Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej. Tänkte prova att spela in med en bättre AD-omvandlare genom spdif på en en mbox2 in i PT LE. Går det att spela in i högre sampl. frekvens än 48, eller sätter programmet stopp där?

Annons
Posted
Hej. Tänkte prova att spela in med en bättre AD-omvandlare genom spdif på en en mbox2 in i PT LE. Går det att spela in i högre sampl. frekvens än 48, eller sätter programmet stopp där?

Pro tools LE klarar 96Khz vid inspelning och 192Khz vid Bounce. Men Mbox2 klarar dock bara 48Khz. Om du vill upp till 96Khz så är det Mbox2 Pro, Digi002, Digi003 som gäller

Posted

ok, vilket i teorin innebär att om jag matar in 96 i samplingsfrekvens genom spdif så kan programmet spela in det?

Posted

lite off topic, men har folk nån åsikt om den ev. hörbara skillnaden mellan 96 och t.ex 192 i sampl. frekvens?

Posted
ok, vilket i teorin innebär att om jag matar in 96 i samplingsfrekvens genom spdif så kan programmet spela in det?

Det va länge sen jag var i närheten av en Mbox så det kan jag inte svara på när det gäller Spdif. Lämnar över pinnen till nån som kanske äger en Mbox i nuläget och vet. Men om du vill ha ett garanterat svar så kan jag rekommendera att ringa 4sound eller jam. Där får du ett exakt svar direkt garanterat.

Posted
lite off topic, men har folk nån åsikt om den ev. hörbara skillnaden mellan 96 och t.ex 192 i sampl. frekvens?

Klart det finns en teoretisk skillnad men man kan inte prompt säga att det ena är bättre utan omvandlare är olika och låter olika på varierande samplingsfrekvenser.

Posted

Varför skall du spela in i högre samplingsfrekvens, har du inte en studio för 2 miljoner och mickar för 100 000 så tar det bara mer datorkraft. När du sen dessutom Bouncar ner till 44,1 så har du ändå förstört den eventuella förbättringen. Så länge du inte kör på HD system eller bättre ljudkort så behöver du inte göra det...

• 2 weeks later...
Posted

Varför skall du spela in i högre samplingsfrekvens, har du inte en studio för 2 miljoner och mickar för 100 000 så tar det bara mer datorkraft. När du sen dessutom Bouncar ner till 44,1 så har du ändå förstört den eventuella förbättringen. Så länge du inte kör på HD system eller bättre ljudkort så behöver du inte göra det...

What?

Att spela in alla spår i 96 kHz och sen Bounca ner det till 44.1 ger ett bättre resultat ljudmässigt än att från början spela in allt i 44.1 .

Det har absolut inget att göra med vilket system man kör ,så länge det klarar 96 khz.

Men visst det är inte många som kör högre samp.frekvens. Fast man borde!