Jump to content
Annons

Göra Techno/trance musik !?


Petrus

Recommended Posts

Nu har ja läst igenom nästan hela forumet om vst instrumenten och tillbehör.

Men jag hittar inte så mycke om vst trummor som låter så bra som i Tiestos musik eller några andra coola Dj´s, jag har testat FL men jag orkar inte rewira FL med cubase BARA för att få de där riktigt sköna trummljudet som man hör på alla dans ställen.

Jag har testat Drumazon men de är inte så jätte roliga ljud där med klart de bästa i vst än så länge som jag testat.

Snälla de måste finnas mer lösningar, ja menar synthar finns de hur många miljoner som helst men just trummor som är de bland viktigaste.

orkar inte hålla på o klippa i wave slingor.

Och sen kan jag fråga en annan sak, Hur går en Dj eller annan club musiks producent till väga för att göra musik? Vad använder dom för instrument? Program? Effekter.. ja allt sånt som du hör i en dance/trance/techno..... låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
(...) Men jag hittar inte så mycke om vst trummor som låter så bra som i Tiestos musik eller några andra coola Dj´s, jag har testat FL men jag orkar inte rewira FL med cubase BARA för att få de där riktigt sköna trummljudet som man hör på alla dans ställen.

Jag har testat Drumazon men de är inte så jätte roliga ljud där med klart de bästa i vst än så länge som jag testat.

Snälla de måste finnas mer lösningar, ja menar synthar finns de hur många miljoner som helst men just trummor som är de bland viktigaste.

orkar inte hålla på o klippa i wave slingor.

För det första måste jag säga att även om du fick exakt samma syntar som din koola DJ-idol skulle du ändå inte få till det där sköna ljudet du är efter. Det mesta handlar om övning, det vill säga att göra låt efter låt efter låt tills du kommer på tricken. Det finns inga genvägar.

Vad gäller trummorna så handlar mycket om ren mixning. Om man vill ha en skön baskagge så handlar mycket om att eq:a, men även om att köra flera baskaggar samtidigt, komprimera, lägga lite reverb och så vidare.

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Skit i att fixa vst-instrument för trummor, kör med samples och lägg in dem i en samler (t ex battery eller kontakt, båda gjorda av native instruments).

Fixa ljudbiblioteken från vengeance-sound.de. Alla andra trance-nissar här kör med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns mycket bra vst syntar om du vill ha ett trance sound-rob papens syntar,och då framförallt predator är kanon skön och ganska lättrattad,refx nexus låter ochså kanon men den är en rompler,en väldigt bra sådan.Och precis som nämnt så samplingsplattor och sånt från bra tillverkare som vengeance sounds eller uebershall är att rekommendera.Sen tycker jag native instruments battery 3 är kanon för trummor och samplingar,likaså kontakt 2.

Redigerat av Liquid_6
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla bra tips o råd, ja ska kolla lite närmare på era förslag så får vi se om jag lyckas komma fram till ngt som jag blir nöjd av.

Har iaf testat Nexus och Vanguard och Discovery i synthväg och där kommer man långt.

Men de är just trummorna som stoppar upp lite.

Men jag får exprimentera lite...

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

El Hadji (oregistrerad)

Jag kör med Battery 2 och tycker det fungerar finfint. Har dessutom skaffat trumexpansionen till Nexusen. Problemet med det sistnämnda är att Nexusen är ganska törstig på systemresurser. Dessutom gillar jag inte när hela projektet "låter Nexus", så jag kommer nog att fortsätta med Battery + samples. Men det är enkelt att fixa schyssta trumspår mha Nexusen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla bra tips o råd, ja ska kolla lite närmare på era förslag så får vi se om jag lyckas komma fram till ngt som jag blir nöjd av.

Har iaf testat Nexus och Vanguard och Discovery i synthväg och där kommer man långt.

Men de är just trummorna som stoppar upp lite.

Men jag får exprimentera lite...

Tack!

Du behöver inte experimentera om du gör som jag säger.

Sampler (kontakt eller battery) + samplingar (vengeance sound eller vipzone)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med Battery 2 och tycker det fungerar finfint. Har dessutom skaffat trumexpansionen till Nexusen. Problemet med det sistnämnda är att Nexusen är ganska törstig på systemresurser. Dessutom gillar jag inte när hela projektet "låter Nexus", så jag kommer nog att fortsätta med Battery + samples. Men det är enkelt att fixa schyssta trumspår mha Nexusen...

Hej!

Jo jag har testat lite gran med battery 2 och de låter faktiskt nice, och nexus älskar jag men på gott och ont, som du sa de låter kanske lite för mycke nexus ibland när man hittar fina ljud ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, många Vsti är bra till Trance och så. Vilket jag finner störande då man stöter på det så ofta. Svårt att hitta en synth som inte låter 80-tal eller Trance tycker jag.

Jo de är lite lurigt det där, synten byggdes ju då när de va "häftigt" att exprimentera med ljud o så, man blir glad när man kan hitta syntar som har ett piano, stråkar riktiga trummor m m

blir för mycke "ljud" ibland...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla bra tips o råd, ja ska kolla lite närmare på era förslag så får vi se om jag lyckas komma fram till ngt som jag blir nöjd av.

Har iaf testat Nexus och Vanguard och Discovery i synthväg och där kommer man långt.

Men de är just trummorna som stoppar upp lite.

Men jag får exprimentera lite...

Tack!

Du behöver inte experimentera om du gör som jag säger.

Sampler (kontakt eller battery) + samplingar (vengeance sound eller vipzone)

Ah får titta in de där med vengeance sound har sett de lite var stans men inte riktigt tittat så noga, och får kolla in vipzone osså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, många Vsti är bra till Trance och så. Vilket jag finner störande då man stöter på det så ofta. Svårt att hitta en synth som inte låter 80-tal eller Trance tycker jag.

Lyssna på dina låtar på din sida. Real nice!

Du har inte lust o skicka nån låt som jag kan exprimentera med o mixa om till nån dance eller club låt???

Link to comment
Dela på andra sajter

Fixa ljudbiblioteken från vengeance-sound.de. Alla andra trance-nissar här kör med dem.

Inte jag! 😉

No shit?

Tro det eller ej, men man kan göra Trance utan utan att trycka in en massa samples och skit som alla andra använder! Överallt så hör man "VENGEANCE" och "VIPZONE"! Är jäkligt trött på det!

Är inte mycket för den kommersiella trancescenen alls!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...