mrbjoorn Postat 24 juli 2007 Postat 24 juli 2007 Hej! Min dator Àr för dÄlig och seg tycker jag! Ska vÀl införskaffa en laptop till hösten nÄn gÄng, men tÀnkte ha en lite provosorisk lösning innan. Datorn stÄr under ett bord, sÄ jag tÀnkte ta av Chassit och stÀlla en stor flÀkt bredvid sÄ att den flÀktar pÄ datorn. (http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/362721_X_2007-05-29_080621_920.jpg) Kommer detta fungera? Positivt? Negativt?
Majken Postat 24 juli 2007 Postat 24 juli 2007 Negativt: http://vstforum.clubcubase.net/viewtopic.php?t=11778
Lars XLN Audio Postat 24 juli 2007 Postat 24 juli 2007 Ja det kommer ju att lÄta en massa.. Varför duger inte kylningen i datorn?
mrbjoorn Postat 24 juli 2007 TrÄdstartare Postat 24 juli 2007 Negativt:http://vstforum.clubcubase.net/viewtopic.php?t=11778 Tack för lÀnken! Ja det kommer ju att lÄta en massa.. Varför duger inte kylningen i datorn? Om det lÄter lite har jag inge problem med. Tja, varför duger den inte? Gammal dator? Tycker iofs att jag har ganska okej kylning om man jÀmför med resten av datorn. Men nÀr temperaturen Àr 40 grader nÀr den inte ens har nÄtt program öppet och CPU'n (?) gÄr upp till 100% nÀr man startar Cubase sÄ kÀnner jag att nÄtt mÄste göras!
Claes Holmerup Postat 24 juli 2007 Postat 24 juli 2007 Hej!Min dator Ă€r för dĂ„lig och seg tycker jag! Ska vĂ€l införskaffa en laptop till hösten nĂ„n gĂ„ng, men tĂ€nkte ha en lite provosorisk lösning innan. Datorn stĂ„r under ett bord, sĂ„ jag tĂ€nkte ta av Chassit och stĂ€lla en stor flĂ€kt bredvid sĂ„ att den flĂ€ktar pĂ„ datorn. ( http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Pr..._080621_920.jpg ) Kommer detta fungera? Positivt? Negativt? Kolla först att det inte finns en massa damm i processorns kylflĂ€ns eller i nĂ€tdelen eller flĂ€ktarna. Se ocksĂ„ till att ge möjlighet till bra luftgenomströmning, genom att bunta ihop kablarna lĂ€ngs sidorna i datorn och gĂ€rna byta ut alla flatkablar till runda modeller (kostar ett par tior styck). Ăr dessa saker ok, sĂ„ ska kylningen rĂ€cka utan mer eller mindre konstiga lösningar... đź
mrbjoorn Postat 24 juli 2007 TrĂ„dstartare Postat 24 juli 2007 Negativt:http://vstforum.clubcubase.net/viewtopic.php?t=11778 Haha, vid nĂ€rmare lĂ€sning sĂ„g jag det komiska đź . Dock sĂ„ kommer nĂ„tt sĂ„nt vara omĂ€jligt för mig pga att hela datorn och hela flĂ€kten kommer stĂ„ en bra bit in under bordet. SĂ„lĂ€nge jag inte stĂ€ller mig pĂ„ knĂ€ och kryper in under bordet och dricker kaffe dĂ€r sĂ„ Ă€r det ingen risk att det hĂ€nder :-)
mrbjoorn Postat 24 juli 2007 TrĂ„dstartare Postat 24 juli 2007 Hej!Min dator Ă€r för dĂ„lig och seg tycker jag! Ska vĂ€l införskaffa en laptop till hösten nĂ„n gĂ„ng, men tĂ€nkte ha en lite provosorisk lösning innan. Datorn stĂ„r under ett bord, sĂ„ jag tĂ€nkte ta av Chassit och stĂ€lla en stor flĂ€kt bredvid sĂ„ att den flĂ€ktar pĂ„ datorn. ( http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Pr..._080621_920.jpg ) Kommer detta fungera? Positivt? Negativt? Kolla först att det inte finns en massa damm i processorns kylflĂ€ns eller i nĂ€tdelen eller flĂ€ktarna. Se ocksĂ„ till att ge möjlighet till bra luftgenomströmning, genom att bunta ihop kablarna lĂ€ngs sidorna i datorn och gĂ€rna byta ut alla flatkablar till runda modeller (kostar ett par tior styck). Ăr dessa saker ok, sĂ„ ska kylningen rĂ€cka utan mer eller mindre konstiga lösningar... đ Yes, sir! đź Brukar dammsuga i datorn med ett par veckors mellanrum och har tĂ€nkt pĂ„ att fixa kablarna, men aldrig kommit till skott! Nu ska det nog göras, tja inte nu, familjen ligger och sover, men imorgon đ
Claes Holmerup Postat 24 juli 2007 Postat 24 juli 2007 Negativt:http://vstforum.clubcubase.net/viewtopic.php?t=11778 Tack för lĂ€nken! Ja det kommer ju att lĂ„ta en massa.. Varför duger inte kylningen i datorn? Om det lĂ„ter lite har jag inge problem med. Tja, varför duger den inte? Gammal dator? Tycker iofs att jag har ganska okej kylning om man jĂ€mför med resten av datorn. Men nĂ€r temperaturen Ă€r 40 grader nĂ€r den inte ens har nĂ„tt program öppet och CPU'n (?) gĂ„r upp till 100% nĂ€r man startar Cubase sĂ„ kĂ€nner jag att nĂ„tt mĂ„ste göras! Hur varm Ă€r den vid 100% belastning dĂ„? Jag har en Prescott pĂ„ 3.6GHz - och vid 100% belastning, sĂ„ ligger den pĂ„ 70 grader med passiv vattenkylning. Eftersom min vattenpump pajade nyligen, sĂ„ ligger den pĂ„ nĂ€rmare 80 grader med flĂ€ktkylare för stunden vid 100% belastning. Prescott Ă€r visserligen ökĂ€nda för att ha hög temp, men Ă€ndĂ„... đź
Lars XLN Audio Postat 24 juli 2007 Postat 24 juli 2007 (redigerat) Tja, varför duger den inte?Gammal dator? Tycker iofs att jag har ganska okej kylning om man jÀmför med resten av datorn. Men nÀr temperaturen Àr 40 grader nÀr den inte ens har nÄtt program öppet och CPU'n (?) gÄr upp till 100% nÀr man startar Cubase sÄ kÀnner jag att nÄtt mÄste göras! 40 grader Àr nog rÀtt normalt om du menar pÄ cpun? lÄter nÀstan lite lite. Och jag tror inte att cpu-performance blir bÀttre för att man kyler mer? cpun Àr ju sÄ snabb som den Àr liksom. Redigerat 24 juli 2007 av Lars XLN Audio
mrbjoorn Postat 24 juli 2007 TrĂ„dstartare Postat 24 juli 2007 Negativt:http://vstforum.clubcubase.net/viewtopic.php?t=11778 Tack för lĂ€nken! Ja det kommer ju att lĂ„ta en massa.. Varför duger inte kylningen i datorn? Om det lĂ„ter lite har jag inge problem med. Tja, varför duger den inte? Gammal dator? Tycker iofs att jag har ganska okej kylning om man jĂ€mför med resten av datorn. Men nĂ€r temperaturen Ă€r 40 grader nĂ€r den inte ens har nĂ„tt program öppet och CPU'n (?) gĂ„r upp till 100% nĂ€r man startar Cubase sĂ„ kĂ€nner jag att nĂ„tt mĂ„ste göras! Hur varm Ă€r den vid 100% belastning dĂ„? Jag har en Prescott pĂ„ 3.6GHz - och vid 100% belastning, sĂ„ ligger den pĂ„ 70 grader med passiv vattenkylning. Eftersom min vattenpump pajade nyligen, sĂ„ ligger den pĂ„ nĂ€rmare 80 grader med flĂ€ktkylare för stunden vid 100% belastning. Prescott Ă€r visserligen ökĂ€nda för att ha hög temp, men Ă€ndĂ„... đź Tja, varför duger den inte?Gammal dator? Tycker iofs att jag har ganska okej kylning om man jĂ€mför med resten av datorn. Men nĂ€r temperaturen Ă€r 40 grader nĂ€r den inte ens har nĂ„tt program öppet och CPU'n (?) gĂ„r upp till 100% nĂ€r man startar Cubase sĂ„ kĂ€nner jag att nĂ„tt mĂ„ste göras! 40 grader Ă€r nog rĂ€tt normalt om du menar pĂ„ cpun? lĂ„ter nĂ€stan lite lite. Och jag tror inte att cpu-performance blir bĂ€ttre för att man kyler mer? cpun Ă€r ju sĂ„ snabb som den Ă€r liksom. Tog en printscreen pĂ„ ett Stabiltest av systemet, tror jag. http://www.speedyshare.com/865999260.html Hade dĂ„ internet och msn igĂ„ng. BĂ€ttre Ă€n vĂ€ntat faktiskt!
Majken Postat 25 juli 2007 Postat 25 juli 2007 Att byta flÀkt gör ingenting alls för att förbÀttra prestandan. SÄ lÀnge den flÀkt du har fungerar och sitter dÀr den ska sÄ har du inget att oroa dig över. Det finns processormodeller som klockar ned nÀr datorn blir överhettad, men dÄ pratar vi om runt 100 grader. Men hur varm blir din processor? Bilden visade en av dina hÄrddiskar, som förvisso hade en ganska normal temperatur. Min gissning Àr att det Àr stÀdning av datorn som gÀller och inte nÄgot annat. Att ha msn igÄng i bakgrunden nÀr man kör Cubase Àr ju exempelvis sÀllan en lyckad idé.
mrbjoorn Postat 25 juli 2007 TrÄdstartare Postat 25 juli 2007 Att byta flÀkt gör ingenting alls för att förbÀttra prestandan. SÄ lÀnge den flÀkt du har fungerar och sitter dÀr den ska sÄ har du inget att oroa dig över. Det finns processormodeller som klockar ned nÀr datorn blir överhettad, men dÄ pratar vi om runt 100 grader. Men hur varm blir din processor? Bilden visade en av dina hÄrddiskar, som förvisso hade en ganska normal temperatur. Min gissning Àr att det Àr stÀdning av datorn som gÀller och inte nÄgot annat. Att ha msn igÄng i bakgrunden nÀr man kör Cubase Àr ju exempelvis sÀllan en lyckad idé. Tack för svar, hur ser jag hur varm min processor blir? Finns det inge mer man kan göra för att förbÀttra prestandan? Jag har defragmenterat C: redan, men det Àr fortfarande sÄ att datorn hÀnger sig nÀr jag försöker spela aupp filmer. NÄtt tips?
Majken Postat 25 juli 2007 Postat 25 juli 2007 Installera om windows đ TrĂ„kigt svar, men det Ă€r generellt sett lĂ„ngt mycket enklare Ă€n att försöka avinstallera program och rensa registret manuellt för att fĂ„ datorn pĂ„ fötter igen. Vad gĂ€ller processortemperatur sĂ„ kan du oftast se det i bios nĂ€r du startar datorn eller med gratisprogram som Speedfan.
mrbjoorn Postat 25 juli 2007 TrĂ„dstartare Postat 25 juli 2007 Installera om windows đ TrĂ„kigt svar, men det Ă€r generellt sett lĂ„ngt mycket enklare Ă€n att försöka avinstallera program och rensa registret manuellt för att fĂ„ datorn pĂ„ fötter igen. Vad gĂ€ller processortemperatur sĂ„ kan du oftast se det i bios nĂ€r du startar datorn eller med gratisprogram som Speedfan. Haha, okej, nja dĂ„ fĂ„r det vara;). Har inga Windows-skivor hemma (fick datorn av morbror och dĂ„ var inga skivor med).
tomazopantera Postat 25 juli 2007 Postat 25 juli 2007 Installera om windows đ TrĂ„kigt svar, men det Ă€r generellt sett lĂ„ngt mycket enklare Ă€n att försöka avinstallera program och rensa registret manuellt för att fĂ„ datorn pĂ„ fötter igen. Vad gĂ€ller processortemperatur sĂ„ kan du oftast se det i bios nĂ€r du startar datorn eller med gratisprogram som Speedfan. Haha, okej, nja dĂ„ fĂ„r det vara;). Har inga Windows-skivor hemma (fick datorn av morbror och dĂ„ var inga skivor med). Rensa registret manuellt??? đ lĂ„ter ju skoj.. Registry mechanic Ă€r ett bra program att köra nĂ„ngĂ„ng i veckan. Adaware likasĂ„. Men en ominstallation Ă€r bĂ€st.. Dessutom blir man tvungen att vĂ€lja bort skrĂ€pprogram man inser att man aldrig anvĂ€nder...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.