Jump to content
Annons

Ta emot donationer


Polpotkin

Recommended Posts

Tjoho!

Hur fungerar det med donationer? Får man ta emot pengar av folk hur som helst, med tanke på skatt och sånt? Många plug-in-programmerare och musiker ger ju folk möjligheten att donera pengar till dom. Någon som känner till regler kring det här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är det inte okej upp till ett visst belopp? Jag tar emot donationer för mina pluggar. Men hittills har det väl allt som allt rört sig om nånstans 600-700 kronor, inga jättesummor med andra ord.

Vad är det för några?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte okej upp till ett visst belopp? Jag tar emot donationer för mina pluggar. Men hittills har det väl allt som allt rört sig om nånstans 600-700 kronor, inga jättesummor med andra ord.

Vad är det för några?

Dessa kanske?

http://www.majken.se/content/blogsection/3/9/lang,en/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte släppa det här än.

jag har två frågeställningar

1. Jag ger bort min skiva gratis och ger folk möjligheten att donera. Det måste ju utan tvekan va okej..?

2. Jag gör ett studiojobb gratis, och ger bandet möjlighet att "donera" pengar för det.. Det här är ju ett rätt uppenbart sätt att försöka försöka kringå reglerna, men är det teoretiskt Okej?

Man skulle ju även kunna säga att man "hjälper" en person med något, och istället för att han bjuder mej på ett par öl som tack, så donerar han en "valfri" summa.. Fult som fan, men okej?

Redigerat av Polpotkin
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjoho!

Hur fungerar det med donationer? Får man ta emot pengar av folk hur som helst, med tanke på skatt och sånt? Många plug-in-programmerare och musiker ger ju folk möjligheten att donera pengar till dom. Någon som känner till regler kring det här?

Jag tror att det är samma regler här som för andra typer av inkomster. Du kan ringa Skatteverket anonymt (dvs, utan att berätta vad du heter) och fråga dom direkt. 0771 - 567 567

Link to comment
Dela på andra sajter

Det räknas som inkomst precis som alla andra inkomster. Om två kompisar, till exempel en snickare och en målare, byter tjänster tycker skatteverket det är inkomst. Det skall med andra deklareras och skattas. Hur de skall hitta det är dock en helt annan fråga. Just nu vet jag att skatteverket jagar folk som tjänat pengar på nätpoker, det är skattepliktigt det också.

Nu finns det ju ett fribelopp för hobbyliknande verksamhet, så några tusenlappar per år kan man lugnt låta bli att fundera så mycket på. Blir det över 10.000:- på ett år så är det definitivt dags att prata med skattmasen.

Sen finns det andra som intresserar sig för dina inkomster. CSN till exempel om du har studielån. Sjukkassan om du är sjukskriven. A-kassan om du är arbetslös. Socialen om du har bidrag. Ibland kan det bli rejält dyrt att "fuska" med inkomsterna. Vanligen dock, inget större problem.

Gunnar

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu finns det ju ett fribelopp för hobbyliknande verksamhet, så några tusenlappar per år kan man lugnt låta bli att fundera så mycket på. Blir det över 10.000:- på ett år så är det definitivt dags att prata med skattmasen.

Nej, det gäller inte längre:

Inkomster

I princip är alla inkomster från hobbyverksamheten skattepliktiga.

Urklipp från: http://www.skatteverket.se/blanketterbrosc...f680007485.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det är samma regler här som för andra typer av inkomster. Du kan ringa Skatteverket anonymt (dvs, utan att berätta vad du heter) och fråga dom direkt. 0771 - 567 567

Hallå, det går bra att tala om vad man heter när man ringer skattemyndigheten. Jag ringde häromveckan för att vara helt klar med vad som gäller när man har spelningar. Ungefär samma borde gälla för studiojobb. Jag blev kopplad till en person som visste precis vad som gäller när man spelar, det är duktiga på skatteverket.

Så här sa han. Om du är privatperson och spelar musik för en annan privatperson. Då är gränsen 10 000 kr för att slippa arbetsgivaravgifter och skatt. Så du kan ta 9999 i gage på ett bröllop tex. och den som betalar ut slipper skatt och arbetsgivaravgifter. Fast bara en gång om året, han får max betala ut 9999 per år till dig. Om du får mer än 3000 så ska han lämna kontrolluppgift.

Om du är privatperson och spelar musik för ett företag. Då är gränsen 1000 kronor. Så om du får 999 i gage (per år) så slipper företaget som anlitar dig betala skatt och soc. avgifter. Men kontrolluppgift ska de lämna.

Om man nu gör ett antal skattefria spelningar på det här viset så får man vid nyår ett antal kontrolluppgifter. Och då kan det bli skatt på det beloppet. Men då finns det en blankett för att deklarera hobbyverksamhet. Då tar du upp alla kontrolluppgifter som intäkt. Sedan sparar du alla kvitton på allt musikrelaterat som du köper och så för du upp det som utgifter. Då blir det bara skatt på vinsten du gör (förhoppningsvis ingen vinst och då blir det ingen skatt). Dyrare saker som instrument delar man upp på 5 år. Så om du köper en gura för 20000 så sätter du upp 4000 varje år på deklarationen som en utgift (i 5 år).

Thorsten

Från skatteverket.se

Information

Blankett T2 ska du använda om du bedrivit inkomstgivande hobby, dvs. verksamhet av varaktig eller tillfällig natur. Exempel på hobbyverksamhet är hemslöjd, trädgårdsodling, biodling, djuruppfödning, kulturell verksamhet och hästsport.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så även donationer räknas som inkomst? Och det finns inget fribelopp... Då ska jag alltså skatta från första donerade kronan..?

Men om vi bortser från att det finns ett utbyte av tjänster, det är bara fråga om donation, och det finns ingen gåvoskatt, då behöver man inte deklarera dom pengarna eller?

T.ex. om jag laddar ner Pelles pluggar, eller skiva som han ha lagt ut gratis, och tycker "fan vilken jävla skön snubbe alltså, han ska fan få pengar av mej för att han är så jävla hygglig o bjussar på det här".. Behöver han då skatta?

Det känns lite som man måste göra en bedömning beroende på vad saken gäller. Jag förstår ju att det är något fuffens med mitt exempel om att man gör en inspelning "gratis" åt någon och att man oavsett vad reglerna nu säger inte Borde kunna göra så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är inte alla lika duktiga på skatteverket. Personen som jag frågat på skatteverket sa att ett gig på Ericsson var helt ok att ta som hobbyverksamhet och att företaget skulle slippa betala sociala avgifter och skatt. Talade om vad jag hette och hur mycket vi skulle få i gage. Slutade med att Ericsson fick betala skatt då det blev mer än 999/pers. vi fick mindre i gage och alla blev sura. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Så även donationer räknas som inkomst? Och det finns inget fribelopp... Då ska jag alltså skatta från första donerade kronan..?

Men om vi bortser från att det finns ett utbyte av tjänster, det är bara fråga om donation, och det finns ingen gåvoskatt, då behöver man inte deklarera dom pengarna eller?

T.ex. om jag laddar ner Pelles pluggar, eller skiva som han ha lagt ut gratis, och tycker "fan vilken jävla skön snubbe alltså, han ska fan få pengar av mej för att han är så jävla hygglig o bjussar på det här".. Behöver han då skatta?

Det känns lite som man måste göra en bedömning beroende på vad saken gäller. Jag förstår ju att det är något fuffens med mitt exempel om att man gör en inspelning "gratis" åt någon och att man oavsett vad reglerna nu säger inte Borde kunna göra så.

Om du läste mitt svar så kan du ge din kompis pelle 2999 utan skatt eller kontrolluppgift. Om han ska vara helt ärlig så ska han ta upp dina 2999 kr som inkomst fast det är ju svårt att kolla. Ger du honom 3000-9999 kr. så ska du lämna in kontrolluppgift också.

Så om du kallar det donation eller vad du vill tycker jag inte har någon betydelse. En gåva är när man inte får något tillbaka. Fast du fick ju pelles plugg, så då är det ingen gåva. Som med Peter Ijeh som fick en "gåva" på en miljon för att spela med IFK, det gick ju inte som ni säkert vet.

Thorsten

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...