Jump to content
Annons

Signalkjedjan i Cubase 4:s mixerbord (F3)?

Recommended Posts

Jan (oregistrerad)
Postat

Jag undrar om det är möjligt att lägga equalizer för kompressor som inserteffekt? Jag har fått ett tips om det. Jag har försökt leta i dessa stackars PDF-kataloger efter signalkjedja men kan inte hitta någon sådan.

Jag ställer frågan därför att det är ju lättare att mixa en sång eller en gitarr när inte någon kompressor ligger på innan eq:n då själva kompressor förstärker hela "registret" ifråga.

I finare mixerbord som är s.k. "riktiga" studiobord så går det att routa själva signalvägen efter eget tycke och smak, min logiska tänkande är att det borde gå att göra detta i Cubase 4:s virituella mixerbord också, eller har jag fel?

Är det någon som har koll på sådant.

M.v.h.

Jan

• 2 veckor senare...
Annons
nickponcho (oregistrerad)
Postat (redigerat)

skicka sången till ett FXspår och välj dina effekter där

Redigerat av nickponcho
Postat

Vet inte hur det funkar i C4, men i SX ligger den kanalens inbyggda EQ efter insert-slottarna.

Ett enkelt sätt att göra tvärtom (EQ->kompressor) är att lägge en EQ i slotten före kompressorn.

Postat
Jo den ligger fortfarande sist i Cubase 4.

Vilket känns helt okej för mig. Men det vore grymt om dom kunde lägga till ett HP- och ett LP-filter innan insert-slottarna. Mycket flexibelt!

Postat
Jo den ligger fortfarande sist i Cubase 4.

Vilket känns helt okej för mig. Men det vore grymt om dom kunde lägga till ett HP- och ett LP-filter innan insert-slottarna. Mycket flexibelt!

Ja det vore bra. Eller att man själv kunde välja vart eq:n ska ligga. Borde ju inte vara sådär supersvårt att fixa.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.