Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har haft ögonen pÄ ett Audiophile 2496 en lÀngre tid, men nu tipsade nÄgon mig om ESI Juli@ som bland annat vunnit bÀsta budgetval i Mikrodatorn..

Specifikation pÄ det kortet finns hÀr: http://www.jam.se/julia.htm

Mina frÄga Àr dÄ kort och gott: vilket av dessa tvÄ kort Àr bÀst?

Annons
Postat

ganska lika tror jag, dessutom kan man vÀl tillÀgga EMU0404 kortet i din gallring.....

största skillnaden Àr att mÄnga anvÀnder 2496 och dÀrmed kan du fÄ mer hjÀlp hÀr eller pÄ andra stÀllen, plus att ingÄngerna Àr balanserad eller obalanserad pÄ juli@ kortet, fast det ser lite löst ut med att byter sida...

min personliga Äsikt Àr att jag skulle vÀlja audiophile kortet för 995:- för att

1) har funnits lÀnge

2) mÄnga har anvÀnt det

3) det fungerar bra (drivrutiner)

4) enkelt att fÄ hjÀlp hÀr

• 1 mĂ„nad senare...
Silverstar (oregistrerad)
Postat

Jag hade valt ESI Juli@, för att det Àr sÄ likt mitt ESI Waveterminal 192X. Jag Àr supernöjd med det kortet. Det lÄter mycket bÀttre Àn mitt förra, ett M-audio Delta 44!

Dessutom Àr Daniel Sunnanfjord pÄ Sweden Midi Music, som Àr generalagenter för och marknadsför Juli@, vÀrldens trevligaste supportkille som gÀrna hjÀlper dig OM nÄgot mot förmodan skulle krÄngla!

KÖP Juli@! 🙂

Postat

Jag valde 0404...och det har jag inte Ängrat (cubasis ingÄr, plus lite kul dsp effekter)....

Studio rekomenderar alla 3...gav e-mu 0404 9 poÀng....

esi fick 8...

lÀs studio innan och vÀlj sen sjÀlv...

Postat

Har inte sÄ lÄng erfarenhet av musikskapande, men jag köpte Audiophile 2496 och Àr supernöjd!

Enkelt att installera, allt funkade perfekt frÄn scratch. Dessutom har jag latency pÄ 2 ms, trots att jag inte optimerat xp alls för att fÄ ner latencyn. Jag har inte heller nÄn vÀrstingdator:

Win XP pro

AMD XP2500

512 Mb RAM

Postat

Glömde att ta upp andrahands/begagnatmarknaden...

Finns betydligt fler "beggade" Audiophile-kort som Àr Ànnu billigare "dÀr ute"

Postat

TÀnk pÄ att nÀmnda kort inte har nÄgon mikpreamp. Ska du sjunga in sÄng bör du reka vidare efter annat kort.

Postat (redigerat)

Fast de preamps som finns inbyggda i ljudkort Àr kanske inte sÄ jÀttebra... Det Àr bÀttre att köpa en separat preamp. Annars kan man ju anvÀnda de som finns inbyggda i en mixer...

Finns förresten iallafall inga ljudkort för under 3000:- som har preamp med 48V fantommatning som ju behövs till en bra sÄngmic.

Redigerat av android
Postat
Fast de preamps som finns inbyggda i ljudkort Àr kanske inte sÄ jÀttebra... Det Àr bÀttre att köpa en separat preamp. Annars kan man ju anvÀnda de som finns inbyggda i en mixer...

Finns förresten iallafall inga ljudkort för under 3000:- som har preamp med 48V fantommatning som ju behövs till en bra sÄngmic.

Nackdelen med att köra sĂ„ng via mixer Ă€r att kör man inte bara VST instrument (dvs om man samtidigt kör analoga synthar in i mixerbordet som lirar via MIDI-spĂ„r) dĂ„ fĂ„r man dessa med i sĂ„ngspĂ„ret. SĂ„vida man inte kan routa rundor pĂ„ bordet... men dĂ„ Ă€r det helt andra priser. Och sĂ„vida jag inte missat nĂ„got. đŸ˜±

Postat

Preamps finns pÄ M-Audio Delta 1010LT, och den kostar max 2.395 Kr.

Dock kanske inte vÀrldens bÀsta preamps, kan jag tÀnka mig, har inte testat dem.

Men jag har kortet och anvĂ€nder det flitigt och ofta och kan rekomendera det starkt. đŸ˜±

Postat
Nackdelen med att köra sĂ„ng via mixer Ă€r att kör man inte bara VST instrument (dvs om man samtidigt kör analoga synthar in i mixerbordet som lirar via MIDI-spĂ„r) dĂ„ fĂ„r man dessa med i sĂ„ngspĂ„ret. SĂ„vida man inte kan routa rundor pĂ„ bordet... men dĂ„ Ă€r det helt andra priser. Och sĂ„vida jag inte missat nĂ„got. đŸ˜±

Har inte de flesta mixers Ätminstone en aux-send? Det Àr ju bara det som krÀvs...

Min gamla sunkiga Behringer-mixer har tvÄ auxar sÄ jag kan utan problem spela in sÄng, eller synthar i stereo, medans de andra spelar pÄ vid sidan om...

Postat

Har inte de flesta mixers Ätminstone en aux-send? Det Àr ju bara det som krÀvs...

Min gamla sunkiga Behringer-mixer har tvÄ auxar sÄ jag kan utan problem spela in sÄng, eller synthar i stereo, medans de andra spelar pÄ vid sidan om...

[Jingel-reklam]

Det kan man Àven göra med M-Audio Delta 1010LT. DÀr finns 8 analoga ut-kanaler, sÄ att man utan problem kan spela in precis som om de vore aux.

[/Jingel-reklam]

Fast egentligen tycker jag det Ă€r bökigt. Mycket lĂ€ttare om man har mixerbord. 😄

Postat

AudioTrak Maya 44 Mk II 1295kr pĂ„ www.jam.se 😉

Funkar skitbra för mig

Postat

...har bara 12V fantommatning.

Ska inte rÀcka för en kondensatormikrofon enligt vad jag vet...?

Postat

Funkar bra att driva en hel del mikrofoner med 12V. Det jobbiga Àr vÀl att man bör testa sin mick innan man köper kortet...

Postat

AudioTrak Maya 44 Mk II 1295kr pĂ„ www.jam.se 😏

12V kan driva de flesta kondensatormicar, tror jag. Problemet Àr att mÄnga av dem inte kommer att lÄta sÄ bra som de hade gjort med rÀtt spÀnning (48V)...

Har man bara 12V matning frÄn ljudkortet, sÄ skulle jag vÀlja att sÀtta en preamp före i stÀllet - och pÄ sÄ sÀtt anvÀnda lineingÄngen i stÀllet.

Postat
Preamps finns pÄ M-Audio Delta 1010LT, och den kostar max 2.395 Kr.

Dock kanske inte vÀrldens bÀsta preamps, kan jag tÀnka mig, har inte testat dem.

Men jag har kortet och anvĂ€nder det flitigt och ofta och kan rekomendera det starkt. 😏

En sak jag inte förstÄr med 1010LT Àr att det stÄr i specen att kortet har

8 x 8 analog I/O

2 mic preamps

...men kollar man pÄ den tillhörande bilden fÄr jag det till 6 line-in + 2 micpreamp... mao jag kan inte köra 8 st analoga IN + 2 st mikar. Right?

Postat
Jo, jag skulle tro att de menar att det har 8 ingÄngar varav tvÄ har mikpreamps...

Jo sĂ„ tolkar jag oxĂ„ det. Mao borde produkten heta 88LT istf 1010LT. 😏

Det Ă€r attans illa att det Ă€r sĂ„, jag behöver sjĂ€lv just ett kort med 8 st linein (4 st analoga synthar i stereo) + 1-2 mikpreamp, och jag har nog rekat i ett halvĂ„r utan att hitta rĂ€tt produkt Ă€nnu... 😆

Postat

Finns det inte tillÀggskort att köpa som gör att du fÄr fler ingÄngar? Har för mig att EMU iallafall har det...

Postat

Ett alternativ Àr kanske Echo Layla 3G: http://www.echoaudio.com/Products/PCI/Layla3G/index.php

DĂ€r finns 8 lineingĂ„ngar, alternativt tvĂ„ micpreamps + 6 line - och sĂ„ finns det möjlighet att koppla till valfri extern 8-kanalig A/D-D/A-omvandlare pĂ„ Lightpipe-interfacet, sĂ„ att man kan köra totalt 16 analoga I/O samtidigt. Det borde vĂ€l rĂ€cka...? 😏

Postat
Jo, jag skulle tro att de menar att det har 8 ingÄngar varav tvÄ har mikpreamps...

Jo sĂ„ tolkar jag oxĂ„ det. Mao borde produkten heta 88LT istf 1010LT. 😉

Som jag fattade det som sÄ har den Ätta analoga ingÄngar, varav tvÄ av dem kan man stÀlla in med eller utan preamps (jag har stÀllt in dem pÄ att inte anvÀnda preamps).

Men sÄ finns det tvÄ digitala ingÄngar till.

SÄ 8 analoga in/ut och 2 digitala in/ut, dÀrav 1010LT.

Postat

Jo sĂ„ tolkar jag oxĂ„ det. Mao borde produkten heta 88LT istf 1010LT. 😉

Som jag fattade det som sÄ har den Ätta analoga ingÄngar, varav tvÄ av dem kan man stÀlla in med eller utan preamps (jag har stÀllt in dem pÄ att inte anvÀnda preamps).

Men sÄ finns det tvÄ digitala ingÄngar till.

SÄ 8 analoga in/ut och 2 digitala in/ut, dÀrav 1010LT.

Ahh. Jag missade de digitala rackarna. 🙂

Postat
Ahh. Jag missade de digitala rackarna. 😉

HĂ€nder den bĂ€sta. Jag visste inte om att jag hade dem fören efter jag köpt det. 🙂

Postat
Ett alternativ Àr kanske Echo Layla 3G: http://www.echoaudio.com/Products/PCI/Layla3G/index.php

DĂ€r finns 8 lineingĂ„ngar, alternativt tvĂ„ micpreamps + 6 line - och sĂ„ finns det möjlighet att koppla till valfri extern 8-kanalig A/D-D/A-omvandlare pĂ„ Lightpipe-interfacet, sĂ„ att man kan köra totalt 16 analoga I/O samtidigt. Det borde vĂ€l rĂ€cka...? 😉

Jag hoppas pÄ ett kort dÀr de inbyggda ingÄngarna rÀcker och samtliga gÄr att styra frÄn Cubase SX inbyggda mixer och spara med i Cubase arret... typ Ät M-Audio Firewire 1814 hÄllet, tror jag...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.