Jump to content
Annons

Mp3 i Ubuntu Studio?


fresh2death

Recommended Posts

Jag ska installera en linux version på en gammal dator och ha som "surf dator". Och kanske få ner någon idée snabbt i något program. Så då kanske Ubuntu studio är bra.

Men en enkel liten fråga. Som sagt jag har kört andra linux versioner och i alla har man behövt krångla för att få igång mp3 funktion osv blablabla...

Men nu när det finns speciella för just musik produktion så kanske ett sånt standard format som mp3 kan funka från början?

Eller är det enkelt att få igång (bara att jag inte fattat) mp3 funktionen i en vanlig distrubution? I så fall kan någon förklara det för mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Oftast är det så att du precis som i Windows måste installera någon implementation av mp3 (vanligtvis Lame) för att den ska finnas i Linux-datorn.

I Gentoo, som jag är mest familjär med, hanterar man stöd för tekniker på två olika sätt (generellt):

1. Genom separat installation som ovan, görs med kommandot emerge.

2. Genom att ange nykelord (keywords) som ser till att alla program med stöd för tekniken också får den inbyggd vid kompileringen. På samma sätt kan man ibland tvinga bort stöd för olika tekniker i program. Motsvarande tänk i Windows skulle kunna ha varit "Varför ha Explorer installerat när jag har Firefox?".

Hur det ligger till i Ubuntu Studio vågar jag däremot inte svara på. Problemet är att det inte är helt utrett huruvida man egentligen får distribuera kompilerade versioner av Lame mp3, eller endast källkoden. Därför har många valt att endast distribuera källkoden (för att vara på säkra sidan) och överlåta kompileringen till användaren (se punkt 1).

Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast är det så att du precis som i Windows måste installera någon implementation av mp3 (vanligtvis Lame) för att den ska finnas i Linux-datorn.

I Gentoo, som jag är mest familjär med, hanterar man stöd för tekniker på två olika sätt (generellt):

1. Genom separat installation som ovan, görs med kommandot emerge.

2. Genom att ange nykelord (keywords) som ser till att alla program med stöd för tekniken också får den inbyggd vid kompileringen. På samma sätt kan man ibland tvinga bort stöd för olika tekniker i program. Motsvarande tänk i Windows skulle kunna ha varit "Varför ha Explorer installerat när jag har Firefox?".

Hur det ligger till i Ubuntu Studio vågar jag däremot inte svara på. Problemet är att det inte är helt utrett huruvida man egentligen får distribuera kompilerade versioner av Lame mp3, eller endast källkoden. Därför har många valt att endast distribuera källkoden (för att vara på säkra sidan) och överlåta kompileringen till användaren (se punkt 1).

Okey det är alltså allt man behöver göra? skriva in kommandot emerge? Jag satt i flera timmar och letade på internet hur man fick igång mp3. shit! så egentligne är det kanske lättast att ta en vanlig version och använda kommandot. 😉

Ahh iaf tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på vilken distribution du använder. Som sagt, i Gentoo använder man kommandot emerge, Ubuntu Studio har jag inte använt och kan inte uttala mig om specifikt.

Om det var Gentoo du syftade på, läs igenom handboken noggrannt, har du installerat operativsystemet med hjälp av den så har du bra koll på hur saker fungerar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...