Jump to content
Annons

Ram minne, CPU och disc cashe


busse

Recommended Posts

Sitter och test kör Cubase SX 3 på en dator med 1.6Ghz processor och 256M i ram och undrar nu om man skulle kunna räkna ut på nåt vis mellan tummen och pekfingret vad den kan "klara av" om man skulle smälla in 1G i ram istället och köpa en extern USB eller firewire hårdisk. Har laddat in audiofilerna som är inspelade i min Fostex porta och försöker mixa dom. I dags läget klarar Cubase av runt 25 spår, två multiband kompressorer, ett room woorks reverb och några eq men sen börjar det hacka ganska fort. Hur mycket skulle en utbyggnad av ramminnet till 1G och en extra hårddisk göra på ett ungefär?

Redigerat av busse
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Sitter och test kör Cubase SX 3 på en dator med 1.6Ghz processor och 256M i ram och undrar nu om man skulle kunna räkna ut på nåt vis mellan tummen och pekfingret vad den kan "klara av" om man skulle smälla in 1G i ram istället och köpa en extern USB eller firewire hårdisk. Har laddat in audiofilerna som är inspelade i min Fostex porta och försöker mixa dom. I dags läget klarar Cubase av runt 25 spår, två multiband kompressorer, ett room woorks reverb och några eq men sen börjar det hacka ganska fort. Hur mycket skulle en utbyggnad av ramminnet till 1G och en extra hårddisk göra på ett ungefär?

256mb RAM? Shit, hur klarar du dig? 😉

Ser ut som du behöver uppgradera din processor också. Finns billiga uppgraderingskit på komplett.se. Tycker det skulle vara dumt att uppgradera din dator med mer RAM och HD när din processor är så gammal. Kan bara tänka mig vad du har för moderkort 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
256mb RAM? Shit, hur klarar du dig?

Ser ut som du behöver uppgradera din processor också. Finns billiga uppgraderingskit på komplett.se. Tycker det skulle vara dumt att uppgradera din dator med mer RAM och HD när din processor är så gammal. Kan bara tänka mig vad du har för moderkort

Det är så här att jag tänkte försöka klara mig med denna dator en bärbar Compaq EVO610c i hopp att få nåt som är bättre an min Fostex VF16 hårdiskporta, ett system som klara av 25-30 kanaler och lite effekter. Jag har testat att importera ljudfiler från min Fostex och jag lyckas i alla fall spela upp 24 kanaler med två kompressorer och ett reverb och några eq innan det hela ger upp. Som sagt inga värsting grejer är jag ute efter utan att få nåt som funkar hyfsat hemma.

Redigerat av busse
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en känsla av att det skulle kosta mer än det smakar att uppgadera. Mer minne skadar definitivt inte iofs om du hittar något billigt. En extern HD kan ju vara bra ur lagringssynpunkt, men prestandan förbättras inte nämnvärt. Det verkar vara processorn som sätter dina gränser. Jag skulle nog nöja mig med det jag har och istället jobba med tex frysning av spår för att spara CPU, och slå ihop så många spår som möjligt. Det behöver inte alltid vara fel att tvingas till begränsningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är RAM-minnet som är flaskhalsen i ditt system. Cubase SX3 har 512 mb som minimum rekommenderat. Antar att du kör Windows XP också, det suger också minne. Sätter du in 1024 är jag övertygad om att allt kommer flyta på mycket bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en känsla av att det skulle kosta mer än det smakar att uppgadera. Mer minne skadar definitivt inte iofs om du hittar något billigt. En extern HD kan ju vara bra ur lagringssynpunkt, men prestandan förbättras inte nämnvärt. Det verkar vara processorn som sätter dina gränser. Jag skulle nog nöja mig med det jag har och istället jobba med tex frysning av spår för att spara CPU, och slå ihop så många spår som möjligt. Det behöver inte alltid vara fel att tvingas till begränsningar.

Det blir ju säkert billigare att köpa en ny dator om man skall ha mer perstanda, en hårdisk kan ju andvändas till annat än musik så den är ju bra att ha i vilket fall som helst.

Det är RAM-minnet som är flaskhalsen i ditt system. Cubase SX3 har 512 mb som minimum rekommenderat. Antar att du kör Windows XP också, det suger också minne. Sätter du in 1024 är jag övertygad om att allt kommer flyta på mycket bättre.

Vilka är systemkraven för Cubase SX3 har försökt att hitta det i "help avnittet" men har inte funnit nåt eller så har jag missat det.

Link to comment
Dela på andra sajter

* Windows XP Home or XP Professional

* Intel / AMD Prozessor 1.4 GHz minimum

* 512 MB RAM

* DVD drive required for installation

* Windows MME compatible audio hardware (ASIO compatible audio hardware required for low latency operation).

* USB port required for Steinberg Key (copy protection device)*

* Internet connection required for license activation

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

1. Du har för lite minne.

2. Du använder 2 multibandskompressorer som suger CPU kraft istället för att använda bredbands kompressorer.

3. Vilka EQ´s använder du? Använd inte pluggar utan kör Cubase egna om du vill spara processorkraft.

4. Din interna disk är troligen för slö, använd extern FW disk.

5. Roomworks drar mer kraft än Reverb A eller B eller vad dem nu heter...

Och frågan är egentligen svår att svara på hur mycket mer du får.

Med CTRL, ALT, DELETE kan du se hur mycket datorn använder av primärminnet.

Troligen så är det minnet som inte räcker till och därför swappar din dator och du får hack.

En sak är säker att jag får ut mer av effekter än 2 multibandskompressorer och ett reverb ur min 1.8Ghz maskin. Jag kan köra Reason paralellt och ha gott och väl över 20 kanaler och en flock delayer och kompressorer samt EQ.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

sälj din dator för en tusenlapp eller två och köp ny för 4000-5000 så klarar du dig, behåll skärm osv...

Jo det kan ju vara ett alternativ fast i dagsläget känns det ut som att jag skulle vilja prova med grejerna jag har för att se om detta är nåt för mig. Som jag sagt tidigare är det nåt som är bättre än min hårdiskporta som jag är ute efter, därför känns det som att om man klarar sig med att bygga ut ramminnet för att få lite mer sprut i datorn skulle det vara bra. Ljudkort och en extern firewirehårdisk kan ju andvändas i framtiden till andra datorer om jag ser att detta är nåt för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe... Man måste ju fortfarande kolla VAD du vill göra med din dator i musikväg?

Har du tänkt att göra hela projekt skulle jag rekomendera att uppgradera rätt mkt på burken.. och i ditt fall ser det ut som man bör köpa moderkort, cpu, ramminne för att få det stampa OK!

Men köper du mer minne till den NU .. så får du ju en ny burk, men du är ändå begränsad till att använda väldigt lågt krävande synthar.. däremot om du kör mkt audiospår och inte så mkt effekter tror jag den skulle kunna funka OK med 1gb ram . men glöm krävande synthar i den burken tyvärr :rolleyes:

tror mitt Cubase använder 200mb i ram för att bara ligga i standby.. hehe

och då är ditt minne typ fullt redan

/Perrra

Redigerat av trancer
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...