Jump to content
Annons

nybörjare - hjälp!


johaan

Recommended Posts

Tjena, sitter på en m-box2 och kör PT Le då.. har ett problem när det gäller quantisering.

Jag skapar tex en inst-track spelar in lite på min synt.. allt är frid och fröjd tills jag ska quantisera då alla toner blir till

staccato, alltså väldigt korta dvs all sustain försvinner. Det ända som fungerar är om jag ska spela in trummor eller

liknande då längden på tonen inte är lika viktigt..

Någon som har stött på problemet? eller vet vad som är snett?

Tacksam för svar. /johan

edit: använder xpand för det mesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena, sitter på en m-box2 och kör PT Le då.. har ett problem när det gäller quantisering.

Jag skapar tex en inst-track spelar in lite på min synt.. allt är frid och fröjd tills jag ska quantisera då alla toner blir till

staccato, alltså väldigt korta dvs all sustain försvinner. Det ända som fungerar är om jag ska spela in trummor eller

liknande då längden på tonen inte är lika viktigt..

Någon som har stött på problemet? eller vet vad som är snett?

Tacksam för svar. /johan

edit: använder xpand för det mesta

Du kan ställa in både hur du ska kvantisera start och stopp på tonerna. Titta på "attack" och "release" i kvantiseringsfönstret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena, sitter på en m-box2 och kör PT Le då.. har ett problem när det gäller quantisering.

Jag skapar tex en inst-track spelar in lite på min synt.. allt är frid och fröjd tills jag ska quantisera då alla toner blir till

staccato, alltså väldigt korta dvs all sustain försvinner. Det ända som fungerar är om jag ska spela in trummor eller

liknande då längden på tonen inte är lika viktigt..

Någon som har stött på problemet? eller vet vad som är snett?

Tacksam för svar. /johan

edit: använder xpand för det mesta

Klicka i "preserve note duration" om du vill behalla not langderna.

Det hittar du i grid/groove fonstret under installningarna "what to quantize"

Tryck alt+3 (numeriska) for att fa upp quantize fonstret...

Men som sagt real time properties ar smidigare.

Kan man ocksa gora samtidigt som inspelning och efter.

Man kan ocksa valja om hela sparet ska kvantiseras eller bara en region har och dar...

Alt+4 for att fa upp fonstret. Under "apply to" valj vilket spar eller region som ska kvantisers. Sen valj vilka installningar du vill ha, sen tryck "write to track" eller "write to region" beroende pa vad du valt

Kan va bra att visa regions istallet for notes sa du kan se namnet pa regionerna.

Vaxla till region view genom att halla ner start+ctrl sen vanster pil... eller fran "track view" dropmenyn

under spar namnet!!

Pa regionerna sen kommer ett "R" eller "T" visas uppe i hogra hornet beroende pa om det ar track eller region kvantiserat.

Tjo

Redigerat av Bobogura
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...