Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest musik
Posted

Hej!

Jag vet inte om det beror på för liten lungkapacitet, men jag har aldrig kunnat spela eller ens få särskilt vettig ton i blåsinstrument. Hur svårt är det? Att t.ex. spela klarinett, tvärflöjt, kornett o.d., eller att få ton i dem iaf. Jag klarar inte det! Kan det vara tekniskt? Att jag tar i för hårt? Alla andra kategorier av instrument fixar jag hjälpligt. Men blås...???

Nån annan som upplevt detta?

😮

:musik

Annons
Posted

Jag försökte lära mig spela trombon en gång, men det gick inget vidare. Jag kunde få ljud i den - jag kunde bara inte styra vilka toner jag spelade 🙂 Bleckblås kräver bra läppkontroll - ambis. Det har inte jag.

Träblås är nog enklare att få ljud i för de flesta, även om det kanske inte alltid låter så bra. Men sedan låter det ju bättre om man har ett bra magstöd. Faktiskt hjälper magstöd mot det mesta 😮

Spelar tvärflöjt och blockflöjt själv och även om tvärflöjten kanske är lite trixigare att få ljud i så är det otroligt mycket enklare att få ett BRA ljud i tvär- än i blockflöjt.

Guest musik
Posted
Jag försökte lära mig spela trombon en gång, men det gick inget vidare. Jag kunde få ljud i den - jag kunde bara inte styra vilka toner jag spelade 🙂 Bleckblås kräver bra läppkontroll - ambis. Det har inte jag.

Träblås är nog enklare att få ljud i för de flesta, även om det kanske inte alltid låter så bra. Men sedan låter det ju bättre om man har ett bra magstöd. Faktiskt hjälper magstöd mot det mesta 😮

Spelar tvärflöjt och blockflöjt själv och även om tvärflöjten kanske är lite trixigare att få ljud i så är det otroligt mycket enklare att få ett BRA ljud i tvär- än i blockflöjt.

Brozzan köpte en tvärflöjt och spelade skalor på den inom loppet av några få minuter. Själv testade jag samma instrument under en hel dag, men kunde inte få en enda ton ur den. Det lät meer som när man blåser i tomma 33 cl-flaskor... Blockflöjt är ett de ytterst få instrument jag aldrig nånsin provat faktiskt.

🙂

:musik

• 2 months later...
Posted

Själv så spelar jag trumpet. Börjar faktiskt bli ganska bra 😕

Jag kan säga dig att bara du går på nå "skola" för spelning kommer du bli bra (som jag).

Det viktigaste då är att du har en bra lärare 😕

Så tveka inte 😱

Posted (edited)

Musik, har du provat munspel eller säckpipa?

(säckpipa kanske är svårt?)

Edited by Magpie