Jump to content
Annons

PT LE med högre samplingsfrekvens?


exo

Recommended Posts

Annons
Hej. Tänkte prova att spela in med en bättre AD-omvandlare genom spdif på en en mbox2 in i PT LE. Går det att spela in i högre sampl. frekvens än 48, eller sätter programmet stopp där?

Pro tools LE klarar 96Khz vid inspelning och 192Khz vid Bounce. Men Mbox2 klarar dock bara 48Khz. Om du vill upp till 96Khz så är det Mbox2 Pro, Digi002, Digi003 som gäller

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, vilket i teorin innebär att om jag matar in 96 i samplingsfrekvens genom spdif så kan programmet spela in det?

Det va länge sen jag var i närheten av en Mbox så det kan jag inte svara på när det gäller Spdif. Lämnar över pinnen till nån som kanske äger en Mbox i nuläget och vet. Men om du vill ha ett garanterat svar så kan jag rekommendera att ringa 4sound eller jam. Där får du ett exakt svar direkt garanterat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Tänkte prova att spela in med en bättre AD-omvandlare genom spdif på en en mbox2 in i PT LE. Går det att spela in i högre sampl. frekvens än 48, eller sätter programmet stopp där?

Varför skall du spela in i högre samplingsfrekvens, har du inte en studio för 2 miljoner och mickar för 100 000 så tar det bara mer datorkraft. När du sen dessutom Bouncar ner till 44,1 så har du ändå förstört den eventuella förbättringen. Så länge du inte kör på HD system eller bättre ljudkort så behöver du inte göra det...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hej. Tänkte prova att spela in med en bättre AD-omvandlare genom spdif på en en mbox2 in i PT LE. Går det att spela in i högre sampl. frekvens än 48, eller sätter programmet stopp där?

Varför skall du spela in i högre samplingsfrekvens, har du inte en studio för 2 miljoner och mickar för 100 000 så tar det bara mer datorkraft. När du sen dessutom Bouncar ner till 44,1 så har du ändå förstört den eventuella förbättringen. Så länge du inte kör på HD system eller bättre ljudkort så behöver du inte göra det...

What?

Att spela in alla spår i 96 kHz och sen Bounca ner det till 44.1 ger ett bättre resultat ljudmässigt än att från början spela in allt i 44.1 .

Det har absolut inget att göra med vilket system man kör ,så länge det klarar 96 khz.

Men visst det är inte många som kör högre samp.frekvens. Fast man borde!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...