Hips Postat 7 september 2004 Postat 7 september 2004 Har haft ögonen pÄ ett Audiophile 2496 en lÀngre tid, men nu tipsade nÄgon mig om ESI Juli@ som bland annat vunnit bÀsta budgetval i Mikrodatorn.. Specifikation pÄ det kortet finns hÀr: http://www.jam.se/julia.htm Mina frÄga Àr dÄ kort och gott: vilket av dessa tvÄ kort Àr bÀst?
alexfree Postat 7 september 2004 Postat 7 september 2004 ganska lika tror jag, dessutom kan man vÀl tillÀgga EMU0404 kortet i din gallring..... största skillnaden Àr att mÄnga anvÀnder 2496 och dÀrmed kan du fÄ mer hjÀlp hÀr eller pÄ andra stÀllen, plus att ingÄngerna Àr balanserad eller obalanserad pÄ juli@ kortet, fast det ser lite löst ut med att byter sida... min personliga Äsikt Àr att jag skulle vÀlja audiophile kortet för 995:- för att 1) har funnits lÀnge 2) mÄnga har anvÀnt det 3) det fungerar bra (drivrutiner) 4) enkelt att fÄ hjÀlp hÀr
Silverstar (oregistrerad) Postat 18 oktober 2004 Postat 18 oktober 2004 Jag hade valt ESI Juli@, för att det Ă€r sĂ„ likt mitt ESI Waveterminal 192X. Jag Ă€r supernöjd med det kortet. Det lĂ„ter mycket bĂ€ttre Ă€n mitt förra, ett M-audio Delta 44! Dessutom Ă€r Daniel Sunnanfjord pĂ„ Sweden Midi Music, som Ă€r generalagenter för och marknadsför Juli@, vĂ€rldens trevligaste supportkille som gĂ€rna hjĂ€lper dig OM nĂ„got mot förmodan skulle krĂ„ngla! KĂP Juli@! đ
tryff Postat 19 oktober 2004 Postat 19 oktober 2004 Jag valde 0404...och det har jag inte Ängrat (cubasis ingÄr, plus lite kul dsp effekter).... Studio rekomenderar alla 3...gav e-mu 0404 9 poÀng.... esi fick 8... lÀs studio innan och vÀlj sen sjÀlv...
k-phonic Postat 27 oktober 2004 Postat 27 oktober 2004 alexfree> vart hittar man Audiophile 2496 för 995:-?
Ken KÀngström Postat 27 oktober 2004 Postat 27 oktober 2004 Blir kvaliten pÄ ljudet bÀttre om man har ett bra ljudkort?
ztevie Postat 27 oktober 2004 Postat 27 oktober 2004 Har inte sÄ lÄng erfarenhet av musikskapande, men jag köpte Audiophile 2496 och Àr supernöjd! Enkelt att installera, allt funkade perfekt frÄn scratch. Dessutom har jag latency pÄ 2 ms, trots att jag inte optimerat xp alls för att fÄ ner latencyn. Jag har inte heller nÄn vÀrstingdator: Win XP pro AMD XP2500 512 Mb RAM
bonzo Postat 27 oktober 2004 Postat 27 oktober 2004 alexfree> vart hittar man Audiophile 2496 för 995:-? Audiophile (och de flesta av M-Audios ljudkort) prissÀnktes för ett tag sedan. Riktpriset Àr numera 1050 kr. Har sett en del affÀrer som tar 995:- Bla http://www.forstarkardoktorn.com/ Finns sÀkert fler.
eckan Postat 27 oktober 2004 Postat 27 oktober 2004 Glömde att ta upp andrahands/begagnatmarknaden... Finns betydligt fler "beggade" Audiophile-kort som Àr Ànnu billigare "dÀr ute"
hackeman Postat 27 oktober 2004 Postat 27 oktober 2004 TÀnk pÄ att nÀmnda kort inte har nÄgon mikpreamp. Ska du sjunga in sÄng bör du reka vidare efter annat kort.
android Postat 27 oktober 2004 Postat 27 oktober 2004 (redigerat) Fast de preamps som finns inbyggda i ljudkort Àr kanske inte sÄ jÀttebra... Det Àr bÀttre att köpa en separat preamp. Annars kan man ju anvÀnda de som finns inbyggda i en mixer... Finns förresten iallafall inga ljudkort för under 3000:- som har preamp med 48V fantommatning som ju behövs till en bra sÄngmic. Redigerat 27 oktober 2004 av android
hackeman Postat 27 oktober 2004 Postat 27 oktober 2004 Fast de preamps som finns inbyggda i ljudkort Ă€r kanske inte sĂ„ jĂ€ttebra... Det Ă€r bĂ€ttre att köpa en separat preamp. Annars kan man ju anvĂ€nda de som finns inbyggda i en mixer... Finns förresten iallafall inga ljudkort för under 3000:- som har preamp med 48V fantommatning som ju behövs till en bra sĂ„ngmic. Nackdelen med att köra sĂ„ng via mixer Ă€r att kör man inte bara VST instrument (dvs om man samtidigt kör analoga synthar in i mixerbordet som lirar via MIDI-spĂ„r) dĂ„ fĂ„r man dessa med i sĂ„ngspĂ„ret. SĂ„vida man inte kan routa rundor pĂ„ bordet... men dĂ„ Ă€r det helt andra priser. Och sĂ„vida jag inte missat nĂ„got. đ±
Tokas Postat 27 oktober 2004 Postat 27 oktober 2004 Preamps finns pĂ„ M-Audio Delta 1010LT, och den kostar max 2.395 Kr. Dock kanske inte vĂ€rldens bĂ€sta preamps, kan jag tĂ€nka mig, har inte testat dem. Men jag har kortet och anvĂ€nder det flitigt och ofta och kan rekomendera det starkt. đ±
android Postat 27 oktober 2004 Postat 27 oktober 2004 Nackdelen med att köra sĂ„ng via mixer Ă€r att kör man inte bara VST instrument (dvs om man samtidigt kör analoga synthar in i mixerbordet som lirar via MIDI-spĂ„r) dĂ„ fĂ„r man dessa med i sĂ„ngspĂ„ret. SĂ„vida man inte kan routa rundor pĂ„ bordet... men dĂ„ Ă€r det helt andra priser. Och sĂ„vida jag inte missat nĂ„got. đ± Har inte de flesta mixers Ă„tminstone en aux-send? Det Ă€r ju bara det som krĂ€vs... Min gamla sunkiga Behringer-mixer har tvĂ„ auxar sĂ„ jag kan utan problem spela in sĂ„ng, eller synthar i stereo, medans de andra spelar pĂ„ vid sidan om...
Tokas Postat 27 oktober 2004 Postat 27 oktober 2004 Nackdelen med att köra sĂ„ng via mixer Ă€r att kör man inte bara VST instrument (dvs om man samtidigt kör analoga synthar in i mixerbordet som lirar via MIDI-spĂ„r) dĂ„ fĂ„r man dessa med i sĂ„ngspĂ„ret. SĂ„vida man inte kan routa rundor pĂ„ bordet... men dĂ„ Ă€r det helt andra priser. Och sĂ„vida jag inte missat nĂ„got. đ± Har inte de flesta mixers Ă„tminstone en aux-send? Det Ă€r ju bara det som krĂ€vs... Min gamla sunkiga Behringer-mixer har tvĂ„ auxar sĂ„ jag kan utan problem spela in sĂ„ng, eller synthar i stereo, medans de andra spelar pĂ„ vid sidan om... [Jingel-reklam] Det kan man Ă€ven göra med M-Audio Delta 1010LT. DĂ€r finns 8 analoga ut-kanaler, sĂ„ att man utan problem kan spela in precis som om de vore aux. [/Jingel-reklam] Fast egentligen tycker jag det Ă€r bökigt. Mycket lĂ€ttare om man har mixerbord. đ
Nanne Postat 27 oktober 2004 Postat 27 oktober 2004 Finns förresten iallafall inga ljudkort för under 3000:- som har preamp med 48V fantommatning som ju behövs till en bra sĂ„ngmic. AudioTrak Maya 44 Mk II 1295kr pĂ„ www.jam.se đ Funkar skitbra för mig
android Postat 27 oktober 2004 Postat 27 oktober 2004 Finns förresten iallafall inga ljudkort för under 3000:- som har preamp med 48V fantommatning som ju behövs till en bra sĂ„ngmic. AudioTrak Maya 44 Mk II 1295kr pĂ„ www.jam.se đ ...har bara 12V fantommatning. Ska inte rĂ€cka för en kondensatormikrofon enligt vad jag vet...?
VacUm Postat 27 oktober 2004 Postat 27 oktober 2004 Finns förresten iallafall inga ljudkort för under 3000:- som har preamp med 48V fantommatning som ju behövs till en bra sĂ„ngmic. AudioTrak Maya 44 Mk II 1295kr pĂ„ www.jam.se đ ...har bara 12V fantommatning. Ska inte rĂ€cka för en kondensatormikrofon enligt vad jag vet...? Funkar bra att driva en hel del mikrofoner med 12V. Det jobbiga Ă€r vĂ€l att man bör testa sin mick innan man köper kortet...
android Postat 28 oktober 2004 Postat 28 oktober 2004 Ok, schyrre!! đ NĂ„n som vet om det funkar pĂ„ en TSM MT87S?
Claes Holmerup Postat 28 oktober 2004 Postat 28 oktober 2004 Finns förresten iallafall inga ljudkort för under 3000:- som har preamp med 48V fantommatning som ju behövs till en bra sĂ„ngmic. AudioTrak Maya 44 Mk II 1295kr pĂ„ www.jam.se đ ...har bara 12V fantommatning. Ska inte rĂ€cka för en kondensatormikrofon enligt vad jag vet...? 12V kan driva de flesta kondensatormicar, tror jag. Problemet Ă€r att mĂ„nga av dem inte kommer att lĂ„ta sĂ„ bra som de hade gjort med rĂ€tt spĂ€nning (48V)... Har man bara 12V matning frĂ„n ljudkortet, sĂ„ skulle jag vĂ€lja att sĂ€tta en preamp före i stĂ€llet - och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt anvĂ€nda lineingĂ„ngen i stĂ€llet.
hackeman Postat 28 oktober 2004 Postat 28 oktober 2004 Preamps finns pĂ„ M-Audio Delta 1010LT, och den kostar max 2.395 Kr.Dock kanske inte vĂ€rldens bĂ€sta preamps, kan jag tĂ€nka mig, har inte testat dem. Men jag har kortet och anvĂ€nder det flitigt och ofta och kan rekomendera det starkt. đ En sak jag inte förstĂ„r med 1010LT Ă€r att det stĂ„r i specen att kortet har 8 x 8 analog I/O 2 mic preamps ...men kollar man pĂ„ den tillhörande bilden fĂ„r jag det till 6 line-in + 2 micpreamp... mao jag kan inte köra 8 st analoga IN + 2 st mikar. Right?
android Postat 28 oktober 2004 Postat 28 oktober 2004 Jo, jag skulle tro att de menar att det har 8 ingÄngar varav tvÄ har mikpreamps...
hackeman Postat 28 oktober 2004 Postat 28 oktober 2004 Jo, jag skulle tro att de menar att det har 8 ingĂ„ngar varav tvĂ„ har mikpreamps... Jo sĂ„ tolkar jag oxĂ„ det. Mao borde produkten heta 88LT istf 1010LT. đ Det Ă€r attans illa att det Ă€r sĂ„, jag behöver sjĂ€lv just ett kort med 8 st linein (4 st analoga synthar i stereo) + 1-2 mikpreamp, och jag har nog rekat i ett halvĂ„r utan att hitta rĂ€tt produkt Ă€nnu... đ
android Postat 28 oktober 2004 Postat 28 oktober 2004 Finns det inte tillÀggskort att köpa som gör att du fÄr fler ingÄngar? Har för mig att EMU iallafall har det...
Claes Holmerup Postat 28 oktober 2004 Postat 28 oktober 2004 Ett alternativ Ă€r kanske Echo Layla 3G: http://www.echoaudio.com/Products/PCI/Layla3G/index.php DĂ€r finns 8 lineingĂ„ngar, alternativt tvĂ„ micpreamps + 6 line - och sĂ„ finns det möjlighet att koppla till valfri extern 8-kanalig A/D-D/A-omvandlare pĂ„ Lightpipe-interfacet, sĂ„ att man kan köra totalt 16 analoga I/O samtidigt. Det borde vĂ€l rĂ€cka...? đ
Tokas Postat 28 oktober 2004 Postat 28 oktober 2004 Jo, jag skulle tro att de menar att det har 8 ingĂ„ngar varav tvĂ„ har mikpreamps... Jo sĂ„ tolkar jag oxĂ„ det. Mao borde produkten heta 88LT istf 1010LT. đ Som jag fattade det som sĂ„ har den Ă„tta analoga ingĂ„ngar, varav tvĂ„ av dem kan man stĂ€lla in med eller utan preamps (jag har stĂ€llt in dem pĂ„ att inte anvĂ€nda preamps). Men sĂ„ finns det tvĂ„ digitala ingĂ„ngar till. SĂ„ 8 analoga in/ut och 2 digitala in/ut, dĂ€rav 1010LT.
hackeman Postat 28 oktober 2004 Postat 28 oktober 2004 Jo, jag skulle tro att de menar att det har 8 ingĂ„ngar varav tvĂ„ har mikpreamps... Jo sĂ„ tolkar jag oxĂ„ det. Mao borde produkten heta 88LT istf 1010LT. đ Som jag fattade det som sĂ„ har den Ă„tta analoga ingĂ„ngar, varav tvĂ„ av dem kan man stĂ€lla in med eller utan preamps (jag har stĂ€llt in dem pĂ„ att inte anvĂ€nda preamps). Men sĂ„ finns det tvĂ„ digitala ingĂ„ngar till. SĂ„ 8 analoga in/ut och 2 digitala in/ut, dĂ€rav 1010LT. Ahh. Jag missade de digitala rackarna. đ
Tokas Postat 28 oktober 2004 Postat 28 oktober 2004 Ahh. Jag missade de digitala rackarna. đ HĂ€nder den bĂ€sta. Jag visste inte om att jag hade dem fören efter jag köpt det. đ
hackeman Postat 28 oktober 2004 Postat 28 oktober 2004 Ett alternativ Ă€r kanske Echo Layla 3G: http://www.echoaudio.com/Products/PCI/Layla3G/index.phpDĂ€r finns 8 lineingĂ„ngar, alternativt tvĂ„ micpreamps + 6 line - och sĂ„ finns det möjlighet att koppla till valfri extern 8-kanalig A/D-D/A-omvandlare pĂ„ Lightpipe-interfacet, sĂ„ att man kan köra totalt 16 analoga I/O samtidigt. Det borde vĂ€l rĂ€cka...? đ Jag hoppas pĂ„ ett kort dĂ€r de inbyggda ingĂ„ngarna rĂ€cker och samtliga gĂ„r att styra frĂ„n Cubase SX inbyggda mixer och spara med i Cubase arret... typ Ă„t M-Audio Firewire 1814 hĂ„llet, tror jag...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.