tårar så är det väl naturligt att det kan användas i syften för att framföra mer mystiska budskap.

Gospelmusik är nog som någon ovan sa ett bra exempel på att uttrycka sin glädje med musik.

Jag vet att jag själv kan bli rätt introvert och nedstämd när jag jobbar längre tider med min mörkare musik...det lägger sig i sinnet lixom.

Så...undras vad jag ville ha sagt med detta då ? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att läst vissa trådar i detta forum så,

visst är vissa här religösa eller helt enkelt fanatiska när man pratar hårdvara/datorer 😠

True dat. Apple har gått från att vara en tillverkare, via märke och livsstil, till att bli en sekt påväg mot fullfjädrad religion

(zomg fire in the hole flamewar rofplol)

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet är att det är skitvanligt att kristna människor blir musiker. Speciellt frikyrkliga människor. De har en jättebra platform att börja ifrån, med körer från unga år och mycket sång och musik på alla möten. Sen behövs instrumentalister till kompband och lovsångsteam. Plus att kyrkan är en effektiv samlingsplats för unga likasinnade att hitta bandmedlemmar på. Vet inte hur många kristna death-metal band som plågade byn jag växte upp i. Det var i sanning hemskt!

På det hållet tror jag det är vanligt, att kristna blir musiker på grund av tron.

Däremot tror jag INTE musiker blir religiösa/oreligiösa på grund av musiken. Det verkar ju totalt ologiskt.

Instämmer!

På musikkursen jag gick på universitetet för ett antal år sedan kryllade det av frikyrkliga. Inte så att det störde eller egentligen märktes särskilt mycket, men jag blev rätt så förvånad.

Och om man kollar på musikerforum i USA så är det vääääldigt många som pratar om vad de har för instrument och prylar i sin kyrka...

Så jag håller med om att det nog snarare är så att kyrkfolk ofta håller på med musik, än att musiker ofta blir kristna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet är att det är skitvanligt att kristna människor blir musiker. Speciellt frikyrkliga människor. De har en jättebra platform att börja ifrån, med körer från unga år och mycket sång och musik på alla möten. Sen behövs instrumentalister till kompband och lovsångsteam. Plus att kyrkan är en effektiv samlingsplats för unga likasinnade att hitta bandmedlemmar på. Vet inte hur många kristna death-metal band som plågade byn jag växte upp i. Det var i sanning hemskt!

På det hållet tror jag det är vanligt, att kristna blir musiker på grund av tron.

Däremot tror jag INTE musiker blir religiösa/oreligiösa på grund av musiken. Det verkar ju totalt ologiskt.

Och om man kollar på musikerforum i USA så är det vääääldigt många som pratar om vad de har för instrument och prylar i sin kyrka...
Fast i USA är man ju generellt sett väldigt troende och även om man kanske inte till hundra tror på Gud så går man i kyrkan. Jag tror jag såg på någon dokumentär att ca 75% av befolkningen är troende och Sverige har ju en siffra som är mycket lägre. Faktum är att vi är ju ett av de mest sekulariserade länderna i världen. Så det är ju inte så konstigt att de pratar om vad de har i sin kyrka. 😉
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...