Jump to content
Annons

Claes testsite

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Är det bara jag som tycker att mikarna låter väldigt lika varandra (trots nedanstående anmärkning)? Det blir väldigt svårt att säga vad som är bra eller inte. Hur bär han sig åt för att sjunga så likartat?

Och om nu Claes sjungit in samma sångstump för var och en av mikarna, alltså ett ganska stort antal inspelningar totalt, så tror jag att den oundvikliga variationen i röstklang som uppnås vid de olika inspelningstillfällena mycket väl i viss mån kan påverka mikrofonernas inbördes skillnader i att kunna fånga rösten. Eller hur upplevde du det själv, Claes? Jag måste dock säga att det är en unik och smått fantastiskt omfattande test. Utan jämförelse någon annanstans vad jag vet. Har redan rekommenderat flera stycken att det är dit de ska "gå"...

Hursomhelst, MXL 77 har imponerat på mig. Röde lät faktiskt lite färgad och då tänker jag inte på röd.

😄

:musik

Redigerat av musik
Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

1. Kanon av Claes att ge oss testsajten

2. Dagsformen påverkar alla sångare.

3. Även om det är "samma" tagning med olika mickar samtidigt så har jag svårt att avgöra om jag gillar nåt innan det sitter i mix. Man får ett hum, men jag tycker att det viktiga är hur det låter ihop med resten av låten. (Så lyssnar jag)

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
1. Kanon av Claes att ge oss testsajten

2. Dagsformen påverkar alla sångare.

3. Även om det är "samma" tagning med olika mickar samtidigt så har jag svårt att avgöra om jag gillar nåt innan det sitter i mix. Man får ett hum, men jag tycker att det viktiga är hur det låter ihop med resten av låten. (Så lyssnar jag)

Jag tror inte det kan vara särskilt många mikar vid samma tagning, då blir det ju olika avstånd till dem. När jag själv ska köpa mik, vilket kommer efter en del expansioner i min instrumentpark (jösses vad fint det lät...), så vet jag vart jag ska vända mig för mik...

🙂

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Bruset är EXTREMT lågt genomgående på alla mikar. Men det stod vilken preamp det var kanske? Får kolla igen...

Redigerat av musik
Postat

Tack för berömmet. Det värmer alltid när man får höra att det blir uppskattat. 🙂

Det har vuxit, så att det nu finns över 100 olika modeller med där - men det växer sakta men långsamt... Under vår och sommar är det lite besvärligare att fixa sången, på grund av att både jag och Christina har allergi och astma, men fram emot hösten ska det dra igång med en omgång till...

När det har varit många olika micar i en omgång, så har det fått dra ut över ett par dagar. När man ska göra denna typ av jämförande inspelningar så vill man ju orka med att göra sitt absolut bästa hela tiden, men visst spelar dagsformen in - helt klart. När det gäller gitarren, så har den ju alltid sin klang, så där är det bara små missar i anslag ibland som gör något annorlunda. Sven är en fena på gitarr - hade ju varit konstigt om han inte kunde sin sak efter tusentals och åter tusentals inspelningar till Virtual Guitarist... 🙂

Varje omgång är annars inspelad "samtidigt", men med en mic i taget och med puffskyddet på samma avstånd, micen med samma vinkel, stativet på precis samma plats i rummet etc - och då hamnar man automatiskt väldigt nära samma avstånd med munnen också, så jag tror inte att man kan komma närmare identiska förhållanden än detta - men perfekt blir det ju aldrig när det är en mänsklig faktor med som ljudkälla. Trots dagsformen, så kan man ju ändå höra micens karaktär i jämförelse med andra. Även om jag inte är någon klippa på att sjunga, så reagerar ju micen likadant oavsett om jag har lite taskig timing ibland eller intonerar lite tveksamt... 😉 Trots lite sådana missar, så har allt fått vara oredigerat - förutom en normalisering i Wavelab för att det säkert ska hamna nära vartannat i nivå - och förstås klipp i början och slutet. Man har ju annars en tendens att tycka att det som låter starkast automatiskt är bäst - så därför tycker jag att normaliseringen är nödvändig - för så exakt sjunger ingen eller skruvar ingen på Gainen, att nivån blir identisk varje gång...

Inspelningar med högtalare infördes för att ge någon liten mån av "vetenskaplighet". Där finns det ju ingen dagsform att ta hänsyn till, utan där är det uppmärkt precis vilken punkt på högtalaren som micens membran ska peka på, uppmätt avstånd etc.

Jag har dock ett dilemma nu, eftersom jag har skaffat mycket bättre högtalare än de gamla JBL-högtalarna jag har haft hittills (ADAM HiFi med ett listpris på nästan 20 papp styck... är man galen så är man... 😆 ) - så jag får försöka låna ihop lite "gamla" micar igen så att jag kan få in ett par från varje omgång med de nya högtalarna för jämförelsens skull där. Nästa omgång kommer att bli genom de nya.

Vissa micar är i princip helt identiska, men med olika tryck på skalet, eftersom det rör sig om kinesiska OEM-micar, så vissa är det nog i princip omöjligt att skilja mellan - medan andra ger en distinkt skillnad. Skillnaderna blir tydligare om man har bättre monitorer att lyssna genom också... 😉

musik (oregistrerad)
Postat

Exakt. Jag har ju bara använt mina relativt enkla Sennheiserlurar ännu så länge. Borde koppla datorn till stereon.

Postat
Bruset är EXTREMT lågt genomgående på alla mikar. Men det stod vilken preamp det var kanske? Får kolla igen...

Jäpp! Det är en RME ADI-96 Pro som används till alla inspelningar. Den säljs inte längre, men RME beskrev den som sitt mest ambitiösa projekt - något som säger en del. listpriset på den var ca 18000:-...

I dag har jag ännu bättre prylar, men eftersom jag vill hålla allting jämförbart, så fortsätter jag nog med RME-preampen till dessa testinspelningar.

När jag så småningom drar igång med omvandlartester och kabeltester, så kommer jag förstås att köra med mina Benchmark-omvandlare som referenser, så då blir det inga kompromisser...

Elof (oregistrerad)
Postat

Musik: Hur pass lika mickarna är beror till stor del på din lyssning, hur pass tränat ditt öra är och om du vet vad du ska lyssna efter.

Angående det "extremt låga bruset" så förstår jag inte vad du menar. Man väntar sig inte att någon mick som kostar 1000 spänn och uppåt har ett hörbart brus när man sjunger in relativt starkt (som Claes gör) och inte behöver gaina jättemycket.

Claes: Bra testsite, det är känt sedan gammalt. Jag reagerar dock på din filosofi om att stå 25-30 cm från micken, på vissa klipp störs man av rummet och kan inte koncentrera sig tillräckligt på ljudkällan. Det finns dessutom inte många som spelar in sång på 25-30cm avstånd eftersom det sitter bättre i mix om man går närmre än så.

Nu är jag morgongrinig osv, men som sagt: din "dokumentation" av mikrofonutbudet som finns är imponerande.

musik (oregistrerad)
Postat
Musik: Hur pass lika mickarna är beror till stor del på din lyssning, hur pass tränat ditt öra är och om du vet vad du ska lyssna efter.

Angående det "extremt låga bruset" så förstår jag inte vad du menar. Man väntar sig inte att någon mick som kostar 1000 spänn och uppåt har ett hörbart brus när man sjunger in relativt starkt (som Claes gör) och inte behöver gaina jättemycket.

Claes: Bra testsite, det är känt sedan gammalt. Jag reagerar dock på din filosofi om att stå 25-30 cm från micken, på vissa klipp störs man av rummet och kan inte koncentrera sig tillräckligt på ljudkällan. Det finns dessutom inte många som spelar in sång på 25-30cm avstånd eftersom det sitter bättre i mix om man går närmre än så.

Nu är jag morgongrinig osv, men som sagt: din "dokumentation" av mikrofonutbudet som finns är imponerande.

Elof: Ja, lyssningen inverkar såklart. Om man lyssnar mellan röstutbrotten så skulle man kunna tänka sig att höra något brus. Men det kanske också har med lyssningen att göra! Jag har hört mikar för 56000 kr som brusat under tystnad...

Att sjunga 10-15 cm från miken brukar jag köra med.

Postat

Anledningen till att jag har valt det avståndet, är att den bashöjande proximitetseffekten blir kraftigare och kraftigare på närmare avstånd - och gör att ljudet därför påverkas mycket mer av minsta lilla variation i avståndet. Det blir helt enkelt en mer rättvisande jämförelse om alla spelas in på längre avstånd.

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Anledningen till att jag har valt det avståndet, är att den bashöjande proximitetseffekten blir kraftigare och kraftigare på närmare avstånd - och gör att ljudet därför påverkas mycket mer av minsta lilla variation i avståndet. Det blir helt enkelt en mer rättvisande jämförelse om alla spelas in på längre avstånd.

Självklart är detta det bästa sättet att göra det på. En liten passus dock: min favvomik har ingen störande proximitetseffekt på längre avstånd än 20 cm. Sedan vill jag bara säga att jag lyssnat noga på testerna och tycker att de ger en utmärkt vägledning när man ska välja mik. Kanske den enda man kan gå efter, för det är mig veterligen ingen affär som är villiga att låta en låna hem mik för testning, eller finns det sådana? Straffet för att man har musiköra är att de dyraste mikarna var de som fallit mig i smaken. Det märkte jag ju nu när jag kollade upp priser och sånt. Nåväl.

Kollade ni på den internationella Sångtävlingen från Cardiff igår kväll? De stod 1.5-2 meter från miken allesammans trots att de hade en symfoniorkester runt sig. Imponerande!!

😉

Redigerat av musik
Postat

Dom kan sjunga dom. Men jag antar att det spelar stor roll vad det var för micktyp som placerades på meteravstånd. Förövrigt låter det mesta bättre om man kan få lite avstånd. Nackdelen är att olika mickar tar upp olika mängder av annat också. Dessutom kan proximity användas till sin fördel ibland men det hade blivit oerhört missvisande om allt hade varit extremt närmickat. Claes tester kan nog inte göras på något annat sätt än hur han gör dom. Fantastisk tillgång och mycket bra testsida helt enkelt.

Postat

Nån som vågar sej på en ranking av mickarna i tex 3 klasser ??

Skulle kunna se ut såhära 0-2500kr 2500-6000kr 6000+kr

Tror det vore en bra vägledning för folk som frågar efter *vilken sångmick skall jag köpa??*

Själv ejag för bakis idag för att lyssna - sjunger i skallen ändå 😄

/Biran

Elof (oregistrerad)
Postat
Dom kan sjunga dom. Men jag antar att det spelar stor roll vad det var för micktyp som placerades på meteravstånd. Förövrigt låter det mesta bättre om man kan få lite avstånd. Nackdelen är att olika mickar tar upp olika mängder av annat också. Dessutom kan proximity användas till sin fördel ibland men det hade blivit oerhört missvisande om allt hade varit extremt närmickat. Claes tester kan nog inte göras på något annat sätt än hur han gör dom. Fantastisk tillgång och mycket bra testsida helt enkelt.

Det är ju olika hur man jobbar med proximity och avstånd, men jag tror knappast att det är missvisande om man kryper nära micken i tester, speciellt av sång. Tester bör återspegla hur micken kommer användas i verkligheten (tycker jag). I sånginspelning vill man oftast höra röst, manipulera den med EQ och kompression utan att ha rumsklanger som följer med, det är oerhört irriterande om rummet inte låter väldigt intressant och tillför nåt, vilket det oftast inte gör när sång ska sitta i en mix. Fast det kanske bara är jag som jobbar så?

Jättebra testsite åter igen, jag ville bara få klarhet i om det var någon speciell tanke bakom mickplaceringen eftersom jag undrat över det en tid, och det var det ju. Jag flejmar inte Claes på något vis, han tillför mycket till forumlivet och alla går till väga på sina sätt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.