Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej alla.

Var inne i studio för ett par mĂ„nader sedan och spelade in ett gĂ€ng flygelspĂ„r. En av lĂ„tarna Ă€r en ballad som jag egentligen bara vill ha flygel och sĂ„ng pĂ„ - och naturligtvis har sladdhelvetet frĂ„n vĂ€nstermicken (flygeln var stereomickad) valt just det tillfĂ€llet att strula. Ett dussin gĂ„nger ungefĂ€r blir det elaka skrapanden/klickanden (syns inte i vĂ„gformsediteringen och kan alltsĂ„ inte "ritas bort"). Högerkanalen Ă€r helt ok, men det kĂ€nns lite "tunt" nĂ€r jag egentligen vill ha det lite fetare stereoljudet att "vila" rösten i 😉

Först försökte jag klippa bort de sargade bitarna och sedan göra en liten fuskkopia av högerspĂ„ret att ympa in just dĂ€r och dĂ„, men helvete vad illa det lĂ€t 😏 NĂ€sta tanke var att bara duplicera högerspĂ„ret, panna ut till vĂ€nster och köra nĂ„gon millisekunds fördröjning + eventuellt lite annorlunda eq pĂ„ det ena; men det lĂ„ter inget vidare. Finns det nĂ„got vĂ€l beprövat sĂ€tt att fuska till sĂ„nt hĂ€r, eller ska jag svĂ€lja förtreten och bara köra mono? Kanske panna monospĂ„ret lite Ă„t ena hĂ„llet och lĂ€gga ett svagt stereoreverb?

Alla tankar Àr vÀlkomna. :-)

/J

Redigerat av Filmtoken
Annons
Postat

hm...knivig sits du hamnat i. Försök hitta ett pianoljud som lÄter sÄ likt som möjligt. Detta spelar du och spelar precis lika dant som du har gjort. Detta nya pianoljud lÀgger du bakom monokanalen. Den riktiga flygel kan du ju dÄ panorera ut lite, men inte sÄ mycket dÄ du vill ha kvar kÀnslan av en riktig flygel/piano. SÄ det nya pianot Àr inspelat i stereo och ligger bakom orginalet i ljudbilden. Om du har riktigt med tur och hittar ett sÄnt sjuk likt pianoljud sÄ kan du anvÀnda den trasiga kanalen och göra crossgrade. Men en Àkta stereoinsplelning blir det inte men du kan fÄ lite mer fyllnad och rÀdda det du har. SÄ skulle nog jag lösa det vad jag kommer pÄ nu sÄhÀr sent.

Postat

Prova att spela upp monoflygeln i högtalarna och X/Y-micka upp dem en typ 3-4 meter ifrÄn. Eller ja, X/Y-micka upp rummet ska jag vÀl sÀga, se bara till att du fÄr in lika stark signal i bÄda mikrofonerna.

Sen kan du blanda in den stereosignalen med din monoflygel. Förhoppningsvis blir det lite mer liv i grejerna.

Postat (redigerat)

Bassholes idé Àr inte sÄ dum.. Men ett annat förslag Àr att du duplicerar monospÄret, panorerar ut och anvÀnder olika EQ's eller eventuellt multibandskompression pÄ resp. spÄr. Det kommer inte lÄta mickad stereo men det breddar ganska bra. Gör du ett snyggt svep frÄn ca 300-2000hz dÀr ena kanalen dippar lite och andra förstÀrker kan du nog fÄ till nÄgot som pÄminner om en pianouppmickning. I kombination med en bra rumsklang kan det nog bli helt ok.

Testa gÀrna med 4 kanaler ocksÄ dÀr bas och diskant hÄller sig i mitten och pianots grundfrekvenser (dvs tonernas spektrum) krosseqas och panoreras.

edit: AnvÀnd helst en fasriktigt linjÀr eq. Det kommer garanterat bidra till att det lÄter mer Àkta.

Redigerat av VacUm
Postat

Var det ditt fel eller studion fel att sladdar och mickar strular sÄ tycker

jag (ifall det var studions fel) du borde fÄ spela in pÄ nytt pÄ studion.

Postat

Det finns andra verktyg Àn waveforms-editorn man kan anvÀnda. En del program lÄter dig rensa ut frekvensband. I Samplitude som jag anvÀnder finns till exempel finns nÄgot som kallas Spectral editor.

Exempel pÄ hur Samplitude ser ut.:

Liknande finns i andra program tror jag, men "originalet" Àr ett Ànnu bÀttre program, reNOVAtor frÄn Algorihmix (som kostar en hel del, önskar jag hade det).

Med lite fantasi och verktyg gÄr det oftast att ta bort en hel störningar. Just under störningen kan man lÀgga anvÀnda typ spectral editor och sen dessutom lÀgga över lite av den andra kanalen. Alternativt kan man hitta samma toner spelade nÄgon annanstans, kopiera och klippa in. I vÀrsta fall gÄr det att ta nÄgra toner frÄn ett samplat piano, skruva lite pÄ dem och klippa in just det dÀr.

Kanske nÄgot vi andra kan hjÀlpa till med, jag gör gÀrna ett försök. Behöver en rejÀl snutt av inspelningen sÄ kan jag prova. Maila mig om du Àr intresserad sÄ hittar vi pÄ nÄt.

Gunnar

Postat

Tack alla. Ska göra ett par ljudklipp och lÀgga upp, Äterkommer med lÀnk.

Jobbar just nu efter klippochklistraprincipen, svĂ„rt men kul / utmanande ;-) Skrap/knastret kommer bara fyra gĂ„nger under hela lĂ„ten; tvĂ„ av gĂ„ngerna handlar det om mindre Ă€n en sekund (och dessutom precis dĂ€r det ligger sĂ„ng i fokus). De tvĂ„ andra, dĂ€r varar det lite lĂ€ngre - övervĂ€ger allvarligt att blanda in ett halvfet pad frĂ„n Virus:en som fĂ„r ligga och lyfta upp det lite 😉 Det dĂ€r med frekvensdödare lĂ„ter helt klart intressant; jag Ă„terkommer snart med en http-lĂ€nk till ett par ljudfiler sĂ„ ni kan höra vad det Ă€r som knasar. Kanske Ă€r det nĂ„got sĂ„dĂ€r superenkelt som "jahaaaa, du behöver bara skĂ€ra x-frekvensen just dĂ€r sĂ„ Ă€r det klart" :-)

/Jesper

Postat

HĂ€r Ă€r en mp3:a av stereobilden. Tog ett av de vĂ€rsta styckena ;-) So this is what I'm up against. Jobbar i Cubase Studio 4 pĂ„ en Intel Mac vilket begrĂ€nsar mig till viss del vad gĂ€ller pluggar och sĂ„dant. Har Sonalksis serie dock men inte lyckats isolera nĂ„gon snajsig frekvens att döda knastret i. Just sista knastret pĂ„ den hĂ€r filen (det kommer ett liknande lite lĂ€ngre senare) Ă€r ett bra exempel pĂ„ sĂ„nt som *inte* gĂ„r att filtrera bort i vilket fall dock - dĂ€r tappas signalen nĂ€stan helt ett par sekunder innan det knastrar till och kommer tillbaka. Typ nĂ„gon slags ultraprimitiv knaster-gate 😉

Igen: tack för förslag och tips. MÄnga bra idéer hÀr som jag inte hunnit prova Ànnu, och nog aldrig skulle kommit pÄ sjÀlv :-)

/J

Postat (redigerat)

Update: Lyckats hyfsat med ett lĂ„gpassfilter just pĂ„ de jobbigaste bitarna. Visst tappar man mycket klarhet i ljudet exakt dĂ€r och dĂ„, men det kĂ€nns Ă€ndĂ„ som om approach:en kan vara ett steg pĂ„ vĂ€gen till en hĂ„llbar lösning. Eller "lösning" kanske Ă€r att ta i; work-around Ă€r nog nĂ€rmare sanningen 😉

Update #2: Scratch that. LÄter apa ju :-D Löst de första tvÄ nu i alla fall med kreativ redigering. De tvÄ lÀngre ska jag nog testa att duplicera det andra spÄret och tidsförskjuta lite lite granna. Det lÀr fortfarande uppfattas men det kan jag leva med tror jag. NÄgot mÄste man ju ha att gnÀlla pÄ :-)

Redigerat av Filmtoken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.