Jump to content
Annons

Göra hål i vägg för mulikabel

Recommended Posts

jensss (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har två rum där det ska gå en multikabel emellan. Jag behöver alltså göra ett hål i väggen. Det är inga problem med att göra själva hålet, men hur ska jag göra för att det inte ska läcka igenom massa ljud?

MVH

Jens

Annons
jensss (oregistrerad)
Postat

Nej det har du nog rätt i, men jag funderar på vad som ska utgöra hålet. Ett rör av något slag så det ser lite snygg ut.

Postat

Använd samma rör spm används vid elinstallationer, finns hos elinstallatör.

Och, nog skulle jag täta det, med t ex vanlig isolering runt rör och kabel och sedan fogmassa/silikon el liknande i båda ändar.

jensss (oregistrerad)
Postat

Tack för hjälpen!

Postat
Hej!

Jag har två rum där det ska gå en multikabel emellan. Jag behöver alltså göra ett hål i väggen. Det är inga problem med att göra själva hålet, men hur ska jag göra för att det inte ska läcka igenom massa ljud?

MVH

Jens

Vad jag förstått så ska man helst ha hålen så långt ifrån varandra som möjligt och en slang mellan hålen. Sätt hålen i olika höjd i rummen, så att slangen ligger "som en trappa" inuti väggen. ....förmodligen för att ljud ska studsa och mattas ut i röret.... Det finns en bild någonstans här på forumet där man ser detta bra....ska se om jag hittar den.

/Andreas

jensss (oregistrerad)
Postat

[quote name='Qbaze' date='2007-08-21, 14:14' post='640506'

Vad jag förstått så ska man helst ha hålen så långt ifrån varandra som möjligt och en slang mellan hålen. Sätt hålen i olika höjd i rummen, så att slangen ligger "som en trappa" inuti väggen. ....förmodligen för att ljud ska studsa och mattas ut i röret.... Det finns en bild någonstans här på forumet där man ser detta bra....ska se om jag hittar den.

/Andreas

Ja, jag hörde faktiskt samma sak idag från annat håll. Ett annat problem är att det sitter en piska med massa xle-kontakter, och för att få igenom sladden i hålet, behöver jag klippa av dom då`?

Postat

Jag har fördelen att jag kan dra kabeln genom lucka i golvet under väggen. Förbereder det när jag bygger upp hela rummet från grund.

jensss (oregistrerad)
Postat

Min lösning blev följande: Jag borrade ett hål genom väggen (lika stort som ett eluttag) sen drog jag igenom sladden och fyllde med överbliven kakelfog. Inte ett ljud kommer igenom detdär hålet. 😕

Dessvärre behöver väggen några extra gipslager men det är en annan historia.

MVh Jens

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.