Jump to content
Annons

Gitarr identifiering


GitarrJim

Recommended Posts

Som ni vet är jag på jakt efter en ny gitarr. Var påväg att köpa en Ibanez 350 dx. Visst, fanns ingen i affären, fanns 3 på lagret, tar typ en vecka för den att komma in, nu är dom 3 borta och det tar ca 10 veckor för nästa leverans.

Då hittar jag den här jättefina gitarren, men jag vet inte vilket märke det är på den. Det är i alla fall en les paul, vet inte om det är en Gibson dom satt svajstall på, eller om det är en kopia, vore tacksam för svar 🙂

Bild på gitarren

googla lite och hittade om nå svajstall man kunde sätta på, (stetsbar och bigsby) men dom var rätt dyra och såg ut att inte kunna låsas, får läsa lite mer, och går det köpa typ en ephiphone les paul och sätta ett floyd rose på, eller är det en dålig idé?

Redigerat av GitarrJim
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svårt att se. Märket på huvudet antyder väl att det inte är en Gibson. Jag försökte förstora men kunde inte få tillräckligt bra upplösning.

Vet inte affären om vad det är för modell?

Det går väl att sätta Floyd rose på det mesta, vet inte varför det skulle vara en dålig idé men varför inte titta upp en prisklass istället?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Huvudet och märket ser precis ut som på en Gibson Les paul Custom.

custom-gt.jpg

såg att även Epiphone Custom modellen har samma märke. köp en gitarr du gillar och släng på ett svaj stall om det inte redan sitter ett. vill du ha les paul modellen så testa Hagström´s swede.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar det någon roll? Det är en LP men om det är Gibson eller ej är svårt att se... Tokai har fina LP-replikor, kan inte vara allt för dyrt att slänge på ett svaj på en sådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mattu (oregistrerad)

Det där är en Gibson Les Paul Custom med svaj. Jag har jävligt svårt att se Mick Mars med någon kopia.

Edwards tror jag har någon liknande variant, kolla runt lite på nätet. Ska visst vara bra kvalle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar det någon roll? Det är en LP men om det är Gibson eller ej är svårt att se... Tokai har fina LP-replikor, kan inte vara allt för dyrt att slänge på ett svaj på en sådan.

En Gibson LP med svaj är nån dum hårdrockare som kom på, på 80-tales!

Tokaiarna har blivit dyra.

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte mest om det var någon serietillverkad gitarr av något märke...men tack för alla svar. Å nee, märket gör ingen skilnad igenteligen, en fin Gibson skulle jag aldrig ha råd me. Tänkte köpa någon Epiphone Les Paul till att börja med, sen om jag känner för det kan jag sätta dit ett floyd rose.

Men hur mycket jobb är det att sätta dit ett floyd rose?

Redigerat av GitarrJim
Link to comment
Dela på andra sajter

Mattu (oregistrerad)

På en Les Paul är det en massa fräsjobb att sätta dit ett Floyd. Och ska jag vara ärlig tycker jag dels att det är ett helgerån, dels att det är vettigare att köpa en färdig-Floydad gura från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar det någon roll? Det är en LP men om det är Gibson eller ej är svårt att se... Tokai har fina LP-replikor, kan inte vara allt för dyrt att slänge på ett svaj på en sådan.

En Gibson LP med svaj är nån dum hårdrockare som kom på, på 80-tales!

Tokaiarna har blivit dyra.

Beror väl på vilken modell man köper... de har ju en lägre klass också, i stil med Epiphone i kvalité & pris men faktiskt luite bättre än Epi tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

ESP/LTD har haft ett par Les Paul-aktiga modeller med Floyd-svaj original. (LTD är ESP:s budget-märke, ungefär som Epiphone är för Gibson).

Är du inte väldigt duktig på att jobba med trä så blir det nog hyfsat dyrt att sätt på ett floyd-svaj på någon Les Paul. Nu vet jag inte var du bor, men kolla t ex vad Paul Guy skulle ta för ett sådant jobb: http://www.guyguitars.com/sv/index.html

Vill du ha bra Les Paul-kopior så gör ju Epiphone några gitarrer som är dyrare än standard-serierna, men billigare en Gibson och närmare de senare i kvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

På en Les Paul är det en massa fräsjobb att sätta dit ett Floyd. Och ska jag vara ärlig tycker jag dels att det är ett helgerån, dels att det är vettigare att köpa en färdig-Floydad gura från början.

Håller med!

Och gud förbjude att du monterar på ett Floyd Rose på en äkta LP Gibson!! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

På en Les Paul är det en massa fräsjobb att sätta dit ett Floyd. Och ska jag vara ärlig tycker jag dels att det är ett helgerån, dels att det är vettigare att köpa en färdig-Floydad gura från början.

Håller med!

Och gud förbjude att du monterar på ett Floyd Rose på en äkta LP Gibson!! :rolleyes:

Nej nej, skulle aldrig göra det på en äkta gibson, men en kopia skulle inte vara lika stor fara, har i alla fall bestämt mig för en Hagström Ultralux Swede, kanske råkar peta på nåt floyd liknande stall i frammtiden, tack för alla svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...