Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag har sedan en tid tillbaka en liquid mix som fungerar precis så bra som jag kunde hoppas. Dock går jag lite vilse bland alla emuleringar som medföljer. Jag antar att olika kompressorer och olika eq fungerar olika bra för olika uppgifter, men för mig som aldrig jobbat med de hårdvarueffekter LM emulerar, känns det lite som att försöka uppfinna hjulet.

Någon som kan säga något om originalens olika användningsområden? Vilka instrument, genrer etc som passar för dem? Här är en lista som beskriver vad som medföljer: http://www.focusrite.com/media/liquid/liqu...s_cutsheet2.pdf

Annons
Posted
Hej!

Jag har sedan en tid tillbaka en liquid mix som fungerar precis så bra som jag kunde hoppas. Dock går jag lite vilse bland alla emuleringar som medföljer. Jag antar att olika kompressorer och olika eq fungerar olika bra för olika uppgifter, men för mig som aldrig jobbat med de hårdvarueffekter LM emulerar, känns det lite som att försöka uppfinna hjulet.

Någon som kan säga något om originalens olika användningsområden? Vilka instrument, genrer etc som passar för dem? Här är en lista som beskriver vad som medföljer: http://www.focusrite.com/media/liquid/liqu...s_cutsheet2.pdf

Nu har jag varken sett eller hört den live, men tycker bestämt att det finns inget rätt eller fel när det gäller ljud..

Tycker du att en compressor eller eq låter bra på någon ljudkälla - ja då e det rätt för dej..

Jag har själv denna burk på min önskelista och när den e inköpt,

då tänker jag sätta mej med papper och penna, notera alla mina ljudliga intryck,

vilka emuleringar på olika ljudkällor jag gillar och köra på det framöver (tills jag tröttnar) 😉

/Biran

Posted

Det är absolut ingen dum idé, och testa har jag minsann gjort. Men att testa alla möjliga emulationer, med alla möjliga inställningar, på alla möjliga typer av ljud, i alla möjliga typer av genrer, är en diger uppgift. Minst sagt. Det hade varit till hjälp [tror jag] om man fått ett par tips om vad som funkar bra till vad. Så man fått ett par fasta punkter att utgå från.

Men visst, du har helt rätt. Låter det bra är det bra.