Jump to content
Annons

Vilka kompressorer använder ni?


Tophe

Recommended Posts

Är sugen på att verkligen sätta mig in i kompressordjungeln.

Vilka kompressorer använder ni (mjukvaru)?

Varför just de?

Lite snabbt... hur rattar ni dem per default för sång, bas, och trummor? (om ni har några grundinställningar ni utgår ifrån).

Vore kul att se hur ni resonerar kring detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sonalksis SV-315 och CQ-1.

Jättebäst! Andra ord är överflödiga. 😆 Hämta demoversioner och kör fullt ut i en månad. Sedan är du fast och kan inte låta bli att köpa... 😳

PSP Vintage Warmer (mycket trevlig färgning - men bättre till enskilda spår än till hela mixen), MixPack (ett par olika kompressorer som är helt ok för standardbruk på enskilda spår) - Har också funderat på PSP's MasterComp, men inte kommit till skott...

T-Racks kommer jag inte helt överens med, men ibland kan den vara trevlig...

Standardinställningar har jag inga, utan jag använder öronen och skruvar tills det låter bra (enligt mina öron i alla fall... 😏 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Antress har en hög med olika pluggar som är gratis. En del riktigt användbara, nu har dem uppgraderat sin samling så det kan vara läge att ta hem dem på nytt och testa.

Och jag håller med Barkley om Blockfish och Kjaerhus grejerna.

Jag har länkar till lite pluggar som jag gillar här : http://bericadori.com/blog/?cat=3

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Och just det, blockfish och Kjaerhus har bra presets för den som känner sig lite osäker.

Antress serien har ju en kompressor som bara har två rattar, kompression och utvnivå, kanon enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

till trummor : Oftast UAD 1176 samt Waves comp och URS classic. Och ibland Waves SSLstrip.

Slammar gärna allt så mycket det tillåter med 1176an resten använder jag mest för precisionsjobb.

Bas : 1176 och PSP Vintagewarmer

MOS rakt av! försöker låta lite attack komma igenom 1176an innan jag krossar det med vintagewarmer.

Gitarr: Om jag nu använder det alls blir det 1176 eller LA2A

Sång: LA2A och 1176

Även där MOS! Gainen i botten med La2 och sedan får 1176 jobba på topparna med långsam attack snabb release

Trumpaket och masterbuss: Oftast Waves Renn Comp, Waves SSLcomp och Vintagewarmer.

här är det inget mos utan ligger mest och sniffar, förutom när jag kör vintagewarmer som man kan mata in i en hel del, tills det börjar låta skit.

som du ser bara pluggar som färgar litegrann och emulerar analoga grejer.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara bra tips här. Känner inte till oxfordhistorierna av egen erfarenhet men har hört att dom ska vara mycket bra inte minst vid små grader av kompression. SSL använder jag och är mycket nöjd men jag har nyligen införskaffat Nomad Factory Blue Tubes som visserligen inte är gratis men relativt billigt. Fungerar lite anorlunda men är snabba och gör ett underbart jobb samt att du får en massa andra bra pluggar. Antress har en massa grymma gratispluggar även om jag aldrig riktigt har förstått mig på dom flesta av dom men då det gäller kompression spöar dom skiten ur betydligt dyrare pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Är sugen på att verkligen sätta mig in i kompressordjungeln.

Vilka kompressorer använder ni (mjukvaru)?

Varför just de?

Lite snabbt... hur rattar ni dem per default för sång, bas, och trummor? (om ni har några grundinställningar ni utgår ifrån).

Vore kul att se hur ni resonerar kring detta.

Kjaerhus GAC-1! Mycket vettigt pris och fantastiskt bra och inspirerande att jobba med. GAC-1 är även en channelstrip (inkl. gate och de-esser - suveränt för sång) och har dubbla kompressor- och eq-steg. Signalen kan routas på olika sätt beroende på vilken effekt man är ute efter. Parallell-kompression av trumspår - yes! Den här kompressorn kommer du vilja ha förr eller senare hursomhelst så du kan lika gärna köpa den nu på en gång. 😆

GAC-1

Voxengo Marquis är också en supertrevlig kompressor som är värd att kolla in:

Marquis

(Om du även är ute efter en riktigt bra limiter för mastering, kolla in Voxengo Elephant).

Vad gäller inställningar så brukar jag "fuska" en del i bemärkelse att jag gärna använder en färdig preset som jag tweakar tills det låter som jag vill. Ofta kommer de färdiga presettarna ganska nära redan från början och det brukar mest vara tröskelvärde, attack och ev "ratio" som måste justeras efter smak och effekt. GAC-1 brukar jag ofta leka mig fram till bra resultat med. Gärna använda parallellkompression och mixa en försiktigt komprimerad signal med en som jag klämmer skiten ur. Resultatet brukar bli riktigt fett!

Hoppas det här var till hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...