Jump to content
Annons

Tips på bärbar musikdator


Joel B

Recommended Posts

Hej!

Nu när jag flyttar hemifrån skulle jag behöva en schysst bärbar att göra min musik på. Hörde att det var priskrig på denna front.

Jag är beredd att lägga upp till 15000 kr. Datorn skall endast användas till musikproduktion, och möjligen lite slösurfande.

Jag planerar att köpa till en mBox Mini, och jag skall främst spela in sång.

Skulle vara tacksam för förslag. Lägger inga värderingar i Mac eller PC, vill bara ha det bästa alternativet för pengarna.

Joel Berghult

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har lite tidspress, vore trevligt med lite mer svar. Har läst de övriga trådarna om bärbara musikdatorer, men behöver lite mer specifik hjälp.

Vill gärna kunna köra Kontakt 2 med ett par instrument samtidigt utan att det skiter sig. På min nuvarande stationära dator börjar det bli knasteri ljudet om jag enbart kör en instans av steinway-flygeln med det bästa convulsion-reverbet på. Dock ger det ingea större utslag i varken disk eller cpu. Är det RAM-minnet då, eller kan det bero på något annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lite tidspress, vore trevligt med lite mer svar. Har läst de övriga trådarna om bärbara musikdatorer, men behöver lite mer specifik hjälp.

Vill gärna kunna köra Kontakt 2 med ett par instrument samtidigt utan att det skiter sig. På min nuvarande stationära dator börjar det bli knasteri ljudet om jag enbart kör en instans av steinway-flygeln med det bästa convulsion-reverbet på. Dock ger det ingea större utslag i varken disk eller cpu. Är det RAM-minnet då, eller kan det bero på något annat?

11.995 kr = Macbook 2.16Ghz, 1 GB Ram, 120GB

2995kr = Logic Express

=

15.000kr

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att du hade lästa om bärbara musikdatorer, men jag lägger ändå in de här två som tips. Forss Technology's F-Station Audio Mobile 550 kostar 14 995:-. Den fick rätt bra recensioner i Studio. Sen finns ju Frost's Rascal-M 15 495:- men jag tycker det verkar som att Forss datorn är mer prisvärd.

Det billigaste blir säkert att bygga en egen eller köpa en Dell eller något liknande. Men jag känner själv att det kanske kan vara värt att betala 1-2000 extra för att de ska sätta ihop den och att man ska få support. Har själv just beställt den stationära F-Station Audio Deluxe från Forss för jag är så less på att ha en delad musik/surf/spel/skol-dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

F-station-datorn verkar fin... Jag är så dålig på termerna, men det följer alltså inte med något speciellt ljudkort till den? Vad innebär hårddiskuppgraderingen de erbjuder för 1500 kr, och är den något man borde överväga?

Och varför i guds namn är deras hemsida så oproffsig och ful?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig jobbat i logic, skulle vara glad i att få pro tools LE i stället, och därmed en mBox mini, var tanken. Hur är ljudkorten som följer med MacBookarna? Latency, brus osv? Och logic är bra antar jag?

1. Finns ingen latency på Mac (eller den är minimalt märkbar).

2. Logic är typ det bästa programmet (express är en något bantad/förenklad version av logic pro)

3. Det borde inte vara några som helst problem att ställa om till digidesigns drivrutiner i logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Såg att du hade lästa om bärbara musikdatorer, men jag lägger ändå in de här två som tips. Forss Technology's F-Station Audio Mobile 550 kostar 14 995:-. Den fick rätt bra recensioner i Studio.

Den uppgivna upplösningen på skärmen måste väl vara ett feltryck?

1024x768 är inget vidare idag...

Macbook Pro är ett mycket bättre köp för ungefär samma pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var Macbook pro med i studios test och hur gick det i så fall för den?

Ang logic så har jag erfarenhet av både Cubase och Pro Tools, känns onödigt att lära sig logic också.

När jag köper en Mbox får jag ju med Pro Tools LE, varför skulle jag då köpa Logic?

Vill inte låta kritisk på något sätt, vill bara veta så mkt som möjligt =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nu när jag flyttar hemifrån skulle jag behöva en schysst bärbar att göra min musik på. Hörde att det var priskrig på denna front.

Jag är beredd att lägga upp till 15000 kr. Datorn skall endast användas till musikproduktion, och möjligen lite slösurfande.

Jag planerar att köpa till en mBox Mini, och jag skall främst spela in sång.

Skulle vara tacksam för förslag. Lägger inga värderingar i Mac eller PC, vill bara ha det bästa alternativet för pengarna.

Joel Berghult

Dessa 2 tycker jag ser trevliga ut.

https://www.datorbutiken.com/home/Navigatio...duct=AC9815WKMI 20" skärm på en laptop 🙂

eller denna med 4gb ram http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336999

/Biran

Link to comment
Dela på andra sajter

Var Macbook pro med i studios test och hur gick det i så fall för den?

Jag testade Macbook Pro och jag gav den mycket fint omdöme. Några punkter ur minnet: Den har mycket gediget chassi och tål att flyttas runt (bra om du giggar), man har valmöjlighet att köra både OS X och Windows, den har bra komponenter och man kan utan knussel driva ett externt firewire-kort med 6-pinnars firewire som sitter med som standard (gäller även vanliga Macbook).

Den testades i Studio 1-07 och tidningen finns att köpa som pdf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang Forss-datorn: Är det verkligen 1024*768? Behöver jag högre upplösning? Jag antar att det blir ganska liten skärm på den bärbara. Hur stor upplösning kan man ha på en säg 15-tums skärm innan det blir omöjligt att urskilja detaljer?

Olsberg, jag tog en titt på numret men det var ju bara macbooken som var testad. Ni har alltså inte gjort något större test på bärbara musikdatorer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang Forss-datorn: Är det verkligen 1024*768? Behöver jag högre upplösning? Jag antar att det blir ganska liten skärm på den bärbara. Hur stor upplösning kan man ha på en säg 15-tums skärm innan det blir omöjligt att urskilja detaljer?

Jag kör 1680 x 1050 på min bärbara hp 15". Fungerar bra. Tycker inte det blir för litet.

Olsberg, jag tog en titt på numret men det var ju bara macbooken som var testad. Ni har alltså inte gjort något större test på bärbara musikdatorer?

För tydlighetens skull: Burken vi testade var en Macbook Pro (inte en Macbook).

Vi har inte gjort något jämförande test mellan bärbara musikdatorer, däremot flera enskilda tester. En av dem är F-Station Audio FAM550, testad i Studio 2-07 ( + pdf-länk).

Eventuella inlägg om val mellan Macbook och Macbook Pro görs i egen tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var Macbook pro med i studios test och hur gick det i så fall för den?

Ang logic så har jag erfarenhet av både Cubase och Pro Tools, känns onödigt att lära sig logic också.

När jag köper en Mbox får jag ju med Pro Tools LE, varför skulle jag då köpa Logic?

Vill inte låta kritisk på något sätt, vill bara veta så mkt som möjligt =)

Ok spara 3 lök och köp inte logic då. Lägg pengarna på datorn. Macbook Pro börjar runt 17 tusen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag verkar ha hamnat på 2 alternativ då...

F-Station Audio Mobile 550

Macbook Pro

Frost-datorn har jag rationaliserat bort då jag vill ha en mBox, och då känns det onödigt att betala för ett medföljande annat ljudkort.

Glaskatten, kan du motivera varför MacBook Pro skulle vara ett bättre köp för samma pengar?

Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag verkar ha hamnat på 2 alternativ då...

F-Station Audio Mobile 550

Macbook Pro

Frost-datorn har jag rationaliserat bort då jag vill ha en mBox, och då känns det onödigt att betala för ett medföljande annat ljudkort.

Glaskatten, kan du motivera varför MacBook Pro skulle vara ett bättre köp för samma pengar?

Joel

Om det stämmer att F-station bara har 1024x768 i upplösning så är ju bara det skäl att undvika den. MacBook pro har 1440x900 vilket många tycker är optimalt. Sen har ju Macbook Pro fördelar som Firewire 800 som standard,bättre grafikkort,snabbare processor,inbyggd webkamera mer medföljande program, bättre operativsystem med möjlighet att köra både Mac OS X och Windows (kräver windows )

MacBook Pro har dessutom ett hölje av aluminium och är väldigt välbyggd, F-station ser väldigt plastig ut. F-station verkar inte heller ha digital bildskärmsutgång vilket givetvis MBP har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det är alltså MacBook Pro jag ska köpa? Finns det någon som har en alternativ vinkling på det hela?

Jag tror att jag vill ha en 7200 rpm hårddisk, vilket lägger på priset på macbook pro ytterligare.

Macbook pro är ju från minst 18000... Det börjar bli mycket pengar.

Hur viktig är hårddisken? Hur långt klarar jag mig på en macbook pro 2.2 ghz med den medföljande hårddisken? Hur långt klarar jag mig på dess 2 GB minne?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Du kan köpa en ny 2,16GHz Macbook pro för runt 16.000 inkl moms till den kan du köpa en extern 7.200 rpm Firewire hårddisk för sisådär en tusing.

Annars så kan du ju köpa den billigare MacBook för 9.900 sätta in en 7200 varvs HD och 2GB minne totalpris runt 12.000

Link to comment
Dela på andra sajter

Men på apples stor så går ju priset på 2.2 Ghz-arna från 17.995? Om man sedan vill öka till 4 Gig minne kostar det 6300 kronor extra! Det är ju helt sjukt. Kostar alla tillbehör till Mac så mycket? Jag antar att jag kan få typ 5% studentrabatt på datorn, och köpa genom företaget och dra momsen...

I sammanhanget, vilken skillnad skulle en MacBook göra för mig jämfört med en MacBook Pro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
I sammanhanget, vilken skillnad skulle en MacBook göra för mig jämfört med en MacBook Pro?

En MacBook pro är prestandamässigt och skärmupplösningsmässigt något bättre än Macbook plus att den är i aluminium för de flesta så räcker MacBook bra.

Angående pris på Macbook så kan du får 10% studentrabatt. De flesta tillbehör till mac är nte dyrare än till PC oftast fungerar PC tillbehör rakt av. Minne är billigare att köpa från t.e.x. Macoteket.se eller komplett.se kostar som till PC(samma kretsar). Att Apple tar så mycket för minne beror på att de köper minne av hög utprovad kvalite plus att de inte är så snabba på att justera minnespriserna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är egentligen skillnaden mellan en macbook pro och en macbook med extra ram-minne i musikproduktions-sammanhang?

Större skärm. Såklart.

En aning snabbare processor.

Aluminiumchassi?

Bättre grafikkort. (Behövs det?)

Jag har beställt en MBox 2 Pro. Firewire-anslutning alltså. Hur många firewire-ingångar har en macbook resp macbook pro? Kan jag ha både mboxen och en firewire extern hårddisk med en macbook/macbook pro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade nu, vanlig macbook har bara en firewire 400-ingång.

Kan man dela denna mellan ljudkortet och hårddisken?

Får man plats med en extra hårddisk inuti en macbook?

Behöver MBox2 Pro Firewire 400- eller 800?

Kan någon säga mig vad skillnaderna mellan en macbook och en macbook pro är mer specifikt, och i praktisk musikanvändning? Jag blir yr av apples "tech specs".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...