Jump to content
Annons

Ubuntu i en mini studio?


dannebanne

Recommended Posts

Hejsan. Har precis köpt en billig dator som jag ska ha för att blandannat göra musik i. Jag funderar på att ha Ubuntu i burken men behöver sva på lite frågor då.

1. Finns det något "tracker program till Ubuntu i stil med Madtracker?

2. Till den andra studiodatan jag hade hade jag ljudkortet EMU 0404. Eftersom det tydligen inte matchar till ubuntu kan jag inte använda det. men eftersom jag får ljudkortet Realtek ALC888 med datorn undrar jag om det kanske duger? Jag är nämligen inte ett proffs direkt.

3. Vad tycker ni som har använt ubuntu studio om det?

Ja det var väll allt tror jag. Mvh Danne

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

3. Ubuntu Studio är en skitbra dist som jag använder på 2 datorer, en Amd 3200+, med 1024 mb RAM och en Pentium III 800 MHz med 512 mb RAM (fungerade fint med 256 mb som jag hade innan uppgradering också). Jag rekommenderar Ubuntu Studio å det varmaste! Vad man behöver göra är dock att byta ut kärnan och det har jag försökt beskriva på min Linux-hemsida här: http://hem.wtnord.net/k05816/linkern.html Det är inte så krångligt.

En nackdel med Ubuntu Studio är att iso:n kräver en DVD-skiva och det är inte många äldre datorer som har DVD-läsare. Dock är det ganska enkelt att gå runt detta genom att installera vanliga Fesisty Fawn från CD och sedan lägga till några förråd. Kan beskriva det i detalj om du skulle vara intresserad. Fråga i så fall.

1. Vad gäller tracker kan jag inte hjälpa dig med mer än informationen att fler trackerprogram finns. Dock använder jag inte sådant själv så jag vet inte vad de heter eller vilka som är bra.

2. Ja, vad tusan! Kör vidare med Realtek-kortet ett tag om du inte har en massa pengar liggande till ett stiligt M-Audio eller liknande. Om du spelar in med mikrofon eller dylikt kommer det troligen inte att låta så roligt om du kör det i ett par riktigt bra studiomonitorer men jobbar du med trackers och sequencers och sånt funkar det nog en stund. Om du kör med en realtidskärna som jag beskriver på min hemsida om du följer länken kommer du att kunna uppnå ganska hyfsad latency.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas det är ok att jag smyger in lite följdfrågor här... :-)

Måste man kompilera om kärnan även fast man kör "Ubuntu studio"?

Eller gällde det om man kör Feisty fawn?

Och en grej till - jag läste lite på Ardour's hemsida att det var möjligt att få VST-plugin-stöd om man kompilerade om programmet själv.

Har du testat det? Fungerar det så pass bra att det kan vara ide att försöka sej på nått sånt?

Link to comment
Dela på andra sajter

om du inte har en massa pengar liggande till ett stiligt M-Audio

Whoops, pass på... jag har ett "stiligt" M-audio (fw410) och det finns inget stöd för detta. Märkligt nog såg jag någonstans att det skulle göra det (innan jag installerade Ubuntu Studio) men nu hittar jag ingenting som säger att 410 skall gå att använda i Linux överhuvudtaget. Så kan det gå...

Link to comment
Dela på andra sajter

om du inte har en massa pengar liggande till ett stiligt M-Audio

Whoops, pass på... jag har ett "stiligt" M-audio (fw410) och det finns inget stöd för detta. Märkligt nog såg jag någonstans att det skulle göra det (innan jag installerade Ubuntu Studio) men nu hittar jag ingenting som säger att 410 skall gå att använda i Linux överhuvudtaget. Så kan det gå...

Hmm, hoppas inte att jag var upphovsman till det. Jag hade också uppfattningen att det fanns stöd för den. Dock kan man kolla på

http://freebob.sourceforge.net

och se vilka Firewire- (mest BeBoB) enheter som stöds för tillfället. Det står nåt om FW410, och jag tycker att det ser lite tveksamt ut, numera.

Link to comment
Dela på andra sajter

om du inte har en massa pengar liggande till ett stiligt M-Audio

Whoops, pass på... jag har ett "stiligt" M-audio (fw410) och det finns inget stöd för detta. Märkligt nog såg jag någonstans att det skulle göra det (innan jag installerade Ubuntu Studio) men nu hittar jag ingenting som säger att 410 skall gå att använda i Linux överhuvudtaget. Så kan det gå...

Hmm, hoppas inte att jag var upphovsman till det. Jag hade också uppfattningen att det fanns stöd för den. Dock kan man kolla på

http://freebob.sourceforge.net

och se vilka Firewire- (mest BeBoB) enheter som stöds för tillfället. Det står nåt om FW410, och jag tycker att det ser lite tveksamt ut, numera.

Nej, det var nog inte du... vet bara att jag läste om Ubuntu Studio, laddade hem, läste lite till o lite till o lite till. Sedan gick det en måndad eller två, installerade US, och vips fanns det inga drivisar. :rolleyes: Som tur väl var så körde jag en dual boot så jag har kvar Windows åxå... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är realtidskärna?

Det är en operativssystemskärna som man kan ställa prioritet på vissa processer till att köra i realtid.

Alltså att när processen behöver mycket processorkapacitet så tilldelas den "all" tillgänglig kraft i en realtidskärna. Detta gör att man kan köra många fler kanaler, sampla i högre kvalitet och med lägre latency än om man skulle köra en standard-kärna, eftersom resurserna distribueras på ett annat sätt.

Finns att läsa mer på min blogg nedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas det är ok att jag smyger in lite följdfrågor här... :-)

Måste man kompilera om kärnan även fast man kör "Ubuntu studio"?

Eller gällde det om man kör Feisty fawn?

Och en grej till - jag läste lite på Ardour's hemsida att det var möjligt att få VST-plugin-stöd om man kompilerade om programmet själv.

Har du testat det? Fungerar det så pass bra att det kan vara ide att försöka sej på nått sånt?

Nej, man måste inte kompilera om kärnan om man kör ubuntu studio, det finns en hygglig kärna som klarar att prioritera upp processer i realtid ändå, så att man får bra prestanda.

Om du ändå vill ha en realtidskärna kan du följa instruktionerna från länken nedan:

https://wiki.ubuntu.com/RealTime/Feisty

så slipper du kompilera.

Om du vill kompilera Ardour med VST-stöd kan du följa min steg-för-steg-guide nedan. Den är lite utdaterad (riktar sig till en betaversion) och onödigt komplex, men tills jag har möjlighet att skriva om den är det det bästa tipset:

http://linux-daw.blogspot.com/2006/11/vst-...r-ej-frdig.html

Det du behöver innan du börjar, enligt guiden, går att installera med Synaptic. Förlåt för den tekniska komplexiteten. 🙂

Redigerat av CryingFreeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...